Jag vill bli mer sparsam

Kan du ta hjälp av en dietist?
Ägg är ju t.ex. mycket billigare än kött.

Vad kan du äta?
Pasta?
Ris?
Potatis?
Bönor?

Jag är allergisk mot
Svamp
Fisk
Skaldjur
Kyckling/kalkon
Baljväxter
Kall laktos
Chili
Svamp
En del fröer och nötter
Olika frukter
Och lite annat😁

Ätee ko och gris i köttväg 😊
 
Jag är ensamstående och har hus så även om jag har en bra lön så får jag ändå tänka till lite vad jag lägger pengarna på. Det som funkat för mig är dels att verkligen ha stenkoll på vilka fasta utgifter jag har varje månad, alltså det som jag vet att jag oavsett allting kommer att ha. I mitt fall är det några försäkringar som går på autogiro (bland annat villaförsäkringen och kattförsäkringen plus några inkomstförsäkringar som jag har via banken), el, bredband, facket, vattenräkningen och sophämtningen. Utöver mitt huslån då.

Sen har jag skapat separata sparkonton. Jag har ett konto för hästarna och ett för bilen där jag sätter in en summa varje månad direkt när lönen kommer. Man kan säkert göra det per automatik också men jag gör det manuellt eftersom jag normalt får lön den 25:e varje månad men är 25:e en lördag får jag inte lön förrän på måndagen den 27:e och jag vill gärna ha över pengarna så fort det bara går. Jag har också ett inredningskonto där jag satt över mindre summor men just nu för jag inte över något där. Det är jätteskönt att ha de kontona när försäkring, hovslagare, den återkommande veterinärvården som vaccination, tandkoll, kolla masken kommer, eller när bilen går sönder. Slippa ta det från lönen. Tanken är också att bilkontot också ska gå till kontantinsatsen på en nyare bil.

Sen är väl det tråkiga svaret att verkligen rannsaka sig själv om ett köp är något man verkligen behöver eller något man bara vill ha. Kanske önska sig prylen i födelsedagspresent eller julklapp istället för att köpa den själv? Jag bor så pass nära mina föräldrar att det har hänt att jag har bett mamma handla åt mig också när hon ändå är i affären och så swishar jag henne sen, för då köper hon verkligen bara det jag sa att jag behövde och typ godishyllan utverkar inte sin magi på samma sätt som när jag är i affären själv. :o
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 491
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 461
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 232
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Sambon och jag är i ett vägskäl... boendesituation Vi hyr just nu ett hus privat, utan kontrakt och vi har fyllt huset med våra egna...
Svar
15
· Visningar
2 044
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp