Ja, alltså det här är en häst som ser väldigt tydligt tjock ut från bogen och framåt, och ser smal ut från bogen och bakåt. Just på grund av detta är hon rätt svår att hullbedöma (och jag inser att det inte blir lättare av att ni bara får se halsen). Men det kan absolut vara så att hon ÄR överviktig men att det bara syns på halva hästen, så att säga.
Våra andra hästar, tre valacker, är i varierande grad sommarrunda och enligt min bedömning "tjockare"/med mer hull än den här hästen, men de har ju fortfarande slanka, fina halsar och inte alls de här lokala ansamlingarna runt hals och framdel.
Hjärtat i halsgropen har jag inte haft - det är ju inte farligt att vara måttligt underviktig, liksom (och underviktig har hon inte varit, bara i mina ögon tunn).
Jag har eget stall, så det är begränsad mängd människor som ser henne. Och ute i hagen under vinterhalvåret är hon antingen väldigt lurvig ELLER klippt och täckad, så ingen "utifrån" kan bedöma hullet utan att klämma och känna på henne. Men då är i alla fall slutsatsen att vi kan eller bör hålla henne smalare än hon är (och kanske även smalare än i vintras), vilket var en av mina ursprungliga frågeställningar. Hon är ju islandshäst, så jämfört med swb, fullblod etc. är hon lättfödd, men ganska medel som islandshäst betraktat. Dock äter hon sitt grovfoder långsamt, vilket känns bra då det blir vettig tuggtid även på relativt liten mängd (men nånstans finns givetvis en minsta mängd grovfoder som går att ge). Nu kommer hovslagaren imorgon efter en lite för lång skoperiod i skarven mellan fodervärd och hemkomst, så då kan vi också öka motionen utan risk att skorna ryker