Lite funderingar till er som har fler hundar än en!!

Vad för springer har du? Jakt? Vad gör du med den?
Jag vill ha några år mellan mina hundar.
Jag tycker det är dags för nr.2 när nr.1 har kommit så långt att den enbart behöver underhållsträning.
Sen en aspekt till. När nr.1 blivit så gammal att det är dags att ta farväl behöver jag inte åka hem med en tom bil.
En annan sak jag gör är att att separera dem ibland för att inte de skall bli så beroende av varandra. Är det ex. svinkallt eller stekhett ute och den ena skall iväg på något då går det inte
Jag skulle säga att jag har en typisk ”dual purpose” springer. Han har jaktlinjer längre bak i sig och det är en hel del krut i han pga det. Jag kör för tillfället rallylydnad med han vilket jag tänker satsa seriöst på. Sen så kommer det bli en del viltspår, personspår och canicross med honom. Han är bara 10 månader just nu så vi har doppat ”tårna” i det sistnämnda. Som det ser ut just nu med allas råd tror jag att ett 3 års gap kommer vara ganska perfekt för oss! Då kommer jag hinna att börja tävla med honom och få den grund som han behöver innan jag tar in en ”ny” hund. :)
 
Jag har två ESS. Det är 3,5 år mellan dem. Jag köpte hund nummer två främst för att hund nummer ett inte är lika intresserad av att träna som jag är. Hund nummer ett har fortfarande ett aktivt liv men det är motion och viltspår som han får ägna sig åt. Hund nummer två tränar jag lydnad med så vi är iväg själv ett par gånger i veckan.

Min man tar ofta med hund nummer ett på utflykter om jag är i väg med hund nummer två. Den hunden tycker det är betydligt roligare att åka lådcykel med husse och sitta på en uteservering än att gå fot på någon appellplan :D

Jag motionerar dem tillsammans men har lagt mycket krut på egentid med hund nummer två. Jag vill att han ska vara min hund, inte hund nummer etts hund om det låter begripligt.
Åh vad kul att din andra hund blev intresserad av lydnad! Just rallylydnad är det jag vill satsa mest på med min springer. I dagsläget verkar han intresserad så hoppas det håller i sig! 😝 låter för min del som att ~3 år kommer vara ett perfekt avstånd mellan hund 1 och 2
 
Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi får barn nu i slutet av året så det är inte aktuellt med ny hund närmaste 1,5 året när man kommer både ha unghund och bebis. Vad tycker ni är ett bra spann mellan att skaffa hund nummer 1 och 2? Jag som ger min hund väldigt mycket tid och engagemang undrar också om ni någonsin får skuldkänslor av att ni måste ”dela” er uppmärksamhet? Hur gör ni med träningar kring flera hundar? Får båda lika mycket? Påverkas hundarna av att kanske få lite mindre uppmärksamhet när en ”ny” vovve kommer in i bilden? Gör ni saker med dem separat? Min hund redan nu älskar att ha min kompis hund här på besök hela dagen och ylar när hon ska gå så tror inte han hade ogillat att det bodde en annan hund här. Men kan inte låta bli att tänka redan nu på allt detta! 🙈
Jag gör i princip ingenting separat med mina hundar mer än att jag behöver ha ena hunden avskilt i hemmet mellan varven då han har vissa problembeteenden.
Men bortsett från att jag tränar lite rallylydnad ibland så får hundarna alla promenader och utflykter tillsammans :)

Har sällskapshundar av en så lätt ras att ålderskillnad spelar mindre roll.

I ditt fall hade jag väntat till din nuvarande är vuxen och verkligen rannsakat att jag hade tid för aktiv träning även till hund nummer två.

Springer spaniels är aktiva och livliga hundar och dom kommer garanterat ha roligt tillsammans men det kommer också kräva mer av er och eventuella hundvakter är inte alltid okej med att ta emot två livliga lite större hundar utan då behöver ni kanske varsin hundvakt åt dom :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 879
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 184
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 705
Senast: Eurydome
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 324
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp