- Svar: 33
- Visningar: 784
Många killar slutar med ridsport på grund av stigma och mobbning kring att det skulle vara en tjejgrej. Något Ellinor Gustafsson, som driver ridskola utanför Nybro, märkt av.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fick bara här om dagen senast höra om att ”jag har erfarenheter från min hobby” när jag tidigare beskrivit ansvarsområden och arbetsuppgifter jag hade när jag de fakto var avlönad och hade en av de där ”högre” hästskötarerollerna (tävlingsgroom för internationell ryttare respektive stallchef). Så stallarbetet ses ned på oavsett kön.För tjejerna pratas det om meritvärde och visar på att tränat sig att ta ansvar osv och mfl flosker i den riktningen. Men för en karl gäller dat att hålla tyst om hästintresset när man ska marknadsföra sig. Var inte för man kom över trettio som det bättrade sig. Men fortfarande var det inte accepterat att man behövde hem till hästarna. En fånig kommentar som inte sällen dök upp i olika varianter var :- Har du ingen flickvän/sambo som tar hand om hästarna när är ute på jobb?
Jo men så tyckte ju även fotbollen och hockeyn en gång, att det var mycket bättre att inte inkludera flickor i sporten. Men det fick de ju backa på och de verkar ändå glada och nöjda nu, även om de inte helt lyckats med att behandla tjejer och killar lika ännu.Ärligt talat ser jag inget problem med att ridsporten är kvinnodominerad. Tycker också det är helt fel ände att få in fler pojkar i sporten för att det då ska göra sporten bättre/häftigare/mer intressant. Som att godkännande av ridsporten ligger i att MÄN tycker den är ok.
Problemet är ett svar på en patriarkala struktur där det som är kvinnligt kodat är mindre värt än det som är manligt kodat.
Så nä. Fram för kvinnorna i sporten! De visar på alla sätt hur fantastisk den är, vi behöver inte några män för att berätta att det vi gör är tufft och ashäftigt.
Ja jo jag har förstått det när jag hört gubbar och pojkar i ridsporten prata att de ges det intrycket att de inte är välkomna lite för ofta.Jag tycker faktiskt det är skönt att stall oftast är en fristad för kvinnor. Så jag är egoistisk och tycker män ska hålla sig borta från stallen.![]()
Problematiken med mansdominerade sporter är betydligt större än problematiken kring kvinnodominerad idrott. Både fotboll, ishockey och innebandy som är de idrotter som ligger högst i utövare är samtliga mansdominerade. Det är vanligt att unga tjejer slutar med just dessa idrotter för att de känner sig exkluderade.Jo men så tyckte ju även fotbollen och hockeyn en gång, att det var mycket bättre att inte inkludera flickor i sporten. Men det fick de ju backa på och de verkar ändå glada och nöjda nu, även om de inte helt lyckats med att behandla tjejer och killar lika ännu.
Och vad vet du om andras så kallade previlegium? Att vara rädd för att få stryk, få stryk, att inte fått vara med, att ses som en knäpp fan som man inte ska ha med att göra för att inte bli utfryst själv osv.Som feminist har jag faktiskt inga problem med att du som man tycker det är jobbigt. Det du upplever som jobbigt är vardag för vartenda hästtjej, så bara för att du råkar vara man så blir inte din situation unik. Tror faktiskt att varyenda hästtjej varit med om partners som inte accepterat den tid, energi och pengar vi lägger på hästeriet. Vi har alla blivit förminskade av vår omgivning för vårt intresse. Vi har alla varit/jobbat i stall där vi haft lågt meritvärde och fått en ordentlig dos av att vara lägst i hierarkin.
Så det du känner är bara en avsaknad av ditt vanliga samhällsprivilegium att vara en vit man.
Tråkigt att läsa! Var där bara luft och bluff i peppandet till tjejerna att de skulle vara stolta över sitt intresse och idrott? Eller har något ändrats över tid?Jag fick bara här om dagen senast höra om att ”jag har erfarenheter från min hobby” när jag tidigare beskrivit ansvarsområden och arbetsuppgifter jag hade när jag de fakto var avlönad och hade en av de där ”högre” hästskötarerollerna (tävlingsgroom för internationell ryttare respektive stallchef). Så stallarbetet ses ned på oavsett kön.
Är väl ett tudelat svärd. De som lyckas har förmågan att göra sig lagom populära och skulle nog platsa vär de befann sig. Medans alla dessa som är lite mera på sin egen kant blir än mer issolerade om de dessutom är "udda" i sammanhanget. Visst, med tiden blev det ett litet kompisgäng med ett par grabbar och resten tjejer, men då var det det man fick höra, att man skulle vara nån sorts tupp i hönsgården. Inte fan heller!Problematiken med mansdominerade sporter är betydligt större än problematiken kring kvinnodominerad idrott. Både fotboll, ishockey och innebandy som är de idrotter som ligger högst i utövare är samtliga mansdominerade. Det är vanligt att unga tjejer slutar med just dessa idrotter för att de känner sig exkluderade.
Just när det kommer till att behandlas lika skulle jag säga att killar/män inom hästsporten har en viss gräddfil. De lyfts fram eftersom de står ut och att de är så "modiga" som vågar satsa på ridsporten trots världen utanför.
Det är genomgående i alla kulturer under alla tider att det skett en uppdelning mellan män och kvinnor, det är med stor sannolikhet biologiskt betingat men den uppdelning behöver inte vara inom alla områden och kan se olika ut.Har en kompis vars storebror red på ridskola så länge det fanns en killgrupp, när den la ner så slutade han. Så någon dragning finns det ju uppenbarligen i att utöva aktiviteter specifikt med andra killar (kanske främst i en viss ålder?)
Fotboll är visserligen mansdominerad med 68% män, men det är fortfarande Sveriges största tjejidrott med fler än tre gånger så många kvinnliga utövare som ridsporten, så att tjejerna slutar med fotboll för att de känner sig exkluderade köper jag inte.Problematiken med mansdominerade sporter är betydligt större än problematiken kring kvinnodominerad idrott. Både fotboll, ishockey och innebandy som är de idrotter som ligger högst i utövare är samtliga mansdominerade. Det är vanligt att unga tjejer slutar med just dessa idrotter för att de känner sig exkluderade.
Just när det kommer till att behandlas lika skulle jag säga att killar/män inom hästsporten har en viss gräddfil. De lyfts fram eftersom de står ut och att de är så "modiga" som vågar satsa på ridsporten trots världen utanför.
Jag tror inte det är på grund av mobbing eller stigma utan det är en ålder när man formar sin identitet och gruppen har för många stor betydelse. Även senare också, handlar det även om socialt liv utöver saker som hör till hästhanteringen kan det nog vara svårt om man inte har så mycket gemensamt i övrigt.Många killar slutar med ridsport på grund av stigma och mobbning kring att det skulle vara en tjejgrej.
Konceptet med mera alla tillsammans innom ridsporten kan jag nog tycka är rätt värdefullt. De flesta idrotterna delar upp det hela. Givetvis är båda vägarna både på gott och ont.Fotboll är visserligen mansdominerad med 68% män, men det är fortfarande Sveriges största tjejidrott med fler än tre gånger så många kvinnliga utövare som ridsporten, så att tjejerna slutar med fotboll för att de känner sig exkluderade köper jag inte.
Mvh,
Lady_S