Återuppta ridningen efter 20 år! Tankar?

Intressant att läsa din berättelse. Mängdträning är bra, det har du helt rätt i. Om jag drar ned på mina andra intressen så kommer jag ha mer möjlighet och tid. Jag kommer fokusera helt på ridningen, när skidsäsongen också är över :D tusan att man ska ha sådana dyra fritidsintressen haha! Men vad gäller ridningen så blir det mer än så, det blir ju en livsstil. Hästar är ens hela liv nästan om man väl börjar igen. Angående högre priser på hästar, ja visst. Jag förstår hur du tänker men det känns också läskigt för mig att investera med så mycket pengar. Visserligen ökar chansen att få en bra häst, men om det går fel så är det mycket på spel. Jag kanske inte hade kunnat slappna av ens när jag rider ut med risk för att den skulle råka skada sig, oavsett försäkringsgrad. En häst som inte är så dyr är ju inte så mycket pengar investerat i, rent krasst.
Fast skada sig gör dom överallt, på allt och ingenting. Självklart speler inköpspriset in men det är alltid att räkna med att man nästan garanterat kommer på ett eller annat sätt förlora mycket pengar. Min häst skadade sig i boxen genom en spark med frambenet i boxväggen och krossade sin kota, han gick i kuperade hagar i flock och reds överallt utan att skada sig i 9 år innan det.

Det bästa är att köpa en idivid oavsett ras som passar till vad ni vill helt enkelt och som passar in i stallet ni har tänkt att ha hästen i. Sen vad priset blir känner jag att man får avgöra lite beroende på vilken häst man träffar, har man råd med mer så låt det kosta mer.

Nej då, det är ingen fara. Men ja, har också sett höga priser på fjordingar exempelvis. Tråkigt när det inte går som man har tänkt sig, speciellt när det rör sig om mycket pengar. Just swb hade inte jag vågat köpa just pga ovan nämnda omständigheter i kombination med prisbilden. Dock kan man ha otur gällande alla individer oavsett ras, men vissa saker utmärker vissa raser mer än andra. Allt går inte att se före köp heller så därför vågar jag heller inte köpa en dyrare häst även om jag kan då det blir så mycket insatser i det. Försäkringar i all ära. Sedan så formas ju hästen efterhand och präglas av just ditt sätt att rida den. Hästen kan också visa en sida hos säljaren där den kanske stått i många år och känner sig trygg och blir en helt annan häst på det nya stället hos köparen. Det är så mycket som spelar in, även mycket ren tur och träff. Har också funderat på en arab/arabkorsning igen för de är (ofta) så fantastiska på så många vis, roliga och otroligt smarta, kvicka, lyhörda och duktiga hästar men kanske inte lika tryggt val pga att de ofta behöver en viss typ av ryttare.

Det är inte höga priser på fjordhästar. Det är helt normala numera. Jag sålde tex min hanterade, men inte ens tömkörda tvååring för 40’.

Du kan säkert hitta en inriden för 60’ om du har tur och är snabb. Men fjordhästar som är inridna är ovanliga numera och utbildade läromästare ännu svårare att hitta.

Tipsar istället om Taffsnäs som lånar ut sina ridlägerhästar höst, vinter, vår. Perfekt att prova att ha häst. :)

Fast skada sig gör dom överallt, på allt och ingenting. Självklart speler inköpspriset in men det är alltid att räkna med att man nästan garanterat kommer på ett eller annat sätt förlora mycket pengar. Min häst skadade sig i boxen genom en spark med frambenet i boxväggen och krossade sin kota, han gick i kuperade hagar i flock och reds överallt utan att skada sig i 9 år innan det.

Det bästa är att köpa en idivid oavsett ras som passar till vad ni vill helt enkelt och som passar in i stallet ni har tänkt att ha hästen i. Sen vad priset blir känner jag att man får avgöra lite beroende på vilken häst man träffar, har man råd med mer så låt det kosta mer.
Sant! Precis som med bilar är hästar alltid en förlustaffär hehe. Tyvärr kan skadorna snabbt vara framme. Aj då! Tråkigt med din häst. Så lätt hänt!

Ja, jag tror också det. Jag ska försöka titta på många hästar och ringa in det vi prioriterar högst. Man kan aldrig få allt men ändå att det blir så bra som möjligt.

Det är inte höga priser på fjordhästar. Det är helt normala numera. Jag sålde tex min hanterade, men inte ens tömkörda tvååring för 40’.

Du kan säkert hitta en inriden för 60’ om du har tur och är snabb. Men fjordhästar som är inridna är ovanliga numera och utbildade läromästare ännu svårare att hitta.

Tipsar istället om Taffsnäs som lånar ut sina ridlägerhästar höst, vinter, vår. Perfekt att prova att ha häst. :)
Ja, det hade ju varit en bra idé kanske. Tack för tipset om ridlägerhästarna :) risken är dock att man blir helt förälskad och så blir det svårt att skiljas från den sedan.

Jag förstår hur du tänker men det känns också läskigt för mig att investera med så mycket pengar. Visserligen ökar chansen att få en bra häst, men om det går fel så är det mycket på spel. Jag kanske inte hade kunnat slappna av ens när jag rider ut med risk för att den skulle råka skada sig, oavsett försäkringsgrad. En häst som inte är så dyr är ju inte så mycket pengar investerat i, rent krasst.
Men, oavsett inköpspris så kommer ni att älska er häst om det är rätt individ och förmodligen vilja lägga pengarna på veterinärvård om den skadas. Sedan finns ju alltid livförsäkringar även om det blivit ruggig dyrt med åren.

Gällande uteritterna så ökar ju risken att hästen skadas om man inte tränar varierat. Så det kan ju ses som en extra morot att verkligen få till uteritterna i regniga november 😉

Men, oavsett inköpspris så kommer ni att älska er häst om det är rätt individ och förmodligen vilja lägga pengarna på veterinärvård om den skadas. Sedan finns ju alltid livförsäkringar även om det blivit ruggig dyrt med åren.

Gällande uteritterna så ökar ju risken att hästen skadas om man inte tränar varierat. Så det kan ju ses som en extra morot att verkligen få till uteritterna i regniga november 😉

Ja, det är sant. Men ändå, det känns lite läskigt med så mycket pengar när det kan bli lite hur som. Men hoppas ändå att hitta en fin pärla som passar bra och som ska må gott. Inser ju vilken tur man haft innan med hästar. Ja precis, varierat är det bästa.

Sant. Man vet aldrig vad de hittar på.

Min irländare köpt för 75' bröt benet i hagen ganska så prick en månad efter inköp och avlivades på plats (med mitt godkännande över telefon med vet) innan jag ens hann fram till stallet 🫠

Fortsätter att vara negativa Nancy😅. Men budgetmässigt tror jag du måste upp även om du letar lite "udda" raser. Den hästen jag äger nu kostade 65' och annonserades som exakt det du vill ha. Bombsäker, snäll, välutbildad. Gick igenom vetbes utan anmärkningar. Nu var detta en import och en säljare som jag vet kan sväva på sanningen så jag var mycket medveten om att jag köpte en chansning. För hem fick jag en nog så snäll men låååångt från bombsäker, definitivt inte välutbildad liten häst med en gammal muskelskada och tveksamheter kring sin ålder. Nu har han blivit en riktig liten drömhäst men är fortfarande lite egen och väldigt eldig.

Innan dess hade jag en swb som jag köpte som treåring, perfekt uppfödd och alla rätt på papper. Men sadeltvång och det kostade mig en bruten nacke.

Hästen innan dess var en ungersk import. Stor som ett hus skulle aldrig gå igenom en vetbes, lösa benbitar och gallor precis överallt. Snäll, känslig och en dröm för mig. Lyckades skada djupa böjsenans fäste i hagen och fick tas bort.

Min vän köpte en tvåårig swb med perfekt röntgen, välstammad, uppfödd på lösdrift men som varit knepig att rida in. Knepig är bara förnamnet på den hästen även om talangen är där. Innan dess hade hon en dubbelt så dyr swb, köpt som treåring med perfekt röntgen. Den visade sig ha missbildningar som inte syntes på vanlig exportröntgen och fick tas bort.

Alla ovanstående har kostat mellan 30-50'.

Vet två fina, fräscha välutbildade fjordingar som sålts i år. De har kostat runt 80-90'.

Kan bara hålla med! En hyrhäst från Taffsnäs för lite prova-på innan ni köper en egen är ett utmärkt tips! En sådan passar både dig och dottern!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 069
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
809
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 737
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar