Köpa häst - realistisk prisförväntan

Jag skulle säga att du kan hitta en sån häst för din budget med lite tur.
Lägg ut köpesannons och se vad du får för svar.

Köpte min för 80 inklusive utrustning hösten 2023
Holländskt sto f 2009 e Wynton. Tävlad La dressyr på godkända procent med junior, gör skolor, byter på hjälpen osv.
Inte så mycket hoppad tidigare men helt otittig och tycker det är kul. Rör sig trevligt, trafiksäker, går fram överallt, rids ut själv.
Supersnäll men känslig och kan bli het men ingen svår häst. Var lite knepig att lasta men det var lätt löst och nu lastar hon sig själv, åker ensam och tränar utan problem. Helt okomplicerad att ha med sig, snäll att sko, klippa, stå själv inne osv osv. Aldrig varit skadad.
Hon är dock ganska liten och ädel.

Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle jag vilja veta ungefär vilket prisspann jag kommer behöva leta inom. Hur mycket skulle ni uppskatta att jag får betala för:

Tanken är att träna dressyr och hoppa småhinder för skojs skull, ingen tävling
- sto eller valack
- 10-15 år
- högre än 160 cm
- allroundhäst
- dressyrutbildad: gärna kunna skolor och byten, behöver inte vara perfekt men grunden satt
- hoppning upp till 1 m
- behöver inte vara tävlad
- trafiksäker
- kunna rida ut själv och med sällskap
- snäll i hantering, skoning, veterinär etc
Om du kan tänka dig närmare LA än befästa byten tror jag du kan hitta detta för 100-150 men -med- bytena får du nog räkna med att det finns orsaker eller skador som gör att priset inte är högre. En 10-15 åring utan större minus med alla de egenskaperna och utbildningen bör kosta minst 200 och troligen mer därtill.

Det är inte "grunden satt" avseende skolor och byten
Det är väl en definitionsfråga? Läser man annonser verkar var och varannan säljare anse att deras hästar kan skolor och byten trots att de av filmerna att döma inte är i närheten av godkänd MsvB. Om TS uttryckligen INTE vare sig har tävlingsambitioner eller söker tävlad häst är det väl inte självskrivet att det är tävlingskvalitet i momenten hon söker?
Finns ju massor med hästar (ridskolehästar, hopphästar, amatörutbildade allround/tanthästar av diverse raser) som "kan skolor" i bemärkelsen att ryttaren genom lite böjning kan flytta bogar eller bakdel så att hästen går på tre spår. Eller byter galopp vid varvbyte, fast kanske bara delvis på hjälpen och inte helt rent. Det är såklart inte samma sak som en startklar MsvB-häst! Men det skulle ju kunna tänkas vara tillräcklig grund för någon som vill träna utan tävlingsambition.

Det är väl en definitionsfråga? Läser man annonser verkar var och varannan säljare anse att deras hästar kan skolor och byten trots att de av filmerna att döma inte är i närheten av godkänd MsvB. Om TS uttryckligen INTE vare sig har tävlingsambitioner eller söker tävlad häst är det väl inte självskrivet att det är tävlingskvalitet i momenten hon söker?
Finns ju massor med hästar (ridskolehästar, hopphästar, amatörutbildade allround/tanthästar av diverse raser) som "kan skolor" i bemärkelsen att ryttaren genom lite böjning kan flytta bogar eller bakdel så att hästen går på tre spår. Eller byter galopp vid varvbyte, fast kanske bara delvis på hjälpen och inte helt rent. Det är såklart inte samma sak som en startklar MsvB-häst! Men det skulle ju kunna tänkas vara tillräcklig grund för någon som vill träna utan tävlingsambition.
Om jag så kallar min Golf för lyxbil så blir den inte det. Och oavsett vad folk tror om sin hästs utbildningsnivå så är det du beskrev inte en häst som är grundutbildad avseende skolor och byten. Det handlar inte om tävlingsnivå - det du beskrev är inte ens grundutbildning på träning.

En häst som är grundutbildad avseende t ex byten byter på hjälp men kan behöva extra stöd och extra tydlig hjälp och bytet kan vara lite sent, väl yvigt eller svajigt. En häst du "byter" på genom att sätta den ut balans vid varvbyte är inte grundutbildad avseende byten. Då kan man sälja tre- fyraåringar som grundutbildade avseende byten och skolor. För man kan få dem att byta galopp under ryttare och man kan flytta fram- respektive bakdel på dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 379
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 881
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 535
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 408
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025