Återuppta ridningen efter 20 år! Tankar?

Jag vet inte, mina perspektiv är ju lite annorlunda. Men mina föräldrar betalade 50 000 sek för en välriden en allround häst redan 2003. Nu hade den också väldigt bra rörelser, men kastade å andra sidan av nybörjarna till höger och vänster på en ridskola och var allmänt oprövad utanför ridskoleverksamhet. Så jag undrar lite hur man hittar en vettig häst (ej ponny) för 50 000-60 000 sek idag. Men där kanske andra på buke som inte är så fast i världen av mer ”fancy” hästar har bättre input?
Ja, jag har sett en del annonser som verkar lovande. Jag tror inte att man får lov att länka här men det har rört sig bland annat om fullblod, varmblod och kallblod i rätt ålder och med helt rätt egenskaper. Men som alltid skönmålas annonser och det står inget om skadehistoriken så man får vara uppmärksam som köpare och undersöka hästen noga.

En grej jag har noterat nu är att ridbyxorna har förändrats på dessa år. Numera går det knappt att få tag på helskodda ridbyxor i mocka som nog var det vanligaste förr. Numera är det silikon som gäller så jag var ju så illa tvungen att köpa mig ett par sådana. Hur är de i greppet jämfört med mocka, ni som testat båda varianterna?

En grej jag har noterat nu är att ridbyxorna har förändrats på dessa år. Numera går det knappt att få tag på helskodda ridbyxor i mocka som nog var det vanligaste förr. Numera är det silikon som gäller så jag var ju så illa tvungen att köpa mig ett par sådana. Hur är de i greppet jämfört med mocka, ni som testat båda varianterna?
Gjorde samma iakttagelse när jag börjar igen! En del med silikonskoning blir väldigt klistriga, lite för mycket så man inte kan röra sig. Men andra har väldigt lite grepp. Och en del tycker att silikon sliter på sadeln.

Gjorde samma iakttagelse när jag börjar igen! En del med silikonskoning blir väldigt klistriga, lite för mycket så man inte kan röra sig. Men andra har väldigt lite grepp. Och en del tycker att silikon sliter på sadeln.
Ja, man vill ju inte sitta helt klistrad heller. Kan förstå att det sliter mer på sadlarna. Har köpt ett par nu som jag ska prova att rida i, men ska försöka få tag på mocka också framöver. Hoppas också kunna få tag på ett bra par (korta) chaps i mockatyp som jag red mycket i förr.

Ping för fullblod är att de är ofta väldigt dyra att äga. Ofta dålig hovkvalité, behöver mycket foder och jag utgår från att alla fullblod har kissen spines. De kan fungera ypperligt men kräver lite extra pyssel och definitivt bra ridning för den sakens skull.

Ping för fullblod är att de är ofta väldigt dyra att äga. Ofta dålig hovkvalité, behöver mycket foder och jag utgår från att alla fullblod har kissen spines. De kan fungera ypperligt men kräver lite extra pyssel och definitivt bra ridning för den sakens skull.

Nyfiken på kissing spine? Är det nått som är mer vanligt hos vissa raser?

Ja, man vill ju inte sitta helt klistrad heller. Kan förstå att det sliter mer på sadlarna. Har köpt ett par nu som jag ska prova att rida i, men ska försöka få tag på mocka också framöver. Hoppas också kunna få tag på ett bra par (korta) chaps i mockatyp som jag red mycket i förr.
Finns ridbyxor med fuskmocka på The Bohemian Horse. Har inte provat själv så jag vet inget om dem.

Ja, generellt är det nog mycket så. Kissing spines hoppas jag inte att alla har dock men vanligare där ja. Det är lite extra att tänka på kring fullbloden helt klart.

Finns ridbyxor med fuskmocka på The Bohemian Horse. Har inte provat själv så jag vet inget om dem.
Tack för tipset! :up: Det ska jag kolla. Jag såg också att Svensk ridsport hade ett par supersnygga för ca någon tusenlapp med riktig mocka. Annars har jag inget emot att köpa begagnat så ska hålla utkik efter det med.

Nyfiken på kissing spine? Är det nått som är mer vanligt hos vissa raser?
Ja det är överrepresenterat hos fullblod. Har hittills inte mött ett enda utan någon grad av KS. Finns många åkommor som är vanligare inom en viss ras. Tex spatt hos islänningar, CPL och mallanders hos tyngre hästar med mycket hovskägg, EMS inom flera ponnyraser och även PRE mm.

Ja det är överrepresenterat hos fullblod. Har hittills inte mött ett enda utan någon grad av KS. Finns många åkommor som är vanligare inom en viss ras. Tex spatt hos islänningar, CPL och mallanders hos tyngre hästar med mycket hovskägg, EMS inom flera ponnyraser och även PRE mm.

Jo det visste jag (de andra sjukdommarna hos respektive ras)
Men aldrig hört om kissing spines vs fullblod 🙂

Ja, när det kommer till bil så vill jag köpa rejäla grejer så jag förstår hur du menar. Där är det inte värt att vara dumsnål. Däremot, med djur… Hmm, jag vet inte. Djur är levande varelser och allt kan hända. En bil kan man reparera. I värsta fall kan det bli frågan om avlivning med djur. Men absolut, jag förstår att välridna allroundhästar kostar en slant. Eftersom jag har dottern att tänka på så blir det ju lite mer att ta hänsyn till. 30 kan vara alldeles för lite, så om den rätta hästen dyker upp är ändå 50-60 rimligt. Men efter det börjar det bli lite för ”läskigt” för min del.
Jag säger inte att det är samma för dig men jag tänker tvärtom den här gången när jag ska köpa häst. Den här gången ska jag nämligen lägga en slant på att få en trygg häst där andra redan har gjort det grundläggande jobbet med att tex vänja hästen vid olika miljöer. Har haft alla mina tidigare hästar sedan de var unga och ibland undrat varför jag inte lade en extra peng på att tex köpa en redan tävlad /mer hoppad/lastvan/etc etc etc häst. Den där känslan av att ha lagt mycket pengar på själva köpet försvinner rätt snabbt i mängden andra pengar som försvinner när man har häst. I alla fall när åren tickar på..

Är dock denna gången ansvarig för mitt barn också. Tanken är att hon bla ska lära sig att hoppa bättre på denna häst och hon är en mjuk och inte så kaxig liten ryttare så går inte att köpa vilken ponny som helst 😊

Jag har ett par från Bohemian, jättenöjd med dem! Jag tycker det framför allt var i början när silikon var nytt på ridbyxor som det var väldigt klibbigt. På kvalitetsridbyxor eller tights idag är det inte alls så, och jag tvekar inte att rida i dyr sadel med silikonbyxor. Men som sagt, gillar även byxorna från Bohemian med konstmocka, snygg grön färg har de också.

Jag säger inte att det är samma för dig men jag tänker tvärtom den här gången när jag ska köpa häst. Den här gången ska jag nämligen lägga en slant på att få en trygg häst där andra redan har gjort det grundläggande jobbet med att tex vänja hästen vid olika miljöer. Har haft alla mina tidigare hästar sedan de var unga och ibland undrat varför jag inte lade en extra peng på att tex köpa en redan tävlad /mer hoppad/lastvan/etc etc etc häst. Den där känslan av att ha lagt mycket pengar på själva köpet försvinner rätt snabbt i mängden andra pengar som försvinner när man har häst. I alla fall när åren tickar på..

Är dock denna gången ansvarig för mitt barn också. Tanken är att hon bla ska lära sig att hoppa bättre på denna häst och hon är en mjuk och inte så kaxig liten ryttare så går inte att köpa vilken ponny som helst 😊
Ja, det är inte så lätt att hitta helt rätt och likt mig har du också fler och mer att tänka på då. Priserna är ju helt annat än när jag var aktiv, även på själva ridutrustningen. Det är mer upptrissat numera.

Jag tänker att det viktigaste är att man är verkligt ärlig med vad man vill få ut av hästlivet och lägger ribban där.

Jag kommer aldrig lägga 50-100k på en häst i inköp, aldrig. Så är det bara. De pengarna lägger jag hellre på allt runt omkring/bränner upp på vet vård. MEN något som är viktigt här är att jag inte riktigt har häst av samma skäl som de flesta andra, jag har häst mer som folk har katt. Det är livsstilen, att leva och andas häst som är det jag brinner för. Dont get me wrong. Det är kul att rida men det är för mig en mindre bonus. Att se dom i hagen, att sitta och nörda och planera hur jag ska fixa och berika hagen, att sitta uppe sent och plugga och sedan använda den kunskapen för att ge mina djur ännu bättre liv, atr få gu ut i hagen en sen kväll omgiven av mjuka mular, stå och pyssla, borsta och i största allmänhet bara vara med dem, där trivs jag som bäst.
Om jag sen dessutom får köra, rida, trickträna eller bara ta en promenad är bara ytterligare en guldkant på samvaron.

Men om man värderar ridningen högre än vad jag gör och inte vill/kan utbilda från början/omskola så får man nog vara beredd att gå upp rätt rejält i pris om man inte vill bli missnöjd.
Som andra säger, pengarna bränner du ändå på ett eller annat sätt. Att då dessutom stå där med en häst som inte fungerar/trivs/klarar det man vill göra är ju inte kul. Då är det nog bättre att ta risken med den dyrare hästen som är bättre utbildad, trygg och schysst.

Jag tänker att det viktigaste är att man är verkligt ärlig med vad man vill få ut av hästlivet och lägger ribban där.

Jag kommer aldrig lägga 50-100k på en häst i inköp, aldrig. Så är det bara. De pengarna lägger jag hellre på allt runt omkring/bränner upp på vet vård. MEN något som är viktigt här är att jag inte riktigt har häst av samma skäl som de flesta andra, jag har häst mer som folk har katt. Det är livsstilen, att leva och andas häst som är det jag brinner för. Dont get me wrong. Det är kul att rida men det är för mig en mindre bonus. Att se dom i hagen, att sitta och nörda och planera hur jag ska fixa och berika hagen, att sitta uppe sent och plugga och sedan använda den kunskapen för att ge mina djur ännu bättre liv, atr få gu ut i hagen en sen kväll omgiven av mjuka mular, stå och pyssla, borsta och i största allmänhet bara vara med dem, där trivs jag som bäst.
Om jag sen dessutom får köra, rida, trickträna eller bara ta en promenad är bara ytterligare en guldkant på samvaron.

Men om man värderar ridningen högre än vad jag gör och inte vill/kan utbilda från början/omskola så får man nog vara beredd att gå upp rätt rejält i pris om man inte vill bli missnöjd.
Som andra säger, pengarna bränner du ändå på ett eller annat sätt. Att då dessutom stå där med en häst som inte fungerar/trivs/klarar det man vill göra är ju inte kul. Då är det nog bättre att ta risken med den dyrare hästen som är bättre utbildad, trygg och schysst.
Fint inlägg! Jag är lite mer som du så jag känner igen mig i din text. Jag skulle kunna tänka mig allt möjligt med hästen så som att köra och träna tricks. Fantastiskt roligt och saker som stärker relationen! För mig är relationen så viktig och att hästen trivs och tycker det vi gör är kul. Sedan har vi ju dottern som nog skulle vilja hoppa lite och så, kanske gå några tävlingar med den, köra lättare dressyr osv. Men jag tror inte det är på någon högre nivå faktiskt. Hon älskar också allt runtomkring i stallet och håller på att lära sig. Trygg och schysst måste den därför vara. Och utbildad så till den grad att den är välriden. Dottern ska kunna rida den i alla gångarter utan att man behöver vara på tårna, hoppa några lägre hinder, kunna grunden i dressyr. Ungefär som vilken ridskolehäst som helst och utan konstiga egenheter samt vara frisk. Ja, jag inser att det låter som en dyr häst. Men som sagt, jag har sett annonser på fullblod, ridtravare och en del kallblod med dessa egenskaper under 50. Är inte ute efter något fancy eller på högre nivå än så. Jag tror inte dottern är det heller, just nu iallafall. Hon är nöjd att bara få hänga i stallet och rida.

Trygg och schysst måste den därför vara. Och utbildad så till den grad att den är välriden

Det här är det som driver upp prislappen!

Om man lägger dit "har skadehistorik" och "inte blivit riden på flera år" så kan du hitta en billig guldhäst, men som kan kräva desto mer pengar under igångsättning, och risken för att skadan rivs upp finns alltid.

Men trygg, shysst, välriden, frisk, mellan 7-18 år, så är det nog mycket osannolikt att hitta en oavsett ras för under ca 75k.

Trygg, shysst, välriden = har kostat någon massvis i tid och pengar. Utbildning kostar.

Det här är det som driver upp prislappen!

Om man lägger dit "har skadehistorik" och "inte blivit riden på flera år" så kan du hitta en billig guldhäst, men som kan kräva desto mer pengar under igångsättning, och risken för att skadan rivs upp finns alltid.

Men trygg, shysst, välriden, frisk, mellan 7-18 år, så är det nog mycket osannolikt att hitta en oavsett ras för under ca 75k.

Trygg, shysst, välriden = har kostat någon massvis i tid och pengar. Utbildning kostar.
Ja precis. Det är sant. Jag önskar att jag kunde länka till annonser jag har hittat som är väldigt intressanta och är lite det jag söker. Men i stora drag är det en valack, 13 år, fullblod, läromästare som kan ridas av alla, fina gångarter, supersnäll mot både människor och hästar etc. Priset är 15 bara! Står inget om skador dock.
Ett annat exempel är en riktigt fin kallblodstravare, valack, 6 år, hoppar fint, snäll, fina gångarter, säker, skadefri, snäll i all hantering etc. Priset är 60.
Eller en stabil, orädd, inriden, nordsvensk, valack på 6 år, snäll, kan ridas ut ensam, alla gångarter sitter, trafiksäker, westernutbildad m.m. Priset är 45.
Finns mycket sådana annonser.

Ja precis. Det är sant. Jag önskar att jag kunde länka till annonser jag har hittat som är väldigt intressanta och är lite det jag söker. Men i stora drag är det en valack, 13 år, fullblod, läromästare som kan ridas av alla, fina gångarter, supersnäll mot både människor och hästar etc. Priset är 15 bara! Står inget om skador dock.
Ett annat exempel är en riktigt fin kallblodstravare, valack, 6 år, hoppar fint, snäll, fina gångarter, säker, skadefri, snäll i all hantering etc. Priset är 60.
Eller en stabil, orädd, inriden, nordsvensk, valack på 6 år, snäll, kan ridas ut ensam, alla gångarter sitter, trafiksäker, westernutbildad m.m. Priset är 45.
Finns mycket sådana annonser.
Kallblodstravaren/nordsvensken är nog ok, men en läromästare för 15? Jag anar ugglor i mossen

• Gilla
Reactions: Sel
Kallblodstravaren/nordsvensken är nog ok, men en läromästare för 15? Jag anar ugglor i mossen
Ja, jag håller med. Låter för bra för att vara sant. Men 50-60 känns för mig rimligt att lägga. Dock inte mer än så tror jag. 6åringar är dock i yngsta laget men de verkar vara bra inridna och inte bralliga som yngre kan vara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 084
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
821
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 755
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 639
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar