Dressyr raser?

JuLid

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på medicin vilket gör att han ej kan starta, och åldern börjar närma honom.

Jag har blivit sjukt förälskad i rasen PRE med deras mer kompakta byggnad och fina rörelser. Men är inte sugen att importera en från Spanien just då jag inte helt älskar deras uppfödning och hästhållning. Har också hört dom har svårt att länga sig och är sjukt dyra. Jag hittade för inte så länge sen en super fint sto på hästnet som tyvärr blev såld innan jag hann höra av mig. Hon var en spansk blandning mellan KWPN och en okänd spansk ras.

Jag söker helst en mindre häst, men ej ponny som är sportig men ändå har nacken och samlingen som exempel PRE.

Andra raser jag gillar byggnaden på är kallblod travare, men dom är lite för kraftig för min smak. Några idéer på blandningar eller raser som skulle passa mig?

Lusitanon ligger ju högt på dressyrvärldsrankingen, flera placeringa över t ex SWB. Men ska man ha en bra och väl uppfödd lusitano som rör sig bra är det ingen budgethäst. Men det är en trevlig och arbetsvillig ras som man kan ha mycket roligt med, och storleken är ju lite mindre än de öppna europeiska sporthäststamböckerna. Men som sagt, världsrankingen för stamböcker ger ju en ledtråd till hur de presterar i sporten.

För oss vanlisar är det oftast betydligt viktigare med rätt individ än rätt ras. Jag har stallet fullt av iberiska hästar, två PRE, en spansk bastard och en lusitano. Rörelsemässigt är lusen definitivt den bästa. Ena PREn går svår klass WE och är också ganska rörlig, andra PREn rör sig mycket uppåt och blir lätt stampig. Hon har massor av motor och är otroligt rolig att jobba med. Den lilla spanjoren är het, har bra galopp och går Msv dressyr och WE.

Gemensamt för alla iberierna är att de är vänliga, vakna, lättlärda och verkligen underbara hästar! De är rätt "mycket", smarta och inte alltid så amatörkompatibla för en måste våga rida på dom.

Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på medicin vilket gör att han ej kan starta, och åldern börjar närma honom.

Jag har blivit sjukt förälskad i rasen PRE med deras mer kompakta byggnad och fina rörelser. Men är inte sugen att importera en från Spanien just då jag inte helt älskar deras uppfödning och hästhållning. Har också hört dom har svårt att länga sig och är sjukt dyra. Jag hittade för inte så länge sen en super fint sto på hästnet som tyvärr blev såld innan jag hann höra av mig. Hon var en spansk blandning mellan KWPN och en okänd spansk ras.

Jag söker helst en mindre häst, men ej ponny som är sportig men ändå har nacken och samlingen som exempel PRE.

Andra raser jag gillar byggnaden på är kallblod travare, men dom är lite för kraftig för min smak. Några idéer på blandningar eller raser som skulle passa mig?
Kallblodstravare är inte kraftigare byggda än en PRE eller lusitano. Men de är inte avlade för dressyr så kan bli svårt att hitta en individ som passar för dressyr.

Det finns en svenska som föder upp PRE, vet inte om hon finns i Sverige eller Spanien.

Kallblodstravare är inte kraftigare byggda än en PRE eller lusitano. Men de är inte avlade för dressyr så kan bli svårt att hitta en individ som passar för dressyr.

Det finns en svenska som föder upp PRE, vet inte om hon finns i Sverige eller Spanien.
Gällande kallblodstravare så är det väldigt mycket beroende på linjer, min var så grov att han oftast misstog för att vara nordsvensk. Det är rätt vanligt att de är rejäla i typen även om det finns de som är tunnare också.
Men det är svårt att generalisera typen hos kallblodstravare av min erfarenhet.

Som @Fiorano skrev så är egentligen individen viktigare än rasen när man inte har möjlighet att ta sig till den yttersta eliten. Det finns många raser som har bra förutsättningar för att gå svår dressyr liksom. Om jag skulle köpa häst så skulle jag bortset från halvbloden titta på PRE, Lusitanio och Friser från dressyrlinjerna, jag har ridit friser från både dressyr- och körlinjer och temperamenttsmässigt är de helt olika. En del av mig skulle kunna tänka mig en Lipizzaner, duger de åt spanska ridskolan så borde de duga åt mig liksom. Sedan känns de väldigt ovanliga i Sverige å andra sidan.

Mitt största problem med de som inte är halvblod är att jag tycker att jag har svårt att bedöma rörelserna hos unghästarna. Jag tycker de ofta har mycket bensprattel i förhållande till rörelse genom kroppen på de filmer jag sett. Vilket känns lite knepigt för min del om jag skulle köpa unghäst.

Som @Fiorano skrev så är egentligen individen viktigare än rasen när man inte har möjlighet att ta sig till den yttersta eliten. Det finns många raser som har bra förutsättningar för att gå svår dressyr liksom. Om jag skulle köpa häst så skulle jag bortset från halvbloden titta på PRE, Lusitanio och Friser från dressyrlinjerna, jag har ridit friser från både dressyr- och körlinjer och temperamenttsmässigt är de helt olika. En del av mig skulle kunna tänka mig en Lipizzaner, duger de åt spanska ridskolan så borde de duga åt mig liksom. Sedan känns de väldigt ovanliga i Sverige å andra sidan.
Lippizzanare känns otroligt underskattade! Haft turen att döma några olika samt haft en av de högst bedömda stona i närheten. Riktigt fina hästar med väldigt mycket motor! Hade lätt kunnat tänka migcen sån då de har många liknande drag som iberierna.

Lippizzanare känns otroligt underskattade! Haft turen att döma några olika samt haft en av de högst bedömda stona i närheten. Riktigt fina hästar med väldigt mycket motor! Hade lätt kunnat tänka migcen sån då de har många liknande drag som iberierna.
Jag såg en på en dressyrtävling när jag var i mellanstadieåldern. Sjukt häftig häst! Min dröm var att jobba på spanska ridskolan innan jag blev uppfångad i tävlingsvärlden.

Liknande trådar

Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
3 068
Senast: tesora
·
Avel Hispanoaraben är i mina ögon den ultimata rasen och jag är väldigt intresserad av att köpa en någon gång i framtiden. Men de få jag...
Svar
8
· Visningar
2 258
Distans Hej allihop! Av nyfikenhet, rent hypotetiskt (än så länge i alla fall ;)). har ett travsto som jag gärna vill betäcka om några år, när...
Svar
10
· Visningar
1 572
Senast: Liten
·
Hästvård När jag kollar på hästannonser på spanska hästar, typ pre och andalusier och så.. Då är dessa hästar så otroligt fint musklade, många av...
Svar
11
· Visningar
1 654
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka