Vinna 1,2 miljarder

Det är en helt orimlig summa, hade varit bättre att dela den på typ.. 20 olika vinnare?

Men om jag vann en massa pengar, renovera/köpa drömbostad, betala av lån, köpa en bil eller två, resa fantastiskt mycket. Oklart vad mer? Tror inte så mycket pengar skapar lycka per automatik.

Starta ett hospice för det saknas verkligen i det här landet.
Helst med havsutsikt och tillgång till naturen, utan att vara långt bort från civilisationen. Och så extra allt på rum, mat och personal. Gissar att det skulle kosta ett par hundra miljoner att starta upp, och ska det drivas utan vinst så får kanske lika mycket läggas i stiftelse/förvaltningsfond för att täcka löpande kostnader i framtiden.

Sen ömmar jag för våra släktingar, gorillor, chimpanser och orangutanger. Hade gärna stöttat organisationer som jobbar för att rädda dem, och miljöerna de bor i.

Renovera mitt hus. Se till att avkomma kan köpa det hus de vill ha. Köpa loss bygdegårdens lokal från NTO.

Sen skulle jag nog fundera ett år eller så med resten. :D

Skaffa hus eller någon annanstans att bo. Ny bil, kört gamla skruttbilar hela livet. Resa. Ge barnen samma möjligheter

Ridskolan skulle få mycket. Orienteringen skulle få mycket. Hästar vagn lastbil gård skulle köpas jag har bara naggat i kanten än.

Betalat av alla bostadslån för familj/nära släkt.

Byggt drömgården (som även involverar en verksamhet som gör samhällsnytta).

Köpt all gammelskog jag kan komma över så den inte huggs ner, först i närområdet, sen i hela norra Skandinavien.

Startat fonder för projekt som jobbar med regenerativt jordbruk, skogsbevarande, och andra liknande insatser (även för privatpersoner).

Kan nog komma på hur mycket som helst egentligen...

Köpt hus och häst. Slutat jobba och skrivit böcker. Gett pengar till familj.

Sen byggt upp ett katthem och hundstall. Samt en stor gård för misshandlade hästar och bondgårdsdjur också.
Kanske köpt mark så det finns kvar i sthlmsområdet. Gjort en park med ett kulturcenter med skulpturer och konst samt en scen för band.

Köpet granplanteringar och återställt det ljughedar och annan betesmark.
Köpt mig ett trevligt ställe då det börjat bli lite för centralt här för mig när dom nya byggplanerna är klara.
Sagt upp mig och ägnat mig åt bevarandeavel (allmoge och kulturraser) av höns, får, getter och nöt.
Givit en del till kommunen för att anlägga ridvägar.

Anlitat någon att renovera och bygga ut huset. Köpt en massa mark runtomkring oss och byggt en trevlig aktivitets-lösdrift.
Köpt ännu mer mark och byggt ridhus så nära det gått.

Jag hade INTE jobbat mer.

Sen hade jag subventionerat ridlektioner så att fler får rida och umgås med hästar. Hade nog stöttat fler idrotter just så att fler kan utöva.
Hade även lagt pengar på barn och ungdomars psykiska hälsa på något vis.

En kock. Jag hade nog anlitat någon som lagar nyttig och god mat några dagar i veckan.

Sen hade jag nog köpt en shettis.
Eller två.

Köpt en bostad och bil till mig och sambon, köpt en bostad till morsan, gett en del pengar till sambons syster så att hon lättare kan flytta efter plugget... Jag hade uppgraderat kamerautrustningen rejält och sambon hade fått sin drömdator :p

Sedan, eftersom det är så löjligt mycket pengar, så hade jag försökt räkna ut hur mycket jag själv faktiskt behöver. Resterande summa hade jag försökt göra något vettigt med. Någon typ av välgörenhet eller utbildning för folk, något där pengarna på riktigt kan göra skillnad för så många som möjligt.

Först hade jag hållt klaffen. Sen hade jag köpt en gård. Inte så stor. Köpt en yngre häst som sällskap till den äldre för den ska ju flytta med. Rest. Startat någon slags fond för skogsbevarande. Någon slags familjefond. Stipendier. Hade rådfrågat Gates foundation typ.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 965
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 325
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag jobbar i en bransch som är konjunktur känslig och vilket har lett till att jag har kollegor som blivit uppsagda nu. Det kom ganska... 2
Svar
24
· Visningar
1 159
Senast: grodan21
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 416
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka