Jag har alltid sett honom som en hund som på sätt och vis tar saker med ro, mycket mer än vad jag förväntade mig, även om han kan stressskälla och gå helt upp i varv av andra saker. När jag köpte honom tex, har aldrig varit med om maken till hund att bara liksom glatt acceptera det och ... ja, jag vet inte, vara glad och lycklig liksom. Han hängde inte läpp, om jag får uttrycka mig så, över att han nyss fått lämna ytterligare ett hem, följde glatt med mig och så var det som om han alltid känt mig. Samtidigt som han skrek när vi gick till skogen för att han inte gjort det förut och älskade (älskar) skogen, då såg man det liksom, men inne syntes det inte alls på honom. Inte att han bara var 9,5 månader heller. Han var inte valpig eller ung, bara lekfull och glad, precis som i dag, i dag är han mer lugn dock, mer världsvan, men det är svårt att ens kunna beskriva att han betedde sig väldigt annorlunda. Han har alltid varit så glad, positiv och lekfull.
När sonen bråkade så väldigt började han vakta mig och jag märkte på honom att han tog illa vid sig och inte mådde bra av bråket, men han gav ändå inte uttryck för något superstress och vande sig fort vid att sonen flyttade och det blev lugnt. Just flytten med mig hit till Nyköping var stressande de där dagarna, men även efter det fann han sig fort i sin nya miljö och han verkade trivas bättre här än i Skåne, kändes tryggare och gladare. Sedan har ju det här med ungdomarna hänt ute och påringningarna i lägenheten osv. Däremellan har han ändå varit lugn igen. Men du menar att alla dessa situationer har gjort att han nu senast liksom var droppen som fick bägaren att rinna över? För det är lite så jag tänkt, men tänkt mer utifrån flytten, att förlora flocken och att ungdomarna och barnen jävlas.
Grejen är att jag på inget sätt har några svårigheter att förstå resonemanget. Jag ser bara inte att det är en helhetslösning såsom den beskrivs i tråden, "mer motion=kan vara ensam hemma".
Jag vill ha honom kvar, men jag kan inte motionera honom som det föreslås, "det är en husky, han måste dra", jag fysiskt kan inte. Jag önskar av hela mitt hjärta att jag kunde, vilket är ytterligare en sak som tas ifrån mig, som funktionsnedsatt som andra människor har kvar, men det räcker inte att önska och vilja. Att vara beroende av andra för att han ska kunna fungera känns för riskabelt.
Alltså, om det finns en stuga utanför staden, med möjlighet till inhägnad trädgård, till hundgård, till skog, till vägar/skogsvägar för mig att ändå testa drag på, med goda kommunikationer till mitt jobb, så ja, jag skulle nappa direkt. Att jag har denna lägenheten ens är jag ytterst tacksam för, evigt, att hoppas på en spionvänlig bostad är bara en omöjlig dröm tyvärr.