Återuppta ridningen efter 20 år! Tankar?

Kan dela med mig lite av hur jag gjorde som delar häst med mitt barn och hur tankarna gick innan. Mitt barn är dock yngre, 9 år. Ganska försiktig av sig.

Gjorde det absolut ”dummaste” man kan göra och köpte ett föl. Ångrar jag mig? Nej. Blev det optimalt? Också nej. Hästen blir 4 nu vid årsskiftet och han är en högt älskad familjemedlem, snäll med sonen, men alldeles för grön och tuff för att sonen ska kunna rida honom självständigt i dagsläget. Vi har en femtonårig tjej som hjälper oss och har hjälpt till att rida in hästen och för henne är han precis lagom utmaning, men hon är en duktig tävlingsryttare och har väldigt bra timing, förmåga att läsa av hästen etc.

Eventuellt kommer hon att ta hästen på foder lite längre fram och då kommer jag att hyra något snällt, välutbildat som kan stärka sonens tro på sig själv. Har ett gäng tjejer i stallet som rider på pensionerade ridskolehästar och dom kan ut och galoppera själva i skogen barbacka nemas problemas. Så tänker att en äldre, trygg, välutbildad häst/ponny är värd sin vikt i guld när man håller på att lära sig rida. ”Tyvärr” älskar vi våran ligist så mycket att det aldrig kommer bli tal om att byta ut honom, och tids nog kommer ju även han att bli gammal och klok 😅

IMG_8774.webp

Roade mig lite med att titta på annonserna mellan 30k-50k på sida 1 på Hästnet. Det jag fick fram var:

C-ponny 16 år med skadehistorik, säljes till ”lättare ridning”
D-ponny 11 år, ”ängslig” i hanteringen
Miniatyr, 1 år
Hingstföl, 1 år
B-ponny 18 år, skadehistorik, svårskodd
C-ponny 3 år, insutten
Kallblodstravare 10 år, ”för stark” för travet..
Valack 9 år, ”en del egna åsikter”
Travare 4 år, går fortfarande på travet, riden i skogen
Nordsvenskt föl, 1 år
Stoföl, 1 år
Hingstföl, 1 år
Valack 21 år, ej igång

:meh:

Jag har svart att se vardet i en san har post. Flera stycken har redan papekat att TS budget verkar vara lagt taget, vilket hon noterat. Nar TS val borjar leta hast sa kommer hon antingen hitta ratt hast inom ett prispann hen anser rimligt, eller inte. Blir det det senare sa kanske hen utvarderar om hen vill hasta pa andra satt, blir det det forsta, sa hurra

Sjalvklart ar TS i nulaget en "omstartare", men hen ar odmjuk och verkar vettig nog att inte satta barn eller hast till risk, sa hen kommer val bygga farsk erfarenhet over tid, som alla andra

Jag har svart att se vardet i en san har post. Flera stycken har redan papekat att TS budget verkar vara lagt taget, vilket hon noterat. Nar TS val borjar leta hast sa kommer hon antingen hitta ratt hast inom ett prispann hen anser rimligt, eller inte. Blir det det senare sa kanske hen utvarderar om hen vill hasta pa andra satt, blir det det forsta, sa hurra

Sjalvklart ar TS i nulaget en "omstartare", men hen ar odmjuk och verkar vettig nog att inte satta barn eller hast till risk, sa hen kommer val bygga farsk erfarenhet over tid, som alla andra
Då tycker och tänker vi olika helt enkelt :)

Nej, men jag hade heller inte köpt en sådan med skadehistorik heller. Absolut, det blir nog bäst med en häst som kan det mesta redan och då utan skador att tänka på. Däremot behöver det inte vara någon dressyrexpert men en stabil allroundhäst. Ja, det är klart. Med en häst som är bra på alla vis blir det ju roligare :)
Kan tillägga att ägarna till ovanstående hästar har verkligen gett hästarna jättefina hem, men i båda fallen är de återfallsryttare med många års uppehåll i sin ridning. Båda har köpt fina, gröna hästar men ja, det visade sig inte fungera och därför är hästarna hos mig för rehab/utbildning och försäljning.

En stabil, välriden, skadefri, snäll, sund allroundhäst-oavsett ras kostar mycket mycket mer än du räknar med. Det är tyvärr den bittra sanningen. Men alltså lycka till och hoppas du hittar ett guldkorn! Ffa för din dotters skull så hon får känna tjusningen i att rida en riktigt fin häst!

vad tycker du vardet med din post ar?
Att skapa en uppfattning om vad man får för pengarna. Jag delar nämligen inte din uppfattning om att TS verkar ha förståelse för vad man får för pengarna. Men jag kan ha missuppfattat :) Jag lägger dock ingen värdering i om vad som är rätt eller fel att köpa. Jag ser inget fel med att köpa en travare om man vill ha en snäll och enkel häst att hantera och rida ut i skogen på.

Roade mig lite med att titta på annonserna mellan 30k-50k på sida 1 på Hästnet. Det jag fick fram var:

Miniatyr, 1 år
Hingstföl, 1 år
C-ponny 3 år, insutten
Nordsvenskt föl, 1 år
Stoföl, 1 år
Hingstföl, 1 år
Valack 21 år, ej igång

Det är rätt många kallisar som säljs för mellan 30' och 50'. Bra häst efter uppehåll och till barn- absolut inte, om du inte, förvisso, har som plan att avskräcka din unge från hästar...🙃

Hoppas verkligen du har rätt. Vore trist om TS ändå köper en gammal billig travare på "gamla meriter", inser efter 1-6 månader att "nä detta blev ju inte alls bra, hästen kan inte galopp och kunskapen att lära den det inte finns/är svårare än man trott, barnet har tappat lusten och/eller blir mobbad för att inte ha en fin ponny utan en avdankad travare på eventuella tävlingar, rida på lösa tyglar i skogen är bara att fetglömma efter att ha provat diverse skarpare och skarpare bett och hästen konstigt nog bara rusar mer och mer och NH tränaren man tagit ut som sista utväg viftar med sin förbannade carrotstick till förbannelse utan bättring" och till slut ge upp och avliva eller skapa ännu en i raden av alla miljarder inlägg antingen här eller i diverse ridtravar-grupper på fb att man inte rår på hästakraken....

Önskar jag överdrev, verkligen, men tyvärr ser verkligheten ut såhär alltför ofta.

Jag haller med om att man ser mycket ute i stallarna, men jag tycker gransen mellan vanliga rad och lite mobbande "du ar helt ute och svavar, tok" ska betankas - TS tycker jag har reagerat val pa de rad och tips hen fatt, och ocksa gjort det klart att det inte ar nagot impulsivt beteende.

Jag ar inte aktiv i hastvarlden sjalv, men haller med om att budgeten verkar nog - det later t.ex. som en brittisk cob skulle kunna passa till mycket av vad TS letar efter - en trevligt familjevan, och de jag kanner till som passar den beskrivningen saljs nog for runt £8,000 i nulaget - men, som sagt, TS far se vad hon hittar nar hon borjar leta, och moter de inte kriterierna, sa far hen antingen forsoka oka budgeten, eller tanka om ett annat alternativ, som foderhast eller medryttare, kanske ar ratt losning istallet.

En grej jag har noterat nu är att ridbyxorna har förändrats på dessa år. Numera går det knappt att få tag på helskodda ridbyxor i mocka som nog var det vanligaste förr. Numera är det silikon som gäller så jag var ju så illa tvungen att köpa mig ett par sådana. Hur är de i greppet jämfört med mocka, ni som testat båda varianterna?
Väldigt mycket grepp. Jag får skavsår av dem, för de sitter fast i sadeln, och sen skaver byxan mot huden istället.

Jag rider i oskodda istället. Då slipper jag skavsår. Och dagens sadlar är inte så halkiga.

Ja, jag får försöka bestämma mig och rikta in mig mer på en viss typ av häst. Jag är spretig just nu men hoppas att det kommer klarna mer under året som går.
Det där att det ska vara en storhäst som du kan rida, samtidigt som det är en bussig hopphäst för dottern att lära sig av och tävlingsdebutera på driver upp priset rätt rejält. Om vi skippar dottern och begränsar målet till att kunna rida i skogen i skritt och trav blir det billigare.

Men bussiga, friska, okomplicerade läromästare som skuttar runt enkla hoppbanor på ett sätt som är roligt för ryttaren kostar.

Ja precis. Det är sant. Jag önskar att jag kunde länka till annonser jag har hittat som är väldigt intressanta och är lite det jag söker. Men i stora drag är det en valack, 13 år, fullblod, läromästare som kan ridas av alla, fina gångarter, supersnäll mot både människor och hästar etc. Priset är 15 bara! Står inget om skador dock.
Ett annat exempel är en riktigt fin kallblodstravare, valack, 6 år, hoppar fint, snäll, fina gångarter, säker, skadefri, snäll i all hantering etc. Priset är 60.
Eller en stabil, orädd, inriden, nordsvensk, valack på 6 år, snäll, kan ridas ut ensam, alla gångarter sitter, trafiksäker, westernutbildad m.m. Priset är 45.
Finns mycket sådana annonser.
Blev nyfiken på fullblodet, som ju låter för bra för att vara sann. En detalj som får mig att undra är att på filmerna där han rids och ser trevlig ut, så måste han vara betydligt yngre än nu. Där är man och svans svarta. På filmen i boxen, som är filmad så att man ser väldigt lite av hästen, är manen vit, och på slutet skymtar korset, och man ser att han är helt ur kondition, med omusklat och toppigt kors. Mitt intryck är att det hänt en del sen ridfilmerna gjordes.

Miniatyr, 1 år
Hingstföl, 1 år
C-ponny 3 år, insutten
Nordsvenskt föl, 1 år
Stoföl, 1 år
Hingstföl, 1 år
Valack 21 år, ej igång

Vet en hel del annonser som missats där, vissa har inte skrivit ut pris heller. Exempelvis ett jättefint Haflingersto som har 0 kr som pris. Finns även en annan travare, 5 år för 12. Trevliga bilder och videos. Osv osv. Sortera på bara hästar och uteslut ponnies samt sök i hela landet. Visserligen åker man (inte jag iallafall) hur långt som helst för en häst men ändå. Jag har även ställt in på över en viss ålder så föl utesluts och även tagit upp till 15 år.

Det där att det ska vara en storhäst som du kan rida, samtidigt som det är en bussig hopphäst för dottern att lära sig av och tävlingsdebutera på driver upp priset rätt rejält. Om vi skippar dottern och begränsar målet till att kunna rida i skogen i skritt och trav blir det billigare.

Men bussiga, friska, okomplicerade läromästare som skuttar runt enkla hoppbanor på ett sätt som är roligt för ryttaren kostar.
Jo de gör väl det. Hoppning blir ju inte på någon högre nivå dock.

Blev nyfiken på fullblodet, som ju låter för bra för att vara sann. En detalj som får mig att undra är att på filmerna där han rids och ser trevlig ut, så måste han vara betydligt yngre än nu. Där är man och svans svarta. På filmen i boxen, som är filmad så att man ser väldigt lite av hästen, är manen vit, och på slutet skymtar korset, och man ser att han är helt ur kondition, med omusklat och toppigt kors. Mitt intryck är att det hänt en del sen ridfilmerna gjordes.
Ja, jag tycker också att det låter för bra för att vara sant. Men bra reflektioner där. Det kan ju vara så och att annonserna skönmålas en hel del.

Finns även ett stall som säljer fullblod och andra, vet besiktade och med filmer från när de rids och hoppas, på runt 50-55. Finns ett 40-tal hästar därifrån i olika åldrar. Någon beskrivs som en mor och dotter häst osv. Ser väldigt trevliga ut vid första anblick. Skriver inte närmare beskrivning än så för jag tror inte det är tillåtet här eller?

Kan tillägga att ägarna till ovanstående hästar har verkligen gett hästarna jättefina hem, men i båda fallen är de återfallsryttare med många års uppehåll i sin ridning. Båda har köpt fina, gröna hästar men ja, det visade sig inte fungera och därför är hästarna hos mig för rehab/utbildning och försäljning.

En stabil, välriden, skadefri, snäll, sund allroundhäst-oavsett ras kostar mycket mycket mer än du räknar med. Det är tyvärr den bittra sanningen. Men alltså lycka till och hoppas du hittar ett guldkorn! Ffa för din dotters skull så hon får känna tjusningen i att rida en riktigt fin häst!
Tack! Ja, det är klart man söker det bästa, men det känns väldigt riskabelt att köpa en för dyr i ärlighetens namn. Ska sätta mig in i priserna bättre och hoppas kunna hitta rätt när det väl beger sig.

Ja, jag tycker också att det låter för bra för att vara sant. Men bra reflektioner där. Det kan ju vara så och att annonserna skönmålas en hel del.

Finns även ett stall som säljer fullblod och andra, vet besiktade och med filmer från när de rids och hoppas, på runt 50-55. Finns ett 40-tal hästar därifrån i olika åldrar. Någon beskrivs som en mor och dotter häst osv. Ser väldigt trevliga ut vid första anblick. Skriver inte närmare beskrivning än så för jag tror inte det är tillåtet här eller?
Jag har följt hennes annonser och fb-sida länge och har också haft mina funderingar på en fd galoppör. Men ändå lagt det åt sidan pga min obefintliga erfarenhet av fullblod, och att de verkar vara så svårfödda och kan ha problem med hovarna och med kissing spines och kanske också för mycket nerv och energi för min del. Men de kan säkert vara rätt häst för de som vill ha en sån!

Vet en hel del annonser som missats där, vissa har inte skrivit ut pris heller. Exempelvis ett jättefint Haflingersto som har 0 kr som pris. Finns även en annan travare, 5 år för 12. Trevliga bilder och videos. Osv osv. Sortera på bara hästar och uteslut ponnies samt sök i hela landet. Visserligen åker man (inte jag iallafall) hur långt som helst för en häst men ändå. Jag har även ställt in på över en viss ålder så föl utesluts och även tagit upp till 15 år.
Travaren verkar absolut trevlig, men annonserna låter ofta bättre än det är. Annonsen beskriver inte så mycket alls. Jag har ridit MYCKET travare, det är oftast väldigt enkla och snälla hästar. Personligen gillar jag travarna, har man bara rätt förväntningar så. Men de passar inte, enligt min erfarenhet, det som du beskriver. Speciellt inte en 5åring. Det krävs en mycket rutinerad och dedikerad ryttare och lång tid för att göra dem till välridna ridhästar med separerade gångarter och för att de ska orka bära sig själva i balans. Men om jag har missförstått vad ni söker, så kanske en travare kan passa alldeles utmärkt. Nöjer ni er med att skritta och trava på rakt spår så visst kan en travare funka. Många gånger är de dock ganska trasiga, om de har gått på banan.

Jag haller med om att man ser mycket ute i stallarna, men jag tycker gransen mellan vanliga rad och lite mobbande "du ar helt ute och svavar, tok" ska betankas - TS tycker jag har reagerat val pa de rad och tips hen fatt, och ocksa gjort det klart att det inte ar nagot impulsivt beteende.

Jag ar inte aktiv i hastvarlden sjalv, men haller med om att budgeten verkar nog - det later t.ex. som en brittisk cob skulle kunna passa till mycket av vad TS letar efter - en trevligt familjevan, och de jag kanner till som passar den beskrivningen saljs nog for runt £8,000 i nulaget - men, som sagt, TS far se vad hon hittar nar hon borjar leta, och moter de inte kriterierna, sa far hen antingen forsoka oka budgeten, eller tanka om ett annat alternativ, som foderhast eller medryttare, kanske ar ratt losning istallet.

£8000 = 110 644 SEK

Det är ju tre gånger högre än budgeten TS pratade om? Plus importkostnader...

Travaren verkar absolut trevlig, men annonserna låter ofta bättre än det är. Annonsen beskriver inte så mycket alls. Jag har ridit MYCKET travare, det är oftast väldigt enkla och snälla hästar. Personligen gillar jag travarna, har man bara rätt förväntningar så. Men de passar inte, enligt min erfarenhet, det som du beskriver. Speciellt inte en 5åring. Det krävs en mycket rutinerad och dedikerad ryttare och lång tid för att göra dem till välridna ridhästar med separerade gångarter och för att de ska orka bära sig själva i balans. Men om jag har missförstått vad ni söker, så kanske en travare kan passa alldeles utmärkt. Nöjer ni er med att skritta och trava på rakt spår så visst kan en travare funka. Många gånger är de dock ganska trasiga, om de har gått på banan.
Jag håller med men tycker samtidigt att du tar i lite, man kan göra mycket mer med en travare än att skritta och trava på rakt spår utan att vara Kyra. Många är dessutom ridna och gymnasticerade från början utöver att bara gå i vagn nuförtiden, eller för all del galopperade I vagn, vi tränade galoppintervaller med många av hästarna jag var med och tränade och det var nästan tjugo år sedan.

Därifrån till att kalla dem välridna och ordentligt skolade är givetvis ett stort kliv men de kan vara förbaskat trevliga allroundhästar för rätt person. Med plus i kanten att man kan köra dem som omväxling.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 239
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 298
Senast: Bison
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
868
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 894
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ömmande födelsemärke
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Pusseltråden