Småhunds ägare

Precis.
Här finns det visserligen många småhundar som flamsar runt i flexi, men de är i alla fall inte lösa. Så länge de går i band skiter jag i vilket. Stor eller liten. Jag går bara kroken förbi dem.

De jag oftast möter som är lösa är labradorer och BC's. Labradorerna är ju "snälla" hundar så ägarna tycker det är okej att de brötar omkring, och collierna går sällan fram till andra hundar eftersom de är "lydiga" men det hindrar dem inte från att ge eye eller på andra vis provocera andra hundar.

I nästan alla fall här har det varit lösa småhundar, och jag är mest rädd för småhundarna och att dom eventuellt får lida för att ägarna tycker det är "gulligt" när deras "snälla hund" springer fram till andra.

Här har det varit en blandning av raser som attackerat. Aussies har varit värst och orsakat så mycket skada att en hund större än aussien tyvärr fick avlivas. Men även labbe, dvärgpudel och grand danois.

Jag har valdigt lite erfarenhet av Aussies ... mer an att de verkar ha valdigt latt till aggressive beteende mot andra hundar. Vare sig det ar att kasta sig i kopplet eller mot staketet mot annan hund pa andra sidan.

Jag har valdigt lite erfarenhet av Aussies ... mer an att de verkar ha valdigt latt till aggressive beteende mot andra hundar. Vare sig det ar att kasta sig i kopplet eller mot staketet mot annan hund pa andra sidan.
Det är vanligt med hanar med könsbunden aggressivitet. Stötte på många Aussie ägare med hanhundar som gick från gosedjur till monster (inklusive min egen) när dom såg svart.

Oansvariga hundägare är alltid ett irritationsmoment. Småhundsägare som inte är rädda om sina hundar, ägare av "lydiga hundar" som alltid har sina hundar lösa och som hjälpligt kan kallas in vid hundmöte, ägare av större, utåtagerande hundar som står och sliter i kopplet samtidigt som de gapar på hunden (just denna grupp har jag nog mest respekt – alltså i negativ mening – för, för de visar att de faktiskt inte har kontroll på sin hund alls och risken finns alltid att de tappar kopplet eller att det går sönder).

Har träffat flera ägare av stora hundar som lindat in kopplen på sina stora hundar runt träd eller lyktstolpar för att dom inte kan hålla dom annars och ägare till stora hundar som på riktigt sagt när deras hund krånglat i sig i kopplet och när jag sagt något om det har jag fått svaret att dom hoppas det kommer göra ont på hunden så att dom får stopp och kontroll på hunden. Träffade nyligen en korsning pudel, labrador, berner senner, och bordercollie. Enligt ägaren den perfekta blandningen för att det fick allt bra från varje ras O_oDen kunde ägaren inte hålla i. Den gjorde rejäla utfall mot Milou, jag och ägaren stod och pratade och jag fick flytta mig längre och längre bort för hunden släpade matten efter sig. Den var bara busig sa ägaren men hon visste inte riktigt för det var hennes sambos hund och hon visste inget om hundar, ja men min lilla hund tål inte ett slag med tassen, ett litet bett, kanske bli jagad som dom blivit förut. Så jag tackade för mig och sa att jag behövde gå vidare.

Men självklart är småhundar inte heller perfekta, det finns väl problem oavsett storlek på hunden. Individer, situationer, vardagslydnad, ägarnas förmåga att läsa av hundar osv

Har träffat flera ägare av stora hundar som lindat in kopplen på sina stora hundar runt träd eller lyktstolpar för att dom inte kan hålla dom annars och ägare till stora hundar som på riktigt sagt när deras hund krånglat i sig i kopplet och när jag sagt något om det har jag fått svaret att dom hoppas det kommer göra ont på hunden så att dom får stopp och kontroll på hunden. Träffade nyligen en korsning pudel, labrador, berner senner, och bordercollie. Enligt ägaren den perfekta blandningen för att det fick allt bra från varje ras O_oDen kunde ägaren inte hålla i. Den gjorde rejäla utfall mot Milou, jag och ägaren stod och pratade och jag fick flytta mig längre och längre bort för hunden släpade matten efter sig. Den var bara busig sa ägaren men hon visste inte riktigt för det var hennes sambos hund och hon visste inget om hundar, ja men min lilla hund tål inte ett slag med tassen, ett litet bett, kanske bli jagad som dom blivit förut. Så jag tackade för mig och sa att jag behövde gå vidare.

Men självklart är småhundar inte heller perfekta, det finns väl problem oavsett storlek på hunden. Individer, situationer, vardagslydnad, ägarnas förmåga att läsa av hundar osv
Håller med, jag möter nog ungefär lika många av stora som små som gör utfall och där ägaren inte har eller bryr sig om att ha någon koll riktigt. Det här att småhundsägarna är värst eller bryr sig minst är inte min uppfattning.

Jag bryr mig personligen inte om och inte min hund heller direkt om det är tillräckligt med avstånd om vi möter en tokig liten hund som skäller på oss. Vi är bra på att ignorera det, däremot tycker jag det är otäckt när stora hundar gör utfall då ägaren faktiskt kan ha svårt att hålla hunden.

Ja förstås, skulle det vara mer obehagligt om någon tex mött mig med mina två CC och dom skulle betett sig lika som denna lilla hund.

Men generellt så verkar det ju vara så att folk med större hundar antingen försöker jobba med sin hund eller tar avstånd, men det gör ju inte de med en mindre hund.

Det man är rädd för är ju att en av mina skulle råka skada den stackars lilla hunden som han släppte fram. Det hade vart mina hundars fel fast än det var de mötande som släppte fram sin hund.
Och det gör stora hundar också, stora hundar attackerar småhundar på löpande band.
Ex antal småhundar bits ihjäl i månaden.
Och håller verkligen inte med om något generellt att folk med stora hundar är seriösare.
Det är nog rätt lika är min erfarenhet bara att det är bra mycket värre när dom har stora hundar än små.
Så fattar inte vad du är upprörd över? Håll ordning på dina hundar? Så länge dom små inte rusar fram till er så ska du kunna hantera dina hundar oavsett hur hundar runtomkring beter sig.

Ja exakt, nu bor ju jag i ett villa område med inhängnad tomt. Mina hundar skulle aldrig bröta på folk som passerar förbi vårat hus, men skulle någon gå upp på garageuppfarten så vet hela området de, eller tex gå upp på grusgången eller smyga kring huset så får vi veta det. Och det tycker jag känns skönt.

mina CCs är så pass trygga att de klarar av att hänga i stadsmiljö, vara ute på byn och promenera, vara på klubben, ta en kaffe på ett café eller att vara på utställning you name it, men varken de eller jag uppskattar när andra mötande ägare släpper fram deras främmande hundar som skäller och står på bakbenen även fast jag sagt att jag inte vill de.
Det är bara så ledsamt, tänk om alla bara kunde ta sitt ansvar, förstår inte heller folk som ska ha hundarna lös där det finns risk att möta andra främmande hundar. Det skapar bara problem.
Ja dina cc är säkert helt perfekta liksom många småhundar också är helt perfekta.
Finns ouppfostrade hundar i fel miljö oavsett storlek.

Jag har haft både stora och små hundar och skit samt perfekta ägare/hundar finns i båda lägren.
Dock finns tendensen att bara se ”sitt perspektiv” hos många hundägare. Kanske för stt man saknar erfarenhet från det andra hållet.

Jag har haft både stora och små hundar och skit samt perfekta ägare/hundar finns i båda lägren.
Dock finns tendensen att bara se ”sitt perspektiv” hos många hundägare. Kanske för stt man saknar erfarenhet från det andra hållet.
Håller med det är så tröttsamt det här att kasta skit på småhundar för dom skäller, jag undrar mer vad som är problemet om ens stora hund inte kan hantera att en annan hund skäller.

Har ts svårt att hålla sina hundar om dom triggas av skällande småhundar är det ju snarare ts som har för mycket hund.

Håller med det är så tröttsamt det här att kasta skit på småhundar för dom skäller, jag undrar mer vad som är problemet om ens stora hund inte kan hantera att en annan hund skäller.

Beror ju helt på hur det hanteras. Om man låter sin hund, oavsett storlek, stå och skälla och/eller stirra på en annan hund så gör man fel och andra hundägare har allt rätt att bli irriterade.

Har ts svårt att hålla sina hundar om dom triggas av skällande småhundar är det ju snarare ts som har för mycket hund.

Rent krasst så säger du att väldigt få ska ha hundar över en viss storlek, för det är färre än man tror som kan hålla en större hund som plötsligt kastar sig.

Jag kan hålla mina om jag är beredd, men jag har också tappat dem när jag inte varit det. Tänker dock inte skaffa mig mindre hund för att det finns en liten risk att jag inte kan hålla dem. Hade någon av dem varit aggressiv hade jag dock inte promenerat dem ihop.

Beror ju helt på hur det hanteras. Om man låter sin hund, oavsett storlek, stå och skälla och/eller stirra på en annan hund så gör man fel och andra hundägare har allt rätt att bli irriterade.

Rent krasst så säger du att väldigt få ska ha hundar över en viss storlek, för det är färre än man tror som kan hålla en större hund som plötsligt kastar sig.

Jag kan hålla mina om jag är beredd, men jag har också tappat dem när jag inte varit det. Tänker dock inte skaffa mig mindre hund för att det finns en liten risk att jag inte kan hålla dem. Hade någon av dem varit aggressiv hade jag dock inte promenerat dem ihop.
Om du tar ansvar för din hund så tar jag ansvar för min hund. Om din hund reagerar på att min hund står och glor eller skäller så får du arbeta med din hund. Om min hund står och glor och skäller så får jag arbeta med min hund. Ingen av oss behöver bli irriterade på den andre för det. Vad vi däremot har all rätt att bli irriterade på är om din hund eller min hund kommer fram till varandras hundar för att vi inte har kontroll.

Det är inte alltid lätt att se att ens hund står och glor elakt på något vis som en annan hund tar illa vid sig av, därför kan man bara arbeta med sig själv och sina hundar. Jag tror inte spionen ger elaka blickar, men han tittar ibland, han får kommandot "fram" då, just för att det inte ska tolkas som att glo. Lilltösen skäller men det blir bättre och bättre och går att avleda på ett helt annat sätt. Kanske just därför för att jag inte hetsar upp mig över andras skällande hundar utan fokuserar på de jag har och deras beteende, så att mina inte kan sätta mitt beteende i samband med andra skällande hundar. Det är inte mitt problem att andras hundar skäller även om de triggas av mina så länge jag håller dem kopplade hos mig och de inte är någon säkerhetsrisk. Det är mitt problem att mina hundar kan reagera på andra hundar, så det fokuserar jag på.

Om du tar ansvar för din hund så tar jag ansvar för min hund. Om din hund reagerar på att min hund står och glor eller skäller så får du arbeta med din hund. Om min hund står och glor och skäller så får jag arbeta med min hund. Ingen av oss behöver bli irriterade på den andre för det. Vad vi däremot har all rätt att bli irriterade på är om din hund eller min hund kommer fram till varandras hundar för att vi inte har kontroll.

Om man låter sin hund stå och glo och skälla utan att göra något fast man är medveten om detta så tycker jag man har en väldigt trist attityd. Så klart att man kan missa signaler, de gör vi alla hela tiden, men jag pratar om de som glatt låter sin hund stå längst ute i kopplet och gapa/stirra. Och så klart att det finns situationer där man inte kan göra nåt åt det, som när man inte har plats att gå undan eller inte kan avleda.

Om man låter sin hund stå och glo och skälla utan att göra något fast man är medveten om detta så tycker jag man har en väldigt trist attityd. Så klart att man kan missa signaler, de gör vi alla hela tiden, men jag pratar om de som glatt låter sin hund stå längst ute i kopplet och gapa/stirra. Och så klart att det finns situationer där man inte kan göra nåt åt det, som när man inte har plats att gå undan eller inte kan avleda.
Det finns idioter överallt, men det du kan påverka är dig själv och dina hundar och era reaktioner på det. Personligen skulle jag aldrig låta mina hundar stå längst ut i kopplet och glo/skälla, men jag ignorerar ibland skällandet när jag känner att det bara varvar upp lilltösen (och tidigare spionen innan han lärde sig). I sådan specifika situationer, jag känner när de är på gång lite grann, är det bättre att bara låta det vara, hålla hunden kort och titta själv framåt och så fort hunden släpper minsta lilla kontakten med det andra så ger man nytt kommando och går vidare. Det är ibland det bästa sättet att lösa det på, andra gånger fungerar avleda alldeles utmärkt, andra gånger fungerar ett bestämt nej och nytt kommande ("fram!") osv. Men visst, kommer man just när jag står och stirrar framför mig och hunden står och skäller bredvid mig kan man ju tycker att jag är ett rövhål som inte säger till min hund. Helt utan att veta att det kanske är hund nummer 7 som min hund ser på sagda promenad, 6 tidigare hundar har gått bra, men nu orkade inte min hund längre- men vi måste ju gå hem liksom.

Därför jag föredrar att möta en liten som ägaren inte har koll på än en stor där ägaren inte har koll.

Som häromdagen där jag fick skrämma bort en liten som rusade fram gemon att se hotfull ut, en liten vet jag att även om den väljer attack istället för att fly så ger det inte lika stora skador som när en RR drar med sin människa fram till folk och fä.

Att du inte orkar hålla din hund/hundar ska inte vara mitt problem. Jag ser till att mina inte kommer fram till andra och andra får se till att deras inte kommer fram till mig oavsett storlek.

Men visst, kommer man just när jag står och stirrar framför mig och hunden står och skäller bredvid mig kan man ju tycker att jag är ett rövhål som inte säger till min hund. Helt utan att veta att det kanske är hund nummer 7 som min hund ser på sagda promenad, 6 tidigare hundar har gått bra, men nu orkade inte min hund längre- men vi måste ju gå hem liksom.

Absolut, håller helt med dig där. Har det runnit över för hunden är det inte mycket man kan göra. Och jobbar man med sin hund efter bästa förmåga, då gör man sitt.

Men det är ett mycket större ansvar med stor hund iom att de kan göra mycket större skada.
Jag tycker inte det räcker med att man ska kunna hålla den. Man kan inte förlita sig på koppel och muskler.
Om en stor reaktiv hund saknar kontroll och kopplet, haken, halsbandet brister så är det riktigt illa.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 481
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
36 052
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 654
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 132
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka