Nej självklart! Menade inte att shamea alla som omplacerar, jag uttryckte mig klumpigt. Hade hunden mått bättre av att omplaceras så ska man göra det som är bäst för hunden. Jag menade mer de som omplacerar ”bara för att”. Jag har full förståelse för folk som omplacerar för att de inte klickar med hunden, skaffat barn och kan inte ge all tid till hunden, behöver flytta för jobb där hunden inte kan följa med i flytten etc. Men jag att folk som omplacerar bara för att de tröttnat på hunden etc. Inte är seriösa. Eller folk som omplacerar en krävande hund för att de förväntade sig att göra en knähund av en hund som är avlad för att jobba. Då har man inte haft någon koll på vad hunden behöver sedan innan och det är enligt mig inte en seriös ägare.Jag måste bara säga att hunden ser det inte som ett straff att bli omplacerad, absolut finns det oseriösa människor som behandlar djur som slit och släng men alla som omplacerar är inte oseriösa.
Jag har själv omplacerat en hund av den enkla anledningen att han och jag inte klickade och ville inte samma saker i livet så han fick flytta till en kompis.
En hund lever i nuet och har sällan problem med att byta hem.
Har du kollat på pudlarna? Dom är allergivänliga och dessutom en friskare ras än bedlingtonterriern som dras med mycket allergier bland annat.
Jag menade också att jag inte kommer omplacera för att jag känner av lite allergi (sålänge det inte är andnöd etc. Men snuva kan jag leva med då det lindras av medicin), då det var mitt val att skaffa den. Så länge hunden hamnar hos en bra ägare går säkert omplaceringen bra, men är rädd att man skulle lita på någon som verkar bra, men som sedan säljer vidare för pengar. Eller att hunden blir omplacerad flera gånger. Uttryckte mig som sagt klumpigt. Men hoppas du förstår hur jag resonerar nu
Samma sak med ekonomin, självklart kan man inte se in i framtiden. Man kan aldrig garantera att ekonomin kommer se lika bra ut som den gör just nu. Det jag menade när jag skrev det exemplet om lyxfällan är att många tror att det räcker att bara ha råd med hunden, inte extra kostnader. Alltså har de inte koll på hur mycket en hund faktiskt kostar. Jag tycker inte att man ska prioritera att skaffa en hund som kommer att kosta under hela sin livstid, när man redan har höger med skulder. Ser inte något okej i det. Man skaffar inte en hund om man har 2000 kr kvar på kontot efter inköpet av hunden.
Jag har kollat på pudlar och är intresserad av de med! Dvärgpudel har jag funderat på mest då. Men vilken ras jag kommer skaffa har jag inte bestämt än, då detta inte kommer bli aktuellt förrän om ett par år! Bedlington, dvärgpudel, havanais är några av raserna jag kollat på.