Buffert du kommer åt direkt

200 000 kr som jag skulle kunna nå inom fem minuter om jag ville. Vilket egentligen bara är dumt, för detta äts ju upp av inflation.
Ett kreditkort som skulle kunna nyttjas också.

Min omedelbara buffert är det som ligger på lönekontot (nollar kontot till buffertkontot inför varje löning) och sen ett buffertkonto med en månadslön liggande. Behöver jag mer pengar finns det kapital i fonder och aktier men det tar ju ett par dagar att komma åt.

Jag har inget speciellt buffertkonto men har ett slags reserv på ca 5000 kr som jag kan föra över till bankkortet direkt.
Har inga djur och bor i hyresrätt, så behöver inte så mycket buffert, det är isf när hyresförhandlingarna är klara så brukar jag få betala retroaktiv höjning av hyran. Eller på våren när hemförsäkringen och halva olycksfallsförsäkringen ska betalas samtidigt.

Ni som har mycket fritt kapital, varför har ni kreditkort?
Jag fick det automatiskt med bilförsäkringen för många år sedan. Använder det i princip bara till bilen då det ingår räntefri avbetalning på verkstadsbesök om det skulle behövas någon gång.
Tycker också det är en extra säkerhet om min plånbok skulle bli stulen och jag måste spärra mitt vanliga kort. Då kan jag handla på detta tills jag får ett nytt. Jag förvarar det alltså inte i min plånbok.

För att det är skönt att få allt samlat på en faktura en gång i månaden och för att samla poäng och ta del av erbjudanden och få bra reseförsäkring. Amex med SAS poäng samt Coop Mastercard med coop-poäng.
Klarnakort Visa för att slippa extra avgifter vid betalning utomlands.
Plus att jag tycker att det är så skönt att slippa kolla hur mycket pengar jag har på ett specifikt konto innan jag betalar.

Jag har 3-4 månadslöner på ett sparkonto som kan föras över momentant + kreditkort med sammanlagd kredit på ca 125 tkr som väl får ses som någon slags buffert/nödpengar.

Jag fick det automatiskt med bilförsäkringen för många år sedan. Använder det i princip bara till bilen då det ingår räntefri avbetalning på verkstadsbesök om det skulle behövas någon gång.
Tycker också det är en extra säkerhet om min plånbok skulle bli stulen och jag måste spärra mitt vanliga kort. Då kan jag handla på detta tills jag får ett nytt. Jag förvarar det alltså inte i min plånbok.
Utnyttjar du avbetalningen något? Jag är bara nyfiken eftersom jag själv helst vill betala allt på en gång.

Jag rullar alla mina inköp på kreditkort, för bra bonusar och bättre försäkring och betalningsskydd än att handla mot lönekontot. Dessutom är det vanligare att det inte går att använda debet-kortet överallt (ffa utomlands) medan kreditkortet funkar i alla lägen.

Betalar hela räkningen varje månad, med den fördelen att om jag någon enstaka gång skulle spendera mer än jag har på lönekontot just den månaden så är det gott om tid att föra över en extra tusenlapp innan jag betalar räkningen.

Utnyttjar du avbetalningen något? Jag är bara nyfiken eftersom jag själv helst vill betala allt på en gång.
Förra året gjorde jag det då gamla bilen hamnade mycket på verkstaden. Egentligen bara för att slippa ta av bufferten. Uppdelat klarade jag att betala summan med lönen.

Tror det är så att med kreditkort har man även ett extra skydd eftersom att det inte är ens egna pengar som används. Om man gör ett köp och inte får varan eller det är fel på den, så kan man, om inte säljaren löser det, reklamera även till kreditföretaget och få igen pengarna.
Plus att man ofta kan samla poäng och få andra förmåner.

Tror det är så att med kreditkort har man även ett extra skydd eftersom att det inte är ens egna pengar som används. Om man gör ett köp och inte får varan eller det är fel på den, så kan man, om inte säljaren löser det, reklamera även till kreditföretaget och få igen pengarna.
Plus att man ofta kan samla poäng och få andra förmåner.
Det är extremt användbart vid köp av resor och onlineköp, en extra säkerhetsbarriär som fungerar i praktiken.

Kreditkort på 40+70 tkr. (Ett visa, ett Mastercard).

Använder det ena till att samla poäng också.

Har tillräckligt på sparkonto för att inte riskera att behöva betala ränta på krediterna.

44k på huskontot just nu + en del oplacerat spar, men det ska försvinna in på andra konton så småningom 😁 ett kreditkort med gräns på 50k tror jag.
Köper mat på Coop samt resor(reseförsäkring ingår)+ övriga dyra inköp. Får poäng som omvandlas till presentkort på Coop, så blir någon tusenlapp gratis mat per år. Har aldrig betalat någon ränta, men gissar att det är en årlig avgift på kanske 150-200 kr?

Det är extremt användbart vid köp av resor och onlineköp, en extra säkerhetsbarriär som fungerar i praktiken.
Ja, jag använder alltid mitt kreditkort om jag köper nåt i utländsk webbshop eller om det är en webbshop som är ny/har osäkra omdömen. Tyvärr har jag inte så hög kredit, pga låg taxerad inkomst. Hade behövt högre kredit ibland men i stället får jag göra extra inbetalningar.

Jag har ett sparkonto på SBAB där jag kan föra över pengar på någon timme. Har ungefär en tredjedel av min buffert där, resten har jag på andra sparkonton med lite högre ränta.

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 374
Senast: Kakis
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 186
Senast: Gnist
·
Äldre Jag funderar på att skaffa mig ett kreditkort. Vad har ni för erfarenheter? Vad ska man fundera på? Vilket kreditkort är bäst? Det... 2
Svar
33
· Visningar
2 603
Senast: pretsco
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka