Budget samt tid för hund

Jag måste bara säga att hunden ser det inte som ett straff att bli omplacerad, absolut finns det oseriösa människor som behandlar djur som slit och släng men alla som omplacerar är inte oseriösa.
Jag har själv omplacerat en hund av den enkla anledningen att han och jag inte klickade och ville inte samma saker i livet så han fick flytta till en kompis.
En hund lever i nuet och har sällan problem med att byta hem.

Har du kollat på pudlarna? Dom är allergivänliga och dessutom en friskare ras än bedlingtonterriern som dras med mycket allergier bland annat.
Nej självklart! Menade inte att shamea alla som omplacerar, jag uttryckte mig klumpigt. Hade hunden mått bättre av att omplaceras så ska man göra det som är bäst för hunden. Jag menade mer de som omplacerar ”bara för att”. Jag har full förståelse för folk som omplacerar för att de inte klickar med hunden, skaffat barn och kan inte ge all tid till hunden, behöver flytta för jobb där hunden inte kan följa med i flytten etc. Men jag att folk som omplacerar bara för att de tröttnat på hunden etc. Inte är seriösa. Eller folk som omplacerar en krävande hund för att de förväntade sig att göra en knähund av en hund som är avlad för att jobba. Då har man inte haft någon koll på vad hunden behöver sedan innan och det är enligt mig inte en seriös ägare.
Jag menade också att jag inte kommer omplacera för att jag känner av lite allergi (sålänge det inte är andnöd etc. Men snuva kan jag leva med då det lindras av medicin), då det var mitt val att skaffa den. Så länge hunden hamnar hos en bra ägare går säkert omplaceringen bra, men är rädd att man skulle lita på någon som verkar bra, men som sedan säljer vidare för pengar. Eller att hunden blir omplacerad flera gånger. Uttryckte mig som sagt klumpigt. Men hoppas du förstår hur jag resonerar nu:)

Samma sak med ekonomin, självklart kan man inte se in i framtiden. Man kan aldrig garantera att ekonomin kommer se lika bra ut som den gör just nu. Det jag menade när jag skrev det exemplet om lyxfällan är att många tror att det räcker att bara ha råd med hunden, inte extra kostnader. Alltså har de inte koll på hur mycket en hund faktiskt kostar. Jag tycker inte att man ska prioritera att skaffa en hund som kommer att kosta under hela sin livstid, när man redan har höger med skulder. Ser inte något okej i det. Man skaffar inte en hund om man har 2000 kr kvar på kontot efter inköpet av hunden.

Jag har kollat på pudlar och är intresserad av de med! Dvärgpudel har jag funderat på mest då. Men vilken ras jag kommer skaffa har jag inte bestämt än, då detta inte kommer bli aktuellt förrän om ett par år! Bedlington, dvärgpudel, havanais är några av raserna jag kollat på.

Ja exakt, jag tycker snarare det många gånger är värre att behålla hunden bara för att det ska se fint ut, finns många hundar som hade haft det bättre i en familj med mer intresse och tid för dom.
Precis, är omplacering ett bättre alternativ än att behålla så är det inget fel med att omplacera. Två av mina tidigare hundar finns hos andra familjemedlemmar och trivs bättre i sina hem än vad de gjorde hos oss. I deras fall var det helt rätt att omplacera för deras skull då de har det bättre i respektive hem än vad de hade det hos oss.
Lärde mig nu hur man kunde svara på flera😅 Hade gjort det innan annars, men nu vet jag istället inte hur man tar bort Nota eftersom jag redan svarat på ditt inlägg hehe. Men Bulldoozer läs mitt tidigare svar till Nota, menade inte att shamea så förklarade mer i det inlägget!! Självklart ska man omplacera om det är bättre för hunden, men finns seriösa och oseriösa anledningar.

Du behöver räkna på kostnader för pälsvård, en bra trimmer kostar en rejäl slant och att lämna in på hundtrim kostar i längden ännu mer. Klotång, kammar, saxar och annat för pälsvård kommer du ju behöva.

Din uträkning för foder ligger högt men å andra sidan tycker jag kostnaden för leksaker och prylar ligger lågt för första året. Hunden växer ur sin sele, tuggar sönder leksaker och biter på kopplet. Till en början alltså. Det blir en hel del förbrukning.

Valpkurs betalade vi 2000 kr för och sedan vill man (i alla fall vi) gärna fortsätta med unghundskurs då blir ett par tusen till första året.

Buffert för veterinärkostnader är viktigt. Det är vanligt med medicinska problem hos hundar, inte minst valpar. De skadar sig, äter något olämpligt, får tandproblem (som dessutom i regel är undantaget på försäkring).

När man väl är igång och har köpt alla prylar så är det inte så stora summor i månaden utöver försäkring och foder, men som sagt: buffert för veterinärbesök och den bör vara ganska många tusen.
Okej tack! Då lägger jag till extra på leksaker, promenadsaker och det. Bufferten kommer vara stor, vill kunna täcka oväntade kostnader så kommer inte nöja mig med lite pengar där. Har bara räknat in valpkurs (1500 i min stad) men kommer antagligen fortsätta med kurser, men det tänkte jag inte på att räkna in.
Tack för påminnelsen av pälsvård, det kommer jag införskaffa men hade jag glömt att räkna in. Jag kommer försöka klippa så mycket jag kan hemma då jag tycker det är kul, så förhoppningsvis sparar jag in lite på det.

Vad har du för kammar till den? Jag vill inte ha min hund kortklippt så medföljande distanskammar brukar ha för kort längd. Jag gillar inte heller distanskammarna i plast som fungerar dåligt på min fluffiga hund. Jag vill även kunna byta skär. Dessutom vill jag inte behöva köpa ny trimmer för att jag trimmar ofta. En mångsidig och hållbar trimmer är en bra trimmer.
Jag använder inte kammarna alls utan klipper kort.
Hade jag haft en hund hade den håller i flera år antagligen men nu har jag flera hundar jag klipper ofta så jag köper en ny någon gång om året och det är bra mycket billigare än när jag köpte en 2000 kronors trimmer och slipade skären 🙈

Jag använder inte kammarna alls utan klipper kort.
Hade jag haft en hund hade den håller i flera år antagligen men nu har jag flera hundar jag klipper ofta så jag köper en ny någon gång om året och det är bra mycket billigare än när jag köpte en 2000 kronors trimmer och slipade skären 🙈

Jag vill klippa 20-30 mm och säkert med en annan pälstyp än dina.

Säkert men många är nöjda med Biltemas läser du runt så är det oftast den som rekommenderas :)

Så beror väl på ts önskar för längd på päls. Många av oss klipper ju bara ner rakt av 🙈

Ja många kan säkert vara nöjda med Biltemas men den är fortfarande inte så mångsidig att den fungerar för många olika behov.

Jag har läst tidigare att Biltemas rekommenderas men drog utifrån rekommendationerna slutsatsen att det var mest utifrån pris och att den inte alls skulle passa ett mångsidigt behov. Du stärker den slutsatsen.

Okej tack! Då lägger jag till extra på leksaker, promenadsaker och det. Bufferten kommer vara stor, vill kunna täcka oväntade kostnader så kommer inte nöja mig med lite pengar där. Har bara räknat in valpkurs (1500 i min stad) men kommer antagligen fortsätta med kurser, men det tänkte jag inte på att räkna in.
Tack för påminnelsen av pälsvård, det kommer jag införskaffa men hade jag glömt att räkna in. Jag kommer försöka klippa så mycket jag kan hemma då jag tycker det är kul, så förhoppningsvis sparar jag in lite på det.

Tips är att köpa sele, täcke etc begagnat. En valp växer fort, det gör det både tråkigt att köpa nytt och öppnar marknaden för fina begagnade saker. Dessutom lär man sig med tiden vad man gillar för prylar och vad man tycker det är värt att lägga pengar på.

Tänk på att priset för försäkringen första året är ett lockpris. Det kommer alltså att bli avsevärt dyrare efterföljande år, även om hunden är skadefri. Och om du har utnyttjat försäkringen kan det bli svårt att byta bolag utan reservationer.

Tyvärr är inte veterinärvård billig även med en heltäckande försäkring, så kolla fasta och rörliga självrisker, och självriskperioden för den fasta självrisken. Försäkringskostnader är den största posten i månadsbudgeten för mina hundar.

Tänk på att priset för försäkringen första året är ett lockpris. Det kommer alltså att bli avsevärt dyrare efterföljande år, även om hunden är skadefri. Och om du har utnyttjat försäkringen kan det bli svårt att byta bolag utan reservationer.

Tyvärr är inte veterinärvård billig även med en heltäckande försäkring, så kolla fasta och rörliga självrisker, och självriskperioden för den fasta självrisken. Försäkringskostnader är den största posten i månadsbudgeten för mina hundar.
Ja det är viktigt att välja ett försäkringsbolag som är prisvärt, och att välja en jättehög vetvårdsförsäkring. Minst 100 000. Det är vad några dagar på djursjukhus kostar, utan operation. Jag har Folksam och när jag bytte från Agria kapade jag kostnaden med 2/3 utan försämring av villkor.

Det är jättebra att planera, men ha också i åtanke att priserna stiger hela tiden. Om typ 3-4 år kommer det garanterat vara dyrare med mat osv jämfört med nu, så jag tycker det är klokt att räkna med marginal nu, då hamnar du nog rätt sedan.

Själv fick jag min första egna när jag var 16år. Det var på många sätt tufft, men det svåra insåg jag senare att inte direkt kom från hundägandet i sig utan ifrån de npf-diagnoser jag nu har. Hundarna (De blev snabbt två) hjälpte mig överleva dagen, så även om det blev problem för mig när jag anpassade mig in i absurdum efter dem och hade svårt med jobb osv på grund av det, så är det inte troligt att det hade gått bättre utan dem. Tvärt om.

Hur gammal du är spelar inte egentligen så stor roll. Det som spelar roll är huruvida du har en bra plan för hundägandet eller inte. Välja rätt ras, ha en plan för hur du löser ensamhetstid när du jobbar och som du ju också förståt - har koll på ekonomin kring hund. Jag tycker det är jättebra att du kollar upp så mycket som möjligt i god tid :)

Leksaker och fina koppel tycker jag är lyxvaror, man kan fixa leksaker gratis av gammalt jeanstyg och koppel är verkligen inte dyrt om man inte köper fancy grejer. Normalt sett lär man hundar att de inte får bita på sina koppel = de håller för evigt. Jag tycker att koppel är bra som leksak men även Hööks billigaste koppel håller ett par år eller mer trots att mina hundar får bita i dem.

Tuggben kan vara rätt dyrt, jag skulle råda dig att vara lite försiktig med de billigaste importerade sorterna pga risk för otäcka bakterier. Välj något svenskt märke. Alternativ till torkade ben är råa ben, men läs på lite om du vill fodra med det, det är vanligt att ge märgben men det kan också orsaka frakturer. Bättre att ge mjukare ben som nackkotor, revben etc. Ett annat alternativ är horn, men även de kan tydligen orsaka frakturer om hornet är för hårt och hunden är alldeles för oförsiktig. Jag har gett horn från slidhornsdjur och de hornen upplever inte jag som så hårda, har sämre koll på solida horn från hjortdjur.

Säkert men många är nöjda med Biltemas läser du runt så är det oftast den som rekommenderas :)

Så beror väl på ts önskar för längd på päls. Många av oss klipper ju bara ner rakt av 🙈
Jag vill inte ha hunden helt nedklippt😅 oavsett vilken ras så kommer jag nog bara klippa ”det som behövs”. Kommer vara noga med borstning så det inte blir en massa tovor. Jag nöjer mig med lite nedklipp då och då, kommer inte ha utställningsklippning🥰

Ja jo det märkte jag ju mer jag läste på det haha😅 Vad menar du med utan ”bli svårt att byta bolag utan reservationer?” Förlåt för dum fråga, men fattar inte riktigt vad det betyder, eller så är jag bara trött haha.

Har kollat på försäkringar där självriskperioden är var 135e dag vs. En per försäkringsår, vad betyder detta? Försökte söka på det men fick inga svar jag fattade. Exempel:
fasta självrisken är 2600 kr
Självriskperiod 135 dagar
Vad menas med detta? Är det ifall hunden skadas och veterinärkostnaden kostar ex. 40 000 så betalar jag 2 600 kr själv och att jag bara behöver betala det under 135 dagar? Känns väldigt lite? Förlåt för så dum fråga men har verkligen försökt att googla men blir inte klokare av det.

Det är jättebra att planera, men ha också i åtanke att priserna stiger hela tiden. Om typ 3-4 år kommer det garanterat vara dyrare med mat osv jämfört med nu, så jag tycker det är klokt att räkna med marginal nu, då hamnar du nog rätt sedan.

Själv fick jag min första egna när jag var 16år. Det var på många sätt tufft, men det svåra insåg jag senare att inte direkt kom från hundägandet i sig utan ifrån de npf-diagnoser jag nu har. Hundarna (De blev snabbt två) hjälpte mig överleva dagen, så även om det blev problem för mig när jag anpassade mig in i absurdum efter dem och hade svårt med jobb osv på grund av det, så är det inte troligt att det hade gått bättre utan dem. Tvärt om.

Hur gammal du är spelar inte egentligen så stor roll. Det som spelar roll är huruvida du har en bra plan för hundägandet eller inte. Välja rätt ras, ha en plan för hur du löser ensamhetstid när du jobbar och som du ju också förståt - har koll på ekonomin kring hund. Jag tycker det är jättebra att du kollar upp så mycket som möjligt i god tid :)
Tack snälla du för stöttning! Kommer att uppdatera min ”budgetplanering” under årens gång så när priserna stiger höjer jag pengarna i uträkningen. Fint att hundarna har hjälpt dig i vardagen❤️

Leksaker och fina koppel tycker jag är lyxvaror, man kan fixa leksaker gratis av gammalt jeanstyg och koppel är verkligen inte dyrt om man inte köper fancy grejer. Normalt sett lär man hundar att de inte får bita på sina koppel = de håller för evigt. Jag tycker att koppel är bra som leksak men även Hööks billigaste koppel håller ett par år eller mer trots att mina hundar får bita i dem.

Tuggben kan vara rätt dyrt, jag skulle råda dig att vara lite försiktig med de billigaste importerade sorterna pga risk för otäcka bakterier. Välj något svenskt märke. Alternativ till torkade ben är råa ben, men läs på lite om du vill fodra med det, det är vanligt att ge märgben men det kan också orsaka frakturer. Bättre att ge mjukare ben som nackkotor, revben etc. Ett annat alternativ är horn, men även de kan tydligen orsaka frakturer om hornet är för hårt och hunden är alldeles för oförsiktig. Jag har gett horn från slidhornsdjur och de hornen upplever inte jag som så hårda, har sämre koll på solida horn från hjortdjur.
Ja jag har hört att rawhide (har jag för mig att det heter?) inte är bra för hundarna pga. Innehållet. Kommer kolla upp allt sånt när det närmar sig såklart! Ja leksaker har jag faktiskt tänkt att man kan göra själv, men kan vara kul att ha lite olika. Tänker att man kan ha lite foder som godis också, så slipper man köpa en massa nytt godis. Halsband och sele tänker jag att man köper nytt när de växer ur, koppel ifall det slits. Kommer köpa spårlina som jag kan ha till nosework/ifall jag inte vill släppa helt lös i skogen så det kostar en del för någon som håller.

Ja jo det märkte jag ju mer jag läste på det haha😅 Vad menar du med utan ”bli svårt att byta bolag utan reservationer?” Förlåt för dum fråga, men fattar inte riktigt vad det betyder, eller så är jag bara trött haha.

Har kollat på försäkringar där självriskperioden är var 135e dag vs. En per försäkringsår, vad betyder detta? Försökte söka på det men fick inga svar jag fattade. Exempel:
fasta självrisken är 2600 kr
Självriskperiod 135 dagar
Vad menas med detta? Är det ifall hunden skadas och veterinärkostnaden kostar ex. 40 000 så betalar jag 2 600 kr själv och att jag bara behöver betala det under 135 dagar? Känns väldigt lite? Förlåt för så dum fråga men har verkligen försökt att googla men blir inte klokare av det.
Om din hund har visat sig vara allergisk, och du fått skadeersättning för det och du vill byta försäkringsbolag kommer det nya försäkringsbolaget inte vilja betala för veterinärkostnader som har med allergin att göra. Eftersom allergier brukar följa hunden livet ut, blir det svårt att byta bolag. Likadant om hunden har utretts för magbesvär hos det första försäkringsbolaget. Då kommer hunden ha reservationer, (att det nya bolaget inte kommer att ersätta veterinärkostnader som har med allergier, eller/och med känslig mage att göra).

Om självriskperioden är 135 dagar betalar du bara den FASTA självrisken en gång under den perioden. Blir veterinärkostnaderna 40000 kr under de 135 dagarna, kommer dina kostnader att bli 2600 + (0,25 * 37400) =11950 kr om din rörliga självrisk är 25%. Är den rörliga självrisken 15% blir kostnaden 2600 + (0,15 * 37400) = 8210 kr.

Som nämnts, veterinärvård är dyrt även med försäkring.

Om din hund har visat sig vara allergisk, och du fått skadeersättning för det och du vill byta försäkringsbolag kommer det nya försäkringsbolaget inte vilja betala för veterinärkostnader som har med allergin att göra. Eftersom allergier brukar följa hunden livet ut, blir det svårt att byta bolag. Likadant om hunden har utretts för magbesvär hos det första försäkringsbolaget. Då kommer hunden ha reservationer, (att det nya bolaget inte kommer att ersätta veterinärkostnader som har med allergier, eller/och med känslig mage att göra).

Om självriskperioden är 135 dagar betalar du bara den FASTA självrisken en gång under den perioden. Blir veterinärkostnaderna 40000 kr under de 135 dagarna, kommer dina kostnader att bli 2600 + (0,25 * 37400) =11950 kr om din rörliga självrisk är 25%. Är den rörliga självrisken 15% blir kostnaden 2600 + (0,15 * 37400) = 8210 kr.

Som nämnts, veterinärvård är dyrt även med försäkring.
Tack snälla snälla du för ett så utförligt svar! Förstår nu!

Mitt allra bästa tips är att inte välja Agria för försäkring, de är hopplöst dyra utan att erbjuda några bättre villkor än andra bolag. Jag har Folksam.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 063
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 015
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 428
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka