Det är fint att vissa är så väldigt engagerade i att det ska bli absout rätt ponny för dottern, och så måna om både ponnyns välfärd, och att dottern inte ska behöva "växa ur" sin ponny!
Självklart planerar vi inte för att köpa en
för liten ponny. Däremot har vi, tillsammans med dotterns ridinstruktör som varit en del i hennes ridutveckling under lång tid, kommit fram till att det som passar bäst för dottern är en
lite mindre ponny. Man får nog tänka på att det är skillnad på att köpa ponny till ett yngre barn, som fortfarande växer, och till en 17-åring som mer eller mindre vuxit färdigt. Det är också stor skillnad på olika ponnymodeller, där t. ex. en robust exmoorponny inte riktigt är jämförbar med en jämnstor, nätt svensk ridponny, för att ta ett konkret exempel.
Svårigheten/bekymret för oss är alltså inte huruvida en ponny blir för liten
för dottern, utan hur vi på bästa sätt provrider och tar reda på så mycket som möjligt, om en ponny som är för liten
för mig att provrida. I och med att jag är lång, är det ganska många ponnyer som är bra storlek för dottern men kanske lite väl små för mig. Här har vi lite olika alternativ. Låna med oss en mindre ryttare, som är väl införstådd med vilken typ av häst vi är ute efter och som kan provrida "i dotterns ställe". Det är säkert den bästa lösningen, förutsatt att vi får tag på någon som kan och vill hjälpa till! Andra alternativ är att ta hjälp av en förmedlare i aktuellt land (Sverige eller annat land), eller att åka och titta på tänkbara ponnyer, få dem visade av befintlig ryttare, och göra en egen bedömning av ponnyns temperament och vad vi ser i ridningen. Jag tar till mig alla råd och erfarenheter, och funderar vidare på vad som passar bäst för oss!
Jag kanske också varit otydlig - det här handlar om dotterns ponny, som ska vara "bara hennes" och ska passa för hennes behov och önskemål. Jag kommer att ta hand om en stor del av träningen till en början - i hantering och grundläggande träning inför att dottern ska kunna hantera och rida sin ponny på ett säkert sätt.
Om jag kan rida, gör jag det förstås gärna i bland, men det är inget vi ser som nödvändigt. Tanken är att dottern själv kommer att sköta motionen av sin ponny, precis som hon gjorde med de ponnyer hon hade som yngre
Behöver hon hjälp i bland, och det är en ponny jag inte kan rida, så kan jag promenera, tömköra, longera, ta med som handhäst etc. Den biten ordnar sig alldeles säkert