Jag vill bli mer sparsam

Vet inte vilken bank du har men Swedbank kan man ha små "budgetar".
Jag har just nu för kategorierna:
Bil och transport
Hem
Livsmedel

Perfekt för att få en översikt vad man lagt på olika kategorier. Stämmer väl inte helt hundra men på ett ungefär. Kan även sätta ett budgetmål att försöka följa.
På Hem har jag lagt mitt "mål" för att täcka det fasta som tex hyra, el, osv.
Då ser jag direkt om det ev är något "onödigt" som köpts. Ibland kan det vara befogat men tyvärr oftast inte. :angel:
Spännande! Jag har Swedbank. Ska kolla upp det. :)

Jag skulle rekommendera att du sätter upp en månadsbudget. Själv tycker jag att detta är enklast via en budgetapp, jag har tex en som heter Zlantar. Man ger då appen tillåtelse att läsa av de bankkonton etc. (inklusive tex CSN, Avanza etc.) man har, godkännandet ges via bankid. Jag tycker budgetappar mycket tydligare visar vad man spenderar pengar på än bankernas app (jag har tex SEB och där visas till viss del olika kategorier, men min budget app är betydligt tydligare och bättre, samt att man kan sätta upp budget i en budgetapp).

Därefter kan man sätta upp budget för en stor variation av kategorier och underkategorier. Jag har tex budget för följande:
  • Fritid & Nöje (huvudkategori) där jag har följande underkategori:
    • Sport & Fritid
  • Mat & Dryck (huvudkategori) med följande underkategorier
    • Café & kiosk
    • Livsmedel
    • Restaurang & bar
  • Shopping (huvudkategori) med följande underkategori):
    • Kläder & accessoarer
    • Media & böcker
    • Skönhet
    • Trädgård & Blommor
  • Kollektivtrafik
  • Taxi (denna och ovan tillhör samma kategori, dvs. Transport)
  • Djur
  • Utbildning
Jag kan då för varje kategori och underkategori se hur mycket pengar jag har spenderat och hur mycket jag enligt min budget har kvar. Man kan självklart ändra sin budget när som.

Vidare visar appen tydligt den totala inkomsten, utgifterna samt sparande, samt hur mycket man har kvar av inkomsten. Att sätta upp en budget på detta sätt gör det mycket lättare att se var man lägger pengar på. Det är då enklare att avgöra om och hur man vill ändra sitt spenderande, om man tycker att man lägger pengar på onödiga saker, vad man kan spara på etc.

Även utan att man anger en budget så kategoriserar appen utgifterna i kategorier såsom:
  • Boende & hushåll
  • Shopping
  • Fritid och nöje
  • Mat & dryck
  • Övrigt
  • Transport
Ibland kan såklart kategoriseringen bli fel men det är enkelt att ändra. Finns flera budgetappar och sidor man kan läsa om dom så att man hittar en man själv gillar, alternativt bara testa en app.
Hur är det med villkor osv? Får en tredje part tillgänglighet till min bankinformation med den appen? :)
När lönen kommit och alla fasta kostnader är betalda ger jag mig själv en budget/månadspeng. Istället för att bestämma hur mycket jag ska spara varje månad bestämmer jag hur mycket jag får göra av med. Om jag tex bestämmer att jag har 3000 kr på kortkontot är det det jag har för ev fika, äta ute, kläder, nöjen, startavgifter, hundkurser osv. Allt utöver 3000 kr på löne/kortkontot åker in på sparkontot istället.
För mig hjälper det att hushålla med pengarna och vet jag att jag bara har någon hundring kvar i slutet av månaden så får jag avstår dyrare grejer. Men det funkar kanske bäst på en sån som mig, som tycker det tar emot som tusan att ta av sparkontot till nöjen och onödigheter :p Justerar summan jag "får" månad för månad; till exempel lite mer kring jul och semester eller när jag vet att jag ska betala dyrare utgift typ vinterjacka eller nya löparskor.
Nu för tiden har jag bra inkomst och då är det så klart enklare att göra på den här sättet, men jag gjorde lika när jag var student också.
Lät som en smart sak att liksom vända på det. Hur mycket man får använda istället för att säga hur mycket man ska spara :D
 
Jag har också olika sparkonton, ett hästsparkonto och ett eget sparkonto. Har även automatisk överföring dit vid lön.

Ett tips är att scrolla igenom hur mycket pengar du lagt på olika saker de senaste månaderna och skriv upp för att få svart på vitt var pengarna hamnar. Precis allt. Från nödvändiga saker som hyra/el till utemat/nöje.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 521
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 463
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 238
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Sambon och jag är i ett vägskäl... boendesituation Vi hyr just nu ett hus privat, utan kontrakt och vi har fyllt huset med våra egna...
Svar
15
· Visningar
2 044
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp