Vi har två äldre tidigare lättfödda (ena, inte min, behöver äta mer numera) stillsamma hästar på lösdrift året om. Tillämpar helt klart vinterbete och älskar det eftersom det bidrar till att öka rörelsen vintertid istället för att bara stå vid grovfodret (som vi då har fritt men ges två gånger om dagen uppvägt, anpassar från giva till giva). De äter inte så himla många kilo tillsammans vintertid ens, det är när det är riktigt dåligt väder så de inte ens vill gå ut till betet som är längst bort.
Vid stallet har vi ett track system på gräs och som minst går de på tracken runt och har två långsmala hagar öppna när det växer som mest på vårkanten. Sedan i mitten/slutet av sommaren låter vi dem beta en hage i taget av de 6 innanför tracken och har en till utanför. De är på hage 3 av 7 nu. Sist öppnar vi till 0.5 ha bete hos grannen som är öppet hela vintern och när det blir lerigt tar vi bort nästan allt staket till gångarna så att de kan välja väg själv eftersom vi ännu inte hårdgjort några gångar.
Mitt i sommaren rörde sig min häst över en mil om dagen men så fort man öppnar till em hage så är det ju mellan den och vattnet han går och de är inte riktigt så smarta att man kan stängsla så att de måste gå åt helt fel håll. Inte ännu i alla fall även om förmågan att lista ut var öppningarna är verkar öka efter hand
I år fodrade vi med hösilage hela sommaren, typ 2-4 kg beroende på och det kommer vara så tills det blir för tråkigt väder för dem att gå ute på betet eftersom vi anpassar mängden gräs utifrån hur de äter hösilaget. Lättare att märka när man behöver öppna till mer gräs med fortsatt högiva tycker vi. Tidigare har vi enbart anpassat mängden gräs, ffa min häst är ganska tydlig i sig om han är mätt/hungrig och man märker på båda hur deras magar mår om det är för mycket gräs.
Vila är helt frikopplat från bete/utevistelse mer än att när det väl är minus här (Skåne) så är det lätt isgata överallt och knöligt i hagen så då vill min häst gärna vila.
Trivs otroligt bra med att känna att min häst erbjuds och uppskattar att ströva och söka föda dygnet runt
Båda hästarna är väldigt harmoniska och ser ut att leva ett artlikt liv trots fångenskap. De växlar hela tiden mellan vila tillsammans (ofta i någon av ligghallarna) och att gå iväg och söka föda i lugn och ro, ingen stress vid utfodring, inga aggressioner, inget uttråkat hängande för att komma ut/in i stall/hage, ingen stress när de ser oss utan de växlar mellan att beta vidare eller att komma och möta en när man kommer/komma när man kallar. Allra mest älskar jag att de alltid har fullgott skydd för väder och vind året runt, dygnet runt. Jag hade inte trivts med dygnet runt utevistelse i hage utan skydd sommartid och inte heller på hösten men det är en ganska lång period där det känns "onödigt" (jag är helt emot boxvistelse) att ha hästen på box för att nätterna är kalla/vädret är dåligt vissa dagar för det är så många fina dagar kvar innan vintern.