Vinna 1,2 miljarder

Köpt ny bostad, sen hade min billetande vart ett mindre bekymmer, hade beställt en efter mina önskemål :D, såklart sett till sambon fått ny bil med.
Resor hade nog blivit med. Det är vad jag tror jag hade gjort.

Först hade jag köpt en traktorgrävare. Sen en maskinhall och verkstad. Sen vet jag inte. Något nyttigt för miljön och mänskligheten.

Levt laaaajf :laugh: Närå, köpt drömboendet(för... 0,0025% av summan O_o), sett till att familj och vänner har det dom behöver, räknat på vad vi behöver ha kvar för att inte behöva jobba mer än vi vill, resten till välgörenhet. Vore fint att stötta forskning/utbildning inom textilhistoria/hantverk på något vis utöver allmän humanitär hjälp.

Gått i pension så här vid 62 års ålder vore det det första, betala av alla skulder och köpt ett torp eller gård några kilometer från närmsta granne. Lite maskiner för vägunderhåll och dylikt samt en större husbil för resor inom Europa.

Skulle nog inte köpt några djur förutom en hund då många månader varje år skulle spenderats på varmare breddgrader under vinterhalvåret.

Köpt ett hyreshus eller två (eller fler) på något trevligt ställe och hyrt ut till ensamma mammor och våldsutsatta kvinnor för en rimlig hyra.
Husen skulle ha lägenheter i vettig standard och en reception med väktare/ ordningsvakter som såg till att hålla borta obehöriga och göra boendet tryggt.
Utan lån så skulle det gå att få det självfinansierande med hjälp av bra energisystem o.dyl. typ solpaneler och värmepumpar.

Ukraina skulle få en skvätt för att kunna fortsätta att försvara oss mot Putin.

Jag skulle också tidigarelägga mitt inköp av elbil.

Vad tror ni att ni skulle göra vid en sån vinst?
Jag skulle sannolikt förbruka runt 200 mkr på olika former av privat [lyx]konsumtion samt gåvor till familj och vänner. Mer intressant tycker jag är frågan om vad man gör med den återstående miljarden.
@Teilanis förslag om hospice ligger nära något som jag ruvat på under mycket lång tid. Och gåvor till väl valda organisationer inom bl a områdena barnsjukvård, NPF-stöd, kvinnofrid och demokrati. Jag vore inte heller främmande för att stödja utvalda rent politiska organisationer.

Jag hade investerat mer än hälften för att kunna leva på vinsten/utdelningar resten av livet. Vet dock inte riktigt vad jag hade investerat i 😅
Hade tagit tjänstledigt för att resa och göra allt det där jag drömt om.
Betalat av bostadslån för min familj.
Köpt en bättre bil.
Köpt ett riktigt fint fritidsboende vid havet med inhängnad tomt så att hundarna kan härja fritt.
Sen hade jag nog skolat om mig till läkare, det är en dröm jag har.

Get en summa till ena föräldern så hen kan få bra levnadsstandard under pensionen (kommer bli fattigpensionärer). Sen hade jag startat en fond? Eller liknande och satt in pengar till mitt yngsta syskon som antagligen aldrig kommer kunna lönearbete. Så hen kan få det stöd som behövs.

Jag hade även sagt upp mig från min anställning direkt.

Jag hade nog funderat på att köpa gård, där jag skulle kunna bygga upp en hästhållning som uppfyller mina krav.

Sen kanske en stiftelse för att hjälpa barn och unga med att betala fritidsaktiviteter

Hade skänkt ganska mycket till min arbetsplats/organisation då jag anser att vi gör ett så pass viktigt jobb.
Sen hade jag köpt boende till mig och de i min närhet som vill ha. Hade inte förvärvsarbetat, men arbetat med något då jag annars troligtvis tappat det. En stor summa hade troligtvis bildat en stiftelse, och i den styrelsen hade jag exempelvis kunnat arbeta ideellt.

Sagt upp mig, skrivit böcker på heltid och gett ut dem själv efter alla konstens regler. Tagit hjälp av en reklambyrå för att marknadsföra dem riktat mot en specifik målgrupp. Köpt en häst haft på helinackordering och haft en tränare som red hästen några dagar per vecka. Köpt en riktig drömlägenhet. Investerat en del pengar på ett smart sätt. Rest flera gånger per år. Åkt på roliga skrivartretreats där jag kan träffa andra författare. Med mera med mera. Helt enkelt levt mitt drömliv med vetskapen om att pengarna är tryggare.

1. Sagt upp mig
2. Gett ett gäng miljoner till barn och syskonbarn
3. Betalat av syrrans och svågerns bostadslån.
4. Haft en stor fest
5. Startat en stiftelse och placerat drygt 1 miljard som hade i uppdrag att investera i och stötta satsningar och möjligen företag med social och ekologisk nytta. Byggt ut publik laddinfrastruktur här i kommunen.
6. Engagerat mig ännu mera ideellt. Byggt en ny idrottshall här i byn och skänkt den till föreningarna.
7. Levt på avkastningen av det jag hade kvar och tagit lite tillfälliga uppdrag här och där för att dryga ut.
8. Möjligen köpt en hund eller två till.

För mig är det viktigt att leva så hållbart det går i den här ohållbara världen så jag hade inte ändrat min levnadsstandard, jag behöver inte mer överflöd än idag (förutom någon mer hund då ;)).

Senast ändrad:
Köpt en fin fårgård med ordentligt med mark och bra maskinpark. Bara jobbat med fåren och hundutbildningen. Hållit lite tävlingar, en del kurser och försökt bygga upp ett vallhundscenter med internatinella instruktörer och massa goda samtal.

Sett till att svärmor som bor i en trailer i Oklahoma slapp jobba på Target trots att hon är pensionär.

Aldrig mer sovit dåligt på grund av sinande ekonomiska reserver och "livskriser" som bara handlar om att det är jävligt dyrt och slitigt att leva med små marginaler.

Jag tror att maken hade byggt en klätterhall/gamingcentral/aktivitetscenter och jobbat med utsatta ungdomar.

Lagt massa pengar på att lobba för gratis skolmat i Norge.

Jag hade investerat mer än hälften för att kunna leva på vinsten/utdelningar resten av livet. Vet dock inte riktigt vad jag hade investerat i 😅
Hade tagit tjänstledigt för att resa och göra allt det där jag drömt om.
Betalat av bostadslån för min familj.
Köpt en bättre bil.
Köpt ett riktigt fint fritidsboende vid havet med inhängnad tomt så att hundarna kan härja fritt.
Sen hade jag nog skolat om mig till läkare, det är en dröm jag har.
Jag tror inte ens man behöver investera utan kan leva gott resten av livet oavsett. Summan motsvarar ungefär 2 miljoner i månaden under 50 års tid.

Hade förmodligen delat ut typ 50 miljoner var till syskon och föräldrar.
På sikt köpt nytt hus, kanske en liten övernattningslägenhet i stan (pga lyxigt att ha nära efter nattpass - men å andra sidan kanske jag inte hade jobbat natt efter en sån vinst 😅).

Köpt grannlägenheten till släktens lägenhet i Spanien och renoverat upp.
Hade helst köpt ut släkten ur vår. Men det är nog inte aktuellt 😆
Köpt en fin campervan.
Åkt till Nya Zeeland igen men flugit business eller 1 klass denna gången.

Nä men uppgraderat boende, bilar (iaf den skruttiga - den andra fungerar utmärkt), och rest mer. Jobbat mindre.

Köpt hus vid havet, en lägenhet i stan.
En schysst bil.
En häst med schyssta tillbehör.
Skänk till mina nära, sett till så de blir skuldfria och kan göra roliga saker.
Skänkt till välgörenhet.
Utbildat mig till trädgårdsmästare och jobbat lagom mycket som sådan. och köpt en liiiiten grävmaskin till trädgårdsjobb.
Sett till att pengarna förvaltas väl så jag kan leva på räntan.

Sen den miljard som är kvar...?? 😄

Köpa en gård med mycket mark, betala av billånet. Köpa hästar och en till hund.
Köpa en lägenhet till min syster, köpa en lägenhet till min mamma. Ge dem pengar med.
Ge några av mina kompisar pengar.
Sen skänka till läkare utan gränser, Rädda barnen, Röda korset.

Returnerat beloppet eftersom det måste tillhöra någon som åtminstone köpt en lott.

Har inget intresse av den mängden pengar och anser mig inte vara bättre (däremot förmodligen rätt långt ned på listan i rangordning) än någon annan att förvalta pengar i mänsklighetens intresse.

Det är en så stor summa att jag hade inte sett någon större mening med att investera bara för att få summan att växa. Jag hade köpt bostäder till syskonbarnen, sett till att syskon och föräldrar har så de klarar sig, köpt ett bra boende till mig och maken och sett till att vi har allt vi behöver och inte behöver jobba annat än med sånt vi vill. Sen hade jag satt mig ner och funderat på hur jag hade kunnat använda pengarna för att göra något bra. Stipendier, stiftelse, peta in pengar i vettiga verksamheter, jag vet faktiskt inte. Men jag hade inte samlat på hög och investerat för att göra högen större för sakens skull, vad pengarna åstadkommer är det viktigaste.

Folk i min närhet gillar att fantisera om sådana här vinster men de diskussionerna brukar jag försöka undvika. Det är ju extremt osannolikt att det händer (och för mig är det omöjligt eftersom jag inte köper lotter).

Mitt intryck är att det gör en mindre benägen att fundera vad man kan göra med nuvarande förutsättningar - både hur man själv kan förbättra sin ekonomiska situation, hur man kan få in mer glädje i livet givet den nuvarande ekonomin och hur man uppskattar det man redan har.

Vi som bor i Sverige har det i allmänhet mycket bättre än folk i resten av världen, men börjar man jämföra sig med miljardärer så är det klart att det är nackdelarna och den relativa maktlösheten som understryks i ens eget liv. Det vill jag inte lägga tid eller energi på.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 969
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 327
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag jobbar i en bransch som är konjunktur känslig och vilket har lett till att jag har kollegor som blivit uppsagda nu. Det kom ganska... 2
Svar
24
· Visningar
1 162
Senast: grodan21
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 423
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka