Jag vill bli mer sparsam

Vet inte vilken bank du har men Swedbank kan man ha små "budgetar".
Jag har just nu för kategorierna:
Bil och transport
Hem
Livsmedel

Perfekt för att få en översikt vad man lagt på olika kategorier. Stämmer väl inte helt hundra men på ett ungefär. Kan även sätta ett budgetmål att försöka följa.
På Hem har jag lagt mitt "mål" för att täcka det fasta som tex hyra, el, osv.
Då ser jag direkt om det ev är något "onödigt" som köpts. Ibland kan det vara befogat men tyvärr oftast inte. :angel:
Spännande! Jag har Swedbank. Ska kolla upp det. :)

Jag skulle rekommendera att du sätter upp en månadsbudget. Själv tycker jag att detta är enklast via en budgetapp, jag har tex en som heter Zlantar. Man ger då appen tillåtelse att läsa av de bankkonton etc. (inklusive tex CSN, Avanza etc.) man har, godkännandet ges via bankid. Jag tycker budgetappar mycket tydligare visar vad man spenderar pengar på än bankernas app (jag har tex SEB och där visas till viss del olika kategorier, men min budget app är betydligt tydligare och bättre, samt att man kan sätta upp budget i en budgetapp).

Därefter kan man sätta upp budget för en stor variation av kategorier och underkategorier. Jag har tex budget för följande:
  • Fritid & Nöje (huvudkategori) där jag har följande underkategori:
    • Sport & Fritid
  • Mat & Dryck (huvudkategori) med följande underkategorier
    • Café & kiosk
    • Livsmedel
    • Restaurang & bar
  • Shopping (huvudkategori) med följande underkategori):
    • Kläder & accessoarer
    • Media & böcker
    • Skönhet
    • Trädgård & Blommor
  • Kollektivtrafik
  • Taxi (denna och ovan tillhör samma kategori, dvs. Transport)
  • Djur
  • Utbildning
Jag kan då för varje kategori och underkategori se hur mycket pengar jag har spenderat och hur mycket jag enligt min budget har kvar. Man kan självklart ändra sin budget när som.

Vidare visar appen tydligt den totala inkomsten, utgifterna samt sparande, samt hur mycket man har kvar av inkomsten. Att sätta upp en budget på detta sätt gör det mycket lättare att se var man lägger pengar på. Det är då enklare att avgöra om och hur man vill ändra sitt spenderande, om man tycker att man lägger pengar på onödiga saker, vad man kan spara på etc.

Även utan att man anger en budget så kategoriserar appen utgifterna i kategorier såsom:
  • Boende & hushåll
  • Shopping
  • Fritid och nöje
  • Mat & dryck
  • Övrigt
  • Transport
Ibland kan såklart kategoriseringen bli fel men det är enkelt att ändra. Finns flera budgetappar och sidor man kan läsa om dom så att man hittar en man själv gillar, alternativt bara testa en app.
Hur är det med villkor osv? Får en tredje part tillgänglighet till min bankinformation med den appen? :)
När lönen kommit och alla fasta kostnader är betalda ger jag mig själv en budget/månadspeng. Istället för att bestämma hur mycket jag ska spara varje månad bestämmer jag hur mycket jag får göra av med. Om jag tex bestämmer att jag har 3000 kr på kortkontot är det det jag har för ev fika, äta ute, kläder, nöjen, startavgifter, hundkurser osv. Allt utöver 3000 kr på löne/kortkontot åker in på sparkontot istället.
För mig hjälper det att hushålla med pengarna och vet jag att jag bara har någon hundring kvar i slutet av månaden så får jag avstår dyrare grejer. Men det funkar kanske bäst på en sån som mig, som tycker det tar emot som tusan att ta av sparkontot till nöjen och onödigheter :p Justerar summan jag "får" månad för månad; till exempel lite mer kring jul och semester eller när jag vet att jag ska betala dyrare utgift typ vinterjacka eller nya löparskor.
Nu för tiden har jag bra inkomst och då är det så klart enklare att göra på den här sättet, men jag gjorde lika när jag var student också.
Lät som en smart sak att liksom vända på det. Hur mycket man får använda istället för att säga hur mycket man ska spara :D

Jag har också olika sparkonton, ett hästsparkonto och ett eget sparkonto. Har även automatisk överföring dit vid lön.

Ett tips är att scrolla igenom hur mycket pengar du lagt på olika saker de senaste månaderna och skriv upp för att få svart på vitt var pengarna hamnar. Precis allt. Från nödvändiga saker som hyra/el till utemat/nöje.

Var tvungen och dubbelkolla då jag haft det ett tag. Finns under "Utgiftskollen".
Där kan man även se tex snitt på olika utgifter under senaste månaden eller året.
Jättespännande tycker jag. :D

Jag använder Utgiftskollen på alla utgifter från kontot där jag betalar ifrån, supersmidigt! Så kan jag enkelt stämma av när året är slut om summorna jag för över till mina uppdelade konton stämmer med kostnaderna och justera.

Jag har Lysa och automatisk överföring dit + ett sparkonto med automatisk överföring som jag haft sen jag var student och man fick några trisslotter om man startade ett automatiskt sparande :rofl: har fått fortsätta haha. Sen har jag ett gäng olika konton dit jag för över årets fasta kostnader utslaget till en månadskostnad, alltså typ hund, hus, fordon osv. Så att när de större räkningarna kommer ska det alltid finnas pengar till dessa så man inte känner sig ruinerad den månaden..
I övrigt är jag usel på att spara, jag köper gärna garn och hundutställningar för mina pengar. Jag tänker att så länge jag har råd att betala det jag måste och har lite sparat för when shit hit the fan så ska det väl vara okej att leva också. YOLO som @mysboll brukar säga till mig :cool:

I ungdomen som ung och inte så välbeställd hästägare var jag riktigt sparsam och noggrann, dvs jag hade extremt en noggrannt uträknad budget, samt bokförde varenda utgift ända ner till varje glass, pastapaket och grimskaft. Annars hade jag inte haft råd med häst eftersom noggrannheten gjorde att jag tänkte igenom varje inköp mer noggrant.

Sen dess har jag haft olika konton som jag (numera jag och sambon) vid varje lön för över pengar till så att det finns pengar när bilen går sönder, semestern ska bokas, tvättmaskinen går sönder, barnens vinterkläder och aktiviteter ska betalas osv.

Hela årets utgifter läggs då undan lite varje månad och när de större utgifterna kommer så är det inga problem att betala vilket är en enormt skön ekonomisk trygghet.

Jag känner mig lite mer pepp på att börja bli ekonomiskt "smart". Tack alla. Ska smygstarta nu i oktober tänkte jag.

Även om jag har budgetkalkyl ska jag se över exakt alla utgifter. Jag kanske kan ha olika konton för olika saker som flera säger, och veckopeng lät intressant😊 Har även ett konto på SEB utöver Swedbank. Kanske flytta något sparande dit så jag inte lockas av summan när den alltid syns. 😊

Jag flyttar allt jag inte har som "månadspeng" till spar hos Avanza i början av månaden. Har flera konton med hyfsad ränta, så att jag kan separera djur/bil/resor och periodisering för utgifter som jag vet kommer sällan. Där finns också ett konto som jag får använda till "roliga" saker när jag råkar på något som jag faktiskt vill prioritera, att spara är ju inte bara för att vara "duktig" utan för att det gör det lättare för mig att prioritera sådan jag verkligen vill ha även om det skulle råka vara lite dyrare.

Det som inte är tänkt att förbrukas inom det närmaste året går in på ett ISK-konto med ett enkelt fondupplägg, och trots små summor varje månad har det nu blivit såpass att den årliga tillväxten på det kontot är större än mina årliga insättningar. Mitt fondupplägg motsvarar vad Lysa gör numera, så hade jag startat idag hade jag förmodligen valt Lysa för att göra det ännu enklare. Indexfonder med låg avgift och där jag valt efter vilka branscher jag inte vill stötta.

Hur ser användarvillkoren ut i sådana appar? Jag har själv sneglat lite på dem, men backar alltid när jag inser att jag behöver ge en tredje part tillgång till vissa delar av min bank. Har aldrig läst villkoren själv dock, är mest nyfiken :)
Jag får erkänna att jag inte har läst användarvillkoren så noggrant. Istället läste jag artiklar och recensioner om olika budget appar och baserat på det blev det denna app. Började först med appen Tink som hade tagits fram med hjälp av vissa svenska banker (tror SEB) men den appen lades ner - flera ansåg att den var snäppet bättre än Zlantar men den finns ju inte längre. Så då blev det appen Zlantar. Enligt min förståelse så är det man godkänner endast att appen ska få läsa av de konton etc. (transaktioner man gör), dvs. appen har ingen åtkomst till kontona som gör att den kan påverka kontona (överföring eller så) - den kan bara "se/läsa". Zlantar ägs av Svea Bank. Men jag förstår din känsla av att ge en tredje part denna tillgång. För mig är den dock ovärderlig för det jag använder den till, dvs. budget och ha koll på vad mina pengar går till.

Hur är det med villkor osv? Får en tredje part tillgänglighet till min bankinformation med den appen? :)
Som jag skrev ovan har jag inte djupdykt i villkoren utan istället läst artiklar och recensioner om budgetappar samt specifika artiklar om Zlantar. Man ansluter appen till de banker, och andra liknande institut (Avanza), långivare (CSN) man önskar ska synas i appen via BankId. Sen kan man välja att exkludera konton från de anslutna bankerna, dvs. man behöver inte ge tillgång till alla konton. Så appen får tillgång att se de transaktioner man gör på de konton man ger tillgång till. Du kan inte göra något via Zlantar i dina bankkonton utan Zlantar läser bara de transaktioner som görs. Men appen får ju information om alla transaktioner som görs i de kopplade bankkontona.

För att man ska kunna ansluta ett bankkonto måste banken i frågan vara ansluten till Zlantar (idag skulle jag säga att i princip alla banker är anslutna, storbankerna är). Enligt Zlantars hemsida är all trafik som skickas mellan appen, banken och Zlantars system krypterad.

Rotfrukter?
Massor av mat som går att göra så att det är den huvudsakliga mättande ingrediensen och ev. kött ett smaksättande tillbehör (eller äta helt utan). Grytor, gratänger, sallader, ugnsbakat osv.

Grönsaker t.ex. kål?
Broccoliris eller blomkålsris går att använda för att dryga ut nästan all möjlig mat om man vill ha det snabbt och enkelt utan att behöva hantera skalning, delning, kokning osv. Kör i mikron med lock ett par minuter, ha på lite olja och kryddor och blanda med - otal möjliga rätter...
Tveksamt om det här är ett bra tips för att spara pengar. Enligt min beräkning kostar fläskytterfilé 6 öre per kalori och vitkål 8 öre. (Om fläsket kostar 70 kr/kg och vitkål 20)

Jag är SÄMST på att spara, så är väl verkligen inte rätt person att ge råd.. Men kan iaf skriva om det jag gör som iaf blivit positivt för mig.

- Stående överföringar till sparkonton i samband med att lönen kommer in
- Sparkonton i andra banker, att det tar några bankdagar att få tag på pengarna gör iaf att jag drar mig för att röra sparkontot. Har en buffert hos min vanliga bank vid behov.
- Jag har noll intresse för att lära mig om aktier och fonder osv så det behöver vara enkelt men ändå så effektivt som möjligt. Har därför dels ett sparkonto i Medmera bank med relativt bra sparränta (även om den nu sänks hela tiden i linje med generellt ränteläge) och så har jag skaffat Lysa. Har stående överföringar till båda. Väldigt nöjd med Lysa faktiskt, och har successivt ökat upp hur stor andel av mitt sparande jag har där.
- Jag följer inte min ekonomi slaviskt men jag har en buffert som jag försöker hålla uppdaterad så att alla kostnader stämmer överens med verkligheten. Det är väl inte en buffert i bemärkelsen "så här mycket får jag lägga på x eller y" utan mer ett sätt för mig att ha koll på mina faktiska kostnader. Summan för mina stående överföringar till sparande är baserat på vad som utifrån bufferten känns rimligt, så att jag sparar iaf ett gäng tusenlappar per månad men ändå känner att jag har tillräckligt med pengar kvar.

Är annars jättedålig på att minska mina kostnader. Enda sättet jag lyckas med det är att vara supersnål mot mig själv och det håller liksom inte så länge. Hade en sådan period förra sommaren och början av hösten. Sparade jättemycket extra. Sen på hösten fick jag för mig att köpa en ny snordyr sadel till hästen så där försvann ju allt extra jag hade sparat (och lite till) 😅

Jag är SÄMST på att spara, så är väl verkligen inte rätt person att ge råd.. Men kan iaf skriva om det jag gör som iaf blivit positivt för mig.

- Stående överföringar till sparkonton i samband med att lönen kommer in
- Sparkonton i andra banker, att det tar några bankdagar att få tag på pengarna gör iaf att jag drar mig för att röra sparkontot. Har en buffert hos min vanliga bank vid behov.
- Jag har noll intresse för att lära mig om aktier och fonder osv så det behöver vara enkelt men ändå så effektivt som möjligt. Har därför dels ett sparkonto i Medmera bank med relativt bra sparränta (även om den nu sänks hela tiden i linje med generellt ränteläge) och så har jag skaffat Lysa. Har stående överföringar till båda. Väldigt nöjd med Lysa faktiskt, och har successivt ökat upp hur stor andel av mitt sparande jag har där.
- Jag följer inte min ekonomi slaviskt men jag har en buffert som jag försöker hålla uppdaterad så att alla kostnader stämmer överens med verkligheten. Det är väl inte en buffert i bemärkelsen "så här mycket får jag lägga på x eller y" utan mer ett sätt för mig att ha koll på mina faktiska kostnader. Summan för mina stående överföringar till sparande är baserat på vad som utifrån bufferten känns rimligt, så att jag sparar iaf ett gäng tusenlappar per månad men ändå känner att jag har tillräckligt med pengar kvar.

Är annars jättedålig på att minska mina kostnader. Enda sättet jag lyckas med det är att vara supersnål mot mig själv och det håller liksom inte så länge. Hade en sådan period förra sommaren och början av hösten. Sparade jättemycket extra. Sen på hösten fick jag för mig att köpa en ny snordyr sadel till hästen så där försvann ju allt extra jag hade sparat (och lite till) 😅
Känner igen mig i dig. Jag kan inte pengar, hatar ekonomi vad gäller att räkna osv. Betalar alltid allting första löndagen, därefter om det blir en del kvar flyttar jag oftast för mycket till sparkontot och får därefter flytta tillbaka under månadens gång. Inte hållbart, så det är bra med alla tips jag fått. :) Ska bli spännande att se vad jag kan dra ner på för utgifter (vet ex. godis/läsk/snacks/scrapbooksaker). :)

Jag tänker att just mat kan man blir mer sparsam på utan att för den skullen sluta köpa det man äter. Det gäller "bara" att äta det man köper och planera matlagningen och tillaga det som finns och äta rester som blir. Jag skulle säkert spara flera hundra om jag faktiskt åt upp det jag köper 🙃

Jag tänker att just mat kan man blir mer sparsam på utan att för den skullen sluta köpa det man äter. Det gäller "bara" att äta det man köper och planera matlagningen och tillaga det som finns och äta rester som blir. Jag skulle säkert spara flera hundra om jag faktiskt åt upp det jag köper 🙃
Det skulle vi verkligen kunna bli bättre på! Är så ofta vi får slänga för det hinner bli dåligt, särskilt grönsaker. Slänger alldeles för mycket!

En sak jag märkte när jag började med mitt hästkonto var att jag blev lite mer sparsam med vad jag handlade till hästarna. Själva grundtanken med kontot är att varje månad sätta in pengar som ska täcka de dyra posterna som man vet alltid kommer (i mitt fall är det försäkring, den regelbundna veterinärvården och hovslagaren i första hand) för att slippa ta det från lönen. Men sen fick shettisen kolik och det fanns tillräckligt med pengar på hästkontot för att betala den veterinärräkningen och då insåg jag hur skönt det är att även ha en buffert stående där ifall något oförutsett ska hända.

För mig har det hjälpt mot att typ gå in på Hööks för att köpa något som jag verkligen behövde (typ lädervård som är en förbrukningsprodukt och som man faktiskt behöver köpa nytt med jämna mellanrum) och faktiskt bara komma ut med det jag skulle köpa och inte ett schabrak till bara för att liksom. Och det tänker jag går att applicera på fler områden i livet, det behöver ju inte enbart vara hästrelaterat. En del par/familjer har ju gemensamma matkonton som båda sätter in pengar på och båda kommer åt. Det har kanske känts lite overkill för mig som lever ensam, men om mat är ett av problemområdena kanske det funkar med ett särskilt matkonto?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 741
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 404
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 918
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 243
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar