Småhunds ägare

jagbaraundrar

Trådstartare
Hej!
Jag måste bara få skriva av mig.
Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi människor som har små hundar som väger mindre än ett av mina hundars huvud.

Dem skäller ut mig och mina hundar och har noll koll på deras som gör kullerbyttor i kopplet dom heller inte kortar in.

Idag mötte jag 2 människor med två små hundar som gick på led den ena 10m framför den andra, den ena kortade upp sitt koppel något och mina hundar brydde sig inte.
Jag har alltid mina inne vid mig,den ena vid sidan och den andra bakom för att inte uppta hela trottoaren.

Men karln som kom efter den ena hade fan hela sitt koppel på 180cm ute och höll i handtaget? Jag bad han korta upp kopplet var på jag får till svar ”det är en riktigt kaxmaja det här”
Den lilla hunden som knappt kan väga mer än 3kg var säkert 40cm ifrån mina ben var på min ena som går bakom mig drar mot den lilla hunden så jag får ta tag i honom.
Blir så jävla irriterad på folk som har så pass små hundar som dom enkelt bara hade kunnat hala in vid sin sida låter de härja fritt i kopplet.

Mina hundar hade inte brytt sig om de små mötande hundarna hade härjat omkring sin husse.

Det är för mig bara helt oförståeligt att man inte kortar upp kopplet. Och framförallt att jag ska behöva ta tag i min hund för att dem släpper fram deras.

Ja jag vet inte, bara jävligt arg och behöver skriva av mig.mina hundar uppför sig alltid vid hundmöten oavsett om den mötande inte gör det. Men snälla släpp iaf inte fram hundarna så nära, jag förstår inte.

För att nyansera så är det jävligt jobbigt med människor som har sina labbar, amstaffs och Berner senners lösa utan att ha någon koll på dom. Så dom springer fram till min kopplade dvärghund och stressar honom som satan. Efter ett antal sådana upplevelser, sedan valpåldern, så blir det ofta stressat och reaktivt vid hundmöten.

Sen håller jag så klart kort koppel och avstånd till andra vi möter.

Jag tycker helt enkelt du är väl onyanserad.

Det här med lösa hundar som kommer fram (eller hundar som på annat sätt kommer fram till mina hundar) är nog det jag själv tenderar att bli mest irriterad på. Utan oavsett hur snäll den lösa hunden är, oavsett om den är liten och söt och "ofarlig", så accepterar mina hundar inte att främmande hundar kommer fram till dem. Mina hundar bryr sig inte ett skit om andra hundar som håller normalt avstånd eller ignorerar hundarna, och de fungerar problemfritt på tävlingar, hundpromenader med hundklubben etc. där hundarna vet att man inte behöver bry sig om varandra. Men främmande hund som vill fram till dem? Nej.
Så oavsett hur glad och snäll den lösa hunden är, så kommer mina kopplade hundar försöka flyga på och brotta ner den om hunden kommer fram till dem. Och mina hundar är visserligen inga jättehundar, men de är inte små heller - storpudeln har utan att tveka en sekund börjat brotta ner en schäfer som kom framspringande mot henne innan vi hann bryta (på en träning när min hund kom fint på inkallning, men blev avbruten mitt i av schäfern som kom lös och kom framrusande).
Så alla ägare som går med hundarna lösa därför att "x är så snäll, x vill bara hälsa", de blir jag extra irriterad på. Mina vill INTE hälsa på din snälla hund.

Hej!
Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi människor som har små hundar som väger mindre än ett av mina hundars huvud.

Dem skäller ut mig och mina hundar och har noll koll på deras som gör kullerbyttor i kopplet dom heller inte kortar in.

Idag mötte jag 2 människor med två små hundar som gick på led den ena 10m framför den andra, den ena kortade upp sitt koppel något och mina hundar brydde sig inte.
Jag har alltid mina inne vid mig,den ena vid sidan och den andra bakom för att inte uppta hela trottoaren.

Men karln som kom efter den ena hade fan hela sitt koppel på 180cm ute och höll i handtaget? Jag bad han korta upp kopplet var på jag får till svar ”det är en riktigt kaxmaja det här”
Den lilla hunden som knappt kan väga mer än 3kg var säkert 40cm ifrån mina ben var på min ena som går bakom mig drar mot den lilla hunden så jag får ta tag i honom.
Blir så jävla irriterad på folk som har så pass små hundar som dom enkelt bara hade kunnat hala in vid sin sida låter de härja fritt i kopplet.

Mina hundar hade inte brytt sig om de små mötande hundarna hade härjat omkring sin husse.

Det är för mig bara helt oförståeligt att man inte kortar upp kopplet. Och framförallt att jag ska behöva ta tag i min hund för att dem släpper fram deras.

Ja jag vet inte, bara jävligt arg och behöver skriva av mig.mina hundar uppför sig alltid vid hundmöten oavsett om den mötande inte gör det. Men snälla släpp iaf inte fram hundarna så nära, jag förstår inte.
Jag - som småhundsägare - blir lika irriterad.
Min lilla får inte göra saker mina tidigare inte fick. Avskyr bjäbbande t.ex

Har nån tanke att den genomsnittliga småhundsägaren inte ser sig som "hundägare" på samma sätt som t.ex ägaren av en labbe?

Jag - som småhundsägare - blir lika irriterad.
Min lilla får inte göra saker mina tidigare inte fick. Avskyr bjäbbande t.ex

Har nån tanke att den genomsnittliga småhundsägaren inte ser sig som "hundägare" på samma sätt som t.ex ägaren av en labbe?

Kanske kombinerat med att en liten hund inte ses som en "riktig hund" lika mycket som en labbe eller schäfer, till exempel?

Jag har faktiskt tänkt på det, framför allt när jag tar flattarna med mig på stadspromenad för att de ska få se annat än lugnet på landet. Ofta finns det ett mönster när vi får hundmöten med en hund som har svårt för det. Är det en större hund brukar människan i kopplet oftast försöka arbeta med sin hund, på olika sätt. Skapa kontakt, öka avstånd, sätta hunden och låta oss passera (inte min favorit, men bättre än inget) o. s. v. En majoritet av de med liten hund gör ingenting, även om deras hund beter sig långt mycket än de flesta stora hinner göra innan deras människa kliver in och hjälper dem.

Min gissning är att vissa med små hundar tänker att de inte är "läskiga", och att det därför är okej att de beter sig som de gör, medans en stor hund sällan tillåts fortsätta eftersom det så uppenbart är ett problem om hunden väger 30+ kg och gör utfall i kopplet.

Lösa hundar råkar vi tack och lov inte ur för! De enda läsa hundar jag brukar se är våra egna, och de stör ingen.

Hej!

Jag blir jämt så paff över hur dessa människor inte har en tanke på vilken fara småhundar kan hamna i när de får springa rätt fram till stora hundar.

"Han är snäll," har jag fått höra flera gånger när hunden är påväg. Liksom, Jaha? Min låne-labbe är INTE det om en främmande hund helt utan hyffs springer rätt fram till honom och beter sig illa.

Kanske kombinerat med att en liten hund inte ses som en "riktig hund" lika mycket som en labbe eller schäfer, till exempel?

Jag har faktiskt tänkt på det, framför allt när jag tar flattarna med mig på stadspromenad för att de ska få se annat än lugnet på landet. Ofta finns det ett mönster när vi får hundmöten med en hund som har svårt för det. Är det en större hund brukar människan i kopplet oftast försöka arbeta med sin hund, på olika sätt. Skapa kontakt, öka avstånd, sätta hunden och låta oss passera (inte min favorit, men bättre än inget) o. s. v. En majoritet av de med liten hund gör ingenting, även om deras hund beter sig långt mycket än de flesta stora hinner göra innan deras människa kliver in och hjälper dem.

Min gissning är att vissa med små hundar tänker att de inte är "läskiga", och att det därför är okej att de beter sig som de gör, medans en stor hund sällan tillåts fortsätta eftersom det så uppenbart är ett problem om hunden väger 30+ kg och gör utfall i kopplet.

Lösa hundar råkar vi tack och lov inte ur för! De enda läsa hundar jag brukar se är våra egna, och de stör ingen.
Jag tänker att det också kan vara tvärtom. Att man köper en liten (oftast då sällskaps) hund för man vet med sig att man inte är intresserad av att träna den. Och då blir det inte ens allmänlydnadsträning, utan verkligen bara sällskap.

Jag tänker att det också kan vara tvärtom. Att man köper en liten (oftast då sällskaps) hund för man vet med sig att man inte är intresserad av att träna den. Och då blir det inte ens allmänlydnadsträning, utan verkligen bara sällskap.

Det är väl just så det kan bli om man inte ser sin lilla hund som en "riktig hund"? Alltså om man skaffat den med tanken att inte träna ens det mest grundläggande.

Det är väl oengagerade och respektlösa hundägare generellt som är ett problem, inte specifikt de som har småhundar.
Själv möter jag hellre en lealös småhundsägare än någon med stor hund som inte har koll - men inget är okej.
Ja förstås, skulle det vara mer obehagligt om någon tex mött mig med mina två CC och dom skulle betett sig lika som denna lilla hund.

Men generellt så verkar det ju vara så att folk med större hundar antingen försöker jobba med sin hund eller tar avstånd, men det gör ju inte de med en mindre hund.

Det man är rädd för är ju att en av mina skulle råka skada den stackars lilla hunden som han släppte fram. Det hade vart mina hundars fel fast än det var de mötande som släppte fram sin hund.

För att nyansera så är det jävligt jobbigt med människor som har sina labbar, amstaffs och Berner senners lösa utan att ha någon koll på dom. Så dom springer fram till min kopplade dvärghund och stressar honom som satan. Efter ett antal sådana upplevelser, sedan valpåldern, så blir det ofta stressat och reaktivt vid hundmöten.

Sen håller jag så klart kort koppel och avstånd till andra vi möter.

Jag tycker helt enkelt du är väl onyanserad.
Ja det förstår jag, och jag förstår inte heller alla som har sina hundar lösa då det uppenbarligen inte har koll på de, Ansvarslöst.

Ja det kanske jag är, men här där jag bor iaf så är min upplevelse så, och jag säger inte att alla är så men de flesta vi mött här hemma är så. Och jag tycker de e ledsamt att jag ska känna att jag ska behöva ta omvägar för att de inte kan ta in sin hund till sidan.

känns bara som att de med mindre hundar inte jobbar med dessa på samma vis som de med större hundar. Fast en deras beteende är lika illa som om en stor skulle bete sig på det viset.

Jag tycker synd om den lilla hunden spc när ägaren i det hära fallet släppte fram sin hund till mina två 50kgs klunsar. De hade aldrig ens behövt bitit den lilla hunden utan bara tryckt till den och det hade kunnat uppstå en skada och då hade det vart mina hundars fel.

Jag blir frustrerad då jag vill kunna skydda mina hundar från dessa situationer.

Ja förstås, skulle det vara mer obehagligt om någon tex mött mig med mina två CC och dom skulle betett sig lika som denna lilla hund.

Men generellt så verkar det ju vara så att folk med större hundar antingen försöker jobba med sin hund eller tar avstånd, men det gör ju inte de med en mindre hund.

Det man är rädd för är ju att en av mina skulle råka skada den stackars lilla hunden som han släppte fram. Det hade vart mina hundars fel fast än det var de mötande som släppte fram sin hund.
Jag ser inte det du ser. :) Jag tycker generellt att fler småhundsägare i alla fall har sina hundar kopplade (även om de kanske beter sig som små as är de i alla fall under någon slags kontroll) medan många storhundsägare är mer av sorten "Men han vill bara LEKA!" och har dem lösa.

Menja,jag förstår helt och hållet din rädsla.
Jag har haft en reaktiv hund (terriertanten på bilden <3 ) och min största rädsla var mycket sällan att någon annan hund skulle skada henne, utan att hon skulle ge sig på hunden som kom fram... Men så länge den andra hunden är kopplad har man i alla fall valet att helt enkelt styra åt sidan/gå kroken och passera.

Jag blir jämt så paff över hur dessa människor inte har en tanke på vilken fara småhundar kan hamna i när de får springa rätt fram till stora hundar.

"Han är snäll," har jag fått höra flera gånger när hunden är påväg. Liksom, Jaha? Min låne-labbe är INTE det om en främmande hund helt utan hyffs springer rätt fram till honom och beter sig illa.

Jag ocksa blir galen nar sma hundar slapps fram till stora hundar "for min hund ar ju sa snall". Nar jag hade mina rottisar och agaren kom lullande langt bakom hunden som hade sikte pa min rottis och ropade "Den ar snall" ... larde jag mig att det mest effektiva var att ropa tillbaka, "Det ar inte min".

Min forsta rottis som jag borjade saga inte var snall hade egentligen inga problem, trotts att hon blev attakerad flera ganger av mindre hundar. Hon litade dock pa mig sa om jag rot att hon skulle lata bli sa bet hon aldrig tillbaka.
Rottis nummer tva och Mallen ar/var dock inte lika "trusting" och biter tillbaka om nagon kommer pa ideen att komma fram i syfte att attackera dem.

Annu har jag lyckats avstyra det hela och jag har inte rakat ut for losa hundar eller smahundar som det ropas att de ar "snaaallllaaa" mer an nagra fa ganger med Mallen ... Men jag bavar for den dag han blir attakerad pa riktigt, han slapper mycket ogarna det han har i munnen om det inte ar nagot vi tranat pa att slappa. Det ar lite svart att trana pa att slappa en liten hund.

Jag ser inte det du ser. :) Jag tycker generellt att fler småhundsägare i alla fall har sina hundar kopplade (även om de kanske beter sig som små as är de i alla fall under någon slags kontroll) medan många storhundsägare är mer av sorten "Men han vill bara LEKA!" och har dem lösa.

Menja,jag förstår helt och hållet din rädsla.
Jag har haft en reaktiv hund (terriertanten på bilden <3 ) och min största rädsla var mycket sällan att någon annan hund skulle skada henne, utan att hon skulle ge sig på hunden som kom fram... Men så länge den andra hunden är kopplad har man i alla fall valet att helt enkelt styra åt sidan/gå kroken och passera.
Jag skriver bara mina erfarenheter, och jag har inte träffat någon sådan än, peppar peppar ta i trä.

Mina hundar är inte reaktiva men heller inga robotar, hade jag kunna valt en annan väg för att slippa möta denna hund så hade jag det. Men jag har oturen att det är snö och stora plogvallar ute. Och man vill väl ändå tänka att han tar in hunden om jag ber om de..

ja det är ju helt sjukt? Hur kan dom inte själva se problemet liksom.
Och oavsett vad så är det väl väldigt enkelt att ta in hunden till sin sidan när den väger knappa 4kg.
Så tungt och så stark kan den ju absolut inte vara.

Hade sån go lust och bara sätta mina hundar en bit bort å springa fram till den här karln å skrika,flåsa upp i hans ansikte och fråga om han tyckt de var trevligt.

Hej!

Ja det är ett under att man inte är mer rädd om sin lilla hund 😅 möter tyvärr ungefär lika ofta folk som har noll koll på sina stora hundar. För bara någon vecka sen så mötte jag en man med en flat (eller liknande) på elljusbanan som stannade, lät hunden lägga sig och fokusera på oss och flög upp och släpade husse på det hala underlaget precis när vi gick förbi så den nästan sprang in i rumpan på min schäfer. Som faktiskt var riktigt duktig och fortsatte gå i fokuserat fotgående. Det är ju inte en jättebred väg direkt 😅

Men folk behöver verkligen gå en kurs och lära sig hundspråk när de köper hund. Det syntes långa vägar vad hunden tänkte göra och ändå var han så oförberedd. Och fatta hur lätt skador sker. Man får väl hoppas att folk inte med flit sätter sin (framförallt lilla) hunds liv på spel var och varannat möte..

Jag ocksa blir galen nar sma hundar slapps fram till stora hundar "for min hund ar ju sa snall". Nar jag hade mina rottisar och agaren kom lullande langt bakom hunden som hade sikte pa min rottis och ropade "Den ar snall" ... larde jag mig att det mest effektiva var att ropa tillbaka, "Det ar inte min".

Min forsta rottis som jag borjade saga inte var snall hade egentligen inga problem, trotts att hon blev attakerad flera ganger av mindre hundar. Hon litade dock pa mig sa om jag rot att hon skulle lata bli sa bet hon aldrig tillbaka.
Rottis nummer tva och Mallen ar/var dock inte lika "trusting" och biter tillbaka om nagon kommer pa ideen att komma fram i syfte att attackera dem.

Annu har jag lyckats avstyra det hela och jag har inte rakat ut for losa hundar eller smahundar som det ropas att de ar "snaaallllaaa" mer an nagra fa ganger med Mallen ... Men jag bavar for den dag han blir attakerad pa riktigt, han slapper mycket ogarna det han har i munnen om det inte ar nagot vi tranat pa att slappa. Det ar lite svart att trana pa att slappa en liten hund.
Du kan få låna min pinne att träna på .han kommer släppa henne frivilligt :D

Det är väl just så det kan bli om man inte ser sin lilla hund som en "riktig hund"? Alltså om man skaffat den med tanken att inte träna ens det mest grundläggande.
Ja, förutom att jag inte står bakom "riktig hund".

Mitt inlägg var ett komplement till det här;
"Min gissning är att vissa med små hundar tänker att de inte är "läskiga", och att det därför är okej att de beter sig som de gör, medans en stor hund sällan tillåts fortsätta eftersom det så uppenbart är ett problem om hunden väger 30+ kg och gör utfall i kopplet."

Jag tänkte skriva något liknande om stora hundar. Mina små har vid flertalet gånger blivit attackerade och jagade av stora hundar vilket gjort dom rädda och det har lämnat stora men hos dom vilket gör att dom oftast blir oroligare och räddare när vi möter stora hundar än små.

När jag ser en ägare med en stor hund som kämpar och sliter i kopplet blir jag som småhundsägare livrädd för hur ett enda bett från en stor hund skulle kunna krossa ett ben på min hund med ett bett.

I förrgår blev vi attackerade av stor svart hund av okänd ras. Jag såg på håll en kvinna stå vänd med ryggen mot mig med sin stora hund som sprang runt lös på vägen, jag försökte få kvinnans uppmärksamhet och ropade på henne, jag väntade för att se om hon själv skulle inse att hunden då och då försvann helt från hennes synvinkel men nej och det fanns bara en väg hem så jag hade inget val. Hunden sprang fram och försökte komma åt Milou men jag buffade in Milou bakom mig så jag stod mellan honom och hunden, den försökte gång på gång ge sig på Milou, jag var lugn och sa bara Gå bort med lugn och bestämd röst och höll ut handen men den försökte bara gång på gång. Och vad gjorde ägaren, hon ropade lite halvhjärtat men sen lät hon den bara hålla på.

Som sagt har mina bara blivit jagade och attackerade av stora hundar förutom en gång då det var en hund i 10-15 kg klassen men den var så liten så den lyfte jag bara upp i nackskinnet och höll den borta från Alvin och Milou tills den lugnat sig och matten kom ifatt och jag lätt kunde sätta ner den.

Med stora hundar känner jag att det är omöjligt stoppa på samma sätt.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 217
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 833
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 516
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 091
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Uppdateringstråd 31
  • Motverka stumma höftböjare