Återuppta ridningen efter 20 år! Tankar?

@lilsan

Upplever att du verkligen är kvar i hur en 17-åring resonerade kring häst. Lite "jag kan absolut allt tillräckligt bra för att både kunna rida, bygga upp, hantera, bedöma häst osv". Jag tror att ditt vuxna jag kommer få en rätt ordentlig kalldusch som ny hästägare 20 år senare. Mycket har hänt i hur vi jobbar med hästarna i jämförelse med 90-talet.

Själv har jag varit aktiv ryttare sen -88 och när jag ser tillbaka på mig själv som 17-åring är det inte riktigt den ideala bilden av ridning el hästägande. Då var jag ändå mycket engagerad, red flera olika hästar, jobbade tävlingsstall och gick hästgymnasium.

Får även känslan att du, och detta är verkligen inte unikt, inte är helt beredd på hur mycket du tappat av att inte suttit på en häst på 20 år. Ridning är verkligen en färskvara och en tappar mycket fort. Förkasta inte vikten av att lägga en ny grund i din ridning med lektioner. Privatlektioner är naturligtvis toppen men grupp är inte så tokigt då en får lite mer tid "för sig själv" att hitta kroppen på hästryggen.

Sen blir jag lite full i skratt av att du självklart ska köpa en frisk och sund häst😁. Det är väl det alla vill? Men hästar är ett evolutionärt mysterium eftersom de tamejtusan skadar sig och dör av de mest idiotiska saker. Häst blir alltid dyrare än vad en räknat med. Antingen passar bara den dyraste sadeln, eller så äter den täcken, eller så behöver den specialfoder eller skoning på klinik osv osv.

Massa lycka till och ge dig själv bättre förutsättningar genom att rida lite och kanske gå nån kurs i hästkunskap innan det är dags att köpa häst.

Inte läst allt men jag tänkte testa ridskola. Jag har 3 hästar hemma men har inte ridit så mycket sen 2018 (lite i alla gångarter men i skogen typ), senaste ”träningen” red jag 2013.
Nu har jag anmält mig till ridskola för att testa 3 gånger. Går på min friskvårdspeng. Jag kan absolut inte rida. Jag red sönder min dåvarande 3-4 åring då jag lyssnade för mycket på alla andra och inte så mycket på hästen. Det felet ska jag aldrig göra igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 064
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
801
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 729
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025