Ja precis. Det är sant. Jag önskar att jag kunde länka till annonser jag har hittat som är väldigt intressanta och är lite det jag söker. Men i stora drag är det en valack, 13 år, fullblod, läromästare som kan ridas av alla, fina gångarter, supersnäll mot både människor och hästar etc. Priset är 15 bara! Står inget om skador dock.
Ett annat exempel är en riktigt fin kallblodstravare, valack, 6 år, hoppar fint, snäll, fina gångarter, säker, skadefri, snäll i all hantering etc. Priset är 60.
Eller en stabil, orädd, inriden, nordsvensk, valack på 6 år, snäll, kan ridas ut ensam, alla gångarter sitter, trafiksäker, westernutbildad m.m. Priset är 45.
Finns mycket sådana annonser.
"Alla gångarter sitter" är dock långt ifrån "välriden"... nordsvensken låter som att den precis passerat gränsen för "inriden". Kan mycket väl vara en trevlig skogsmullehäst, men en ung nordsvensk är ett svårt val om din dotter vill lära sig mer om ridning.
Fina gångarter på en kallblodstravare betyder inte heller välriden, det brukar snarare betyda rör sig snyggt i hagen. Dom kan vara heta som bara den, ha svårt för galoppen, och kräva en hel del av sin ryttare. Dom är ofta hästar med extremt mycket power, dom är avlades för att springa snabbt OCH har "kallblodsskalle".
Ett 13-årigt fullblod som kostar 15k kan möjligtvis vara en läromästare i klinikbesök...
Vi kanske pratar om helt olika nivå på vad välriden betyder?
För mig är det att hästen kan lyssna på små hjälper, kan ridas från sits och vikt, kan öppna, sluta, fram- och bakdelsvändning, kan äkta samling, och dessutom har viss tolerans för olika typer av ryttare utan att balla ur. Hästen ska ha erfarenhet av antingen tävlingar eller clinics/kurser. Knapparna ska sitta, så att säga.