Sparkonto med vettig ränta

Jag har ett sparkonto hos SBAB. Räntan har gått ner rätt ordentligt (2,25% idag), men förhoppningen är att pengarna ska användas inom 1-2år så de får sitta kvar där om inget annat händer.

Edit: annars hade jag tittat närmare på Resurs.

Har Norwegian sedan tidigare men de sänkte precis räntan och sedan ungefär ett halvår har jag även Northmill som i nuläget ger 3,25 obundet. Blev kund där för att få ett extra kort och kunna handla från utlandet utan växlingsavgift men har även flyttat över en del sparkapital dit eftersom räntan är mycket bättre än hos min vanliga bank. Har också kopplat Google Pay till Northmill då det känns tryggare eftersom jag oftast bara har en mindre summa på det kontot.

Även jag har svårt att se vad som gör en bank "bra" utöver bra ränta. Banker är regulerade och sparkonton är en n
enkel produkt.

Som någon annan sa - lätt att starta, lätt att avsluta, det är allt ett sparkonto behöver kunna göra - båda lätta grejer - - vadhelst annars spelar roll utöver ränta?

Jag använder inte svenska banker men har också flyttat runt en del, och upplever att de flesta banker är sig lika, men nyRe/mindre har oftast bättre appar och UX

Jag hade alla sparpengar i Kaupthing när finanskrisen kom. Nu räddade Bo Lundgren och riksgälden varenda krona åt mig (tack alla ni andra) men det var svettigt.

Jag tycker många av de som nämns i tråden är extremt tveksamma aktörer, inte minst Bluestep och Resurs Bank. Är det verkligen värt att tjäna några tiondelars ränta på andras olycka?

De får in pengar genom att låna ut pengar med ockerräntor till personer som inte får vanliga lån.
Jag vet inte hur hög en låneränta behöver vara för att kvalificeras som ocker, men det stämmer att mindre attraktiva (=betalningssäkra) låntagare brukar behöva betala högre ränta för att det ska bli värt risken för långivaren. Det finns ju som du säger en grupp som inte kan få "vanliga" lån (=med rimlig ränta?). Vad borde göras med dem? Förbjuda dem att låna? Tvinga personer med pengar över att låna ut även till mindre betalningssäkra individer utan att få något i gengäld?

Jag tycker många av de som nämns i tråden är extremt tveksamma aktörer, inte minst Bluestep och Resurs Bank. Är det verkligen värt att tjäna några tiondelars ränta på andras olycka?

Bluestep kan nog också vara andras lycka. De tar en större risk, när de lånar ut till personer med betalningsanmärkningar, men det kan göra det möjligt för den som försöker reda ut sin situation att ändå förvärva en bostad. Många hyresvärdar nekar att hyra ut till den som har betalningsanmärkningar.

Jag skulle inte vilja tjäna hög ränta hos ett kreditinstitut som lättvindigt ger sms-lån och andra konsumtionskrediter, men jag känner inte till, att Bluestep skulle ägna sig åt det.

Det måste vara för hela perioden, men det låter ändå bra, om de har insättningsgaranti.
Tidigare hade Akelius inte insättningsgaranti, vet inte hur det är nu. Jag hade pengar där ett tag då man fick förtur till deras hyreslägenheter om man sparade där ( på tidigt 2000-tal)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 902
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 027
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar