Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här.
Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en gård. Planen är då att köpa en till häst, till dottern, och ha våra (då två) hästar hemma. Vi har absolut ingen brådska med att köpa häst, vi har inte ens ett stall ännu, men jag tycker om att planera och har således börjat att se mig om efter vad som finns.
Dottern hade egna ponnyer när hon var lite yngre, och var (är) en duktig ryttare. Nu använder hon sedan ett par år tillbaka rullstol, och har ridning som fysioterapi utöver att det fortfarande är ett stort intresse för henne. Under sommaren har hon en "sommarponny" (samma ponny som hon mestadels ridit på ridskolan) och har gjort enorma framsteg på bara några få veckor! En egen ponny kommer sannolikt att vara en enorm hjälp och nytta för henne.
Svårigheterna kommer vi till när det gäller val av ponny. Dottern vill allra helst ha en Exmoorponny eller en Fellponny, d. v. s. två raser som är mycket ovanliga i Sverige. Vill vi ha tag på en sådan, med rätt temperament, får vi nog räkna med att importera. De finns främst i England, som väl blivit svårare att importera från sedan Brexit, om jag förstått det hela rätt. Det verkar också finnas en del i t. ex. Polen, Danmark och Frankrike.
Fördelen med de raserna är att de ofta har ett bra grundtemperament. Jag har bland annat varit i kontakt med en kvinna som arbetar med ridterapi i England, och som menar att Fellponnyerna är perfekta för uppgiften då de i regel är trygga, stabila, orädda och positiva till arbete. Å andra sidan finns naturligtvis många andra hästar/ponnyer också, som klarar det med bravur!
Här vet jag helt enkelt inte hur vi "bör" resonera. Leta brett geografiskt, i hela Europa, efter rätt individ av rätt ras, eller leta över mindre geografisk yta (kanske inom Skandinavien) men öppna för fler raser/typer av häst? Å ena sidan är förstås rätt individ med rätt temperament det absolut viktigaste. Å andra sidan är det här förhoppningsvis en häst som dottern kommer att ha i många år framöver, så jag förstår att hon då väldigt gärna vill ha en av de raser hon är så väldigt intresserad av. Det är ju oerhört viktigt att det blir rätt.
Jag funderar också på hur man resonerar kring provridning i sådana här fall. Dottern är ganska liten och nätt, och jag är betydligt större (ca 160 vs. ca 175 cm) så hon vill ha och trivs bäst på en mindre häst än vad jag kanske kan provrida. Hon är också väldigt försiktig med nya hästar, och vi kan givetvis inte räkna med att köpa en färdigutbildad häst som är van med ryttare med hennes behov etc. Därför kan hon inte själv provrida sin framtida häst.
Vågar man lita på säljarens beskrivning om hästen, videor som visar den i ridning och hantering o. s. v? Lånar man med sig en mindre ryttare för provridning, och i så fall, hur gör man om hästen man är intresserad av finns i ett annat land?
Jag har tränat min nuvarande häst själv (med vägledning av en mycket duktig tränare, naturligtvis) för att ha lite koll och "ha gjort det förr", när det blir dags för dotterns häst. Jag är alltså fullt medveten om arbetet som ligger framför mig i både hantering, och i situationen runt ridning, för att få en (redan trygg och stabil) häst att bli lämplig för dottern. Jag vet vilka egenskaper en sådan häst absolut måste ha, och vilka som vi inte alls önskar. Vi har också tillgång till bra hjälp i dotterns nuvarande ridinstruktör, som utbildad flertalet hästar för pararidning på ridskolor. Den biten känns trygg och under kontroll, det är just tankarna kring hästköp (hur, var, vem) som jag gärna bollar med andra redan nu, även om hästen kanske inte kommer att köpas än på många månader