Jag vill bli mer sparsam

Kan du ta hjälp av en dietist?
Ägg är ju t.ex. mycket billigare än kött.

Vad kan du äta?
Pasta?
Ris?
Potatis?
Bönor?

Jag är allergisk mot
Svamp
Fisk
Skaldjur
Kyckling/kalkon
Baljväxter
Kall laktos
Chili
Svamp
En del fröer och nötter
Olika frukter
Och lite annat😁

Ätee ko och gris i köttväg 😊

Jag är ensamstående och har hus så även om jag har en bra lön så får jag ändå tänka till lite vad jag lägger pengarna på. Det som funkat för mig är dels att verkligen ha stenkoll på vilka fasta utgifter jag har varje månad, alltså det som jag vet att jag oavsett allting kommer att ha. I mitt fall är det några försäkringar som går på autogiro (bland annat villaförsäkringen och kattförsäkringen plus några inkomstförsäkringar som jag har via banken), el, bredband, facket, vattenräkningen och sophämtningen. Utöver mitt huslån då.

Sen har jag skapat separata sparkonton. Jag har ett konto för hästarna och ett för bilen där jag sätter in en summa varje månad direkt när lönen kommer. Man kan säkert göra det per automatik också men jag gör det manuellt eftersom jag normalt får lön den 25:e varje månad men är 25:e en lördag får jag inte lön förrän på måndagen den 27:e och jag vill gärna ha över pengarna så fort det bara går. Jag har också ett inredningskonto där jag satt över mindre summor men just nu för jag inte över något där. Det är jätteskönt att ha de kontona när försäkring, hovslagare, den återkommande veterinärvården som vaccination, tandkoll, kolla masken kommer, eller när bilen går sönder. Slippa ta det från lönen. Tanken är också att bilkontot också ska gå till kontantinsatsen på en nyare bil.

Sen är väl det tråkiga svaret att verkligen rannsaka sig själv om ett köp är något man verkligen behöver eller något man bara vill ha. Kanske önska sig prylen i födelsedagspresent eller julklapp istället för att köpa den själv? Jag bor så pass nära mina föräldrar att det har hänt att jag har bett mamma handla åt mig också när hon ändå är i affären och så swishar jag henne sen, för då köper hon verkligen bara det jag sa att jag behövde och typ godishyllan utverkar inte sin magi på samma sätt som när jag är i affären själv. :o

Jag är allergisk mot
Svamp
Fisk
Skaldjur
Kyckling/kalkon
Baljväxter
Kall laktos
Chili
Svamp
En del fröer och nötter
Olika frukter
Och lite annat😁

Bröd och pasta är bra mat.
Ost kanske?

Det är ju bara protein som köttet behövs till, resten går att fylla ut med något billigt.
Bröd och pasta innehåller rätt så mycket protein.

Jag tror att du skulle kunna få ner matkostnaderna med hjälp av en dietist.

Jag är allergisk mot
Svamp
Fisk
Skaldjur
Kyckling/kalkon
Baljväxter
Kall laktos
Chili
Svamp
En del fröer och nötter
Olika frukter
Och lite annat😁

Rotfrukter?
Massor av mat som går att göra så att det är den huvudsakliga mättande ingrediensen och ev. kött ett smaksättande tillbehör (eller äta helt utan). Grytor, gratänger, sallader, ugnsbakat osv.

Grönsaker t.ex. kål?
Broccoliris eller blomkålsris går att använda för att dryga ut nästan all möjlig mat om man vill ha det snabbt och enkelt utan att behöva hantera skalning, delning, kokning osv. Kör i mikron med lock ett par minuter, ha på lite olja och kryddor och blanda med - otal möjliga rätter...

Några saker jag gör är tex att ge mig själv veckopeng. :D Tycker att det är lättare att få grepp om pengarna om jag vet att jag bara har tex 1000 kr att göra av med den här veckan. En annan sak är att jag har övat på att skriva upp allt innan jag köper det. Dvs om jag får nåt starkt "det här bara måste jag ha"-behov, så måste jag först skriva upp det på en lista och låta det gå minst en dag innan jag köper det. Förvånansvärt mycket stryker jag sen från listan utan att köpa det...

Har du gjort en hushållsbudget? :) dvs en plan för hur du vill spendera dina pengar.

1. Översikt inkomster och utgifter, hur mycket pengar får du in, och vad går dina pengar till idag. Skriv ner på ett papper. Eller Excel om man gillar det.

2. Blir det "plus minus noll"?
Ja, bra!
Nej, varför?

3. Skulle du önska att pengarna fördelades på annat sätt ? T.ex ett sparande.
Är det möjligt att lösa? dvs finns det någon utgiftspost du är villig att minska på, för att kunna lägga på sparandet istället?

Om du har ungefär samma inkomst och utgifter varje månad så hade jag bestämt en summa till sparande som jag hade fört över till sparkontot direkt lönen kommer. Börja med en summa känns görbar och lägg till/dra ifrån när du märker hur det funkar.

Kolla över abbonemang, försäkringar mm.

Rotfrukter?
Massor av mat som går att göra så att det är den huvudsakliga mättande ingrediensen och ev. kött ett smaksättande tillbehör (eller äta helt utan). Grytor, gratänger, sallader, ugnsbakat osv.

Grönsaker t.ex. kål?
Broccoliris eller blomkålsris går att använda för att dryga ut nästan all möjlig mat om man vill ha det snabbt och enkelt utan att behöva hantera skalning, delning, kokning osv. Kör i mikron med lock ett par minuter, ha på lite olja och kryddor och blanda med - otal möjliga rätter...

Kan få ont i magen av kål, främst blomkål. Broccoli avskyr jag så det plågar jag inte i mig (Magsjuka efter en soppa med det, klarar inte av det längre). Men ja, storkok och rotfrukter är trevligt :)

Bröd och pasta är bra mat.
Ost kanske?

Det är ju bara protein som köttet behövs till, resten går att fylla ut med något billigt.
Bröd och pasta innehåller rätt så mycket protein.

Jag tror att du skulle kunna få ner matkostnaderna med hjälp av en dietist.

Tack jag älskar ost så det är en ingrediens jag kan använda, äter pasta och bröd också liksom ris, potatis och vissa nudlar. :) Jag viktväktade ett år vilket gick bra vad gäller hälsomässigt (med tanke på dietist) och ekonomiskt men de ändrade systemet och den mat jag klarar av blev dyr i poäng och allt jag inte kunde äta föreslog de fast jag inte kan äta det. Så fick sluta med det. Kanske en dietist kan vara bra för plånboken, även om mat i sig inte är min största utgift :)

Har du gjort en hushållsbudget? :) dvs en plan för hur du vill spendera dina pengar.

1. Översikt inkomster och utgifter, hur mycket pengar får du in, och vad går dina pengar till idag. Skriv ner på ett papper. Eller Excel om man gillar det.

2. Blir det "plus minus noll"?
Ja, bra!
Nej, varför?

3. Skulle du önska att pengarna fördelades på annat sätt ? T.ex ett sparande.
Är det möjligt att lösa? dvs finns det någon utgiftspost du är villig att minska på, för att kunna lägga på sparandet istället?
Jag har använt konsumentverkets budgetkalkyl vilken jag tycker är bra för de hjälper mig räkna ut ex skatt osv på min lön och där jag bor, drar av sådant osv. :) Tänkte dock börja sklriva upp exakta utgifter för varje sak i ett block varje månad och se vad jag lägger pengar på. Olika färg för olika saker (ex rött för kött, grönt för grönsaker, svart bensin osv) :)

Jag har använt konsumentverkets budgetkalkyl vilken jag tycker är bra för de hjälper mig räkna ut ex skatt osv på min lön och där jag bor, drar av sådant osv. :) Tänkte dock börja sklriva upp exakta utgifter för varje sak i ett block varje månad och se vad jag lägger pengar på. Olika färg för olika saker (ex rött för kött, grönt för grönsaker, svart bensin osv) :)
Toppen, då är du ju igång. Smart att märka med färg ! 😊

Vet inte vilken bank du har men Swedbank kan man ha små "budgetar".
Jag har just nu för kategorierna:
Bil och transport
Hem
Livsmedel

Perfekt för att få en översikt vad man lagt på olika kategorier. Stämmer väl inte helt hundra men på ett ungefär. Kan även sätta ett budgetmål att försöka följa.
På Hem har jag lagt mitt "mål" för att täcka det fasta som tex hyra, el, osv.
Då ser jag direkt om det ev är något "onödigt" som köpts. Ibland kan det vara befogat men tyvärr oftast inte. :angel:

Vet inte vilken bank du har men Swedbank kan man ha små "budgetar".
Jag har just nu för kategorierna:
Bil och transport
Hem
Livsmedel

Perfekt för att få en översikt vad man lagt på olika kategorier. Stämmer väl inte helt hundra men på ett ungefär. Kan även sätta ett budgetmål att försöka följa.
På Hem har jag lagt mitt "mål" för att täcka det fasta som tex hyra, el, osv.
Då ser jag direkt om det ev är något "onödigt" som köpts. Ibland kan det vara befogat men tyvärr oftast inte. :angel:
Var hittar man dessa budgetar i appen? Det låter ju jättesmart, det skulle jag vilja pröva!

Jag skulle rekommendera att du sätter upp en månadsbudget. Själv tycker jag att detta är enklast via en budgetapp, jag har tex en som heter Zlantar. Man ger då appen tillåtelse att läsa av de bankkonton etc. (inklusive tex CSN, Avanza etc.) man har, godkännandet ges via bankid. Jag tycker budgetappar mycket tydligare visar vad man spenderar pengar på än bankernas app (jag har tex SEB och där visas till viss del olika kategorier, men min budget app är betydligt tydligare och bättre, samt att man kan sätta upp budget i en budgetapp).

Därefter kan man sätta upp budget för en stor variation av kategorier och underkategorier. Jag har tex budget för följande:
  • Fritid & Nöje (huvudkategori) där jag har följande underkategori:
    • Sport & Fritid
  • Mat & Dryck (huvudkategori) med följande underkategorier
    • Café & kiosk
    • Livsmedel
    • Restaurang & bar
  • Shopping (huvudkategori) med följande underkategori):
    • Kläder & accessoarer
    • Media & böcker
    • Skönhet
    • Trädgård & Blommor
  • Kollektivtrafik
  • Taxi (denna och ovan tillhör samma kategori, dvs. Transport)
  • Djur
  • Utbildning
Jag kan då för varje kategori och underkategori se hur mycket pengar jag har spenderat och hur mycket jag enligt min budget har kvar. Man kan självklart ändra sin budget när som.

Vidare visar appen tydligt den totala inkomsten, utgifterna samt sparande, samt hur mycket man har kvar av inkomsten. Att sätta upp en budget på detta sätt gör det mycket lättare att se var man lägger pengar på. Det är då enklare att avgöra om och hur man vill ändra sitt spenderande, om man tycker att man lägger pengar på onödiga saker, vad man kan spara på etc.

Även utan att man anger en budget så kategoriserar appen utgifterna i kategorier såsom:
  • Boende & hushåll
  • Shopping
  • Fritid och nöje
  • Mat & dryck
  • Övrigt
  • Transport
Ibland kan såklart kategoriseringen bli fel men det är enkelt att ändra. Finns flera budgetappar och sidor man kan läsa om dom så att man hittar en man själv gillar, alternativt bara testa en app.

Jag skulle rekommendera att du sätter upp en månadsbudget. Själv tycker jag att detta är enklast via en budgetapp, jag har tex en som heter Zlantar. Man ger då appen tillåtelse att läsa av de bankkonton etc. (inklusive tex CSN, Avanza etc.) man har, godkännandet ges via bankid. Jag tycker budgetappar mycket tydligare visar vad man spenderar pengar på än bankernas app (jag har tex SEB och där visas till viss del olika kategorier, men min budget app är betydligt tydligare och bättre, samt att man kan sätta upp budget i en budgetapp).

Därefter kan man sätta upp budget för en stor variation av kategorier och underkategorier. Jag har tex budget för följande:
  • Fritid & Nöje (huvudkategori) där jag har följande underkategori:
    • Sport & Fritid
  • Mat & Dryck (huvudkategori) med följande underkategorier
    • Café & kiosk
    • Livsmedel
    • Restaurang & bar
  • Shopping (huvudkategori) med följande underkategori):
    • Kläder & accessoarer
    • Media & böcker
    • Skönhet
    • Trädgård & Blommor
  • Kollektivtrafik
  • Taxi (denna och ovan tillhör samma kategori, dvs. Transport)
  • Djur
  • Utbildning
Jag kan då för varje kategori och underkategori se hur mycket pengar jag har spenderat och hur mycket jag enligt min budget har kvar. Man kan självklart ändra sin budget när som.

Vidare visar appen tydligt den totala inkomsten, utgifterna samt sparande, samt hur mycket man har kvar av inkomsten. Att sätta upp en budget på detta sätt gör det mycket lättare att se var man lägger pengar på. Det är då enklare att avgöra om och hur man vill ändra sitt spenderande, om man tycker att man lägger pengar på onödiga saker, vad man kan spara på etc.

Även utan att man anger en budget så kategoriserar appen utgifterna i kategorier såsom:
  • Boende & hushåll
  • Shopping
  • Fritid och nöje
  • Mat & dryck
  • Övrigt
  • Transport
Ibland kan såklart kategoriseringen bli fel men det är enkelt att ändra. Finns flera budgetappar och sidor man kan läsa om dom så att man hittar en man själv gillar, alternativt bara testa en app.
Hur ser användarvillkoren ut i sådana appar? Jag har själv sneglat lite på dem, men backar alltid när jag inser att jag behöver ge en tredje part tillgång till vissa delar av min bank. Har aldrig läst villkoren själv dock, är mest nyfiken :)

När lönen kommit och alla fasta kostnader är betalda ger jag mig själv en budget/månadspeng. Istället för att bestämma hur mycket jag ska spara varje månad bestämmer jag hur mycket jag får göra av med. Om jag tex bestämmer att jag har 3000 kr på kortkontot är det det jag har för ev fika, äta ute, kläder, nöjen, startavgifter, hundkurser osv. Allt utöver 3000 kr på löne/kortkontot åker in på sparkontot istället.
För mig hjälper det att hushålla med pengarna och vet jag att jag bara har någon hundring kvar i slutet av månaden så får jag avstår dyrare grejer. Men det funkar kanske bäst på en sån som mig, som tycker det tar emot som tusan att ta av sparkontot till nöjen och onödigheter :p Justerar summan jag "får" månad för månad; till exempel lite mer kring jul och semester eller när jag vet att jag ska betala dyrare utgift typ vinterjacka eller nya löparskor.
Nu för tiden har jag bra inkomst och då är det så klart enklare att göra på den här sättet, men jag gjorde lika när jag var student också.

Jag är ensamstående och har hus så även om jag har en bra lön så får jag ändå tänka till lite vad jag lägger pengarna på. Det som funkat för mig är dels att verkligen ha stenkoll på vilka fasta utgifter jag har varje månad, alltså det som jag vet att jag oavsett allting kommer att ha. I mitt fall är det några försäkringar som går på autogiro (bland annat villaförsäkringen och kattförsäkringen plus några inkomstförsäkringar som jag har via banken), el, bredband, facket, vattenräkningen och sophämtningen. Utöver mitt huslån då.

Sen har jag skapat separata sparkonton. Jag har ett konto för hästarna och ett för bilen där jag sätter in en summa varje månad direkt när lönen kommer. Man kan säkert göra det per automatik också men jag gör det manuellt eftersom jag normalt får lön den 25:e varje månad men är 25:e en lördag får jag inte lön förrän på måndagen den 27:e och jag vill gärna ha över pengarna så fort det bara går. Jag har också ett inredningskonto där jag satt över mindre summor men just nu för jag inte över något där. Det är jätteskönt att ha de kontona när försäkring, hovslagare, den återkommande veterinärvården som vaccination, tandkoll, kolla masken kommer, eller när bilen går sönder. Slippa ta det från lönen. Tanken är också att bilkontot också ska gå till kontantinsatsen på en nyare bil.

Sen är väl det tråkiga svaret att verkligen rannsaka sig själv om ett köp är något man verkligen behöver eller något man bara vill ha. Kanske önska sig prylen i födelsedagspresent eller julklapp istället för att köpa den själv? Jag bor så pass nära mina föräldrar att det har hänt att jag har bett mamma handla åt mig också när hon ändå är i affären och så swishar jag henne sen, för då köper hon verkligen bara det jag sa att jag behövde och typ godishyllan utverkar inte sin magi på samma sätt som när jag är i affären själv. :o

Typ så gör jag också. Alla fasta kostnader prickas av varje månad (har alla jag kan på autobetalning). Har ett stort gäng sparkonton dit det förs över automatisk för löpande kostnader jag vet jag kommer ha under året som månadssnitt (främst till hästarna). Lite sparande på andra ställen som dras automatiskt.

Sedan för jag tillbaka pengar från sparkontona när jag har utgifterna som ingår i deras sparande. På så vis kommer det alltid finnas pengar till allt löpande och pengarna på kontot ska sedan räcka till saker utöver detta. Vilket gör att jag tänker efter en extra gång redan där om det är en nödvändig utgift eller inte. Och jag vet att jag inte behöver pengarna på kontot till några fasta/löpande kostnader utan de ska täcka övrigt eller ger utrymme för önskemål eller mer sparande tex.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 741
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 404
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 918
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 243
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar