Rida gammal häst?

Heejj

Trådstartare
Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar.
Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket krav man kan ställa. Hur mycket rider ni era gamlingar. Och hur mycket krav ställer ni? Rider i nuläget 3 dagar i veckan, rider bara ut i skogen då vi inte har någon ridbana.

Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar.
Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket krav man kan ställa. Hur mycket rider ni era gamlingar. Och hur mycket krav ställer ni? Rider i nuläget 3 dagar i veckan, rider bara ut i skogen då vi inte har någon ridbana.
Det viktiga med en äldre häst är att om den inte har några krämpor hålla igång den och ge den en bra foderstat beräknad från dess ålder. En äldre häst har ett högre behov eftersom den inte tillgodogör sig fodret lika bra, så regelbunden motion i lagomt tempo så den fortfarande är glad men inte trött efteråt. Tömkörning är jättebra motion då hon slipper vikten varje gång. Stretcha så hon håller sig mjuk.

Vi har en 26-årig hingst på jobbet. Han mår som allra bäst när han får gå ett lätt pass 4-5 gånger i veckan. Ibland på ridbanan, ibland i skogen. När han får ledigt blir det snabbt tydligt att han behöver rörelsen. Jag promenerar med honom vissa dagar så det är inte alltid han har nån på ryggen.

Min egna red jag tills hon var 26. Också bara i skogen i hennes egen takt, men sedan fick hon ett "anfall" och svimmade (icke under jobb) och då blev hon glad pensionär på heltid, dock i lösdrift där hon fortsatte röra sig mycket.

Det är bara bra att hålla igång en äldre häst regelbundet, tror inte på att pensionera i onödan- de åldras snabbare. Intensiteten får givetvis anpassas efter ork och eventuella krämpor. Alltid vara lyhörd för hästen! När jag red mina gamla (eller körde foderhästen kördes främst, 3 dagar i veckan i alla gångarter fram till han akut fick tas bort vid precis 32 års ålder, mycket fräsch) så var jag alltid noga med att varken tvinga eller hindra tex galopp. Min gamla fjordhäst fick en hovböld vid 24, visade sig vara svårläkt så då la vi ner hoppningen och inga volter och så red vi efter det betydligt lugnare då han kunde få känning av hoven enstaka gånger (hovslagaren hade gjort fel) som alltid gick över på 2 dagar om han fick vila, jag var väldigt lyhörd för det. Reds i alla gångarter- med stor lyhördhet- fram till han var 34. Superfint musklad men tappa det när jag dels inte kunde rida efter bilolycka och han utvecklade cushing. Så från 35 till 36,5 år fick han vara promenadhäst i skritt en halvtimme 2 dagar i veckan och från 36,5 till han togs bort våren strax före sin 37 årsdag var han helt pensionerad pga förstorat knä av artros, men utan hälta. Jag var nogrann med att promenera honom så han inte skulle känna sig utanför när jag hade skaffat min nya häst, unghäst men han upplevdes inte nöjd med att hon fick komma ut på samma roligheter han inte fick längre....<3.

Men visst! Man behöver inte nöta, de gamla kan ju, bara underhålla kroppen och låta dem ha kul :D :) <3
Exakt så! Min gamla dressyrstjärna älskade sitt ridhus in i det sista, så självklart fick han glänsa runt där trots att han var 30 år. Vi red förstås ut också. Passen anpassade jag helt efter dagsformen och jag ställde inga egentliga krav på honom och red honom aldrig trött. Han var helt fräsch och fin in i det sista. Älskade häst. :love:

Exakt så! Min gamla dressyrstjärna älskade sitt ridhus in i det sista, så självklart fick han glänsa runt där trots att han var 30 år. Vi red förstås ut också. Passen anpassade jag helt efter dagsformen och jag ställde inga egentliga krav på honom och red honom aldrig trött. Han var helt fräsch och fin in i det sista. Älskade häst. :love:
Underbart! <3

Min förra blev 30 år och reds in i det sista typ. Med god arbetsglädje! Han höll sig fin i kroppen med ridning ca 5 ggr/v. Hellre flera kortare pass än färre och längre. Han jobbades dressyr och reds ut. Var noga med att jobba i sund form och inte ”mjölksyrejobba” liksom. Gjorde läggningar med mig på utan problem.
För mig är dressyren ett sätt att hålla dem sunda genom att hålla dem smidiga och stärka rätt muskelgrupper.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 270
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 224
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 073
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 694
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Småhunds ägare
  • Kangal!