Vadå, så du har aldrig upplevt olika typer av smärta själv?
Det är skillnad på en akut smärta som att skära sig i fingret och en långvarig molande smärta från ett knä tex .
Själv har jag gått med långvarig smärta och det ingenting som märks utanpå en men tro mig, jag känner av den och den gör definitivt att humöret blir påverkat. Ibland är det bara ett lätt molande, ibland är det kraftig värk och vissa stnder är det en huggande smärta. Vissa dagar är bättre än andra och vissa stunder är sämre än andra, varför skulle en hunds smärtupplevelse vara annorlunda? Skillnadenr att hundar kan inte tala om att de har ont.
Min hund smärtutreddes men vi fick ta bort honom då vi inte hittade nåt sätt att hålla han över ytan långsiktigt. En bekants hund som hade liknande beteende visade sig ha så kassa höfter att han aldrig väcktes upp från sederingen när HD röntgen gjordes, veterinären sa att han fattade inte att hunden kunde ha gått på det viset utan att det märktes av mer. Han var verkligen världens mysigaste hund och helt lugn hemma men de enda tecknen på att nåt inte stod rätt till var plötsliga okontrollerade utfall utan något klart samband. Vi kunde gå förbi en person typ nio gånger på promenad men tionde gången ballade han ut helt och var okontaktbar. Det gick inte att hitta mönster i utfallsproblematiken eller samband i situationen utan det var verkligen helt slumpartat. Det var inte så ofta heller, ibland kunde det gå nån dag utan problem och 90% så gick utan några problem.
Det kan finnas hur många anledningar som helst till att en hund har ont utan att man för den skull märkt av det i vardagen beroende på vilken typ av hund man har. Allt från tandfraktur till bruten tå eller som en bekants hund som länge gått med helt avsluten muskulatur i ena bogleden utan att det upptäckts förrän långt senare. Det är verkligen inte svårt att missa smärta hos hundar, de kan ju tyvärr inte prata med oss och tala om vad som gör ont.