- Svar: 33
- Visningar: 680
Många killar slutar med ridsport på grund av stigma och mobbning kring att det skulle vara en tjejgrej. Något Ellinor Gustafsson, som driver ridskola utanför Nybro, märkt av.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så är det med.Tjejer blir också mobbade för att dom gillar hästar..det är aldrig lätt, iallafall inte i skolan.
Hoppas det nångång går att ta bort den här utsattheten man får när man håller på med hästar under uppväxten..oavsett vart man är och vem man är."Emil-projektet" vaknar igen i ny skepnad!
Nåja, det blev aldrig något projekt av det, där och då - ridsportförbundet satte sig på tvären. Antagligen var "tjejsport" mera lönsamt politikt och ekonomiskt vid den tiden, och mera jämställt innom sporten såg som hot mot de idéalen.
Tycker det är fantastiskt var gång någon försöker ta tag i detta.
Håller helt med. Egentligen handlar det om vad man än har för intresse som inte handlar om att vara elack mot andra.Hoppas det nångång går att ta bort den här utsattheten man får när man håller på med hästar under uppväxten..oavsett vart man är och vem man är.
Jag tycker faktiskt det är skönt att stall oftast är en fristad för kvinnor. Så jag är egoistisk och tycker män ska hålla sig borta från stallen.Ärligt talat ser jag inget problem med att ridsporten är kvinnodominerad. Tycker också det är helt fel ände att få in fler pojkar i sporten för att det då ska göra sporten bättre/häftigare/mer intressant. Som att godkännande av ridsporten ligger i att MÄN tycker den är ok.
Problemet är ett svar på en patriarkala struktur där det som är kvinnligt kodat är mindre värt än det som är manligt kodat.
Så nä. Fram för kvinnorna i sporten! De visar på alla sätt hur fantastisk den är, vi behöver inte några män för att berätta att det vi gör är tufft och ashäftigt.
Kan inte låta bli att se det som en sunkig inställning!Jag tycker faktiskt det är skönt att stall oftast är en fristad för kvinnor. Så jag är egoistisk och tycker män ska hålla sig borta från stallen.![]()
Absolut kan du som man se det som det.Kan inte låta bli att se det som en sunkig inställning!
Det kan jag som kvinna också. Kanske för att jag rör mig mycket i mansdominerade kretsar och vet hur det är att känna sig ovälkommen på grund av kön.Absolut kan du som man se det som det.![]()
Det verkar som att killar/män inte tror att tjejer är utsatta som hästintresserade..men det är väl en såndär grej som tjejer får stå ut med för "killar retas ju" och det är "inget att bry sig om".Tror folk inte att tjejer var retade för att de var hästtjejer?
Jag minns med hur stämningen totalt förändrades dom dagar det var killar i stallet när man var ungJag tycker faktiskt det är skönt att stall oftast är en fristad för kvinnor. Så jag är egoistisk och tycker män ska hålla sig borta från stallen.![]()
Som feminist har jag faktiskt inga problem med att du som man tycker det är jobbigt. Det du upplever som jobbigt är vardag för vartenda hästtjej, så bara för att du råkar vara man så blir inte din situation unik. Tror faktiskt att varyenda hästtjej varit med om partners som inte accepterat den tid, energi och pengar vi lägger på hästeriet. Vi har alla blivit förminskade av vår omgivning för vårt intresse. Vi har alla varit/jobbat i stall där vi haft lågt meritvärde och fått en ordentlig dos av att vara lägst i hierarkin.Kan inte låta bli att se det som en sunkig inställning!
Faktiskt inte jag, har aldrig varit ihop med någon som har klagat på mitt hästeri.Tror faktiskt att varyenda hästtjej varit med om partners som inte accepterat den tid, energi och pengar vi lägger på hästeriet.
Inte alla mänFaktiskt inte jag, har aldrig varit ihop med någon som har klagat på mitt hästeri.![]()