Förstår inte vad du menar med att du som anmälare ska vara någon form av detektiv? Jag anmälde ägaren efter samtal med både henne och i samråd med andra i stallet. Hästen var halt och blev riden, samt hade röntgenfynd som behövde behandling. Absolut kan en annan veterinär tycka annorlunda, men nu gick hon ju aldrig till en annan veterinär för rådgivning, så ditt argument där blir inte aktuellt i den situationen.
Jag anmälde en ägare som köpte en häst hon visste skulle behöva vård för vanvård. Det är sedan LS som får ta upp det med ägaren, och har de någon behandlingsplan där hästens lösa benbitar ska ridas bort så är det inget mer med det.
Självklart anmälde jag inte henne utan att prata med ägaren först eller fråga andra personer om deras åsikter, samt att detta pågick under ett halvår. Hon står nu inte längre uppstallad på samma ställe så vet inte hur det gick sen.
Jag berätta en historia som hörde till ämnet utan många detaljer, det finns ingen anledning att gräva efter saker som inte finns där. Du kan ju faktiskt använda ditt egna resonemang här, man måste känna till alla resonemang först innan man lägger sig i.