Småhunds ägare

Precis.
Här finns det visserligen många småhundar som flamsar runt i flexi, men de är i alla fall inte lösa. Så länge de går i band skiter jag i vilket. Stor eller liten. Jag går bara kroken förbi dem.

De jag oftast möter som är lösa är labradorer och BC's. Labradorerna är ju "snälla" hundar så ägarna tycker det är okej att de brötar omkring, och collierna går sällan fram till andra hundar eftersom de är "lydiga" men det hindrar dem inte från att ge eye eller på andra vis provocera andra hundar.

I nästan alla fall här har det varit lösa småhundar, och jag är mest rädd för småhundarna och att dom eventuellt får lida för att ägarna tycker det är "gulligt" när deras "snälla hund" springer fram till andra.

Här har det varit en blandning av raser som attackerat. Aussies har varit värst och orsakat så mycket skada att en hund större än aussien tyvärr fick avlivas. Men även labbe, dvärgpudel och grand danois.

Jag har valdigt lite erfarenhet av Aussies ... mer an att de verkar ha valdigt latt till aggressive beteende mot andra hundar. Vare sig det ar att kasta sig i kopplet eller mot staketet mot annan hund pa andra sidan.

Jag har valdigt lite erfarenhet av Aussies ... mer an att de verkar ha valdigt latt till aggressive beteende mot andra hundar. Vare sig det ar att kasta sig i kopplet eller mot staketet mot annan hund pa andra sidan.
Det är vanligt med hanar med könsbunden aggressivitet. Stötte på många Aussie ägare med hanhundar som gick från gosedjur till monster (inklusive min egen) när dom såg svart.

Oansvariga hundägare är alltid ett irritationsmoment. Småhundsägare som inte är rädda om sina hundar, ägare av "lydiga hundar" som alltid har sina hundar lösa och som hjälpligt kan kallas in vid hundmöte, ägare av större, utåtagerande hundar som står och sliter i kopplet samtidigt som de gapar på hunden (just denna grupp har jag nog mest respekt – alltså i negativ mening – för, för de visar att de faktiskt inte har kontroll på sin hund alls och risken finns alltid att de tappar kopplet eller att det går sönder).

Har träffat flera ägare av stora hundar som lindat in kopplen på sina stora hundar runt träd eller lyktstolpar för att dom inte kan hålla dom annars och ägare till stora hundar som på riktigt sagt när deras hund krånglat i sig i kopplet och när jag sagt något om det har jag fått svaret att dom hoppas det kommer göra ont på hunden så att dom får stopp och kontroll på hunden. Träffade nyligen en korsning pudel, labrador, berner senner, och bordercollie. Enligt ägaren den perfekta blandningen för att det fick allt bra från varje ras O_oDen kunde ägaren inte hålla i. Den gjorde rejäla utfall mot Milou, jag och ägaren stod och pratade och jag fick flytta mig längre och längre bort för hunden släpade matten efter sig. Den var bara busig sa ägaren men hon visste inte riktigt för det var hennes sambos hund och hon visste inget om hundar, ja men min lilla hund tål inte ett slag med tassen, ett litet bett, kanske bli jagad som dom blivit förut. Så jag tackade för mig och sa att jag behövde gå vidare.

Men självklart är småhundar inte heller perfekta, det finns väl problem oavsett storlek på hunden. Individer, situationer, vardagslydnad, ägarnas förmåga att läsa av hundar osv

Har träffat flera ägare av stora hundar som lindat in kopplen på sina stora hundar runt träd eller lyktstolpar för att dom inte kan hålla dom annars och ägare till stora hundar som på riktigt sagt när deras hund krånglat i sig i kopplet och när jag sagt något om det har jag fått svaret att dom hoppas det kommer göra ont på hunden så att dom får stopp och kontroll på hunden. Träffade nyligen en korsning pudel, labrador, berner senner, och bordercollie. Enligt ägaren den perfekta blandningen för att det fick allt bra från varje ras O_oDen kunde ägaren inte hålla i. Den gjorde rejäla utfall mot Milou, jag och ägaren stod och pratade och jag fick flytta mig längre och längre bort för hunden släpade matten efter sig. Den var bara busig sa ägaren men hon visste inte riktigt för det var hennes sambos hund och hon visste inget om hundar, ja men min lilla hund tål inte ett slag med tassen, ett litet bett, kanske bli jagad som dom blivit förut. Så jag tackade för mig och sa att jag behövde gå vidare.

Men självklart är småhundar inte heller perfekta, det finns väl problem oavsett storlek på hunden. Individer, situationer, vardagslydnad, ägarnas förmåga att läsa av hundar osv
Håller med, jag möter nog ungefär lika många av stora som små som gör utfall och där ägaren inte har eller bryr sig om att ha någon koll riktigt. Det här att småhundsägarna är värst eller bryr sig minst är inte min uppfattning.

Jag bryr mig personligen inte om och inte min hund heller direkt om det är tillräckligt med avstånd om vi möter en tokig liten hund som skäller på oss. Vi är bra på att ignorera det, däremot tycker jag det är otäckt när stora hundar gör utfall då ägaren faktiskt kan ha svårt att hålla hunden.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 378
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 984
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 582
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 115
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka