Vi som inte har råd/möjlighet till egen häst! Unite!

Min häst fick somna in för några år sedan, saknar henne enormt och att ha häst. Idag har jag helt enkelt inte råd, samt att stressen över var grovfodret skulle komma ifrån var hemsk, sommaren 2018 gjorde ett nummer på mig, fick köpa hö ifrån utlandet. Hade jag haft råd igen vet jag inte om jag skulle skaffa häst pga all stress runt omkring, foder, hitta bra stall/lösdrift mm.

Min häst fick somna in för några år sedan, saknar henne enormt och att ha häst. Idag har jag helt enkelt inte råd, samt att stressen över var grovfodret skulle komma ifrån var hemsk, sommaren 2018 gjorde ett nummer på mig, fick köpa hö ifrån utlandet. Hade jag haft råd igen vet jag inte om jag skulle skaffa häst pga all stress runt omkring, foder, hitta bra stall/lösdrift mm.
För mig var det nästan samma stress 2023 :crazy:
Mycket mer lokalt men det var inte roligt innan jag väl fick hem foder
Och 2018 har man ju inte glömt det året blev dyrt

Och med klimatförändringarna så kommer det nog att ske snart igen är jag rädd för

@Stergo ja du får ju flytta ifrån Stockholm såklart :up:
Tyvärr så är det inte riktigt möjligt pga karriär och bostadsmarknaden nu. Se “inte planerat för häst i några år”. Dessutom så kommer jag från Mälardalen, så jag är inte helt hundra på om vi får ner kostnaderna tillräckligt i och med att det fortfarande inte är billigt med häst eller boende där jag kommer ifrån i dagsläget. Speciellt om vi tar med ökade resekostnader för jobbpendling då vi fortfarande skulle jobba i Stockholm i sådana fall. Och skulle vi flytta till min mans hembygder så är vi i en öken när det kommer att hålla på med hästar och träna som jag vill.

Jag var på G att flytta till Östergötland när jag precis pluggat klart. Men det blev inte så, jag hade förmodligen tänkt annorlunda om jag varit sugen på häst igen då.

Men det som ställer till det för mig mest mentalt är att vi är två höginkomsttagare utan barn. Så jag borde ha råd med en häst, men de senaste årens inflation och framförallt räntehöjningar har varit galna!

Tyvärr så är det inte riktigt möjligt pga karriär och bostadsmarknaden nu. Se “inte planerat för häst i några år”. Dessutom så kommer jag från Mälardalen, så jag är inte helt hundra på om vi får ner kostnaderna tillräckligt i och med att det fortfarande inte är billigt med häst eller boende där jag kommer ifrån i dagsläget. Och skulle vi flytta till min mans hembygder så är vi i en öken när det kommer att hålla på med hästar och träna som jag vill.

Jag var på G att flytta till Östergötland när jag precis pluggat klart. Men det blev inte så, jag hade förmodligen tänkt annorlunda om jag varit sugen på häst igen då.
Jag var lite ironisk 🙈 vet att det inte är så lätt.

Men gjorde faktiskt exakt så själv. Bytte jobbet i Sthlm mot annat, fortfarande Mälardalen dock, för att jag insåg att egen gård bara skulle vara en dröm där...

Jag var lite ironisk 🙈 vet att det inte är så lätt.

Men gjorde faktiskt exakt så själv. Bytte jobbet i Sthlm mot annat, fortfarande Mälardalen dock, för att jag insåg att egen gård bara skulle vara en dröm där...
Speciellt att ta med sig en partner som inte är jätteroad av vad folk sysselsätter sig med på småorter och gärna vill kunna träffa sina vänner och bekanta spontant 😅

Sedan är det där när man är höginkomsttagare i en bransch som är väldigt stockholmscentrerad och där lönespridningen är relativt stor.

Jag fattar inte riktigt?

Man får väl köpa en häst med röntgenfynd om man tror sig kunna fixa hästen.

Det finns ingen regel eller lag som säger att hästar måste besiktigas. Men försäkringsbolagen kräver ofta besiktning för lite dyrare hästar, om man vill ha hästen försäkrad. Men man måste inte försäkra hästen heller.

Visst är det bra med en utprovad sadel, men det finns inget lagkrav på det.

Så vad anmälde du hästägaren för?
Om hästen är skadad, vilket i detta fall den var eftersom den var halt, måste man ta den veterinären. Det är det ju faktiskt lag på.

Man kan absolut köpa häst med röntgenfynd för att försöka hantera problemet själv men då återigen måste man ju gå till veterinär för att hitta lösningar. Röntgenfynden i denna situation var lösa benbitar som skulle behövas opereras, men ägaren ville inte detta utan tänkte att hon kunde rida hästen frisk igen.

Om hästen är skadad, vilket i detta fall den var eftersom den var halt, måste man ta den veterinären. Det är det ju faktiskt lag på.

Man kan absolut köpa häst med röntgenfynd för att försöka hantera problemet själv men då återigen måste man ju gå till veterinär för att hitta lösningar. Röntgenfynden i denna situation var lösa benbitar som skulle behövas opereras, men ägaren ville inte detta utan tänkte att hon kunde rida hästen frisk igen.
Riktigt så enkelt är det inte.

Man "måste inte ta en häst till veterinär" för att den är halt.

Om man vet varför hästen är halt, och det finns en plan för hur det ska hanteras som tagits fram av veterinär eller klinik, finns ingen anledning att ta hästen till veterinär en gång till enbart för att den bytt ägare.

Något en veterinär, eller för den delen ett rykte säger behöver opereras, kan en annan veterinär anse ska hanteras på annat sätt.

Om du ska anmäla, så måste du veta allt vad som hänt, och känna alla resonemang. Hästen kan ha haft en behandlingsplan som du inte känner till.

Men normalt sett, så rider man inte en halt häst, eller belastar den på andra sätt, än på sådana sätt som en framtagen behandlingsplan anger.

Samtidigt så kan en häst kan vara halt av många anledningar.

En hålvägg med uppackning i kan orsaka hälta.
Det tar man hjälp av hovslagaren för att lösa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 304
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 649
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 477
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 908
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka