Häst som blir svullen när gräset börjar växa

chandelier

Trådstartare
Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈

Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna och något tjock i benen. Hästen är matglad och gräver i hagen efter minsta lilla ätbart. Han har aldrig blivit påverkad på annat sätt än att han blir svullen (ingen feber, trötthet eller sådan reaktion)

Han har alltid fri tillgång till hö fram till bete men väljer bort höet när det finns godare växter att leta efter.

Finns det något jag kan ge honom för att hjälpa honom och minska reaktionen som han får i kroppen? Tyvärr har vi inte tillgång till grusad hage.

Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈

Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna och något tjock i benen. Hästen är matglad och gräver i hagen efter minsta lilla ätbart. Han har aldrig blivit påverkad på annat sätt än att han blir svullen (ingen feber, trötthet eller sådan reaktion)

Han har alltid fri tillgång till hö fram till bete men väljer bort höet när det finns godare växter att leta efter.

Finns det något jag kan ge honom för att hjälpa honom och minska reaktionen som han får i kroppen? Tyvärr har vi inte tillgång till grusad hage.
Är det vätska? Tänker spontant på lymfmassage i så fall.

Min gamla häst blev alltid lite svullen runt ganaschen på sommaren, samt lite gallig i ena hasen. Pratade med veterinär om hasen men det var inget att oroa sig för då han alltid blivit så på sommaren.

Om jag förstått det rätt så är orsaken bakom "grass mumps" inte fastlagd än, men det är såpass vanligt att det finns ett namn för det.

Det är någon form av vätskeansamling runt spottkörtlarna, men även vanligt vid benen.

Ser du svullnad över ögon, skap/juver, och nacke så är det varningsklocka på sockeröverskott/insulin-dysregulation (dvs EMS, kan leda till fång).

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 770
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Våren är här och med det har det börjat växa i hagen. Hästen anser att höet är allt mer ointressant och stoppar hellre i sig vad som än... 2
Svar
21
· Visningar
2 729
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är... 2
Svar
34
· Visningar
4 308
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka