Återuppta ridningen efter 20 år! Tankar?

Om du inte går på gym eller gör någon annan träning idag börja med något omgående. Ridningen blir mycket roligare när man är äldre om man har bra kondition, stark core och träning för överkroppen. Om egen häst är ett år bort ungefär har du kanonläge att träna upp din kropp ordentligt innan @lilsan

Jag kan ju säga att när jag väl köpte min första häst så saknades en massa kunskaper. Hade tex aldrig mockat en box, tempat en häst, putsat utrustning, plockat isär och ihop ett träns, passat till utrustning, lagt om ett sår, packat en höpåse, hämtat en häst i hagen, longerat, mm mm. Sånt fick vi aldrig göra på ridskolorna. Inte heller skött en häst, tävlat, eller varit med på tävling.
Ja men precis. Det är ju så mycket mer än bara själva ridningen. Nu är det inte så på dotterns ridskola men jag vet att vissa ridskolor inte tillåter något annat än att sitta upp på en färdig häst på medellinjen, rida sitt pass och därefter sitta av så att ridläraren eller annan sadlar av etc. Jag kan förstå om det handlar om knatteridning men inte för de äldre barnen som ridit ett tag som behöver utveckla sig i själva hästkunskapen och allt därtill. Dotterns ridskola är dock bra för de har mer än själva ridningen så som teorilektioner där de får lära sig allt möjligt, de har varierad ridning där longering ingår, barnen fixar hästarna från början till slut (ej de minsta), de (tillsammans med ridläraren) släpper ut hästarna i hagen, de kan få vara med i att utfodra och allt sånt där så de har ett mycket bra upplägg. Allt går dock inte att få med sig från enbart ridskolan och på ridskolan är man enbart en kort tid per vecka så det finns inte utrymme att få mer kunskap på den korta tiden. Det här vardagliga livet med häst tror jag är det som kan utveckla en enormt mycket.

Ta ett par privatlektioner så du känner efter hur mycket som sitter kvar och rid eventuellt en termin på ridskolan du också före ni åker runt och provrider.
Kolla även på hästnet på hästar så du får ett hum av vad den typen av häst ni söker faktiskt kostar. 30 000 är väldigt billigt och det är trasiga hästar eller fd travhästar som går för det priset oftast
Ja, jag är rädd för det. Jag kommer vara mycket noga med att köpa en häst som är frisk och sund på alla slags vis så jag kan behöva gå upp i pris. Jag kommer göra veterinärsbesiktning och allt sånt, även ta del av historiken i försäkringen. Dock tror jag inte att jag kommer röntga hästen. Om det visar sig något på exempel böjprov så kommer jag hoppa över den hästen istället.

Jag köpte häst igen efter flera års uppehåll. Dottern var då 12 år och fortfarande en försiktig nybörjare. Köpte en häst åt mig men tanken var att den skulle passa dottern också. Det var ett tryggt men framåt, väl inridet, 12 årig sto. Dottern gjorde snabbt framsteg och efter några månader red hon ut själv med kompisar och tävlade lite. Jag fick förhandla med henne när jag ville rida. Nu 3 år senare har dottern "växt ifrån" hästen och jag har fått tillbaka henne och dottern har fått låna en fin häst att utbilda och tävla. Jag är så nöjd med mitt trygga sto och vi är båda mest intresserade av lugna ridturer när det är fint väder. Jag har varken intresse, mod eller balans för mer nu när jag närmar mig 50.
Ja, man får helt enkelt acceptera att man nu är äldre vad gäller både den mentala biten så som i mod men också vad gäller den fysiska biten att man förändrat sig i kroppen. Ett sto kan jag absolut tänka mig om det är ett sådant bra sto som ni fick tag på. Annars föredrar jag valacker, men ston funkar om de inte har särskilda egenheter med sig :)

Om du inte går på gym eller gör någon annan träning idag börja med något omgående. Ridningen blir mycket roligare när man är äldre om man har bra kondition, stark core och träning för överkroppen. Om egen häst är ett år bort ungefär har du kanonläge att träna upp din kropp ordentligt innan @lilsan
Jo jag tränar faktiskt en hel del så jag hoppas jag har detta till min fördel. Jag springer ett par mil i veckan och lyfter tunga vikter på gymmet. Jag är i mycket bättre form vad gäller kondition och styrka än vad jag var då. I och med att jag tränar såpass mycket själv så tror jag också att jag har en bred förståelse för hur viktigt den fysiska delen är för välmåendet. En frisk häst som hålls igång och får utlopp för sin energi på regelbunden basis är en välmående häst. Jag har också hund och där kanske det blir ännu tydligare att många problembeteenden kan undvikas genom fysisk aktivitet etc. Så träning är viktigt för både djur och människa. För egen del kommer jag hålla igång tills att jag köper hästen, men sedan kommer jag inte ha tid att springa på gymmet mer. Däremot kan tänkas att jag tar någon löptur i veckan och kör lite styrketräning med egen kroppsvikt och liknande. Men att rida är definitivt träning det med med tanke på alla muskler som arbetar. Bara sånt som att bära vattenhinkar, mocka, greja med hö, stolpa upp hagar etc :D

Ridlektioner kommer inte kännas aktuellt för mig. Jag kanske har tappat lite under dessa 20 år men det mesta sitter i ryggmärgen. Ridlektioner intresserar mig inte. Jag är intresserad av att bygga en fin relation med min häst med trygga band. Jag har heller inga tävlingsambitioner, de dagarna är förbi, utan jag ser mest fram emot långa uteritter i skog och mark och att tillsammans med hästen bli ett sammansvetsat team där hästens välmående kommer först.
Du tänker lite tokigt där, för att kunna göra det du vill göra med hästen så är tränare viktigt, framförallt i början. Rida för tränare gör man för att få en följsam och smidig och stark häst som arbetar korrekt och en sådan häst är också en häst som är rolig att rida ute och som är med på det mesta. Det är en hel del jobb ofta för att kunna ha kul med hästen i alla situationer utan stress.

Du tänker lite tokigt där, för att kunna göra det du vill göra med hästen så är tränare viktigt, framförallt i början. Rida för tränare gör man för att få en följsam och smidig och stark häst som arbetar korrekt och en sådan häst är också en häst som är rolig att rida ute och som är med på det mesta. Det är en hel del jobb ofta för att kunna ha kul med hästen i alla situationer utan stress.
Nja, om jag rider för tränare så gör jag det för min egen skull för att bli varm i kläderna igen. Självklart kan man ta enstaka träningar med egen häst sedan, för att få lite input, men känner dock att jag skulle fixa att jobba upp en häst stark både fysiskt och mentalt på egen hand genom varierad ridning. Klart att man kan alltid lära sig nya saker, man blir aldrig fullärd, men det är inget jag känner att jag behöver hjälp med varje vecka eller så. Någon gång då och då, absolut.

Nja, om jag rider för tränare så gör jag det för min egen skull för att bli varm i kläderna igen. Självklart kan man ta enstaka träningar med egen häst sedan, för att få lite input, men känner dock att jag skulle fixa att jobba upp en häst stark både fysiskt och mentalt på egen hand. Klart att man kan alltid lära sig nya saker, man blir aldrig fullärd, men det är inget jag känner att jag behöver hjälp med varje vecka eller så. Någon gång då och då, absolut.
Man behöver inte träna varje vecka, jag tränade en gång i veckan med min häst när han var ny och när jag hade ridit ihop mej med med honom så tränade jag ca en gång i månaden. Man hinner förstöra en häst så otroligt snabbt så tränare är viktigt. Iallafall om man vill ha en hållbar häst.

Hästar är fantastiskt roligt att ha och äga men dom kräver mycket grundjobb för att vara hållbara och trevliga och roliga att rida. Det är ett stort ansvar med hästar och för att det ska bli rätt och rättvist för hästen så ska man inte strunta i lite det som faktiskt är en av dom viktigare grejerna när det kommer till ridningen och hållbarheten osv.

Hästar är ju inte riktigt några maskiner på det sättet att dom är så som dom är när du provrider dom, den kan vara världens snällaste individ hos en person och väldigt svår hos en annan. Därför är det bra med tränare i början för att minska risken för att det blir fel. Sen när man ridit ihop sig och känner varandra mer så kan man absolut minska ner på tiden med tränare.

Tränare är absolut inte bara för att lära sig nya saker eller för att man vill tävla, man tränar för att bygga upp en häst så att du sen kan göra allt det roliga du vill med den. Alla behöver träna på ridningen för att inte belasta och rida hästen fel. En lösgjord häst både mentalt och fysiskt är alltid enklare att ha att göra med.

Senast ändrad:
Man behöver inte träna varje vecka, jag tränade en gång i veckan med min häst när han var ny och när jag hade ridit ihop mej med med honom så tränade jag ca en gång i månaden. Man hinner förstöra en häst så otroligt snabbt så tränare är viktigt. Iallafall om man vill ha en hållbar häst.

Hästar är fantastiskt roligt att ha och äga men dom kräver mycket grundjobb för att vara hållbara och trevliga och roliga att rida. Det är ett stort ansvar med hästar och för att det ska bli rätt och rättvist för hästen så ska man inte strunta i lite det som faktiskt är en av dom viktigare grejerna när det kommer till ridningen och hållbarheten osv.

Hästar är ju inte riktigt några maskiner på det sättet att dom är så som dom är när du provrider dom, den kan vara världens snällaste individ hos en person och väldigt svår hos en annan. Därför är det bra med tränare i början för att minska risken för att det blir fel. Sen när man ridit ihop sig och känner varandra mer så kan man absolut minska ner på tiden med tränare.

Tränare är absolut inte bara för att lära sig nya saker eller för att man vill tävla, man tränar för att bygga upp en häst så att du sen kan göra allt det roliga du vill med den. Alla behöver träna på ridningen för att inte belasta och rida hästen fel. En lösgjord häst både mentalt och fysiskt är alltid enklare att ha att göra med.
Förstår precis vad du menar och jag håller med, men jag är ingen nybörjare så ett och annat sitter kvar. Men absolut att det kan vara värdefullt med input i början. Det är ju inget negativt att ha tränare, om tränaren är bra vill säga, men det kan också vara lite slöseri med pengar att ha tränare vecka ut och vecka in på sin egna häst om man har lite mer erfarenheter och har kunskaper om sådant som lösgjordhet etc.

Förstår precis vad du menar och jag håller med, men jag är ingen nybörjare så ett och annat sitter kvar. Men absolut att det kan vara värdefullt med input i början. Det är ju inget negativt att ha tränare, om tränaren är bra vill säga, men det kan också vara lite slöseri med pengar att ha tränare vecka ut och vecka in på sin egna häst om man har lite mer erfarenheter och har kunskaper om sådant som lösgjordhet etc.
Jag har gjort din resa ungefär. Köpte häst till dottern som jag också kan rida. Har inte ridit på 20 år mer än sporadiskt. Kan säga att det är jättesvårt! Jag kan allt i huvudet och har inga problem att ge instruktioner. Men det är nåt helt annat att sitta på hästen själv. Både muskler och koordination saknas. Det är en rätt lång väg tillbaka att ens bli i närheten så bra som jag var som ung.
Min dotter är bättre än mig, fick jag inse haha

Det är aldrig slöseri med rätt tränare. Det är svårt att rida, även som erfaren ryttare så är det inte lätt att rida i den bemärkelsen att ha rätt tajming och och få hästen lösgjord fysiskt och psykisk och få hästen att bära sig och arbeta rätt. Det är stor skillnad på att kunna det rent teoretisk och att faktiskt klara det när man rider.

Så vill du ha så roligt med hästen som du vill, det här drömlivet med häst och kunna göra allting med en avspänd stark följsam och hållbar häst så var öppen för att ta hjälp. Ridning är svårt. Och då menar jag inte svårt som att sitta och åka på en snäll häst, det är inte svårt men att faktiskt rida är inte lätt.

Så ändra om den inställning och släpp lite hur det var förr så kommer det säkert att gå bra.

Det är aldrig slöseri med rätt tränare. Det är svårt att rida, även som erfaren ryttare så är det inte lätt att rida i den bemärkelsen att ha rätt tajming och och få hästen lösgjord fysiskt och psykisk och få hästen att bära sig och arbeta rätt. Det är stor skillnad på att kunna det rent teoretisk och att faktiskt klara det när man rider.

Så vill du ha så roligt med hästen som du vill, det här drömlivet med häst och kunna göra allting med en avspänd stark följsam och hållbar häst så var öppen för att ta hjälp. Ridning är svårt. Och då menar jag inte svårt som att sitta och åka på en snäll häst, det är inte svårt men att faktiskt rida är inte lätt.

Så ändra om den inställning och släpp lite hur det var förr så kommer det säkert att gå bra.
+ 1 på detta! Det är sååå mycket roligare att lägga pengar på träning än på veterinärbesök

Fast du är ju nästan nybörjare, red några år som tonåring liksom... Det är otroligt länge sen du satt på en häst, och mycket har hänt med ridteori, rutiner, och hästavel sen dess...

Och du är nybörjare på att rida som vuxen, och äga häst som vuxen och i nutid. Det är högre priser, andra djurskyddskrav, till och med stallen man står inhyrd i kan fungera annorlunda. Sen du red sist har det hänt enormt mycket.

Tränare behöver alla, men man behöver inte ta ut tränare varje vecka. Men alla ekipage mår bra av att ha ögon på marken, någon som hjälper en se saker, checka av mål osv.

Tränare är för hästens skull - så att du inte skadar hästen, så att fler ögon hjälper till att ha koll, så att ni får hjälp att samarbeta.

Du var 17 år när du slutade rida och har inte ridit på 20 år. Du är inte erfaren, släpp den tanken. Det betyder inte att du ska släppa tanken på att köpa häst, men du måste vara mer realistisk kring hur mycket kunskap man har som tonåring och hur länge sedan det är. Då kommer det också bli roligare!

Jag tränar för att man hela tiden kan komma vidare med sin häst. Jag tävlar inte alls, har haft egen häst de senaste 30 åren men tycker ändå att det ger mig mycket att rida för tränare. Det är ju inte så att man är fullärd efter ett antal års ridande på något sätt.

Det låter som att din bild av hästägande och ridning är färgad av 17-åringens syn på det hela. När man är 17 är det vanligt att man känner sig jätteduktig. Man är oerhört erfaren, kan allt som är värt att kunna och klarar av alla sorters hästar. Det finns en anledning till att 17-åringar inte får köra bil, rösta eller dricka alkohol.. Man har helt enkelt inte ett utvecklat konsekvenstänk, och överskattar ofta sin egen förmåga. Som vuxen är man bättre både på att förutse och förebygga risker, samt att inse sina begränsningar och se till att man tar hjälp.

Så se till att du kompletterar dina tonårserfarenheter med rid- och hästvana samt hästkunskap i vuxen ålder innan du skaffar egen häst. Ridkänsla är en färskvara, även om en del sitter i ryggmärgen försvinner finliret på några månader. Även hästkunskap är ett mycket mer komplicerat ämne än man trodde som 17-åring - de flesta behöver regelbunden stöttning och bollplank hos erfarna.

Jag förstår hur du tänker @lilsan för jag har tänkt likadant i flera år att ridskola är inget för mig. Nu är det bara 10 år sedan jag slutade med mina hästar och dottern har ridit på ridskola de senaste 6 åren men jag tänkte också så att ”nej jag vill bygga relation med min häst inte kajka runt på ridskolehästar”, ”ridskolan kan inte ge mig något” osv men efter att min partner övertalade mig så började jag på ridskola i augusti i år och jag har jätteroligt! 😁
Gruppen jag rider i är inte på min nivå men jag har sänkt kraven på allt och rider det bästa jag kan på det bästa hästen kan och det är så himla trevligt, prestigelöst och framför allt roligt. Jag kanske inte får lika mycket uppmärksamhet från ridläraren som de andra men hon finns där korrigerar och stöttar mig också. Fick ett jättefint eftersnack med henne förra söndagen där vi verkligen förstod varandra och förutsättningarna för den hästen jag rider just nu. Hästen som jag verkligen ser framemot att få rida senare ikväll är en välriden 21-årig farbror som verkligen bjuder på sig själv men som inte har styrkan längre för att göra den perfekta skänkelvikningen så jag (och ridläraren) är nöjd med att han flyttar sig efter sin egna förmåga.

Det jag vill med mitt svammel är bara att poängtera att prova ridskolan när du ändå har varit från sadeln så länge. Gå in med det med öppna ögon och du kanske märker precis som jag att rida på ridskola är verkligen inte så dumt sätt att komma tillbaka till sadeln igen utan att gå ”all-in” med egen häst direkt med allt vad det innebär.

Tack för allas inlägg och reflektioner kring det här. Det är uppskattat och man får sig en funderare både en och två gånger. Ja, mycket har hänt sedan sist man var aktiv och som jag skrev så är det absolut en möjlighet att ta till tränare. Jag har redan nu kontaktat en tränare för en handfull provatlektioner efter julhelgerna. Dessutom har jag lite andra grejer på gång så som uteritter och annat. Jag kommer med all säkerhet inte springa på ridlektioner. Det är så jag känner nu. Det skulle ta bort glädjen med det hela. Ingenting är ristat i sten, ingenting är svartvitt men att ta privatlektioner till en början är ett bra första steg känner jag. Om jag nu riktar in mig på att köpa häst om något år så är det ju lång tid tills dess. Jag skulle absolut kunna tänka mig att ta privatlektioner tillsammans med den hästen sedan. Det ser jag inget fel i att ta till i början någon gång då och då fördelat över ett år så. Men privatlektioner på veckobasis tror jag inte det blir. Visst, det var längesen sist och hitan och ditan. Det är dock inte så komplicerat som många vill få det att låta heller. Jag är övertygad om att jag inte har tappat allt till en knattes nivå ungefär. Lite mer optimistisk än så är jag. Jag har ju ett år på mig att förbereda mig och hoppas kunna ha nytta av alla år dessförinnan så de inte var helt bortkastade, att man kan ta vid där man en gång slutade. Har man klarat att en gång i tiden klarat av att forma en fölunge och unghäst till en stabil, orädd, säker superponny ska det väl inte vara omöjligt att få till ett normalt hästägande nu heller. Vägrar tro att man är helt kass nu och allt det man gjorde innan bara är som bortkastad tid. Jag tar det lite som det kommer efter hand.

Jag får lite uppfattningen att du inte egentligen ser vinsterna med att rida för tränare @lilsan. ”Ta till någon gång i början då och då fördelat på ett år” exempelvis. Tränade du inte och tog hjälp under din aktiva tid som tonåring heller?

Som flera har skrivit handlar det till stor del om att ta hjälp för att få en hållbar häst. Det är svårt att rida. Till exempel är majoriteten, eller alla av oss, sneda och det är väldigt små justeringar som gör stor skillnad. Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att rätta till och framförallt bibehålla sånt enbart på egen hand.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 207
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
856
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 860
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar