Återuppta ridningen efter 20 år! Tankar?

Jag håller med men tycker samtidigt att du tar i lite, man kan göra mycket mer med en travare än att skritta och trava på rakt spår utan att vara Kyra. Många är dessutom ridna och gymnasticerade från början utöver att bara gå i vagn nuförtiden, eller för all del galopperade I vagn, vi tränade galoppintervaller med många av hästarna jag var med och tränade och det var nästan tjugo år sedan.

Därifrån till att kalla dem välridna och ordentligt skolade är givetvis ett stort kliv men de kan vara förbaskat trevliga allroundhästar för rätt person. Med plus i kanten att man kan köra dem som omväxling.
Ja, jag kanske överdrev lite ;) det finns trevliga travare, det kanske inte framkom i min text. Men då behöver man köpa en som är ”färdig” eller ha kunskapen att utbilda den själv. Jag har svårt att se att en 5årig travare är så pass ”färdig” att det är en trevlig allroundhäst (iallafall vad jag tycker räknas som en trevlig allroundhäst, där kan man ju ha olika värderingar :) ) och utifrån det TS skriver så tycker jag inte det låter som de har erfarenheten att själv utbilda hästen. Speciellt inte när det verkar finns ett visst motstånd till att ens rida för tränare..

Nej, men jag hade heller inte köpt en sådan med skadehistorik heller. Absolut, det blir nog bäst med en häst som kan det mesta redan och då utan skador att tänka på. Däremot behöver det inte vara någon dressyrexpert men en stabil allroundhäst. Ja, det är klart. Med en häst som är bra på alla vis blir det ju roligare :)
Jag ska inte vara sådan, men en stabil allroundhäst är i mina ögon ändå en häst som med en hygglig duktig amatörryttare kan gå ut och gå en Lätt B i dressyr och en lägre hoppklass rätt snart efter att man börjat rida den. Och som kan åka iväg på någon fälttävlanskurs/WE-kurs/ridas i luciatåg.
Ja, jag tycker också att det låter för bra för att vara sant. Men bra reflektioner där. Det kan ju vara så och att annonserna skönmålas en hel del.

Finns även ett stall som säljer fullblod och andra, vet besiktade och med filmer från när de rids och hoppas, på runt 50-55. Finns ett 40-tal hästar därifrån i olika åldrar. Någon beskrivs som en mor och dotter häst osv. Ser väldigt trevliga ut vid första anblick. Skriver inte närmare beskrivning än så för jag tror inte det är tillåtet här eller?
Jag tycker det låter väldigt lågt för ett fullblod som är skolad som ridhäst. Jag blev tipsad om att kolla på fullblod från banan från en tränare som enligt uppgift ändå ska jobba sina så de befinner sig på nivån av en treårig ridhäst när de tas från banan.

En frisk sådan med lämpliga rörelser för att bli en hygglig dressyr- eller hopphäst skulle gå på 40 000-60 000 sek enligt uppgift.

Ja, jag kanske överdrev lite ;) det finns trevliga travare, det kanske inte framkom i min text. Men då behöver man köpa en som är ”färdig” eller ha kunskapen att utbilda den själv. Jag har svårt att se att en 5årig travare är så pass ”färdig” att det är en trevlig allroundhäst (iallafall vad jag tycker räknas som en trevlig allroundhäst, där kan man ju ha olika värderingar :) ) och utifrån det TS skriver så tycker jag inte det låter som de har erfarenheten att själv utbilda hästen. Speciellt inte när det verkar finns ett visst motstånd till att ens rida för tränare..
Jag tror också att vi har helt olika värderingar i vad som menas när man säger "allroundhäst", det syns även i @Stergos inlägg ovan. :)
För mig är en allroundhäst en shysst kuse man kan rida ut på i alla gångarter, skutta över ett hinder eller två, skola lite lagom och gå någon lektion med samt är fin att hantera, prova på lite olika inriktningar med och helst även köra.

Sedan tror jag inte heller att en outbildad travare är det Ts söker med tävlingsambitioner och en lämpligt stabil pålle för dottern att uvecklas på... jag tyckte bara att du gjorde dem lite orätt i ditt inlägg. ;)

Ja, jag tycker också att det låter för bra för att vara sant. Men bra reflektioner där. Det kan ju vara så och att annonserna skönmålas en hel del.

Finns även ett stall som säljer fullblod och andra, vet besiktade och med filmer från när de rids och hoppas, på runt 50-55. Finns ett 40-tal hästar därifrån i olika åldrar. Någon beskrivs som en mor och dotter häst osv. Ser väldigt trevliga ut vid första anblick. Skriver inte närmare beskrivning än så för jag tror inte det är tillåtet här eller?
Ska du köpa dig ett fullblod som vuxen återfallsryttare som inte ridit på tjugo år ? Du kan inte va rädd om livet 🙈

Jag haller med om att man ser mycket ute i stallarna, men jag tycker gransen mellan vanliga rad och lite mobbande "du ar helt ute och svavar, tok" ska betankas - TS tycker jag har reagerat val pa de rad och tips hen fatt, och ocksa gjort det klart att det inte ar nagot impulsivt beteende.

Jag ar inte aktiv i hastvarlden sjalv, men haller med om att budgeten verkar nog - det later t.ex. som en brittisk cob skulle kunna passa till mycket av vad TS letar efter - en trevligt familjevan, och de jag kanner till som passar den beskrivningen saljs nog for runt £8,000 i nulaget - men, som sagt, TS far se vad hon hittar nar hon borjar leta, och moter de inte kriterierna, sa far hen antingen forsoka oka budgeten, eller tanka om ett annat alternativ, som foderhast eller medryttare, kanske ar ratt losning istallet.
Oj sorry! Hade missat dina inlägg och såg dessa nu. Tack ska du ha! Det är uppskattat! Ja, det var lite tråkig ton här inne ett tag men hoppas att det har lagt sig nu. Det är bättre att diskutera civiliserat och sansat. Tack igen :)

Jag tror också att vi har helt olika värderingar i vad som menas när man säger "allroundhäst", det syns även i @Stergos inlägg ovan. :)
För mig är en allroundhäst en shysst kuse man kan rida ut på i alla gångarter, skutta över ett hinder eller två, skola lite lagom och gå någon lektion med samt är fin att hantera, prova på lite olika inriktningar med och helst även köra.

Sedan tror jag inte heller att en outbildad travare är det Ts söker med tävlingsambitioner och en lämpligt stabil pålle för dottern att uvecklas på... jag tyckte bara att du gjorde dem lite orätt i ditt inlägg. ;)

Haller med om att min ide kring en "allroundare" som framst ska ridas i skog och som familjehast inte behover kunna nagra skolor, som listats tidigare i traden. Typ lite sjalvbalans i tre gangarter, bojas hoger vanster och lite stegandring inom varje gangart, kunna skutta runt 60-70cm ar val typ vad jag tankt

Haller med om att min ide kring en "allroundare" som framst ska ridas i skog och som familjehast inte behover kunna nagra skolor, som listats tidigare i traden. Typ lite sjalvbalans i tre gangarter, bojas hoger vanster och lite stegandring inom varje gangart, kunna skutta runt 60-70cm ar val typ vad jag tankt
Men ungefär så, som man kan jobba vidare med om man vill eller bara underhålla om man vill - men eftersom TS gärna vill mer är det vettigare i det fallet att leta efter någonting med mer skolning. Tänker jag.

Kan dela med mig lite av hur jag gjorde som delar häst med mitt barn och hur tankarna gick innan. Mitt barn är dock yngre, 9 år. Ganska försiktig av sig.

Gjorde det absolut ”dummaste” man kan göra och köpte ett föl. Ångrar jag mig? Nej. Blev det optimalt? Också nej. Hästen blir 4 nu vid årsskiftet och han är en högt älskad familjemedlem, snäll med sonen, men alldeles för grön och tuff för att sonen ska kunna rida honom självständigt i dagsläget. Vi har en femtonårig tjej som hjälper oss och har hjälpt till att rida in hästen och för henne är han precis lagom utmaning, men hon är en duktig tävlingsryttare och har väldigt bra timing, förmåga att läsa av hästen etc.

Eventuellt kommer hon att ta hästen på foder lite längre fram och då kommer jag att hyra något snällt, välutbildat som kan stärka sonens tro på sig själv. Har ett gäng tjejer i stallet som rider på pensionerade ridskolehästar och dom kan ut och galoppera själva i skogen barbacka nemas problemas. Så tänker att en äldre, trygg, välutbildad häst/ponny är värd sin vikt i guld när man håller på att lära sig rida. ”Tyvärr” älskar vi våran ligist så mycket att det aldrig kommer bli tal om att byta ut honom, och tids nog kommer ju även han att bli gammal och klok 😅

Visa bifogad fil 159766
Tack för att du delar med dig! Så fin :love:
Ja, de blir ju älskade familjemedlemmar.

Om jag någonsin köper häst igen vill jag också ha en kompis framför allt - men jag har ingen unge att tänka på och kan låta allt ta tid, så jag siktar på någonstans runt 30000. Då för en oinriden, eventuellt inkörd unghäst. Gärna travare. :)

Jag tror annonserna höftar uppåt när de skriver "välriden".
Den sexåriga valacken beskrivs som både "inriden" (vilket jag antar är absolut grund) men samtidigt "westernutbildad" (vilket är bra mycket mer än att kunna trava på lång tygel, så jag antar att de tar i där.)

Jag känner att du behöver bestämma dig för om du vill ha en kul och välutbildad eventuell tävlingshäst som passar dottern eller bara en fritidskuse att ha trevligt med.
Ja, det är sant. Jag är för spretig just nu och vill ha allt haha. Men hoppas kunna reda ut mer tids nog.

Jag har följt hennes annonser och fb-sida länge och har också haft mina funderingar på en fd galoppör. Men ändå lagt det åt sidan pga min obefintliga erfarenhet av fullblod, och att de verkar vara så svårfödda och kan ha problem med hovarna och med kissing spines och kanske också för mycket nerv och energi för min del. Men de kan säkert vara rätt häst för de som vill ha en sån!
Ja, vad kul att du lyckades lista ut vad jag menade. Verkligen fina hästar! Många skriver ju på fb sidan att de har varit väldigt nöjda med hästen de köpt. Det är intressant helt klart. Ja, lite extra att tänka på är det dock men jag gillar det jag ser där.

Ja, vad kul att du lyckades lista ut vad jag menade. Verkligen fina hästar! Många skriver ju att de har ju varit väldigt nöjda med hästen de köpt på fb sidan. Det är intressant helt klart. Ja, lite extra att tänka på är det dock men jag gillar det jag ser där.
Fullblod är mycket speciella att rida så har du inte ridit fullblod innan så prova ordentligt innan du bestämmer dig :)

Ja jag pratar om omskolade fullblod, dom är verkligen inte för alla.

Fullblod är mycket speciella att rida så har du inte ridit fullblod innan så prova ordentligt innan du bestämmer dig :)

Ja jag pratar om omskolade fullblod, dom är verkligen inte för alla.
Omskolade fullblod just tror jag inte jag har ridit vad jag kommer på nu. Dock var min senaste häst en arabkorsning från föl som reds in och formades till en toppenkille!

Omskolade fullblod just tror jag inte jag har ridit vad jag kommer på nu. Dock var min senaste häst en arabkorsning från föl som reds in och formades till en toppenkille!
Sen blir jag lite förundrad över allt du hann med upp till 17 års ålder.
Om du hade ett arabhästföl du hann rida in och forma var du mycket ung under den resan och jag tvivlar på att du gjorde grovjobbet.

Arabiska fullblod och engelska fullblod har inte mer gemensamt än att dom är snabba och alerta.
Araber är som hästar är mest :)
De har väl gemensamma grunder? Jag är ingen expert på engelska fullblod men uppkom inte de utifrån att de har arabiska fullblod i sig? Jag kan ha fel?

Sen blir jag lite förundrad över allt du hann med upp till 17 års ålder.
Om du hade ett arabhästföl du hann rida in och forma var du mycket ung under den resan och jag tvivlar på att du gjorde grovjobbet.
Jag har tidigare skrivit att jag fick hjälp till viss del men det var jag som red och formade honom i vardagen. Vi lämnade bort honom under en period (några månader kanske, minns ej exakt) under själva inridningen till en tjej som gjorde ett fantastiskt arbete men sedan tog jag vid därefter. Eller tror du att en häst är färdig på den tiden? Vadå då? Misstror du mig eller vad menar du med förundrad? Jag började rida som 6åring något sådant. Minns att ridskolan var ganska så seriös direkt, man fick riktig kunskap. Vi hade också som sagt många olika egna hästar och var aktiva.

Nej, nu är klockan sent och jag ska dra mig vidare till sömnens land. Tack för, mestadels, givande diskussioner. Önskar dock en alltigenom trevlig ton i tråden framöver om den ska fortsätta skrivas i. Man kan absolut ha andra åsikter men att man då kan framföra detta sakligt och sansat. Det tycker jag att man kan ge varandra. God natt och tack för mig

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 320
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 744
Senast: Edla
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
895
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 981
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka