Köpa eller hyra?

Ja efter att jag fått en massa påhopp ja!
Ja jag tycker det är tragiskt att en 60 åring beter sig så och inte har kommit längre i livet än att förstå att folk tycker olika om saker och ting. Att jag får höra att jag absolut inte ska vara medryttare och att jag ser hästen som en fotboll bara för jag skriver att jag inte har samma känslor för en medryttarhäst som för en egen det är också jävligt elakt.

Ja 500 är kaffepengar i hästsammanhang och jag kände att det kvittade om min medryttare red gratis eller gav mig 500 i månaden.
Jag hade råd med min häst oavsett.
Nej du har inte fått mer påhopp än någon annan

Ja efter att jag fått en massa påhopp ja!
Ja jag tycker det är tragiskt att en 60 åring beter sig så och inte har kommit längre i livet än att förstå att folk tycker olika om saker och ting.
Du anser inte att det är du som gör galna påhopp här. Vad vet du om personerna du sitter och dömer här. Jag släpper detta nu men tror du behöver se över din attityd istället för att ta på dig offerkoftan. Finns ingen här som tar illa upp över att det finns olika syn på medrytteriet.

Du anser inte att det är du som gör galna påhopp här. Vad vet du om personerna du sitter och dömer här. Jag släpper detta nu men tror du behöver se över din attityd istället för att ta på dig offerkoftan. Finns ingen här som tar illa upp över att det finns olika syn på medrytteriet.
Herregud jag svarat personer som gav dig på mig har inte hoppat på någon oskyldig precis.

Man betalar ju dock med arbete till viss del, dels träningen av hästen dels mocka, fixa annan stalltjänst. Ägaren har en stand inn och blir ledig ett antal dagar per vecka. Är en avvägning såklart vem som får ut mest och från fall till fall, men härom kring är inte 3000/månad o 1-2 pass per vecka ovanligt, vissa vill dessutom fortsätta med samma upplägg när hästen är långtidskonvalecent. Det blir ett sätt att ha råd (och tid) att ha häst.
Fast nej, jag håller inte med alls. Vill man bara rida och inte vara en del av hästlivsstilen den dagen man har hästen, då får man rida på ridskola isåfall. Som medryttare får man ju ta det som hästägaren oftast glatt gör varje dag. Jag hade aldrig tagit en medryttare som tycker att mockning och fixa mat osv är ett nödvändigt ont.

Jag tycker dock inte att medryttare ska behöva göra åtaganden som in och utsläpp av andras hästar eller vara med på städdagar osv. Det är hästägarens grej och ansvar.

Sen om hästägare och medryttare vill ha samma upplägg om hästen blir långttidskonvalecent är väl upp till var och en, finns inga rätt eller fel där.

Senast ändrad:
Varför har man medryttare?
Vadå varför? För att man behöver avlastning av någon en längre period kanske. Varför vill man vara medryttare kan jag lika gärna fråga då? Lika dum fråga ungefär, den ena behöver avlastning av någon anledning och den andra vill ha tillgång till privathästar och den livsstilen den dagen som hästen kommer med på ett billigt sätt.

Jo uppenbarligen läs tråden.

Vadå varför? För att man behöver avlastning av någon en längre period kanske. Varför vill man vara medryttare kan jag lika gärna fråga då? Lika dum fråga ungefär, den ena behöver avlastning av någon anledning och den andra vill ha tillgång till privathästar och den livsstilen den dagen som hästen kommer med på ett billigt sätt.
Nu frågade jag dig och du svarade avlastning är avlastning och hjälp skilda saker i din värld?

Jag har aldrig någonsin skrivit att en medryttare inte vill ha tillgång till häst.

Nu frågade jag dig och du svarade avlastning är avlastning och hjälp skilda saker i din värld?

Jag har aldrig någonsin skrivit att en medryttare inte vill ha tillgång till häst.
Ja jag tycker det är skillnad på att "vara snäll och hjälpa till" och att avlasta någon en längre period och samtidigt dra nytta av det själv.

Du skriver att du inte vill "sponsra" en hästägare men du vill själv att hästägaren ska "sponsra" dig och låta dig göra det du nu vill göra med hästen.

Du använder ordet hjälpa precis som att hästägaren ska vara tacksam att du vill hjälpa till och du ska då inte behöva betala för den hjälpen du ger hästägaren, det är vad jag har åsikter om.

Ja uppenbarligen har vi olika känsla kring det hela jag får inte samma känsla med en medryttarhäst som med en egen häst jag älskar inte en medryttarhäst gränslöst eller känner mig fri att göra som jag vill med den då det faktiskt inte är min. Det begränsar min känsla.

Ja det är möjligt men jag tror majoriteten hästar är nöjda så länge dom blir omskötta och bor bra :)
Jo det har jag!
Herregud jag svarat personer som gav dig på mig har inte hoppat på någon oskyldig precis.

Fast det ar ju du som driver och haller igang med hela argumentationen. Om du slutar "forsvara" dig och later andra tycka vad de vill sa slutar allt det har tjafset.

Ja jag tycker det är skillnad på att "vara snäll och hjälpa till" och att avlasta någon en längre period och samtidigt dra nytta av det själv.

Du skriver att du inte vill "sponsra" en hästägare men du vill själv att hästägaren ska "sponsra" dig och låta dig göra det du nu vill göra med hästen.

Du använder ordet hjälpa precis som att hästägaren ska vara tacksam att du vill hjälpa till och ska då inte behöva betala för den hjälpen du ger hästägaren, det är vad jag har åsikter om.
Okej för mig är det precis samma sak.
Nej jag vill inte sponsra någon annans häst bil hund eller vad det nu kan vara.
Jag har också haft egen häst och skulle skämmas om jag krävt betalt av dom som hjälpte mig på den tiden.
Jag var glad för hjälpen eller avlastningen 🙈

Man tänker olika helt enkelt.

Fast det ar ju du som driver och haller igang med hela argumentationen. Om du slutar "forsvara" dig och later andra tycka vad de vill sa slutar allt det har tjafset.
Eh nej! Jag skrev att jag inte hade samma känsla för någon annans häst som jag haft för mina egna samt inte ville betala för att ta hand om någon annans häst och fick mängder av påhopp om att jag absolut inte skulle vara medryttare och tack och lov för att personen slapp mig och att jag skulle ta lika illa hand om en häst som en fotboll.
Därför svarar jag tillbaka som jag gör med all rätt.
Jag vill inte sponsra någon annans djur så enkelt är det och jag vill heller inte ha ersättning om någon hjälper mig med mina djur.

Om jag skulle ha medryttare så skulle jag ta betalt, pga riskerna. Skada på häst, skada på utrustning. En liten slant i månaden bygger en buffert om något skulle hända.

varför ska jag sponsra någon annans ridning och stå för riskerna själv?
Jag lät gladeligen min 16-åriga medryttare rida, träna och tävla min häst utan kostnad ( inkl låna transporten vid behov). Jag behövde hjälp ett par dagar per vecka, och jag var för gammal för att tävla ponny (fjordhäst). Win-win. Detta ledde till att de gärna hjälpte mig när jag blev sjuk och sedan efter det köpte henne.

Okej för mig är det precis samma sak.
Nej jag vill inte sponsra någon annans häst bil hund eller vad det nu kan vara.
Jag har också haft egen häst och skulle skämmas om jag krävt betalt av dom som hjälpte mig på den tiden.
Jag var glad för hjälpen eller avlastningen 🙈

Man tänker olika helt enkelt.
Men du själv vill bli sponsrad av hästägarna? Det är galet tänk.

Som sagt, alla har sina egna upplägg och sina kostnader dom vill ha men att vara emot att betala för att kunna tillgodose sitt intresse och att använda andras hästar är lite galet tycker jag.

Men du själv vill bli sponsrad av hästägarna? Det är galet tänk. Som sagt, alla har sina egna upplägg och sina kostnader dom vill ha men att vara emot att betala för att kunna tillgodose sitt intresse och att använda andras hästar är lite galet tycker jag.
Nej det blir jag inte nu har jag inget intresse av hästar överhuvudtaget längre men det är inte samma sak.
Ja du får tycka det är galet om du vill jag och ta betalar eller betala om du vill jag vill inte blanda in pengar i tjänster och gentjänster.

Jag lät gladeligen min 16-åriga medryttare rida, träna och tävla min häst utan kostnad ( inkl låna transporten vid behov). Jag behövde hjälp ett par dagar per vecka, och jag var för gammal för att tävla ponny (fjordhäst). Win-win. Detta ledde till att de gärna hjälpte mig när jag blev sjuk och sedan efter det köpte henne.
Bra då kan du ta över tråden nu jag orkar inte mer 🤭😅

Bra då kan du ta över tråden nu jag orkar inte mer 🤭😅
Det är ingen som sagt att det är fel att ha det gratis övht, alla gör som dom själva vill.

Det är ditt sätt att uttrycka att du minsann inte vill sponsra någon hästägare. Men hästägarna ska minsann sponsra ditt hästintresse och tillgodose ditt behov av att kunna umgås med hästar på det sättet du vill. Det är vad som skaver hos mig iallafall.

Det är ingen som sagt att det är fel att ha det gratis övht, alla gör som dom själva vill.

Det är ditt sätt att uttrycka att du minsann inte vill sponsra någon hästägare. Men hästägarna ska minsann sponsra ditt hästintresse och tillgodose ditt behov av att kunna umgås med hästar på det sättet du vill. Det är vad som skaver hos mig iallafall.
Det finns ju olika sätt att se på det hela och olika upplägg mellan hästägare/medeyttare. Och olika orsaker till varför man väljer att ha medryttare. En kan behöva ekonomisk hjälp (men har egentligen tiden) och en kan ha ekonomin men inte tiden. Inget är rätt eller fel. Man får hitta rätt match helt enkelt.

Hur länge sen var det?

Jag hade också en fantastisk 16-åring, men för 10 år sen, och det känns som att hon var en enhörning redan då. De andra jag provade (utan att ta betalt) efter att hon gick vidare till större uppdrag var inget att hänga i julgranen och mer stjälp än hjälp.

En av anledningarna till att jag skulle ta betalt i dagsläget är för att sålla ut de som är oseriösa (antingen om sina egna kunskaper, eller i inställningen till hästen, eller i sitt arbete).

Som svar till ts, jag tänkte en gång i tiden att jag skulle hyra en fjordhäst. Men föll för en säljes-annons ( ej fjord) och köpte (importerade) en häst. Fick en del problem och sålde i panik (med facit i hand överilat, saknar fortfarande den hästen). Köpte storhäst, även denna import (men ej av mig), fick även här problem, skador osv och fick till sist avliva. Återgick till tanken av att hyra fjordhäst och bokade tom en (innan avlivning av storhästen, som jag behöll efter tanken på att sälja). Ångrade beslutet att avboka, men köpte i stället fjordhäst. Tingade osedd och åkte till Skåne och hämtade. Så underbar bästa vän! Blev sjuk och sålde (till jättebra med ryttare). Blev tillräckligt frisk för att längta efter häst igen, funderade på att hyra igen. Hittade medryttarhäst som tyvärr gick bort i kolik innan jag hann börja. Letade då foderhäst, men inget kändes helt hundra. Impulsköpte islandshäst, ej inriden unghäst. Är nu igång med inridning och allt känns så bra! Tänker att hittar du rätt häst att hyra, så hyr. Hittar du rätt foderhäst, slå till. Hittar du rätt häst att köpa, så köp. Man tenderar att ångra de beslut man inte tar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 509
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
826
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 745
Senast: ako
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka