Köpa eller hyra?

Hur länge sen var det?

Jag hade också en fantastisk 16-åring, men för 10 år sen, och det känns som att hon var en enhörning redan då. De andra jag provade (utan att ta betalt) efter att hon gick vidare till större uppdrag var inget att hänga i julgranen och mer stjälp än hjälp.

En av anledningarna till att jag skulle ta betalt i dagsläget är för att sålla ut de som är oseriösa (antingen om sina egna kunskaper, eller i inställningen till hästen, eller i sitt arbete).
Blev sjuk för ganska exakt ett år sedan. Hade haft hästen i bara ett år och med ryttaren sedan sommaren. Hon blev helfodervärd från april och köpte i juni.

Hur länge sen var det?

Jag hade också en fantastisk 16-åring, men för 10 år sen, och det känns som att hon var en enhörning redan då. De andra jag provade (utan att ta betalt) efter att hon gick vidare till större uppdrag var inget att hänga i julgranen och mer stjälp än hjälp.

En av anledningarna till att jag skulle ta betalt i dagsläget är för att sålla ut de som är oseriösa (antingen om sina egna kunskaper, eller i inställningen till hästen, eller i sitt arbete).
Kände ju till henne och hennes familj sedan tidigare (ryttare på samma ridskola som hästen stod uppstallad på, varit halvfodervärd på ridskolehäst, tävlat ridskolehästar osv).

Kände ju till henne och hennes familj sedan tidigare (ryttare på samma ridskola som hästen stod uppstallad på, varit halvfodervärd på ridskolehäst, tävlat ridskolehästar osv).

Ja det är ett bra sätt att hitta!

Jag överväger ibland att försöka hitta en medis igen, men iom att jag har hästarna hemma (och hagen intill trädgården) så behöver jag liksom ingen avlastning, och det känns mest bara jobbigt att ha någon komma in på gården.

Flyttar jag till anläggning gör jag nog ett nytt försök :).

Ts: Jag tycker du ska fundera på att köpa. Någon annans häst är helt enkelt någon annans häst. Vi har både haft samarbeten och foder med hästar men har man sin egen så blir det så mycket lättare.

Medryttardiskussionen känns som den spårat ur tycker jag, det är väl liksom upp till var och en om man vill betala eller inte eller ta betalt eller gratis. Jag skulle aldrig låta andra rida gratis på våra hästar, då får de hellre stå den dagen. Vi tar 500 spänn betalt. Det täcker inte ens skoningen som sker varannan vecka och kostar 1500 men helt klart är att de som betalar har varit såååå mycket seriösare och bättre och skött både sina dagar, tider och hästarna betydligt bättre än de som inte betalat.

Det får du fråga dom om, jag har inte haft några som helst problem med att rida gratis inte heller att låta andra rida gratis på mina egna hästar.

Varför jag personligen inte tog betalt var främst för att det är en kaffepeng i sammanhanget skulle jag ta 500 kr i månaden för någon hjälper mig med min häst så gör den pengen varken till eller från.
Jag har också hästar jag får rida gratis på om jag vill, men känner helt ärligt att jag vill göra rätt för mig.

• Gilla
Reactions: abc
Känner du att du har råd med egen häst så satsa på det. Det är komplicerat att få det att fungera med hyrhästar, medryttarhästar och allt vad det är. Dels ska kemin stämma mellan dig och hästen men även med ägaren och dels så ska det också stämma med upplägget. Du har inget att säga till om och saker kan gå väldigt fel. Vad händer om du eller hästen skadar sig? Vad händer om utrustningen går sönder? Vad händer om du känslomässigt engagerar dig i en häst och har synpunkter som ägaren inte förstår? Få diskuterar sådant i förväg och ännu färre skriver kontrakt om det. Och ofta känns det som att de hästar som läggs ut som medryttarhästar har någon form av problem och behöver mer rutin. Nästan så att ägaren skulle behöva betala för att någon ska rida den.

Om du inte har råd med egen häst så börja på ridskola. Så hade nog jag resonerat.

Det får du fråga dom om, jag har inte haft några som helst problem med att rida gratis inte heller att låta andra rida gratis på mina egna hästar.

Varför jag personligen inte tog betalt var främst för att det är en kaffepeng i sammanhanget skulle jag ta 500 kr i månaden för någon hjälper mig med min häst så gör den pengen varken till eller från.
Som svar till alla dina inlägg

För mig är betalt eller inte beroende av situation. Nu har jag inte hänt längre men har haft både betalande och gratisridande (samma person vid ett tillfälle, började gratis men fick betala när hästen flyttade till ett annat stall)

Nu har jag inte häst längre, men inlägg som dina gör att jag absolut skulle ta betalt om situation uppstår och det för att slippa attityden att min häst inte är värd något, att

Jag vill ha en medryttare som värdesätter min häst. Om man inte tycker det är värt en symbolisk summa som någon tusenlapp i månaden är, ja då får man leta vidare och det oavsett om jag tar betalt eller inte. Jag tänker då på normal arbetsinsats som att mocka, ta hand om utrustningen och fixa foder. Och på en häst med hyfsad ridbarhet och hyfsat lätthanterad så de flesta med ridbana fixar det.

Eh nej! Jag skrev att jag inte hade samma känsla för någon annans häst som jag haft för mina egna samt inte ville betala för att ta hand om någon annans häst och fick mängder av påhopp om att jag absolut inte skulle vara medryttare och tack och lov för att personen slapp mig och att jag skulle ta lika illa hand om en häst som en fotboll.
Därför svarar jag tillbaka som jag gör med all rätt.
Jag vill inte sponsra någon annans djur så enkelt är det och jag vill heller inte ha ersättning om någon hjälper mig med mina djur.
Kan man bestämma sig för vilken känsla men får för hästen på förhand. Bestämmer du dig för att detvär en medryttarehäst så den kan jag inte älska eller?

Känslan för situation med ansvar för hästen och allt runt o.kring är en sak, vad man känner för hästen i sig är något helt annat.

• Gilla
Reactions: abc

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 509
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
826
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 745
Senast: ako
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka