Vi som inte har råd/möjlighet till egen häst! Unite!

Min häst fick somna in för några år sedan, saknar henne enormt och att ha häst. Idag har jag helt enkelt inte råd, samt att stressen över var grovfodret skulle komma ifrån var hemsk, sommaren 2018 gjorde ett nummer på mig, fick köpa hö ifrån utlandet. Hade jag haft råd igen vet jag inte om jag skulle skaffa häst pga all stress runt omkring, foder, hitta bra stall/lösdrift mm.

Min häst fick somna in för några år sedan, saknar henne enormt och att ha häst. Idag har jag helt enkelt inte råd, samt att stressen över var grovfodret skulle komma ifrån var hemsk, sommaren 2018 gjorde ett nummer på mig, fick köpa hö ifrån utlandet. Hade jag haft råd igen vet jag inte om jag skulle skaffa häst pga all stress runt omkring, foder, hitta bra stall/lösdrift mm.
För mig var det nästan samma stress 2023 :crazy:
Mycket mer lokalt men det var inte roligt innan jag väl fick hem foder
Och 2018 har man ju inte glömt det året blev dyrt

Och med klimatförändringarna så kommer det nog att ske snart igen är jag rädd för

@Stergo ja du får ju flytta ifrån Stockholm såklart :up:
Tyvärr så är det inte riktigt möjligt pga karriär och bostadsmarknaden nu. Se “inte planerat för häst i några år”. Dessutom så kommer jag från Mälardalen, så jag är inte helt hundra på om vi får ner kostnaderna tillräckligt i och med att det fortfarande inte är billigt med häst eller boende där jag kommer ifrån i dagsläget. Speciellt om vi tar med ökade resekostnader för jobbpendling då vi fortfarande skulle jobba i Stockholm i sådana fall. Och skulle vi flytta till min mans hembygder så är vi i en öken när det kommer att hålla på med hästar och träna som jag vill.

Jag var på G att flytta till Östergötland när jag precis pluggat klart. Men det blev inte så, jag hade förmodligen tänkt annorlunda om jag varit sugen på häst igen då.

Men det som ställer till det för mig mest mentalt är att vi är två höginkomsttagare utan barn. Så jag borde ha råd med en häst, men de senaste årens inflation och framförallt räntehöjningar har varit galna!

Tyvärr så är det inte riktigt möjligt pga karriär och bostadsmarknaden nu. Se “inte planerat för häst i några år”. Dessutom så kommer jag från Mälardalen, så jag är inte helt hundra på om vi får ner kostnaderna tillräckligt i och med att det fortfarande inte är billigt med häst eller boende där jag kommer ifrån i dagsläget. Och skulle vi flytta till min mans hembygder så är vi i en öken när det kommer att hålla på med hästar och träna som jag vill.

Jag var på G att flytta till Östergötland när jag precis pluggat klart. Men det blev inte så, jag hade förmodligen tänkt annorlunda om jag varit sugen på häst igen då.
Jag var lite ironisk 🙈 vet att det inte är så lätt.

Men gjorde faktiskt exakt så själv. Bytte jobbet i Sthlm mot annat, fortfarande Mälardalen dock, för att jag insåg att egen gård bara skulle vara en dröm där...

Jag var lite ironisk 🙈 vet att det inte är så lätt.

Men gjorde faktiskt exakt så själv. Bytte jobbet i Sthlm mot annat, fortfarande Mälardalen dock, för att jag insåg att egen gård bara skulle vara en dröm där...
Speciellt att ta med sig en partner som inte är jätteroad av vad folk sysselsätter sig med på småorter och gärna vill kunna träffa sina vänner och bekanta spontant 😅

Sedan är det där när man är höginkomsttagare i en bransch som är väldigt stockholmscentrerad och där lönespridningen är relativt stor.

Jag fattar inte riktigt?

Man får väl köpa en häst med röntgenfynd om man tror sig kunna fixa hästen.

Det finns ingen regel eller lag som säger att hästar måste besiktigas. Men försäkringsbolagen kräver ofta besiktning för lite dyrare hästar, om man vill ha hästen försäkrad. Men man måste inte försäkra hästen heller.

Visst är det bra med en utprovad sadel, men det finns inget lagkrav på det.

Så vad anmälde du hästägaren för?
Om hästen är skadad, vilket i detta fall den var eftersom den var halt, måste man ta den veterinären. Det är det ju faktiskt lag på.

Man kan absolut köpa häst med röntgenfynd för att försöka hantera problemet själv men då återigen måste man ju gå till veterinär för att hitta lösningar. Röntgenfynden i denna situation var lösa benbitar som skulle behövas opereras, men ägaren ville inte detta utan tänkte att hon kunde rida hästen frisk igen.

Om hästen är skadad, vilket i detta fall den var eftersom den var halt, måste man ta den veterinären. Det är det ju faktiskt lag på.

Man kan absolut köpa häst med röntgenfynd för att försöka hantera problemet själv men då återigen måste man ju gå till veterinär för att hitta lösningar. Röntgenfynden i denna situation var lösa benbitar som skulle behövas opereras, men ägaren ville inte detta utan tänkte att hon kunde rida hästen frisk igen.
Riktigt så enkelt är det inte.

Man "måste inte ta en häst till veterinär" för att den är halt.

Om man vet varför hästen är halt, och det finns en plan för hur det ska hanteras som tagits fram av veterinär eller klinik, finns ingen anledning att ta hästen till veterinär en gång till enbart för att den bytt ägare.

Något en veterinär, eller för den delen ett rykte säger behöver opereras, kan en annan veterinär anse ska hanteras på annat sätt.

Om du ska anmäla, så måste du veta allt vad som hänt, och känna alla resonemang. Hästen kan ha haft en behandlingsplan som du inte känner till.

Men normalt sett, så rider man inte en halt häst, eller belastar den på andra sätt, än på sådana sätt som en framtagen behandlingsplan anger.

Samtidigt så kan en häst kan vara halt av många anledningar.

En hålvägg med uppackning i kan orsaka hälta.
Det tar man hjälp av hovslagaren för att lösa.

Riktigt så enkelt är det inte.

Man "måste inte ta en häst till veterinär" för att den är halt.

Om man vet varför hästen är halt, och det finns en plan för hur det ska hanteras som tagits fram av veterinär eller klinik, finns ingen anledning att ta hästen till veterinär en gång till enbart för att den bytt ägare.

Något en veterinär, eller för den delen ett rykte säger behöver opereras, kan en annan veterinär anse ska hanteras på annat sätt.

Om du ska anmäla, så måste du veta allt vad som hänt, och känna alla resonemang. Hästen kan ha haft en behandlingsplan som du inte känner till.

Men normalt sett, så rider man inte en halt häst, eller belastar den på andra sätt, än på sådana sätt som en framtagen behandlingsplan anger.

Samtidigt så kan en häst kan vara halt av många anledningar.

En hålvägg med uppackning i kan orsaka hälta.
Det tar man hjälp av hovslagaren för att lösa.
Förstår inte vad du menar med att du som anmälare ska vara någon form av detektiv? Jag anmälde ägaren efter samtal med både henne och i samråd med andra i stallet. Hästen var halt och blev riden, samt hade röntgenfynd som behövde behandling. Absolut kan en annan veterinär tycka annorlunda, men nu gick hon ju aldrig till en annan veterinär för rådgivning, så ditt argument där blir inte aktuellt i den situationen.

Jag anmälde en ägare som köpte en häst hon visste skulle behöva vård för vanvård. Det är sedan LS som får ta upp det med ägaren, och har de någon behandlingsplan där hästens lösa benbitar ska ridas bort så är det inget mer med det.

Självklart anmälde jag inte henne utan att prata med ägaren först eller fråga andra personer om deras åsikter, samt att detta pågick under ett halvår. Hon står nu inte längre uppstallad på samma ställe så vet inte hur det gick sen.

Jag berätta en historia som hörde till ämnet utan många detaljer, det finns ingen anledning att gräva efter saker som inte finns där. Du kan ju faktiskt använda ditt egna resonemang här, man måste känna till alla resonemang först innan man lägger sig i. ;)

Förstår inte vad du menar med att du som anmälare ska vara någon form av detektiv? Jag anmälde ägaren efter samtal med både henne och i samråd med andra i stallet. Hästen var halt och blev riden, samt hade röntgenfynd som behövde behandling. Absolut kan en annan veterinär tycka annorlunda, men nu gick hon ju aldrig till en annan veterinär för rådgivning, så ditt argument där blir inte aktuellt i den situationen.

Jag anmälde en ägare som köpte en häst hon visste skulle behöva vård för vanvård. Det är sedan LS som får ta upp det med ägaren, och har de någon behandlingsplan där hästens lösa benbitar ska ridas bort så är det inget mer med det.

Självklart anmälde jag inte henne utan att prata med ägaren först eller fråga andra personer om deras åsikter, samt att detta pågick under ett halvår. Hon står nu inte längre uppstallad på samma ställe så vet inte hur det gick sen.

Jag berätta en historia som hörde till ämnet utan många detaljer, det finns ingen anledning att gräva efter saker som inte finns där. Du kan ju faktiskt använda ditt egna resonemang här, man måste känna till alla resonemang först innan man lägger sig i. ;)
Du anmäler någon för vanvård efter att ha snackat skit med andra i stallet alltså?

Jag förstår att personen flyttat från stallet.

Jag skulle inte vilja ha någon häst på ett sånt ställe.

Bara en liten passus här, men alla benbitar behöver inte nödvändigtvis alltid opereras bort. Har själv en häst med det som en erfaren veterinär avrått från op och där vi valt annan behandlingsväg. Vem var det som ansåg att röntgenfynden och hältan hörde ihop och att det absolut var tvunget att opereras bort? Hade hon fått ett veterinärutlåtande på det och sket i det eller var det något ni kollektivt i stallet tyckte?

Du anmäler någon för vanvård efter att ha snackat skit med andra i stallet alltså?

Det behövs mer civilkurage ute i stallarna. Har sett så mycket skit som jag önskar att jag anmält, men dels så blir man ju då ovän med folk (och vissa är fan inte kloka, och vad händer om de hämnas genom att skada ens egen häst?) och dels så vet man inte om LS faktiskt gör något åt saken.

Om jag får bort lånet på bilen och går från 80-100% på jobbet har jag råd.
Men måste ändå spara ihop till en rejäl buffert innan som täcker kostnader för just bil, hund och hästen.

Frågan är om jag orkar om jag jobbar 100% dock.. jag vet att jag orkar när det är daglig skötsel/ridning men när de blir skadade kan de ta sån fruktansvärd tid, ork och oro att jag inte vet om jag klarar de igen.

Jag har två hästar hemma på gården och tycker jag absolut har råd med det. Har lagom med pengar för överraskningar och hög försäkring på båda (billigt i.o.m rasen). Har pengar över också.

Men, med det sagt.......förstår jag inte hur mina vänner på olika ställen i Sverige har råd med 4-10 hästar på sin skrala pension eller ganska lågavlönade jobb. De jag känner tar väl hand om sina hästar så jag har inget att klaga på där.
Några bor på ställen i landet som är betydligt billigare än där jag bor, stockholm/uppsala, men så många fler hästar?

Jag har aldrig rest utomlands, betalar inte för klippning och färgning, äter inte ute, trots att jag säkert skulle kunna ha råd med lite sånt också.
Trots detta känner jag att tre hästar hade blivit alldeles för mycket pengar och skulle göra att jag låg på gränsen till vad jag skulle ha råd med.

Däremot delar jag gärna mina hästar med mina medryttare som inte har råd med egna hästar. De betalar inget annat än sin egna resa och egna träningar. Jag betalar bil och släpkostnader om de ska åka någonstans. Vi har ett så fantastiskt samarbete. Kan tillägga att de är head huntade.

Det svåra är att hitta medryttare och ägare som förstår varandra och trivs med varandra. Givetvis har jag haft medryttare som inte gått ihop med mig och jag inte med dem.

Bara en liten passus här, men alla benbitar behöver inte nödvändigtvis alltid opereras bort. Har själv en häst med det som en erfaren veterinär avrått från op och där vi valt annan behandlingsväg. Vem var det som ansåg att röntgenfynden och hältan hörde ihop och att det absolut var tvunget att opereras bort? Hade hon fått ett veterinärutlåtande på det och sket i det eller var det något ni kollektivt i stallet tyckte?
Man kan ju tänka sig att hästen redan var utredd av veterinär av fd ägaren/uppfödaren och att den såldes billigt just för att operation var nödvändig.
Troligtvis något som inte försäkringen ersätter om den ens var försäkrad.

Bra argument där! Jag skulle heller inte vilja ha dig som stallgranne :)

Missade du delen där jag sa att jag även pratade med ägaren? Anledningen till att vi diskuterade i stallet var för att vi ville komma på bästa sätt att hantera situationen. Hade du hellre att vi ignorerat detta eller att bara en person tog beslut? Då går det ju emot din egna logik också.

Hon var öppen med att hon inte hade råd med operation och inte heller sökte hon upp alternativ behandling.

Förstår inte varför du är så insatt på att vi andra har gjort fel och att ägaren är prickfri. Har du kanske gjort något liknande? ;)

Det behövs mer civilkurage ute i stallarna. Har sett så mycket skit som jag önskar att jag anmält, men dels så blir man ju då ovän med folk (och vissa är fan inte kloka, och vad händer om de hämnas genom att skada ens egen häst?) och dels så vet man inte om LS faktiskt gör något åt saken.
Jag formulerade mig lite dåligt i mitt andra inlägg men operationen var något som ägaren själv berättade. Vi var rätt så bra vänner i stallet så hon var väldigt öppen och likaså var vi när vi konfronterade henne om hennes metoder. Hon hade lång tid på sig att söka alternativ behandling (stod i stallet 6 månader) men gjorde inga försök till det utan fortsatte rida hästen som vanligt och det var då jag satte ner foten.

Jag saknar hästägandet! Trodde jag skulle köpa ny häst i höstas, men var inte redo. Tog bort min tidigare häst innan de skulle stallas in i höstas. Jag ville ha tillbaka min häst 💔 nu har jag flyttat, så skulle jag köpa ny häst måste jag bygga upp mitt nätverk igen (det var inte sort innan, men hade väldigt bra stallägare ♥️), eller flytta närmare gammal stallet. Nu har det blivit uppsättningar på jobbet, så nu känns egen häst ännu längre bort 💔

@TS blir lite fundersam att ni plöstligt 2 veckor efter denna tråden skall köpa häst? Alltså det är ju verkligen din sak, men för mig låter det lite dumt att säga man absolut inte har råd mm. till hux flux iväg och köpa häst. Det känns kanske inte helt genomtänkt. Mitt bästa tips är att kanske inte bara fara iväg och köpa första bästa, vi har haft några liknande historier även här på buke och det slutade inte super kul för varken häst eller ägare. Så tänk igenom sånt beslut noggrant. Och räkna ordentligt på kostnaderna. Räkna på kostnaden med att hålla häst och räkna då på det dubbla är mitt bästa tips, då har du pengarna till veterinär mm.

@TS blir lite fundersam att ni plöstligt 2 veckor efter denna tråden skall köpa häst? Alltså det är ju verkligen din sak, men för mig låter det lite dumt att säga man absolut inte har råd mm. till hux flux iväg och köpa häst. Det känns kanske inte helt genomtänkt. Mitt bästa tips är att kanske inte bara fara iväg och köpa första bästa, vi har haft några liknande historier även här på buke och det slutade inte super kul för varken häst eller ägare. Så tänk igenom sånt beslut noggrant. Och räkna ordentligt på kostnaderna. Räkna på kostnaden med att hålla häst och räkna då på det dubbla är mitt bästa tips, då har du pengarna till veterinär mm.
Det är jätte bra att du hör av dig och utrycker din åsikt! Däremot har jag aldrig sagt att vi absolut inte har råd, utan att det kändes som mycket pengar att lägga varje månad.

Klart jag suttit och tänkt på detta länge, många år faktiskt! Inlägget var gjort för att få lite insyn i hur andra har det och om de känner samma. Jag hade aldrig satt mig ner förut och tagit en ordentlig koll på mina utgifter.

Ska fundera lite till också, och lite till…. Men kommer absolut försöka göra det bästa valet för både mig och min framtida häst.

/Binnie <3

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 858
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 767
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 031
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 994
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dödfödda kaninungar
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4