Att lämna i smyg

Angående ekonomin, du kan söka försörjningsstöd. Jag har upptäckt att det är många som tror att man inte kan ansöka om försörjningsstöd om man har jobb. Det kan man absolut.
Försörjningsstöd finns för att stötta upp när man inte har tillräckligt med inkomst för att klara de basala kostnaderna.

När / om du kontaktar kommunen, tala om för dem att du är orolig för vad som händer om din partner får reda på att du pratat med dem. De kan då ta till andra rutiner.
 
Jag har inget mer råd ang bostad än vad som redan skrivits. Men däremot har jag varit med om att man haft delad vårdnad om ett nyfött barn. Några bekanta till oss separerade för några år sedan, i samma veva fick de veta att kvinnan var gravid med deras tredje barn. Så barnet bodde varannan vecka från det att det var nyfött. Har fungerat väldigt bra, men då är det två väl fungerande omhändertagande personer och de problem du beskriver förekom inte.
Så var beredd på att han skulle kunna kräva delad vårdnad även av den nyfödda.
Så tufft för dig, jag håller alla tummar för att du ska hitta ett boende och komma i väg från den hemska människan så fort som möjligt 💕
 
Du behöver, på något sätt, dokumentera allt han gör mot dig om du har möjlighet. Det är en riktigt våldsam relation du är i, även om den inte är fysisk. Du räknar upp otaliga exempel på våld. Ekonomin, kläder, kontrollen och förföljandet…

Det är nämligen så att du kan fly med barnen till annan ort eller kommun om det finns skäl som våld. Kontakta kvinnojouren, ta dig bort!
Hur kan jag dokumentera?
Spela in? För det första går det inte att förutse när han säger sånt här. Han kan vara på jobbet hela dygn i sträck ibland utan att jag vet nåt förren sent på kvällen. Han kan vara god som guld flera dagar i sträck.

Jag kan inte gömma diktafoner i rummen - om han hittar dom får vi ett helvete.

Skriva ner? Samma där - om han hittar sånt nedskrivet... skriva i telefonen kanske? Men vad hjälper anteckningar? De är ju inte bevis?

Ekonomin vet jag inte heller hur jag ska bevisa men jag fattar ju hur det ser ut. Allt står på honom. Allt betalas från hans konto.
Fast ändå har jag aldrig några pengar. Jag brukar betala mat och barnens utflykter/hobbies.

Jag ska se om jag kan få tag i nån annan telefon än den här. Och ringa kvinnofridslinjen från den. Jag vet inte ens vad jag ska säga.
Jag blir ju inte slagen, är inte särskilt rädd för det heller.
 
Det är en riktigt våldsam relation du är i, även om den inte är fysisk. Du räknar upp otaliga exempel på våld. Ekonomin, kläder, kontrollen och förföljandet…

Kan inte trycka nog på ovanstående, det är VÅLD som du och dina barn utsätts för @Jahaja!

Exempel från sidan valdinararelationer.se,
Psykiskt våld kan vara:
  • Muntliga kränkningar, nedvärderande omdömen och hån.
  • Skambeläggande eller att skämma ut den utsatta inför andra.
  • Trakasserier, hot (direkta och indirekta) eller stalking.
  • Att den utsatta tvingas göra saker mot sin vilja.
  • Kontroll av vad den utsatta gör, vem den umgås med och var den är.
  • Social isolering, att den utsatta hindras från kontakt med t.ex. vänner.
  • Att våldsutövaren sårar eller skrämmer den utsatta genom att utöva fysiskt våld mot någon annan, t.ex. ett barn eller husdjur.
  • Ekonomiskt våld, t.ex. att den utsatta inte får styra över sin egen ekonomi.
  • Materiellt våld, t.ex. att våldsutövaren slår sönder saker för att skrämma eller såra den utsatta.
 
Hur kan jag dokumentera?
Spela in? För det första går det inte att förutse när han säger sånt här. Han kan vara på jobbet hela dygn i sträck ibland utan att jag vet nåt förren sent på kvällen. Han kan vara god som guld flera dagar i sträck.

Jag kan inte gömma diktafoner i rummen - om han hittar dom får vi ett helvete.

Skriva ner? Samma där - om han hittar sånt nedskrivet... skriva i telefonen kanske? Men vad hjälper anteckningar? De är ju inte bevis?

Ekonomin vet jag inte heller hur jag ska bevisa men jag fattar ju hur det ser ut. Allt står på honom. Allt betalas från hans konto.
Fast ändå har jag aldrig några pengar. Jag brukar betala mat och barnens utflykter/hobbies.

Jag ska se om jag kan få tag i nån annan telefon än den här. Och ringa kvinnofridslinjen från den. Jag vet inte ens vad jag ska säga.
Jag blir ju inte slagen, är inte särskilt rädd för det heller.
Anteckningar kan visst vara bevis, du kanske kan fortsätta skriva i den här tråden?

Att du inte blir slagen betyder inte att du inte är utsatt för våld, fysiskt våld är bara en del av en våldsam relation. Det är också vad du ska säga till de på kvinnofridslinjen, att du och barnen behöver lämna en våldsam relation och att du är rädd för vad han skulle göra om han fick reda på att du vill lämna honom. Beskriv de saker du skrivit hittills i tråden. De kommer kunna hjälpa dig.
 
Angående samtalskontakt så tror jag att det vore en bra idé, både som hjälp att få bolla och se på situationen utifrån och som rent emotionellt stöd och att inte stå helt ensam i detta.

Du kan kontakta t.ex. vårdcentralen eller om du inte vågar lita på dem någon digital aktör som mindler, kry eller liknande (brukar inte rekommendera sådana men känns befogat i ett sånt här fall).

Obs obs då, se till att skydda dig online! Om det finns minsta lilla risk att han har ditt bank-id så se till att spärra din journal från att synas på 1177.

Och ja, de har skyldighet att göra orosanmälan till socialtjänsten utifrån att dina barn utsätts för och bevittnar våld. Jag förstår att det kan kännas läskigt men det är inte en anmälan som görs emot dig på något vis eller som innebär att dina barn tas ifrån dig. Hela syftet med en sådan anmälan är att undersöka hur dina barn mår och vilket stöd ni eventuellt behöver. Det kanske kan vara precis det du behöver för att kunna ta dig därifrån?
 
Angående ekonomin, du kan söka försörjningsstöd. Jag har upptäckt att det är många som tror att man inte kan ansöka om försörjningsstöd om man har jobb. Det kan man absolut.
Försörjningsstöd finns för att stötta upp när man inte har tillräckligt med inkomst för att klara de basala kostnaderna.

När / om du kontaktar kommunen, tala om för dem att du är orolig för vad som händer om din partner får reda på att du pratat med dem. De kan då ta till andra rutiner.
Jag har dock jobbat i kommuner där gifta våldsutsatta inte kunnat ansöka om försörjningsstöd då makars inkomst räknas ihop och de har inte haft någon modell för hur de ska komma undan det i den här sortens situationer. Har hjälpt att kunna visa en inlämnad skilsmässoansökan.
 
Jag har inget mer råd ang bostad än vad som redan skrivits. Men däremot har jag varit med om att man haft delad vårdnad om ett nyfött barn. Några bekanta till oss separerade för några år sedan, i samma veva fick de veta att kvinnan var gravid med deras tredje barn. Så barnet bodde varannan vecka från det att det var nyfött. Har fungerat väldigt bra, men då är det två väl fungerande omhändertagande personer och de problem du beskriver förekom inte.
Så var beredd på att han skulle kunna kräva delad vårdnad även av den nyfödda.
Så tufft för dig, jag håller alla tummar för att du ska hitta ett boende och komma i väg från den hemska människan så fort som möjligt 💕
Delad vårdnad är ett juridiskt begrepp som innebär att båda föräldrarna är barnets vårdnadshavare och har lika stor rätt att bestämma över det.
Jag förstår att du menar delat boende, vilket inte är samma sak. Vill bara förtydliga begreppen så att de används rätt.

Ett barn under tre år rekommenderas inte att bo hela veckor hos respektive förälder. Ett så litet barn kan inte behålla bilden av den frånvarande förälderns så länge, det kan vara direkt skadligt för barnet. Det rekommenderas att umgänget med föräldern som barnet inte bor hos är kort och tätt.
 
Lite tillägg till mina egna inlägg, det är lätt som utomstående att gå på nästan för hårt för det är så tydligt och självklart utifrån.

@Jahaja Det är inte konstigt eller ovanligt att det är svårt att själv se det som våld eller att verkligen ta in vad man utsätts för. Dels utifrån att det fortfarande är rätt nytt att vi öht pratar om våld i alla dess former och inte bara fysiskt. Dels för att det är en del i det hela (googla normaliseringsprocessen om du inte känner till den) att både bagatellisera och ifrågasätta sina egna upplevelser och tolkningar. Det "hjälper" din partner ju dessutom till med på alla sätt och vis!

Jag tycker att du är helt FANTASTISK som på egen hand kommit till den punkt där du är nu, att du behöver skydda dig själv och dina barn och lämna. Så otroligt klok och insiktsfull! Det kommer vara tufft men du kommer klara detta och ge dig själv och dina barn chans till en bättre framtid.:heart
 
Jag har dock jobbat i kommuner där gifta våldsutsatta inte kunnat ansöka om försörjningsstöd då makars inkomst räknas ihop och de har inte haft någon modell för hur de ska komma undan det i den här sortens situationer. Har hjälpt att kunna visa en inlämnad skilsmässoansökan.

IVO har utdelat ganska skarp kritik mot det förfarandet som jag är säker går att hitta om man söker, det kan ju vara bra att ha med sig vid en ev ansökan.
 
Jag MÅSTE ha ett eget boende innan jag ens andas till någon att jag lämnar. Jag kan inte vara säker på att det inte kommer fram till honom ens om jag kontaktar någon lokal organisation. Orten är så liten att det nästan garanterat är någon han känner som jobbar inom nämna organisation. Jag kan inte lägga vår framtid i händerna på att någon kanske håller tystnadsplikt.

I en egen lägenhet kan jag vägra honom tillträde. Då kan jag spela in om han dyker upp och bråkar utan att oroa mig för att han ska hitta det sen och gå i taket.
Där kan jag låsa om mig.
Där bestämmer JAG om jag ska bli arg över att nåt barn glömmer att släcka en lampa, tappar fjärrkontrollen, spiller eller frågar "varför?".
Då får jag tillbaka mina rättigheter! Då kan jag säga ifrån. Stå upp för mig själv och barnen. Jag är inte rädd för att han ska slå mig. Jag är rädd för att han tvingar bort mig från barnen. Jag är rädd att bli tvungen att lämna dem i vår nuvarande bostad medan de gråter och hindras att följa med - av en pappa som kommer skrika åt dom att hålla käften.
Då är det kvinnofridslinjen som du ska prata med i första hand. De befinner sig inte där du bor (de finns i Uppsala) och där är risken att någon känner igen obefintlig även om du ringer anonymt. Med de kunniga personerna som jobbar där kan du bolla din oro och dina planer och få både stöd och råd.

Jag vet flera som fått väldigt bra hjälp därifrån!
 
Lider med dig och vet precis hur det är att inte kunna ta sig därifrån. Själv hade jag dock inga barn som gör situationen svårare. Men för att inte riskera att det trappas upp till fysiskt våld också så behöver du hjälp snarast att komma bort. Det kan gå fort med deras upptrappning av våld. Jag har inga direkta tips förutom det som nämnts i tråden.
Själv tog jag hjälp av jobbet, min chef och närmsta kollegor. Hade stort förtroende för dem. Har du någon sådan möjlighet för att komma bort nu, sedan hitta eget boende.
Själv var jag hela tiden skriven på den gemensamma adressen i huset och ”gömde” mig på annan plats.

Jag tog aldrig kontakt med kvinnofridslinjen eller socialen. Men kanske behövs det med tanke på barnen, jag skulle åtminstone börja med att ringa kvinnofridslinjen så snabbt det bara går.

Sen tänk på att skydda allt du skriver på nätet. Skriver du hemifrån? Från jobbet? Från mobilen?
Starta egna bankkonton, mobil abonnemang, jag körde kontantkort.

Stor kram och du har kommit långt som ser att du och barnen måste därifrån. På ngt sätt kommer ni lyckas. Du är stark som startat upp detta.

:heart
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 068
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 141
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 861
Senast: Squie
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 935
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp