Köpa eller hyra?

Visst är allt relativt men en sån summa lägger inte jag på någon annans sa djur, det är 12 tusen om året och jag får nada om hästens säljs 🙈
Vad kostar en ridskola då? Jag kände så med hästen där det inte fungerade med ägaren. Men det var ju för att jag var såpass mycket duktigare att jag fick lägga all min ridtid på gymnastisering och utbildning av hästen som hen sedan förstörde om hen försökte träna seriöst mellan mina pass. Men givet att läget inte är det så täcker de där 12 000 inte knappt årets skoningar. En foderhäst kommer ha en löpkostnad uppemot 10 000 sek/månad i ett storstadsområde och man får inget tillbaka då heller.

Senast ändrad:
Varför skulle du få något om den säljs?
Medryttarskapet är här o nu för att medryttaren tycker det är roligt,
ingen investering.
Det skrev jag inte att jag skulle få men jag tycker det är för mycket pengar att sponsra någon annans ägodel med.
För mig är det mycket pengar för hästägare kanske inte.
Det är parallella universum att se det ifrån hästägare och icke hästägared sida.

Vad kostar en ridskola då? Jag kände så med hästen där det inte fungerade med ägaren. Men det var ju för att jag var såpass mycket duktigare att jag fick lägga all min rostad på gymnastisering och utbildning av hästen som hon sedan förstörde om hen försökte träna seriöst mellan mina pass. Men givet att läget inte är det så täcker de där 12 000 inte knappt årets skoningar. En foderhäst kommer ha en löpkostnad uppemot 10 000 sek/månad i ett storstadsområde och man får inget tillbaka då heller.
Där köper man ridlektioner.
Jag skrev bara min åsikt finns inget rätt eller fel i frågan om att betala eller inte betala för att vara medryttare jag hade inte gjort det.
Jag vet vad häst kostar.

Det beror ju helt på hur man värderar upplevelserna, det finns ju dom som det gynnar otroligt att få komma ut i en fin skog på härliga turer med en enkel häst och som faktiskt inte är intresserade eller vill ha tillgång till hästen för träning osv. Då är det helt okej att lägga den summan på något som gynnar en tycker jag. Vill man träna och det inte alls gynnar en särskilt att bara rida i skogen så är det inte värt det helt enkelt.

Det finns dock en hel del, väldigt många även runt omkring storstäder, som letar efter folk som vill ta ut hästen i skogen ett par gånger i veckan utan att ta någon särskild kostnad alls. Vad som är värt något eller inte är ju väldigt upp till var och en.

Jag vet en hel del som tar en billig eller ingen kostnad men då hästen står dom andra dagarna tex gör hästen hopplöst svår att rida dom få gånger medryttaren är där vilket gör upplevelsen mindre rolig. Då är det inte värt det knappt ens om det är gratis.
Jag vet att det finns en hel del som som vill betala och en hel del som inte vill det och alla gör som dom vill. Jag skriver bara att jag har ingen lust att sponsra hästägaren med en stor summa.
Är varken intresserad av att träna eller tävla häst utan tycker det är trevligare med lite markträning och en sväng i skogen då och då det är ingenting jag kan tänka mig att betala en tusenlapp i månaden för.

Vad kostar en ridskola då? Jag kände så med hästen där det inte fungerade med ägaren. Men det var ju för att jag var såpass mycket duktigare att jag fick lägga all min ridtid på gymnastisering och utbildning av hästen som hen sedan förstörde om hen försökte träna seriöst mellan mina pass. Men givet att läget inte är det så täcker de där 12 000 inte knappt årets skoningar. En foderhäst kommer ha en löpkostnad uppemot 10 000 sek/månad i ett storstadsområde och man får inget tillbaka då heller.
Fast där får du ju skilja på medryttare och tränare, anser du att du på något vis är "anställd" att träna hästen och vill få ut någonting av det så får du låta bli att vara medryttare helt enkelt.

Som medryttare får man vad man får och betalar vad ägaren vill ha betalt helt enkelt, antingen är man okej med det eller så är man det inte.

Och nej, långt ifrån i alla storstäder kommer man upp i 10 000kr för ett hästägande i månaden, kanske Sthlm eller så möjligtvis om man ska stå på ett större ställe. Och jo, man får otroligt mycket tillbaka av ett hästägande eller foderägande, sällan ekonomiskt dock. Men hobbyhästar har man inte för pengarnas skull.

Jag vet att det finns en hel del som som vill betala och en hel del som inte vill det och alla gör som dom vill. Jag skriver bara att jag har ingen lust att sponsra hästägaren med en stor summa.
Är varken intresserad av att träna eller tävla häst utan tycker det är trevligare med lite markträning och en sväng i skogen då och då det är ingenting jag kan tänka mig att betala en tusenlapp i månaden för.
Men det är ju det där, vart någonstans får du nyttja egentligen någonting alls gratis? Varför är just hästar någonting som bör vara gratis? Normalt lånar folk tex inte ut sin bil regelbundet någon gratis, jag kommer faktiskt inte riktigt på någonting som folk regelbundet lånar ut gratis alls.

Jag vet dock att det finns massor av folk som har medryttare gratis för skogsridning, det är inte svårt att hitta även om det kan vara svårt att hitta en häst trygg nog för att det ska vara roligt att rida ut på gratis. Men det är inte fel att ta betalt av medryttare om det är en trevlig och trygg häst att rida ut på som man själv som ägare jobbar aktivt med resten av veckan.

Medryttare kommer aldrig att sponsra en hästägare genom att vara medryttare om inte ägaren tar hutlösa kostnader då, men det är det få som tar..tycker jag.

Senast ändrad:
Jag kan fatta vad ts menar och gissar att det är ordet ”sponsra” som drar igång?

Jag har inga som helst problem att lägga 10 000 kr per månad på en egen häst, men jag vill generellt inte betala för att vara medryttare. Det är två helt olika saker och det måste ju få vara ok att man värderar sina utlägg olika beroende på.

Oftast handlar det ju om att man känner att medryttare egentligen verkligen är ett andrahandsval, som man ”står ut med” av olika skäl men då inte vill betala för. Tar jag mig själv som exempel så är det värt jättemycket för mig att få bestämma över saker kring hästen, och jag har ärligt talat hållt på att bli vansinnig över medryttarhästars ägare som fattat beslut kring hästen som jag själv inte hade gjort. Jag säger inget utan försöker fokusera på att jag tex gillar hästen, men det stör mig ändå så pass att jag bara vill ha det så om det är gratis.

Däremot har jag haft enstaka medryttarhäst där jag klaffat toppenbra med ägaren, där vi haft väldigt lik syn, där ägaren varit duktigare än mig och hästarna drömmiga att rida. DÅ är jag beredd att betala för att vara medryttare, men det är ju inte en situation som växer på träd.

Det skrev jag inte att jag skulle få men jag tycker det är för mycket pengar att sponsra någon annans ägodel med.
För mig är det mycket pengar för hästägare kanske inte.
Det är parallella universum att se det ifrån hästägare och icke hästägared sida.
Men du sponsrar ju inte någons ägodel? Du tar en liten del av kostnaden som det är att hålla en häst att rida - och får då rida en liten del av tiden. Och till skillnad från att äga hästen kan du sluta om hästen blir skadad, och slipper då både grundkostnaden och den högre kostnad som det är att ha en skadad häst.

Men du sponsrar ju inte någons ägodel? Du tar en liten del av kostnaden som det är att hålla en häst att rida - och får då rida en liten del av tiden. Och till skillnad från att äga hästen kan du sluta om hästen blir skadad, och slipper då både grundkostnaden och den högre kostnad som det är att ha en skadad häst.
Jag ser det inte så.

Jag kan fatta vad ts menar och gissar att det är ordet ”sponsra” som drar igång?

Jag har inga som helst problem att lägga 10 000 kr per månad på en egen häst, men jag vill generellt inte betala för att vara medryttare. Det är två helt olika saker och det måste ju få vara ok att man värderar sina utlägg olika beroende på.

Oftast handlar det ju om att man känner att medryttare egentligen verkligen är ett andrahandsval, som man ”står ut med” av olika skäl men då inte vill betala för. Tar jag mig själv som exempel så är det värt jättemycket för mig att få bestämma över saker kring hästen, och jag har ärligt talat hållt på att bli vansinnig över medryttarhästars ägare som fattat beslut kring hästen som jag själv inte hade gjort. Jag säger inget utan försöker fokusera på att jag tex gillar hästen, men det stör mig ändå så pass att jag bara vill ha det så om det är gratis.

Däremot har jag haft enstaka medryttarhäst där jag klaffat toppenbra med ägaren, där vi haft väldigt lik syn, där ägaren varit duktigare än mig och hästarna drömmiga att rida. DÅ är jag beredd att betala för att vara medryttare, men det är ju inte en situation som växer på träd.
Håller med till 💯.
Det är två helt olika grejer jag har också varit både medryttare och haft egen häst och med en medryttarhäst finns inte alls den känslan för min del, alltså känslan att jag vill vara med och ”sponsra ” hästen ekonomiskt eller med hela mitt hjärta.
Visst har jag tyckt om mina medishästar och skött om dom som man ska men har inte haft i närheten av samma känsla med dom som med en egen häst och oavsett hur sjysst hästägaren är så flåsar denna alltid medryttare i nacken.

Men det är ju det där, vart någonstans får du nyttja egentligen någonting alls gratis? Varför är just hästar någonting som bör vara gratis? Normalt lånar folk tex inte ut sin bil regelbundet någon gratis, jag kommer faktiskt inte riktigt på någonting som folk regelbundet lånar ut gratis alls.

Jag vet dock att det finns massor av folk som har medryttare gratis för skogsridning, det är inte svårt att hitta även om det kan vara svårt att hitta en häst trygg nog för att det ska vara roligt att rida ut på gratis. Men det är inte fel att ta betalt av medryttare om det är en trevlig och trygg häst att rida ut på som man själv som ägare jobbar aktivt med resten av veckan.

Medryttare kommer aldrig att sponsra en hästägare genom att vara medryttare om inte ägaren tar hutlösa kostnader då, men det är det få som tar..tycker jag.
Nyttja och nyttja?
Hästägaren söker hjälp och jag kan hjälpa till det betyder inte att jag vill bli en del av hästen varken ekonomiskt eller känslomässigt.
Visst tycker jag om hästar överlag men har aldrig fått samma känsla för någon annans häst som för mina egna därav är det ett stort nej att sponsra hästen.

Är ju samma sak om man är duktig och vill tävla och träna hästen åt ägaren inte ska man betala ägaren för man utbildar hästen?

Usch vad otrevligt att vara medryttare men inte vilja bry sig känslomässigt. Det handlar om levande varelse och inte en fotboll.
Jag tycker den enda som är otrevlig nu är du med dina påhopp.
Klart jag bryr mig om hästen och tycker om hästen jag är medryttare på men jag går inte in känslomässigt till 100 procent som det vore min egen.
Gör någon över 14 år det?

Usch vad otrevligt att vara medryttare men inte vilja bry sig känslomässigt. Det handlar om levande varelse och inte en fotboll.
Och på vilket sätt tror du hästen bryr sig?
Om jag är där plockar in den från hagen matar den klappar den borstar rider eller tränar från marken tror du hästen känner sig som en fotboll bara för jag inte känner samma känsla för den som för en egen häst?

Hur gammal är du?
Du låter som en 12 åring med det tankesättet.

Mår hästar på ridskolor turridningar och i tävlingsstall också dåligt för dom inte har någon som älskar dom till månen och tillbaka menar du?

Hästar behöver skötsel och hästkompisar.

Och på vilket sätt tror du hästen bryr sig?
Om jag är där plockar in den från hagen matar den klappar den borstar rider eller tränar från marken tror du hästen känner sig som en fotboll bara för jag inte känner samma känsla för den som för en egen häst?

Hur gammal är du?
Du låter som en 12 åring med det tankesättet.

Mår hästar på ridskolor turridningar och i tävlingsstall också dåligt för dom inte har någon som älskar dom till månen och tillbaka menar du?

Hästar behöver skötsel och hästkompisar.
Tack gode gud att jag inte har såna som dig kring mig, sjukt oförskämd att undra över åldern, men vill du veta så är det förmodligen du som är den unga 12 åringen då jag är 60+

Tack gode gud att jag inte har såna som dig kring mig, sjukt oförskämd att undra över åldern, men vill du veta så är det förmodligen du som är den unga 12 åringen då jag är 60+
Okej tragiskt att du är 60 år och inte kan acceptera att någon har en annan åsikt än dig utan att håna och förnedra personen.
Anledningen att jag frågade om ålder är för jag har inte hört någon bli upprörd över en sån här sak sen man var i 12 års åldern.

Men svara gärna på frågorna också.
Mår alla hästar som inte har en ägare som älskar dom dåligt menar du?
Vet hästar vad en fotboll är?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 496
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 734
Senast: ako
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka