Killar ska lockas till ridsport: ”Fördom att det är tjejsport”

"Emil-projektet" vaknar igen i ny skepnad!

Nåja, det blev aldrig något projekt av det, där och då - ridsportförbundet satte sig på tvären. Antagligen var "tjejsport" mera lönsamt politikt och ekonomiskt vid den tiden, och mera jämställt innom sporten såg som hot mot de idéalen.

Tycker det är fantastiskt var gång någon försöker ta tag i detta.

"Emil-projektet" vaknar igen i ny skepnad!

Nåja, det blev aldrig något projekt av det, där och då - ridsportförbundet satte sig på tvären. Antagligen var "tjejsport" mera lönsamt politikt och ekonomiskt vid den tiden, och mera jämställt innom sporten såg som hot mot de idéalen.

Tycker det är fantastiskt var gång någon försöker ta tag i detta.
Hoppas det nångång går att ta bort den här utsattheten man får när man håller på med hästar under uppväxten..oavsett vart man är och vem man är.

Ärligt talat ser jag inget problem med att ridsporten är kvinnodominerad. Tycker också det är helt fel ände att få in fler pojkar i sporten för att det då ska göra sporten bättre/häftigare/mer intressant. Som att godkännande av ridsporten ligger i att MÄN tycker den är ok.

Problemet är ett svar på en patriarkala struktur där det som är kvinnligt kodat är mindre värt än det som är manligt kodat.

Så nä. Fram för kvinnorna i sporten! De visar på alla sätt hur fantastisk den är, vi behöver inte några män för att berätta att det vi gör är tufft och ashäftigt.

Hoppas det nångång går att ta bort den här utsattheten man får när man håller på med hästar under uppväxten..oavsett vart man är och vem man är.
Håller helt med. Egentligen handlar det om vad man än har för intresse som inte handlar om att vara elack mot andra.

Ärligt talat ser jag inget problem med att ridsporten är kvinnodominerad. Tycker också det är helt fel ände att få in fler pojkar i sporten för att det då ska göra sporten bättre/häftigare/mer intressant. Som att godkännande av ridsporten ligger i att MÄN tycker den är ok.

Problemet är ett svar på en patriarkala struktur där det som är kvinnligt kodat är mindre värt än det som är manligt kodat.

Så nä. Fram för kvinnorna i sporten! De visar på alla sätt hur fantastisk den är, vi behöver inte några män för att berätta att det vi gör är tufft och ashäftigt.
Jag tycker faktiskt det är skönt att stall oftast är en fristad för kvinnor. Så jag är egoistisk och tycker män ska hålla sig borta från stallen. 😅

Var och är inte intresserad att det ska vara häftigt med hästar. Det var hästarna och sammanhanget med djuren i centrum som var mitt intresse. Men se det var inte accepterat. Inte av omgivningen, inte av flickvännen jag försökte hänga ihop med och definitivt inte av tjejerna runtikring som på ridskolan osv. Blev väl något bättre när jag intresserade mig lita för föreningslivet och blev styrelsefjant en period.

För tjejerna pratas det om meritvärde och visar på att tränat sig att ta ansvar osv och mfl flosker i den riktningen. Men för en karl gäller dat att hålla tyst om hästintresset när man ska marknadsföra sig. Var inte för man kom över trettio som det bättrade sig. Men fortfarande var det inte accepterat att man behövde hem till hästarna. En fånig kommentar som inte sällen dök upp i olika varianter var :- Har du ingen flickvän/sambo som tar hand om hästarna när är ute på jobb?

Bra med projekt som får folk att känns sig välkomna. Men största problemet tycker jag snarare är andra utanför sporten. Då blir både killar och tjejer utsatta
Jag minns när jag gick i högstadiet och vi hästtjejer alltid fick fåniga kommentarer. Sen provade en av de populära killarna att rida och tyckte det var jättekul. Då genast slutade kommentarerna. Så fånigt.

Kan inte låta bli att se det som en sunkig inställning!
Som feminist har jag faktiskt inga problem med att du som man tycker det är jobbigt. Det du upplever som jobbigt är vardag för vartenda hästtjej, så bara för att du råkar vara man så blir inte din situation unik. Tror faktiskt att varyenda hästtjej varit med om partners som inte accepterat den tid, energi och pengar vi lägger på hästeriet. Vi har alla blivit förminskade av vår omgivning för vårt intresse. Vi har alla varit/jobbat i stall där vi haft lågt meritvärde och fått en ordentlig dos av att vara lägst i hierarkin.

Så det du känner är bara en avsaknad av ditt vanliga samhällsprivilegium att vara en vit man.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
20 241
Senast: ptr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 633
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt... 2
Svar
29
· Visningar
4 279
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkiga gerbiler (Hjälp!?)
  • Småhunds ägare
  • Valp 2025