Vinna 1,2 miljarder

Folk i min närhet gillar att fantisera om sådana här vinster men de diskussionerna brukar jag försöka undvika. Det är ju extremt osannolikt att det händer (och för mig är det omöjligt eftersom jag inte köper lotter).

Mitt intryck är att det gör en mindre benägen att fundera vad man kan göra med nuvarande förutsättningar - både hur man själv kan förbättra sin ekonomiska situation, hur man kan få in mer glädje i livet givet den nuvarande ekonomin och hur man uppskattar det man redan har.

Vi som bor i Sverige har det i allmänhet mycket bättre än folk i resten av världen, men börjar man jämföra sig med miljardärer så är det klart att det är nackdelarna och den relativa maktlösheten som understryks i ens eget liv. Det vill jag inte lägga tid eller energi på.

Så kan jag också känna. Ibland gör de mig mer ledsen att tänka på "om jag vinner pengar" för de är såpass osanolikt.
Försöker påverka min vardag istället men sen har jag inte SÅ mycket mer drömmar än en häst :D

Jag kom på en grej till! Det finns ett område i min stad där de skulle bygga typ 20+ lyxhus (a 10 miljoner typ 😁). De byggde ett och fick det inte sålt, det hade varit kul att köpa upp området, bygga klart och låta mina vänner bo i husen, så jäkla kul med alla vänner nära 🥳

Vad tror ni att ni skulle göra vid en sån vinst?

Anlita en kurator eller något sådant...

Sen hade jag försökt hålla väldigt tyst om det, troligen fortsatt mitt liv som vanligt för jag gillar det. Gillar mitt jobb också men jag hade, med barnen som ursäkt, gått ner till 50%. Sen när de blir äldre hade jag väl "startat eget" och inte kunnat jobba mer än 50 %😅

De som står mig nära (släkt) hade såklart fått veta om det. Jag hade meddelat dem att de inte behöver jobba mer (de som äldre), betalat bort deras lån och sen gett en, troligen ganska saftig summa, att göra vad de vill med. Men jag hade också sagt att this is it, det kommer inte flöda onormala summor pengar från mig efter detta. Jag kommer inte betala en månad i karibien, köpa nya bilar, bjuda på restaurang var och varannan vecka.

Jag hade varit en anonym givare till flera ändamål som jag tror på och bryr mig om. Behöver inte bara handla om välgörenhet.

Jag hade placerat pengar strategisk åt mina barn.

Köpt mer skog, drivit bruket själv.

I stort hade jag fortsatt som vanligt, tycker som sagt om mitt liv och jag hade dessutom velat att mina barn ska växa upp normalt med sunda värderingar gällande jobb och ekonomi. Resa utomlands varje år, ha nya bilar, nya dyra crossar och snöskotrar, alltid nya kläder, köpa allt man typ vill ha. Det är inte normalt för oss. Barnen kommer ju med största sannolikhet ärva otroligt mycket pengar, jag vill att de ska förstå hur mycket det är värt och att det är unikt.

Byggt ett gigantiskt katthem och köpt lägenhetshuset jag bor i och renoverat det tipptopp men inte höjt hyran så folk som inte har det så bra ekonomiskt ställt ändå hade kunnat bo centralt. Eftersom jag inte hade kunnat ta hand om allt själv så hade jag även fått anställa en massa folk att ta hand det och de hade fått en bra lön. Vet inte om jag själv hade bott kvar eller om jag hade köpt något annat boende. Jag hade också köpt en Pontiac trans am, en liten bil till pojkvännen och en kombi till mig (vi är inte alls överens om storlek på bil 😂). Om jag var tillräckligt frisk så hade jag även skaffat en pudel och en malteser så hade pojkvännen fått Bella för det är vad Bella hade velat. Eller skaffar dem ändå och fixat långpromenadhjälp och lämnat in dem på hundtrim så hade jag klarat resten. Marsvinen hade fått en ny lyxbur och jag hade skaffat en chaufför till utställningarna. Jag hade också haft råd till en bra psykolog.
Alla resterande miljoner vet jag inte, men iallafall tagit hand om min familj och vänner och skänkt en massa till välgörenhet.

Sagt upp mig, skrivit böcker på heltid och gett ut dem själv efter alla konstens regler. Tagit hjälp av en reklambyrå för att marknadsföra dem riktat mot en specifik målgrupp. Köpt en häst haft på helinackordering och haft en tränare som red hästen några dagar per vecka. Köpt en riktig drömlägenhet. Investerat en del pengar på ett smart sätt. Rest flera gånger per år. Åkt på roliga skrivartretreats där jag kan träffa andra författare. Med mera med mera. Helt enkelt levt mitt drömliv med vetskapen om att pengarna är tryggare.

Hade utöver detta skänkt en del pengar till vänner som alltid funnits där för mig och till läkare utan gränser som ligger mig varmt om hjärtat

Skulle investera ändå, varför inte liksom? Så kan man lägga ännu mer pengar på annat så som trust-fonder till nära och kära, välgörenhet osv. Så att pengarna fortsätter att växa även för efterlevande.

Jag känner mest att den mängden pengar kommer vara minst lika destruktiv för efterlevandes liv som för det egna. Å andra sidan inlägget du svarade på handlade om att spendera 2 miljoner i månaden, och det är destruktivt deluxe tänker jag.

Jag skulle spara 10 miljoner till mig själv och ge bort flertalet miljoner var till mina nära och kära. Resten skulle jag skänka bort till behövande och forskning. Förstår inte vad jag ska med en miljard till annars. Ser ingen mening med att en person ska sitta på så mycket pengar när det finns så mycket välgörande man kan göra med en sån gigantisk summa.

Köpt en häst, bytt till en hus med större tomt/liten gård och slutat jobba. Tagit mig några år att försöka lista ut vad jag vill göra och avsatt tillräckligt med kapital total för att kunna starta upp den affärsidén då jag är rätt säker på att jag skulle vilja driva eget plus klara mig livet ut utan ekonomisk ångest. Övriga pengar skulle antagligen gå in i en fond för den gröna omställningen.

Om det är destruktiv eller inte beror ju på individen tänker jag.

Jag är nog mer pessimistisk lagd, även om det säkert finns enstaka unikum i världen där tillgång till stora mängder pengar inte förstör mer än det hjälper.

Jag tycker det ofta räcker med kännedom om en stor mängd pengar för att de flesta ska bli helt personlighetsförändrade och förlora förståndet.

Jag hade betalat av mina bolån och betalat av min partners bolån. Sett vad jag kunnat hjälpa min familj med. Jag hade bytt min bil och gett min partner en ny bil. Renoverat och ev byggt ut min stuga så den funkar även som permanentboende.
Antagligen sagt upp mig och börjat jobba med välgörenhet/ideelt av något slag istället.
Investerat den största delen och antagligen grundat en stiftelse som jag ännu inte vet vad den skulle ha för inrikting men hade gärna velat hjälpa människor.

Jag tror de flesta har svårt att visualisera hur stor summan faktiskt är. Bara att avrunda vinsten som gjorts i denna rubrik (från 1,25 till 1,2) gör att man avrundar summan med 50 miljoner..!
Ja, det är tokmycket pengar.

Vi pratade om det på jobbet igår. Då jämförde en hög chef med att vinna 50-60 miljoner istället och att det då "inte så snuskigt mycket pengar att man kan leva på avkastningen". Jag satte kaffet i halsen och frågade vad personen egentligen har för levnadskostnader och hur dålig avkastning han trodde sig få.

Jag tror de flesta har svårt att visualisera hur stor summan faktiskt är. Bara att avrunda vinsten som gjorts i denna rubrik (från 1,25 till 1,2) gör att man avrundar summan med 50 miljoner..!
Nej jag har inte avrundat något. Det va inte tanken att skriva exakta summan som gick ut på eurojackpot. Annars håller jag med att förstå hur mkt det handlar om är nog väldigt svårt att greppa.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 969
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 327
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag jobbar i en bransch som är konjunktur känslig och vilket har lett till att jag har kollegor som blivit uppsagda nu. Det kom ganska... 2
Svar
24
· Visningar
1 162
Senast: grodan21
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 423
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka