Småhunds ägare

Beror ju helt på hur det hanteras. Om man låter sin hund, oavsett storlek, stå och skälla och/eller stirra på en annan hund så gör man fel och andra hundägare har allt rätt att bli irriterade.

Rent krasst så säger du att väldigt få ska ha hundar över en viss storlek, för det är färre än man tror som kan hålla en större hund som plötsligt kastar sig.

Jag kan hålla mina om jag är beredd, men jag har också tappat dem när jag inte varit det. Tänker dock inte skaffa mig mindre hund för att det finns en liten risk att jag inte kan hålla dem. Hade någon av dem varit aggressiv hade jag dock inte promenerat dem ihop.
Ja det kanske är så att väldigt få faktiskt ska ha stora hundar? Att du tappar dina låter ju inte så bra men är dom inte aggressiva så är det ju egentligen inte en risk för mötande utan mer om dom råkar springa ut i trafiken :)

Visst kan man bli irriterad på hundar som står och skäller absolut men är det är ändå inget olagligt att en hund skäller eller gör utfall , ni med stor hund ska kunna hantera er hund oavsett vad som händer runt omkring det är erat ansvar.

Om man låter sin hund stå och glo och skälla utan att göra något fast man är medveten om detta så tycker jag man har en väldigt trist attityd. Så klart att man kan missa signaler, de gör vi alla hela tiden, men jag pratar om de som glatt låter sin hund stå längst ute i kopplet och gapa/stirra. Och så klart att det finns situationer där man inte kan göra nåt åt det, som när man inte har plats att gå undan eller inte kan avleda.
Handlar sällan om attityd utan om ren och skär okunskap.
Många har tyvärr hund utan att vilja lära sig hund.

Ja det kanske är så att väldigt få faktiskt ska ha stora hundar? Att du tappar dina låter ju inte så bra men är dom inte aggressiva så är det ju egentligen inte en risk för mötande utan mer om dom råkar springa ut i trafiken :)

Visst kan man bli irriterad på hundar som står och skäller absolut men är det är ändå inget olagligt att en hund skäller eller gör utfall , ni med stor hund ska kunna hantera er hund oavsett vad som händer runt omkring det är erat ansvar.
Som ägare till 3-kiloshundar håller jag helt med om att man måste ta ansvar med större hundar.
Nu skulle jag aldrig låta mina springa fram ellr stå och skälla etc. Men om någon annan har en liten hund som ”vill leka”, som man ofta får höra av de som skäpper sina hej vilt, så kan ju en stor hund skada mina bara den leker och med den lilla blir det mindre skaderisk.
Vi hade problem med att stor hund kom in på vår tomt och jagade våra hundar. Inte för att bita etc. Men den sprang rätt över dem så att de tumlade omkull, blev trampade etc. Det blev de så klart rädda av. Hade det varit en annan 3-kilos hade det väl mer varit ett ickeproblem.
Och hade det varit en mindre hund än den andra stora vakthunden som sen också jagade och bet ena hunden hade väl det också känts mindre risky.

När jag bodde med mina små hundar på gård med 2 Cane Corso var vi väldigt försiktiga vid ”inskolning” för att de inte skulle försöka skoja till det och råka skada småhundarna vid oförsiktighet. Funkade fint för att både storhubdsägare och småhundägare tog ansvar.

Som ägare till 3-kiloshundar håller jag helt med om att man måste ta ansvar med större hundar.
Nu skulle jag aldrig låta mina springa fram ellr stå och skälla etc. Men om någon annan har en liten hund som ”vill leka”, som man ofta får höra av de som skäpper sina hej vilt, så kan ju en stor hund skada mina bara den leker och med den lilla blir det mindre skaderisk.
Vi hade problem med att stor hund kom in på vår tomt och jagade våra hundar. Inte för att bita etc. Men den sprang rätt över dem så att de tumlade omkull, blev trampade etc. Det blev de så klart rädda av. Hade det varit en annan 3-kilos hade det väl mer varit ett ickeproblem.
Och hade det varit en mindre hund än den andra stora vakthunden som sen också jagade och bet ena hunden hade väl det också känts mindre risky.

När jag bodde med mina små hundar på gård med 2 Cane Corso var vi väldigt försiktiga vid ”inskolning” för att de inte skulle försöka skoja till det och råka skada småhundarna vid oförsiktighet. Funkade fint för att både storhubdsägare och småhundägare tog ansvar.
Ja sen tvivlar jag inte en sekund på att det finns riktiga as till småhundar med men generellt är det mycket snack och lite verkstad på en liten hund då det ju faktiskt är hundens genetiska uppgift många gånger :)

Men det går inte skylla på att en annan hund liten som stor provocerar det är sånt en hund ska kunna hantera.
Att ignorera hundar som muckar är ju verkligen en av dom viktigaste momenten att träna på om man ska röra sig bland andra hundar 🙈

Och det är väl en av grundstenarna på alla valp och slyngelkurser om jag minns rätt.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 487
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
36 052
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 654
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 133
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Dressyrsnack nummer 18