Resa när man har hund?

Med fyra hundar varav två runt 40 kg är det inte speciellt lätt att hitta hundvakt - de flesta av våra vänner har hund själv och inte alltid att det funkar med att plocka in fler hundar hos dem. Så vi brukar ta med tre av våra fyra när vi tar vår årliga resa ner till Frankrike.

Den fjärde (ena whippethanen) avskyr att åka bil så han slipper följa med, att ta med honom på en 200 mil enkel resa känns inte schysst. Han är å andra sidan väldigt lätt att lämna bort då han är vänlig och lättsam på alla andra sätt utom med bilåkandet. Dessutom funkar det oftast att ha en hel hög whippets tillsammans så att hitta hundvakt till de två whipparna är inte så svårt, värre är det med de två beauceronerna. Tack och lov älskar de andra tre att åka bil så att ta med dem är inte jättejobbigt, men då yngsta beauceronen är ganska miljökänslig blir det inte alltid helt lätt att turista men vi anpassar oss helt enkelt så att det funkar även för hundarna. Att åka den tid på året när det inte är för varmt är enklast, då kan de ligga i bilen en stund utan problem.

Hade dock önskat att vi hade haft någon som kunde ta alla fyra om vi skulle vilja åka bort en helg, tex till min bror i Stockholm eller liknande, men det är som sagt inte helt lätt. Enklast är om vi kan få någon att komma och bo hos oss och ta hand om alla fyra på hemmaplan men det är inte så lätt att hitta någon som har den möjligheten.

Hur länge gäller det, är det bara över dagen när ni är på liseberg?
Vi har 5,5 timme enkel väg så vi har tänkt över 1-2 nätter också, just för att det nog inte är riktigt rimligt att köra dit, gå på liseberg hela dagen, och sedan köra hem. Vi funderade på att ta tåg, men det tog lika långt tid och var 4 ggr så dyrt...

Jag skulle vara livrädd, tänk om något händer och hundarna ryker ihop i TV-soffan! 😱 Särskilt om det är x-antal som betalar för lyxpaketet samtidigt.
Antalet platser för lyxen är begränsat just av den anledningen. Vet inte hur många platser de har men det står att den är begränsad. Sen ska de ju också ha personal där.

Vad löjligt skrivet för att kunna öka priserna, inget av det där ser jag som någon särskild lyx och vadå "lyxigare mat"? Hunden ska väl äta sin egen mat?

Men det är ju så, man kan få det mesta att låta mer värt en vad det är och vad som faktiskt borde vara ganska självklart.
Alltså vi väljer detta alternativt för att det ska vara så nära hemmiljö som möjligt. Vad gäller maten har vi oavsett med Asocts vanliga mat (färskfoder och lite torrfoder), sen får de såklart ge lite lyxigare mat någon gång iom att han tål allt.

Finns enligt mig inget rätt eller fel mellan att välja vanlig inkvartering eller denna dyrare inkvartering. Vi väljer den dyrare då vi tror att vår hund trivs bättre med den och vi känner oss mer avslappnade under semestern att han bor så.

Vi har 5,5 timme enkel väg så vi har tänkt över 1-2 nätter också, just för att det nog inte är riktigt rimligt att köra dit, gå på liseberg hela dagen, och sedan köra hem. Vi funderade på att ta tåg, men det tog lika långt tid och var 4 ggr så dyrt...
Ah, över dagen skulle jag högst troligt kunna passa dem åt dig (om de är okej med främmande människor osv osv osv). Eftersom jag har katter blir det svårt att ha hundar hemma över natten också :/

Antalet platser för lyxen är begränsat just av den anledningen. Vet inte hur många platser de har men det står att den är begränsad. Sen ska de ju också ha personal där.
Det är nog mest jag som är lite extrem men just att husera dem med andra hundar som jag inte känner eller varit med och introducerat känns läskigt. Å andra sidan låter jag knappt mamma ta med min ut på morgonrastning runt kvarteret "ifall det händer något". 😅 Finns en anledning till att jag hellre stannar hemma. :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 336
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 607
Senast: Nota
·
Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3
Svar
56
· Visningar
1 926
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 185
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka