jagbaraundrar
Trådstartare
Helt ärligt tror jag att mycket av problemet är att folk köper hund efter "hjärtat" och inte hjärnan. Att köpa en hund som sedan många generationer är avlad för vissa egenskaper som man sedan inte kan låta den göra är lika med problem.
Det gäller oavsett storlek på hunden och i vissa fall blir ännu svårare om det är en blandras. Speciellt en som är en blandning av raser som inte är avlade för samma saker.
En hund som är avlad för vakt och vara ute mycket på gården på landet. Den kommer inte att bli bra i lägenhet och tättbebyggt område. En vallhund som aldrig får vara lös och använda huvudet, kommer att börja valla saker som mötande bilar.
Som exempel kan jag ta mina egna två hundar. Bägge är nästan lika gamla, skiljer bara två månader på dom. Bägge är födda och uppvuxna på landet och har fått precis samma träning och förutsättningar.
Hund ett har förfäder som varit små tempelhundar och han skulle definitivt kunna ligga på en kudde på ett varmt och bonat ställe var dag. Han avskyr att vara ute i kallt och vått väder. Han har vakt i sig på så sätt att han ger skall när han hör något men han "lämnar" inte sin kudde. Bär bara på saker i undantagsfall och då bara väldigt korta sträckor. Älskar uppmärksamhet från alla personer han möter, men är ändå reserverad. Går fram och hälsar sedan vänder han tillbaka till mig eller "kudden".
Hund två har förfäder som avlats för jakt och vakt under tuffa förhållanden och för att vara en enmans hund. Ägaren ska kunna ägna sig sin jakt utan att behöva fundera på var hunden är. Dessutom har man prioriterat förmåga för hunden att tänka själv. Föraren behöver inte ge så mycket kommandon, hunden löser det bara man förklarat vad som gäller. Den här hunden behöver få arbeta fysiskt med kroppen i alla väder och även få problem att lösa. Få arbetsuppgifter som den kan lösa själv. Den här hunden bryr sig inte om andra människor eller hundar så länge dom "sköter" sig. Han är lugn och trygg så länge jag är med. Han har varit dagishund d v s träffar barngrupper från olika dagis så att barn ska kunna få träffa en trygg hund. Lära barn hur man agerar runt en hund oavsett om man gillar hundar eller inte. Dyker det däremot upp någon hund eller människa för den delen som visa ett aggressivt eller hotfullt beteende blir det ett mycket tufft "monster" som inte backar för något.
Min "tempelhund" skulle med undantag av den lilla vakt som finns i honom vara den perfekta hunden för någon som inte själv är så aktiv och bor tättbebyggt. Vakten skulle kunna bli ett problem om man bor i lägenhet med mycket ljud från trappan.
Den andre behöver en aktiv ägare och bor man inte på landet och jagar alt tränar annat fysiskt blir det problem med överskottsenergi som kommer att ställa till problem. Vakten i honom kan ställa till det om man bor i hus med mycket folk som passerar utanför tomten o s v.
Ja exakt, nu bor ju jag i ett villa område med inhängnad tomt. Mina hundar skulle aldrig bröta på folk som passerar förbi vårat hus, men skulle någon gå upp på garageuppfarten så vet hela området de, eller tex gå upp på grusgången eller smyga kring huset så får vi veta det. Och det tycker jag känns skönt.
mina CCs är så pass trygga att de klarar av att hänga i stadsmiljö, vara ute på byn och promenera, vara på klubben, ta en kaffe på ett café eller att vara på utställning you name it, men varken de eller jag uppskattar när andra mötande ägare släpper fram deras främmande hundar som skäller och står på bakbenen även fast jag sagt att jag inte vill de.
Det är bara så ledsamt, tänk om alla bara kunde ta sitt ansvar, förstår inte heller folk som ska ha hundarna lös där det finns risk att möta andra främmande hundar. Det skapar bara problem.