Buffert du kommer åt direkt

Har lite mer än en månadslön som jag kommer åt på stående fot.
Samma här, eller ja jag sparar dom pengarna i en annan bank än min vardagsbank så det kräver visserligen att jag har just det kortet vilket jag inte bär med mig till vardags. Det och mitt kreditkort som jag inte heller har med om det inte är något särskilt täcker nog det mesta oförutsett jag kan komma på som skulle kunna inträffa. Eller ja, i ärlighetens namn kan jag inte komma på särskilt många scenarion bortsett från att katten blir akut sjuk som skulle kräva omedelbara utgifter på mer än det jag har på mitt vanliga lönekonto?
Jag har lite pengar i kontanter hemma "ifall krisen eller kriget kommer".
Rester i fonder.

Några tusenlappar direkt åtkomligt, det tar det någon eller några bankdagar att komma åt resten av min buffert. Har ett kreditkort med gräns på 70000 som trygghet ifall jag behöver lägga ut mer pengar ögonblickligen

Ni som har mycket fritt kapital, varför har ni kreditkort?
Använder kreditkortet när jag reser utomlands: ett via min bank, sen Klarnas kort (mindre avgifter utomlands), samt sedan i somras kort hos revolut (även den mindre avgiftet). Klarna och revolut har jag inte som fysiska kort utan bara appen. Revolut funkade mkt bra senast jag var utomlands. Ok valutakurs och enkelt att tex föra över pengar till min farbror som då alltså bor utomlands och inte har swish eller svensk bank.

Senast ändrad:
Jag har 100 k som jag kommer åt direkt. Sen har jag kanske 500 k på ett sparkonto med ränta som jag också kommer åt direkt vid kris, dock har jag ett par fria uttag under året. Har inte behövt använda denna möjlighet, men det känns ändå tryggt. Har ganska ok ränta på sparkontot, men då räntan gått ner en del så funderar jag på att flytta över en del till ISK där jag har mitt långsiktiga sparande.

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 380
Senast: Kakis
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 187
Senast: Gnist
·
Äldre Jag funderar på att skaffa mig ett kreditkort. Vad har ni för erfarenheter? Vad ska man fundera på? Vilket kreditkort är bäst? Det... 2
Svar
33
· Visningar
2 603
Senast: pretsco
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka