Jollanlollan
Trådstartare
Jag skulle säga att jag har en typisk ”dual purpose” springer. Han har jaktlinjer längre bak i sig och det är en hel del krut i han pga det. Jag kör för tillfället rallylydnad med han vilket jag tänker satsa seriöst på. Sen så kommer det bli en del viltspår, personspår och canicross med honom. Han är bara 10 månader just nu så vi har doppat ”tårna” i det sistnämnda. Som det ser ut just nu med allas råd tror jag att ett 3 års gap kommer vara ganska perfekt för oss! Då kommer jag hinna att börja tävla med honom och få den grund som han behöver innan jag tar in en ”ny” hund.Vad för springer har du? Jakt? Vad gör du med den?
Jag vill ha några år mellan mina hundar.
Jag tycker det är dags för nr.2 när nr.1 har kommit så långt att den enbart behöver underhållsträning.
Sen en aspekt till. När nr.1 blivit så gammal att det är dags att ta farväl behöver jag inte åka hem med en tom bil.
En annan sak jag gör är att att separera dem ibland för att inte de skall bli så beroende av varandra. Är det ex. svinkallt eller stekhett ute och den ena skall iväg på något då går det inte