Killar ska lockas till ridsport: ”Fördom att det är tjejsport”

För tjejerna pratas det om meritvärde och visar på att tränat sig att ta ansvar osv och mfl flosker i den riktningen. Men för en karl gäller dat att hålla tyst om hästintresset när man ska marknadsföra sig. Var inte för man kom över trettio som det bättrade sig. Men fortfarande var det inte accepterat att man behövde hem till hästarna. En fånig kommentar som inte sällen dök upp i olika varianter var :- Har du ingen flickvän/sambo som tar hand om hästarna när är ute på jobb?
Jag fick bara här om dagen senast höra om att ”jag har erfarenheter från min hobby” när jag tidigare beskrivit ansvarsområden och arbetsuppgifter jag hade när jag de fakto var avlönad och hade en av de där ”högre” hästskötarerollerna (tävlingsgroom för internationell ryttare respektive stallchef). Så stallarbetet ses ned på oavsett kön.

Ärligt talat ser jag inget problem med att ridsporten är kvinnodominerad. Tycker också det är helt fel ände att få in fler pojkar i sporten för att det då ska göra sporten bättre/häftigare/mer intressant. Som att godkännande av ridsporten ligger i att MÄN tycker den är ok.

Problemet är ett svar på en patriarkala struktur där det som är kvinnligt kodat är mindre värt än det som är manligt kodat.

Så nä. Fram för kvinnorna i sporten! De visar på alla sätt hur fantastisk den är, vi behöver inte några män för att berätta att det vi gör är tufft och ashäftigt.
Jo men så tyckte ju även fotbollen och hockeyn en gång, att det var mycket bättre att inte inkludera flickor i sporten. Men det fick de ju backa på och de verkar ändå glada och nöjda nu, även om de inte helt lyckats med att behandla tjejer och killar lika ännu.

Jag tycker faktiskt det är skönt att stall oftast är en fristad för kvinnor. Så jag är egoistisk och tycker män ska hålla sig borta från stallen. 😅
Ja jo jag har förstått det när jag hört gubbar och pojkar i ridsporten prata att de ges det intrycket att de inte är välkomna lite för ofta.

Vilket jag tycker känns väldigt tråkigt. Jag känner nog att det här med att utesluta kvinnor eller män ur hobbies och sport inte känns snällt. (däremot har jag inte i modern tid i första hand hört att pojkar/klasskamrater skulle kommenterat pojkar som håller på med ridsport. Flickor kanske. Utan det är inuti stallmiljön det varit ovälkomnande.)

Senast ändrad:
Jo men så tyckte ju även fotbollen och hockeyn en gång, att det var mycket bättre att inte inkludera flickor i sporten. Men det fick de ju backa på och de verkar ändå glada och nöjda nu, även om de inte helt lyckats med att behandla tjejer och killar lika ännu.
Problematiken med mansdominerade sporter är betydligt större än problematiken kring kvinnodominerad idrott. Både fotboll, ishockey och innebandy som är de idrotter som ligger högst i utövare är samtliga mansdominerade. Det är vanligt att unga tjejer slutar med just dessa idrotter för att de känner sig exkluderade.

Just när det kommer till att behandlas lika skulle jag säga att killar/män inom hästsporten har en viss gräddfil. De lyfts fram eftersom de står ut och att de är så "modiga" som vågar satsa på ridsporten trots världen utanför.

Jag har ju en hästkille på snart 10 år här hemma och nu är han med i en grupp som heter Killar som rider i Väst. Jag är lite kluven i att det ska behövas separatistiska grupper för just killar men samtidigt kanske det behövs? Men frågan är varför?

Har en kompis vars storebror red på ridskola så länge det fanns en killgrupp, när den la ner så slutade han. Så någon dragning finns det ju uppenbarligen i att utöva aktiviteter specifikt med andra killar (kanske främst i en viss ålder?)

Sonen har uttryckt ibland att det bara är tjejer i stallet men nu har han faktiskt en nästan jämnårig killkompis i stallet vi står i nu (eller grannstallet om man ska vara petig). Jag tror ibland att det kanske är skönt att inte alltid vara the odd one out, även om det såklart finns killar som stortrivs med det också.

Som feminist har jag faktiskt inga problem med att du som man tycker det är jobbigt. Det du upplever som jobbigt är vardag för vartenda hästtjej, så bara för att du råkar vara man så blir inte din situation unik. Tror faktiskt att varyenda hästtjej varit med om partners som inte accepterat den tid, energi och pengar vi lägger på hästeriet. Vi har alla blivit förminskade av vår omgivning för vårt intresse. Vi har alla varit/jobbat i stall där vi haft lågt meritvärde och fått en ordentlig dos av att vara lägst i hierarkin.

Så det du känner är bara en avsaknad av ditt vanliga samhällsprivilegium att vara en vit man.
Och vad vet du om andras så kallade previlegium? Att vara rädd för att få stryk, få stryk, att inte fått vara med, att ses som en knäpp fan som man inte ska ha med att göra för att inte bli utfryst själv osv.
Kom inte och tugga om att man utomatiskt skulle ha fördelar av att ha snöre mellan benen. Så visst, en avsaknad av ett privilegium som borde vara varens rättighet, oavsett kön osv - är det det du menar?

Skillnaden med ridsporten är att tjejerna har lättare att hitta en tillhörighet i gruppen, De är fler helt enkelt, även om det med kan vara svårt från gång till annan. Som grabb vara man ofta ensam även i stallet. Första åren hade jag tur där de samlat några grabbar och hade manlig ridlärare. Tror inte jag blivit kvar annars. Utan hästarna hade jag inte haft mycket till liv över huvud taget i tonåren.

Tycker inte det har så stor betydelse vad andra tycker, det är vad man själv känner som har betydelse och hästar har i alla tider förknippats med hög status och så ser jag också på det.

• Gilla
Reactions: ptr
Jag fick bara här om dagen senast höra om att ”jag har erfarenheter från min hobby” när jag tidigare beskrivit ansvarsområden och arbetsuppgifter jag hade när jag de fakto var avlönad och hade en av de där ”högre” hästskötarerollerna (tävlingsgroom för internationell ryttare respektive stallchef). Så stallarbetet ses ned på oavsett kön.
Tråkigt att läsa! Var där bara luft och bluff i peppandet till tjejerna att de skulle vara stolta över sitt intresse och idrott? Eller har något ändrats över tid?

Problematiken med mansdominerade sporter är betydligt större än problematiken kring kvinnodominerad idrott. Både fotboll, ishockey och innebandy som är de idrotter som ligger högst i utövare är samtliga mansdominerade. Det är vanligt att unga tjejer slutar med just dessa idrotter för att de känner sig exkluderade.

Just när det kommer till att behandlas lika skulle jag säga att killar/män inom hästsporten har en viss gräddfil. De lyfts fram eftersom de står ut och att de är så "modiga" som vågar satsa på ridsporten trots världen utanför.
Är väl ett tudelat svärd. De som lyckas har förmågan att göra sig lagom populära och skulle nog platsa vär de befann sig. Medans alla dessa som är lite mera på sin egen kant blir än mer issolerade om de dessutom är "udda" i sammanhanget. Visst, med tiden blev det ett litet kompisgäng med ett par grabbar och resten tjejer, men då var det det man fick höra, att man skulle vara nån sorts tupp i hönsgården. Inte fan heller!

Har en kompis vars storebror red på ridskola så länge det fanns en killgrupp, när den la ner så slutade han. Så någon dragning finns det ju uppenbarligen i att utöva aktiviteter specifikt med andra killar (kanske främst i en viss ålder?)
Det är genomgående i alla kulturer under alla tider att det skett en uppdelning mellan män och kvinnor, det är med stor sannolikhet biologiskt betingat men den uppdelning behöver inte vara inom alla områden och kan se olika ut.

Fotboll är visserligen mansdominerad med 68% män, men det är fortfarande Sveriges största tjejidrott med fler än tre gånger så många kvinnliga utövare som ridsporten, så att tjejerna slutar med fotboll för att de känner sig exkluderade köper jag inte.

Mvh,
Lady_S

Många killar slutar med ridsport på grund av stigma och mobbning kring att det skulle vara en tjejgrej.
Jag tror inte det är på grund av mobbing eller stigma utan det är en ålder när man formar sin identitet och gruppen har för många stor betydelse. Även senare också, handlar det även om socialt liv utöver saker som hör till hästhanteringen kan det nog vara svårt om man inte har så mycket gemensamt i övrigt.

Fotboll är visserligen mansdominerad med 68% män, men det är fortfarande Sveriges största tjejidrott med fler än tre gånger så många kvinnliga utövare som ridsporten, så att tjejerna slutar med fotboll för att de känner sig exkluderade köper jag inte.

Mvh,
Lady_S
Konceptet med mera alla tillsammans innom ridsporten kan jag nog tycka är rätt värdefullt. De flesta idrotterna delar upp det hela. Givetvis är båda vägarna både på gott och ont.

Fotboll är den största tjejsporten och har gjort väldigt väl ifrån sig när det gäller att bekämpa fördomar. Ishockey verkar vara hack i häl. De sporterna har vunnit i helhet på sitt mindset och vinner aktiva barn hela tiden. Medan ridsporten förlorar och går ned i antal. Det är inte i tiden att utesluta och exkudera barn baserat på kön.

Min erfarenhet är att män och pojkar känner sig exkluderade i ridsporten och slutar just därför. Det är i media det lyfts med pojkar och att personligen höra att man är "himla modig" (någonting jag aldrig erfarit skulle sagts till någon individ jag mött) så är det fortfarande ett exkluderande, ett sätt att säga att han inte borde vara där.

Så jag förstår inte varför du menar att det är mer ok att exkludera en 11 årig pojke ur en sport han vill ägna sig åt än att exkludera en 11 årig flicka ur en sport hon vill ägna sig åt (dessutom en lagsport där hon har stöd av kvinnliga lagkamrater).

Faktum är att "tjejsporter" just nu är oändligt mycket sämre på inkludering och jämställdhet än andra sporter. Man kan tex inte längre kalla fotboll en killsport.
Gymnastik, dans, konståkning, ridning -exkluderar. Vårt samhälle är och kan inte bli jämställt innan även de sporterna blir inkluderande.

Senast ändrad:
Jag är feminist och förstår inte vad jämställdhet och lika villkor har att vinna på att andra behandlas sämre? Varför skulle pojkar och män exkluderas från hästar och stall? Är det bara inom travet eller skogskörning det skulle vara ok att pojkar/män deltar? Jag anser att man behandlar alla lika, oavsett kön. Ingen ska tryckas ner pga könet, det finns så många idiotiska kvinnor och tjejer som hänger i stall så det är verkligen ingen fristad för alla bara för att det är kvinnodominans.

Är väl ett tudelat svärd. De som lyckas har förmågan att göra sig lagom populära och skulle nog platsa vär de befann sig. Medans alla dessa som är lite mera på sin egen kant blir än mer issolerade om de dessutom är "udda" i sammanhanget. Visst, med tiden blev det ett litet kompisgäng med ett par grabbar och resten tjejer, men då var det det man fick höra, att man skulle vara nån sorts tupp i hönsgården. Inte fan heller!
Ja många vuxna slänger ju ur sig sexrelaterade saker till barn hela tiden. Det är så himla tråkigt. Om två femåringar till 11 åringar är kompisar är de pojkvän och flickvän osv det är ju klart att det blir en konstig spänning i ens vänskap om man inte kan umgås med en individ av ett annat kön utan att vara ihop och inte kunna umgås med tre utan att vara en tupp eller en fal kvinna.

Det måste man ju förstå att om man hela tiden när två pojkar lekte kallade dem pojkvänner eller när två tjejer var bästisar alltid relaterade till det sexuellt och hela tiden när ett gäng killar umgicks kallade en av dem för storpojkvännen att det skulle bli jobbigt till slut och en press att sluta umgås.

Såklart kanske lite orelaterat till resten av tråden och jag må ha mött väldigt konstiga människor men det händer mycket oftare än jag hade kunnat tro att någon i ens närhet påstår att deras 11 åringar haft parmiddag eller tre till femåringar är pojk och flickvän utan att man fått några övriga indikationer från barnen att de är mer än vänner.

Jag tror inte det är på grund av mobbing eller stigma utan det är en ålder när man formar sin identitet och gruppen har för många stor betydelse. Även senare också, handlar det även om socialt liv utöver saker som hör till hästhanteringen kan det nog vara svårt om man inte har så mycket gemensamt i övrigt.
Ja exakt, att sticka ut för mycket ur en grupp är kanske nästan biologiskt betingat som oroande. (tänk att sticka ut ur ett stim fisk och bli äten) och speciellt kanske då om det påpekas hela tiden och det också är svårt att hitta kläder och utrustning och ridtidningar och vissa böcker är riktade och vissa ridlärare behandlar en annorlunda osv.

Hela samhället lägger en rosaton över hästen och det är säkert nästan garanterat också en sak som får många flickor idag att inte känna att det är för dem utan snarare ta tag i fotbollen.

Om man pratar om att ridsporten tex inte absolut inte borde anpassa sig efter vad vissa barn vill ha -och skulle få i ett annat land som Frankrike eller England inom ridsporten. Gör ju att allt fler barn som längtar efter just det vänder sig till fotboll istället tex fotbollstjejer. Ur kommunpengars synvikel är det ju säkert till slut dåligt att inte vara en stor sport.

Jag är feminist och förstår inte vad jämställdhet och lika villkor har att vinna på att andra behandlas sämre? Varför skulle pojkar och män exkluderas från hästar och stall? Är det bara inom travet eller skogskörning det skulle vara ok att pojkar/män deltar? Jag anser att man behandlar alla lika, oavsett kön. Ingen ska tryckas ner pga könet, det finns så många idiotiska kvinnor och tjejer som hänger i stall så det är verkligen ingen fristad för alla bara för att det är kvinnodominans.
Ja jag har erfarenhet av stall med nära 2/3 män och tycker inte det var någon större skillnad faktiskt. Det fungerade precis lika bra.

Men alltså på vilket sätt tycker ni att män exkluderas i ridsporten? Av det jag läser om vad killar upplever inom sporten så är det exakt samma som vad tjejer upplever? Det @ptr beskriver ser jag inte alls som relaterat till kön-däremot att en generaliserad vit man upplever inte den utsattheten i andra sammanhang och då känns det mer.

Min egen upplevelse är att killar/män i ridsport får en upphöjd gräddfil pga sitt kön.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
20 564
Senast: ptr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 639
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt... 2
Svar
29
· Visningar
4 299
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 402
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka