Jag älskar mitt matkonto!En sak jag märkte när jag började med mitt hästkonto var att jag blev lite mer sparsam med vad jag handlade till hästarna. Själva grundtanken med kontot är att varje månad sätta in pengar som ska täcka de dyra posterna som man vet alltid kommer (i mitt fall är det försäkring, den regelbundna veterinärvården och hovslagaren i första hand) för att slippa ta det från lönen. Men sen fick shettisen kolik och det fanns tillräckligt med pengar på hästkontot för att betala den veterinärräkningen och då insåg jag hur skönt det är att även ha en buffert stående där ifall något oförutsett ska hända.
För mig har det hjälpt mot att typ gå in på Hööks för att köpa något som jag verkligen behövde (typ lädervård som är en förbrukningsprodukt och som man faktiskt behöver köpa nytt med jämna mellanrum) och faktiskt bara komma ut med det jag skulle köpa och inte ett schabrak till bara för att liksom. Och det tänker jag går att applicera på fler områden i livet, det behöver ju inte enbart vara hästrelaterat. En del par/familjer har ju gemensamma matkonton som båda sätter in pengar på och båda kommer åt. Det har kanske känts lite overkill för mig som lever ensam, men om mat är ett av problemområdena kanske det funkar med ett särskilt matkonto?
Sätter över x tusen varje måndag till ett kort och det är det jag köper mat (och sånt från mataffären, typ tvättmedel) och bensin på. Hade det som singel också