Återuppta ridningen efter 20 år! Tankar?

Jag har tidigare skrivit att jag fick hjälp till viss del men det var jag som red och formade honom i vardagen. Vi lämnade bort honom under en period (några månader kanske, minns ej exakt) under själva inridningen till en tjej som gjorde ett fantastiskt arbete men sedan tog jag vid därefter. Eller tror du att en häst är färdig på den tiden? Vadå då? Misstror du mig eller vad menar du med förundrad? Jag började rida som 6åring något sådant. Minns att ridskolan var ganska så seriös direkt, man fick riktig kunskap. Vi hade också som sagt många olika egna hästar och var aktiva.
Nej då, kanske mer förvånad :)

De har väl gemensamma grunder? Jag är ingen expert på engelska fullblod men uppkom inte de utifrån att de har arabiska fullblod i sig? Jag kan ha fel?

Den gemensamma grunden är 300 år sen. Det hinner hända en del med en ras efter 300 års avel.
Nej, DNA har visat att grunden är den turkmenska hästen/akhal teké som korsades med inhemska ston :)
Och de är inte släkt med araberna.

Nej, nu är klockan sent och jag ska dra mig vidare till sömnens land. Tack för, mestadels, givande diskussioner. Önskar dock en alltigenom trevlig ton i tråden framöver om den ska fortsätta skrivas i. Man kan absolut ha andra åsikter men att man då kan framföra detta sakligt och sansat. Det tycker jag att man kan ge varandra. God natt och tack för mig
Hoppas du hittar det du vill ha! Mina funderingar över vad jag vill ha för häst och vad jag vill göra har varit all-over the place i flera år:D. Ville ha fjording (eller ville jag ha islandshäst, eller fd galoppör, eller kallblodstravare, eller haflinger eller trygg fd ridskolehäst?), blev importerat kallblod som blev halvblod som blev fjording till sist ändå och hon var allt jag ville ha. Skulle efter försäljningen av henne inte ha häst på länge. Men suget blev för stort och började smygtitta på annonser igen, på fjordingar, islandshästar, fd galoppörer, kallbodstravare plus alla andra hästar jag inte tänkte köpa). Fixade en medryttarhäst som tyvärr gick bort. Övervägde att skaffa foderhäst och hade ett par varmblodstravare och en kallblodstravare aktuella. Eller skulle jag vänta till efter sommaren och hyra en fjording från Taffsnäs? Och så plötsligt gjorde jag det som folk här förmodligen inte ”godkänner”. Jag har köpt en islandshäst! Grön unghäst som nu står i stallet. Det gulligaste jag har sett. Snäll, kelig och nyfiken. Men vet du, det är mitt beslut, mitt liv och inget som buke behöver bekymra sig över! Detsamma gäller ju dig och din framtida häst!

Hoppas du hittar det du vill ha! Mina funderingar över vad jag vill ha för häst och vad jag vill göra har varit all-over the place i flera år:D. Ville ha fjording (eller ville jag ha islandshäst, eller fd galoppör, eller kallblodstravare, eller haflinger eller trygg fd ridskolehäst?), blev importerat kallblod som blev halvblod som blev fjording till sist ändå och hon var allt jag ville ha. Skulle efter försäljningen av henne inte ha häst på länge. Men suget blev för stort och började smygtitta på annonser igen, på fjordingar, islandshästar, fd galoppörer, kallbodstravare plus alla andra hästar jag inte tänkte köpa). Fixade en medryttarhäst som tyvärr gick bort. Övervägde att skaffa foderhäst och hade ett par varmblodstravare och en kallblodstravare aktuella. Eller skulle jag vänta till efter sommaren och hyra en fjording från Taffsnäs? Och så plötsligt gjorde jag det som folk här förmodligen inte ”godkänner”. Jag har köpt en islandshäst! Grön unghäst som nu står i stallet. Det gulligaste jag har sett. Snäll, kelig och nyfiken. Men vet du, det är mitt beslut, mitt liv och inget som buke behöver bekymra sig över! Detsamma gäller ju dig och din framtida häst!
Åh vad fint skrivit och vad roligt för dig! :love: Hoppas ni får en riktigt fin framtid tillsammans. Man vet när det är rätt och det är ytterst ens eget beslut i slutändan, även om genuina och goda råd är uppskattat. Tack för snälla ord och jag önskar er allt gott framöver!

Åh vad fint skrivit och vad roligt för dig! :love: Hoppas ni får en riktigt fin framtid tillsammans. Man vet när det är rätt och det är ytterst ens eget beslut i slutändan, även om genuina och goda råd är uppskattat. Tack för snälla ord och jag önskar er allt gott framöver!
Din passiva aggressivitet mot alla som inte håller med dig skiner igenom 🙈
Ingen här har varit otrevlig bara gett realistiska svar.

Jag försöker vara så trevlig jag kan även om man fått några trista svar också, bland annat ditt när du skrev att du var ”förbryllad” som jag upplevde var ett sätt för dig att säga att jag hittar på eller överdriver!? Jag försöker att UNDVIKA konflikter. Jag försöker avsluta alla inviter till konflikter på ett bra sätt, men självklart är jag öppen för andras åsikter. Däremot ber jag om en trevlig ton vilket är svårt för vissa. Jäkligt tråkigt att du istället vill starta upp bråk nu då när tråden kunde ha avslutats på ett trevligt sätt! Jag är allt annat än grälsjuk så om du känner för att gräla vidare så är det inte med mig iallafall. Jag kommer inte svara mer på sådant dravel faktiskt. Har du något vettigt att tillföra så är du dock välkommen att göra det på ett sakligt sätt, gärna med ett resonemang för varför du tycker si eller så för då kan man komma framåt i diskussionen. Det är många som har tyckt annorlunda än vad jag har gjort och det är inget problem överhuvudtaget. Övervägande inlägg i den här tråden har varit just sakliga och sansade vilket har fått mig att tänka ett varv till. Sådana inlägg har jag verkligen uppskattat och de har varit konstruktiva.

Som "tredje part" tycker jag det varit oversittarston bitvis. - jag läser tonen i vissa inlagg som "du ar helt ute och cyklar och kan ingenting och bor lagga ner hela projektet" - vilket inte ar sa hjalpsamt och inbjudande. Tycker TS haft beundransvart talamod.
Hen har kanske en nagot lag budget, och ja, kunskaper rostar over 20 ar - TS har erkänt bada, men anda ar det flera poster dar samma punkter gors om och om igen...

Som "tredje part" tycker jag det varit oversittarston bitvis. - jag läser tonen i vissa inlagg som "du ar helt ute och cyklar och kan ingenting och bor lagga ner hela projektet" - vilket inte ar sa hjalpsamt och inbjudande. Tycker TS haft beundransvart talamod.
Hen har kanske en nagot lag budget, och ja, kunskaper rostar over 20 ar - TS har erkänt bada, men anda ar det flera poster dar samma punkter gors om och om igen...
Jag håller inte med där, jag har läst tråden och tycker ingen är otrevlig och att flera människor svarar ungefär liknande är ju inte konstigt på ett stort forum, inte alltid man hinner läsa igenom allt som andra svarat heller utan ibland svarar man bara ts.

Sen utgår man från sig själv med jag som harig vuxen blir rädd bara av tanken att ts ska sätta sig på ett fullblod när hon inte ridit på tjugo år 🫣

Jag håller inte med där, jag har läst tråden och tycker ingen är otrevlig och att flera människor svarar ungefär liknande är ju inte konstigt på ett stort forum, inte alltid man hinner läsa igenom allt som andra svarat heller utan ibland svarar man bara ts.

Sen utgår man från sig själv med jag som harig vuxen blir rädd bara av tanken att ts ska sätta sig på ett fullblod när hon inte ridit på tjugo år 🫣

Fast TS har ju sagt att hon bokat in privatlektioner pa ridskolan som ett forsta steg, och att detta ar borjan pa research kring ett hastkopande, bada bra steg for att frasha upp och damma av kunskaper, och battre forsta vilka kvaliteer som ar viktiga hos en hast och vad hon som ryttar kan och vill ha nu som vuxen,
Det ar ju inte som att TS foreslagit att hon ska sitta upp pa ett fullblod imorgon, sa jag tror inte du behover lata den tanken skramma dig!

Fast TS har ju sagt att hon bokat in privatlektioner pa ridskolan som ett forsta steg, och att detta ar borjan pa research kring ett hastkopande, bada bra steg for att frasha upp och damma av kunskaper, och battre forsta vilka kvaliteer som ar viktiga hos en hast och vad hon som ryttar kan och vill ha nu som vuxen,
Det ar ju inte som att TS foreslagit att hon ska sitta upp pa ett fullblod imorgon, sa jag tror inte du behover lata den tanken skramma dig!
Jättebra :)
Du behöver inte tolka allt som det vore skrivet av en domstol ,tanken att det skrämmer mig är skrivet lite halvt på skämt vilket framgick av smiley bakom.

Grattis ! Vad spännande 😃😊 Åh Lycka till 😊

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 094
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
826
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 770
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 661
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar