Vinna 1,2 miljarder

Betalt av huslånet först och främst förstås. Betalt av min familjs huslån plus gett dem buffert. Byggt ett garage samt renoverat tvättstugan inkl duschen. Fixat trädgården.
Satt in en hel del på buffertkonto.

Gått ner i tid på jobbet (men fortsatt jobba tror jag) och försökt satsa på en hemlig dröm vid sidan om.

Kanske, troligen rest nånstans kanske tsm med familjen :).

Men sen hade det ju ändå varit massa kvar. Försökt att inte bli dum i huvudet av det.
Skänkt en del till viktiga organisationer typ kring barns psykiska hälsa eller nåt.
Skänkt till bönder som sysslar med god djurhållning kanske, så man kanske kommer ett litet steg närmare att djur slipper behandlas dåligt.

Uppsökt akutpsykiatrin i ren chock.
Sen hade jag nog skänkt bort det mesta till bättre behövande jag är en sån där konstig människa som inte vill ha en gård eller ett stort hus vid havet även om jag hade haft råd.
Vill ha mitt praktiska lilla hus jag har nu och orkar inte styra med några projekt.
Möjligtvis hade jag köpt en häst och haft på helinackordering i något fint stall.

Tror inte jag hade använt mycket av pengarna mer än till vardagsgrejer iaf 🙈

Tycker inte om att resa utan trivs hemma i mitt hus som inte behöver renoveras på länge 👍

Returnerat beloppet eftersom det måste tillhöra någon som åtminstone köpt en lott.

Har inget intresse av den mängden pengar och anser mig inte vara bättre (däremot förmodligen rätt långt ned på listan i rangordning) än någon annan att förvalta pengar i mänsklighetens intresse.
Ja, där nånstans landar jag också. Jag kan överhuvudtaget inte intellektuellt omfatta ett sådant belopp? Vad motsvarar det, om man mäter i något konkret?

Om pengarna ändå visade sig vara mina, skulle jag väl se till att säkra mig själv och min son ordentligt. Och sedan se mig om efter en rådgivare.

Ja, det är tokmycket pengar.

Vi pratade om det på jobbet igår. Då jämförde en hög chef med att vinna 50-60 miljoner istället och att det då "inte så snuskigt mycket pengar att man kan leva på avkastningen". Jag satte kaffet i halsen och frågade vad personen egentligen har för levnadskostnader och hur dålig avkastning han trodde sig få.
En snabb överslagsräkning tyder i mitt fall på att avkastning är helt onödigt. Jag klarar mig utan vidare på 50-60 miljoner resten av livet. Det är väldigt mycket mer än vad jag tex kommer att få sammanlag i inkomst resten av livet. Gör den personen av med flera miljoner om året?

En snabb överslagsräkning tyder i mitt fall på att avkastning är helt onödigt. Jag klarar mig utan vidare på 50-60 miljoner resten av livet. Det är väldigt mycket mer än vad jag tex kommer att få sammanlag i inkomst resten av livet. Gör den personen av med flera miljoner om året?
Precis. Men det bör också gå alldeles utmärkt att leva på avkastningen om man nu vill det. Jag tror bara inte han kunde räkna ;).

För det första tycker jag att det är FÖR mycket pengar att vinna. Man blir en sådan enorm måltavla för organsierad brottslighet mm. En tiondel hade räckt gott och väl.

Meeeen eftersom du ändå frågar, och eftersom jag har lagt FÖR mycket tid för att tänka på detta scenario:

- Startat ett företag med en enda anställd; en vän som brukar passa vår hund. Sen hade hennes enda arbetsbeskrivning varit att gosa med hundarna när jag åker på en lyxresa då och då. Hade också kunnat tänka mig att köpa ett bra hus till henne som hon och hennes hundar hade kunnat bo i. Nödvändig tjänstebostad, så att säga. Och ja, jag och vännen har pratat igenom detta scenario och hon är 100 % med på tåget :D
- Säkerställt att närmsta familj (föräldrar, syskon) har det gött (avbetalda lån osv, om de hade velat då. Men jag hade velat ge dem möjligheten att ta emot det).
- Skänkt en stor summa pengar (antagligen mer än hälften, för vem tusan behöver så himla mycket pengar) till olika organisationer som jobba med att hjälpa utsatta djur.
- Köpt "drömhuset", samt en övernattningslägenhet i stan, en lägenhet i London, och ett hus i södra Frankrike eller norra Italien. Då har jag bra utgångspunkter för att utforska världen och leva gött.

Sen hade jag antagligen sagt upp mig, börjat med hästar igen (gärna mer träning och tävling) och antagligen haft alldeles för många hundar.
Jag ÄLSKAR vardagslyx i form av bra mat, dryck, fina hotell, bra resor osv så jag hade väl klämt in mer av den varan också. Önskar att jag vore så modest som flera av er andra i tråden, men tyvärr är jag alldeles för förtjust i champagne för att kunna vara det.

Jag ÄLSKAR vardagslyx i form av bra mat, dryck, fina hotell, bra resor osv så jag hade väl klämt in mer av den varan också. Önskar att jag vore så modest som flera av er andra i tråden, men tyvärr är jag alldeles för förtjust i champagne för att kunna vara det.

Fast du får dricka 82 flaskor riktigt fin champagne varje dag i återstoden av ditt liv (räknade på 40 år som schablon) för att fixa att göra av med beloppet. Och inte ens det kan lyckas, eftersom du omgående kommer avlida med nästan hela beloppet kvar på banken, i alkoholförgiftning. Om än en ovanligt lyxig sådan.

Köpt en gård och förmodligen en del djur att ha där. Betalat av det lilla lån vi har.
Satt av en del för ungarna att ärva. Sen vet jag inte. Älskar mitt jobb och skulle nog inte må bra utan det, men kanske gått ner lite mer i tid?
Skulle nog bli några resor men bara om man hittar rätt person som avbytare för djuren då.

Jag har en lista, har t o m skrivit ner grundsakerna (ifall det skulle hända lixom :rofl:)

Skulle inte gå helt crazy och leva i total lyx och överflöd, är för strukturerad för det, men det vore ju lögn och säga att jag inte skulle unna mig och mina nära en hel del.

Men skulle även skänka mycket till välgörenhet och sakfrågor som ligger mig varmt om hjärtat.

Som hästmänniska så ser jag enkla sätt att göra av med pengarna utöver att jag och mina närmaste kan leva ett gott liv och det är genom att sponsra ridklubbar med nya fräscha anläggningar tex. 😉

Jag tänkte själv på detta här om dagen... Jag behöver inte/vill inte leva någon form av lyxliv med privatjet och dyra resor. Jag vill ha ett vanligt tryggt svenssonliv.

Men jag hade ändå:
  • Betalat av mina, syskon och föräldrars alla typer av lån.
  • Köpt en gård (och gjort den riktigt bra med typ gödselband, stora hagar med flera ligghallar, dränerad mar osv!) till min mamma så hon kan ha hästarna hemma och antagligen någon mer häst 😅
  • Anställt typ två personer som jobbar på ovannämnda gård
  • Köpt bra bilar till mig, syskon och föräldrar.
  • Köpt en bostad till mig samt renovera denna efter önskemål
  • Hälften av pengarna hade jag tagit rakt av och öppnat en stiftelse där utsatta kan söka om pengar (specifik inrk på våld i nära relation, familjehem, familjehemsplacerade barn osv)
  • Gett pengar till en specifik vän som länge velat starta en specifik organisation (som jag verkligen tror på!)
  • I min kommun så har man börjat minska ned pengarna till bibliotek, barnverksamheter mm så jag hade donerat pengar till de ändamålen i kommunen. Kan/vill inte kommunen ta emot pengarna hade jag startat någon form av privat alternativ.
  • Startat ett riktigt ordentligt sparande till barnet (och ev kommande syskon), men jag hade satt någon form av krav för att barnet ska kunna ta del av det (dvs barnet får inte 10 miljoner utbetalat på sin 18 årsdag...)
  • Jag har en äldre släkting som tog hand om mig och mitt syskon när vi var små. Idag bor denna släkting på boende som denna inte riktigt trivs på (men finns inte heller så stora alternativ), men jag hade gjort någon form av investering i att bygga ett riktigt bra boende med alla förutsättningar och med bra personal som får vettiga löner så släkting kan bo där.
  • Inte jobbat en dag till på ett jobb som får mig att må dåligt. Jag hade velat fortsätta jobba på något sätt, men verkligen inte heltid och bara nåogonstans där jag verkligen verkligen trivs.
  • Köpt/byggt någon form av höghus/hyreshus, renoverat och hyrt ut.
  • Köpt sommarhus på lämpligt sommarresmål i Sverige (typ gotland, fjällbacka eller liknade)

Jag hade gjort massor av saker, men det som känns starkast är hur glad jag hade varit över att kunna skämma bort mina föräldrar. Köpa deras drömboende och lösa lån. De har det inte dåligt, tvärtom, men de är så jäkla fina människor att jag verkligen vill att de ska få allt de drömmer om. Pappa hade behövt hjälp av hantverkare i stugan, och ett bättre boende i stan, sen hade han nog varit nöjd. Mamma däremot skulle nog kunna sluta jobba och dricka champagne i ett nytt hus i Spanien 🥂

Vad tror ni att ni skulle göra vid en sån vinst?
Köpt 4 ponnies och stöttat en klubb. Jag har inte mer fantasi än så :)
Kanske finansiera advokater till miljöaktivister :) Köpa en skog och rädda den från kalhygge.
Lägga ett stipendium för fattig flitig student vid universitetet. Har förstått det som att man inte kan stötta en skola i en kommun utan att det skulle vara orättvist eller något. Annars hade det varit en grej.

Min lärare frågade mig häromdagen.

Jag hade betalat av mina skulder, och därefter köpt allt jag velat ha och lite till. Köpt hund och troligt häst.

Köpt hus i flera länder, t.ex. Nya Zeeland, England och USA.

Gått massor av kreativa kurser, skådespel, akvarell/olja, skriva/författare. Betalat för privatlektioner.

Köpt en Bugatti.

Rest jorden runt.

Gett bort till familj/vänner.

Inte jobbat med något ”mähä” utan verkligen levt livet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 969
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 327
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag jobbar i en bransch som är konjunktur känslig och vilket har lett till att jag har kollegor som blivit uppsagda nu. Det kom ganska... 2
Svar
24
· Visningar
1 162
Senast: grodan21
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 423
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka