Jag vill bli mer sparsam

En sak jag märkte när jag började med mitt hästkonto var att jag blev lite mer sparsam med vad jag handlade till hästarna. Själva grundtanken med kontot är att varje månad sätta in pengar som ska täcka de dyra posterna som man vet alltid kommer (i mitt fall är det försäkring, den regelbundna veterinärvården och hovslagaren i första hand) för att slippa ta det från lönen. Men sen fick shettisen kolik och det fanns tillräckligt med pengar på hästkontot för att betala den veterinärräkningen och då insåg jag hur skönt det är att även ha en buffert stående där ifall något oförutsett ska hända.

För mig har det hjälpt mot att typ gå in på Hööks för att köpa något som jag verkligen behövde (typ lädervård som är en förbrukningsprodukt och som man faktiskt behöver köpa nytt med jämna mellanrum) och faktiskt bara komma ut med det jag skulle köpa och inte ett schabrak till bara för att liksom. Och det tänker jag går att applicera på fler områden i livet, det behöver ju inte enbart vara hästrelaterat. En del par/familjer har ju gemensamma matkonton som båda sätter in pengar på och båda kommer åt. Det har kanske känts lite overkill för mig som lever ensam, men om mat är ett av problemområdena kanske det funkar med ett särskilt matkonto?
Jag älskar mitt matkonto!
Sätter över x tusen varje måndag till ett kort och det är det jag köper mat (och sånt från mataffären, typ tvättmedel) och bensin på. Hade det som singel också :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 485
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Sambon och jag är i ett vägskäl... boendesituation Vi hyr just nu ett hus privat, utan kontrakt och vi har fyllt huset med våra egna...
Svar
15
· Visningar
2 058
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp