Buffert du kommer åt direkt

Har lite mer än en månadslön som jag kommer åt på stående fot.
Samma här, eller ja jag sparar dom pengarna i en annan bank än min vardagsbank så det kräver visserligen att jag har just det kortet vilket jag inte bär med mig till vardags. Det och mitt kreditkort som jag inte heller har med om det inte är något särskilt täcker nog det mesta oförutsett jag kan komma på som skulle kunna inträffa. Eller ja, i ärlighetens namn kan jag inte komma på särskilt många scenarion bortsett från att katten blir akut sjuk som skulle kräva omedelbara utgifter på mer än det jag har på mitt vanliga lönekonto?
Jag har lite pengar i kontanter hemma "ifall krisen eller kriget kommer".
Rester i fonder.

Några tusenlappar direkt åtkomligt, det tar det någon eller några bankdagar att komma åt resten av min buffert. Har ett kreditkort med gräns på 70000 som trygghet ifall jag behöver lägga ut mer pengar ögonblickligen

Ni som har mycket fritt kapital, varför har ni kreditkort?
Använder kreditkortet när jag reser utomlands: ett via min bank, sen Klarnas kort (mindre avgifter utomlands), samt sedan i somras kort hos revolut (även den mindre avgiftet). Klarna och revolut har jag inte som fysiska kort utan bara appen. Revolut funkade mkt bra senast jag var utomlands. Ok valutakurs och enkelt att tex föra över pengar till min farbror som då alltså bor utomlands och inte har swish eller svensk bank.

Senast ändrad:
Jag har 100 k som jag kommer åt direkt. Sen har jag kanske 500 k på ett sparkonto med ränta som jag också kommer åt direkt vid kris, dock har jag ett par fria uttag under året. Har inte behövt använda denna möjlighet, men det känns ändå tryggt. Har ganska ok ränta på sparkontot, men då räntan gått ner en del så funderar jag på att flytta över en del till ISK där jag har mitt långsiktiga sparande.

Ni som har mycket fritt kapital, varför har ni kreditkort?

Jag har anvant ett kreditkort med 0% ranta under 18 manader da jag nyligen kopt en del mobler och andra stora utgifter. Jag HAR pengarna for de inkopen, men da skulle jag behova ta fran sparkonton osv. Istallet anvander jag kreditkortet och sa betalar jag av kreditkortet fran lonekontot over nagra mander for att "slata utgifterna" istallet for att ha jattestora utgifter i typ november, och sen normala nivaer

Jag har ingen större buffert, bor i hyresrätt. Så blir det något oförutsett akut, så skulle det vara hunden som kan kosta många kronor.

Min lilla buffert jag har kan jag komma åt direkt. Men har även ett kreditkort på 50 000 jag kan använda om det blir nåt strul med överföring mellan konton.

Jag är så blåögd att jag inte ser vad jag skulle behöva mycket pengar på stående fot för? Är väl typ 30 kkr jag kommer åt direkt om jag verkligen behövde men det är egentligen sparande till kommande utgifter. Ett kreditkort med 30 kkr har jag inte i plånboken men till akuta situationer (aldrig varit i en akut situation hittills eller använt det, trots häst i hela mitt liv). Jag kommer bara på lösa ut hästen från djursjukhus, jag vet inte hur det fungerar men troligtvis betalar jag iaf inte vid ankomst. DV och min vanliga klinik skickar faktura. Bilen liknande, har visserligen aldrig blivit bärgad så vet inte hur det funkar men närmsta är att betala självrisken och bli ersatt i efterhand vid det jag råkat ut för.

Jag är så blåögd att jag inte ser vad jag skulle behöva mycket pengar på stående fot för? Är väl typ 30 kkr jag kommer åt direkt om jag verkligen behövde men det är egentligen sparande till kommande utgifter. Ett kreditkort med 30 kkr har jag inte i plånboken men till akuta situationer (aldrig varit i en akut situation hittills eller använt det, trots häst i hela mitt liv). Jag kommer bara på lösa ut hästen från djursjukhus, jag vet inte hur det fungerar men troligtvis betalar jag iaf inte vid ankomst. DV och min vanliga klinik skickar faktura. Bilen liknande, har visserligen aldrig blivit bärgad så vet inte hur det funkar men närmsta är att betala självrisken och bli ersatt i efterhand vid det jag råkat ut för.
Jag tänker att det är viktigare om man tex har hus eller liknade.
För mig skulle det vara om tex katten blev sjuk, om jag blev allvarligt sjuk och FK har lång handläggningstid ( jag har upplevt 4 månader!) eller om det tex skulle hända min mamma något allvarligt på en resa och jag snabbt måste flyga till långtbortistan.

Jag har blivit bärgad, eller bilen rättare sagt, och inget som betalades direkt utan det reglerades med försäkringen samtidigt som verkstadsbesöket. Bärgaren frågade bara vilket bolag det var jag hade.

Jag tänker att det är viktigare om man tex har hus eller liknade.
För mig skulle det vara om tex katten blev sjuk, om jag blev allvarligt sjuk och FK har lång handläggningstid ( jag har upplevt 4 månader!) eller om det tex skulle hända min mamma något allvarligt på en resa och jag snabbt måste flyga till långtbortistan.
Vad är det som man kan behöva ha tillgång till pengar precis direkt för att man har hus? Visst finns det en hel del större utgifter men är det plötsliga större skador så är det oftast försäkringsärenden och ingenting som går att få fixat ordentligt samma dag ändå.

Vad är det som man kan behöva ha tillgång till pengar precis direkt för att man har hus? Visst finns det en hel del större utgifter men är det plötsliga större skador så är det oftast försäkringsärenden och ingenting som går att få fixat ordentligt samma dag ändå.
Nytt kylskåp/frys kan vara hyfsat akut. 🤭

Är det akut åker man till närmaste butik och köper det som finns i lager kan jag lova, jag börjar inte skicka meddelanden på messenger 😅
Vintertid hade väl allting snarare åkt ut i en låda utomhus? Betydligt fler som bor i hus har väl dessutom tillgång till en extra frysbox än bland de som bor i bostadsrätt eller lägenhet så ser inte vad ett behov av en buffert för just det här har med hus att göra. Inte hade de flesta hyresvärdar ordnat en ny vitvara direkt på en lördag om det hade gått sönder någonting.

Senast ändrad:
Vintertid hade väl allting snarare åkt ut i en låda utomhus? Betydligt fler som bor i hus har väl dessutom tillgång till en extra frysbox hos de som bor i bostadsrätt eller lägenhet så ser inte vad ett behov av en buffert för just det här har med hus att göra. Inte hade de flesta hyresvärdar ordnat en ny vitvara direkt på en lördag om det hade gått sönder någonting.
Här finns en 1 stor frysbox, 1 liten frysbox, 1 vanlig frys och 1 halv frys och lite beroende på så är alla mer eller mindre fulla men den halva hade inte varit några problem med att få ner i övriga men övriga hade inte gått så bra och ute är det långt ifrån tillräckligt kallt här på vintern. Är många många tusen som förstörs på kort tid.

Har hänt vid ett tillfälle.

Men oftast behöver jag pengar för att jag spontant, under tiden jag badar badkar, råkar boka en utlandsresa 🤷🏻 (tillägg, det har hänt mer än en gång 🤭)
Jag tänker att det är en anledning till att jag inte har kreditkort ;) . Inte just resor då, men spontana inköp av diverse.

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 519
Senast: Kakis
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 245
Senast: Gnist
·
Äldre Jag funderar på att skaffa mig ett kreditkort. Vad har ni för erfarenheter? Vad ska man fundera på? Vilket kreditkort är bäst? Det... 2
Svar
33
· Visningar
2 667
Senast: pretsco
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka