Hjälp oss upptäcka nordvästra Frankrike!

Mineur

Trådstartare
Moderator
Min man och jag tänkte köra över till Champagne i vår campervan i september, men eftersom vi inte räknar med att vilja tillbringa mer än två heldagar i just Champagne vill vi gärna ha lite tips på andra ställen att besöka på vägen. Vi kommer att köra från Skottland, så första anhalt i Frankrike blir alltså Calais och sedan kör vi syd-öst därifrån, typ såhär:

Screenshot 2025-03-24 at 20.08.14.webp

Finns det något i dessa krokar som vi inte bör missa? Vi kommer att ha ca tre heldagar på oss efter att vi är klara med Champagne och kan tänka oss en omväg/avstickare på ca 20-30 mil om det är något åt något håll (antingen i Frankrike eller Belgien) som är extra sevärt. Vi hade någon fundering om att parkera bilen utanför Paris någonstans och ta oss in dit via tåg eller liknande för att tillbringa en natt på hotell där, men det känns som att det kanske kan bli lite onödigt bökigt.

Vi är främst intresserade av vandring, vacker natur, vin och mat. Vi älskar havet båda två men har dålig koll på kusten så pass långt norrut och huruvida den är värd att besöka.

Någon som sitter på något tips? :)

Jura är ju fel håll annars är ju det fruktansvärt vackert att vandra i.

Svärfamiljen bor i Parc national de forêts så det får jag ju också slå ett slag för men det är ju främst ja... Skog 😁

Nancy tyckte jag var en fin stad 😊

Har tyvärr mest kännedom om områdena mer österut och söderut från Champagne!

Jag när en dröm om att någon gång besöka Bodil Malmstens Finisterre (tips! läs Priset på vatten i Finisterre innan eventuellt besök) men det kanske är för långt ifrån Champagne?

Min man som många gånger rest till Gent i jobbet säger att det är en väldigt trevlig och vacker stad, dit skulle jag också gärna åka nån gång.

Tack hörni! Ska sätta mig och titta lite närmare på tipsen ikväll och se vad som ev. är inom räckhåll.

@Kaching Har du något pangtips så funkar även österut eller söderut också, inom rimliga gränser förstås. Vi har egentligen ingen brådska hem så vi kan vara lite flexibla när det gäller de där 20-30 milen jag nämnde.

Är det någon som har koll på Lille? Jag har en bild av den som en fin och trevlig stad men det kan bero på att min franskalärare var därifrån och pratade sig varm om staden...

Tack hörni! Ska sätta mig och titta lite närmare på tipsen ikväll och se vad som ev. är inom räckhåll.

@Kaching Har du något pangtips så funkar även österut eller söderut också, inom rimliga gränser förstås. Vi har egentligen ingen brådska hem så vi kan vara lite flexibla när det gäller de där 20-30 milen jag nämnde.
Då säger jag utan tvekan Jura! Bra vandring, fina vyer, vackra sjöar, goda viner!

Är det någon som har koll på Lille? Jag har en bild av den som en fin och trevlig stad men det kan bero på att min franskalärare var därifrån och pratade sig varm om staden...
Flera av min mans kusiner med familjer bor där men har tyvärr aldrig varit där själv (än). De verkar ju trivas eftersom de bor där iaf 😁

Kusten i Normandie är väldigt fin, Rouen (väster om Paris) är trevligt.

Skulle personligen hellre köra längs kusten åtminstone ena vägen än "rakt fram och tillbaka" till Champagne. Det är VÄLDIGT mycket åkrar och inte jättemycket att se.

Frankrike har (ju) ett system med både gratis landsvägar och motorvägar med vägtull. Det brukar vara betydligt mer trafik på gratisvägarna.

Orten Colmar finns på min bucketlist sen länge.
Vänner var där i sommras och efter det dom berättat så står den definitivt kvar.

Min man och jag tänkte köra över till Champagne i vår campervan i september, men eftersom vi inte räknar med att vilja tillbringa mer än två heldagar i just Champagne vill vi gärna ha lite tips på andra ställen att besöka på vägen. Vi kommer att köra från Skottland, så första anhalt i Frankrike blir alltså Calais och sedan kör vi syd-öst därifrån, typ såhär:

Visa bifogad fil 164445

Finns det något i dessa krokar som vi inte bör missa? Vi kommer att ha ca tre heldagar på oss efter att vi är klara med Champagne och kan tänka oss en omväg/avstickare på ca 20-30 mil om det är något åt något håll (antingen i Frankrike eller Belgien) som är extra sevärt. Vi hade någon fundering om att parkera bilen utanför Paris någonstans och ta oss in dit via tåg eller liknande för att tillbringa en natt på hotell där, men det känns som att det kanske kan bli lite onödigt bökigt.

Vi är främst intresserade av vandring, vacker natur, vin och mat. Vi älskar havet båda två men har dålig koll på kusten så pass långt norrut och huruvida den är värd att besöka.

Någon som sitter på något tips? :)
100 år sedan jag skrev på buke men tänkte ge dig några tips då jag kört över hela Frankrike i vår Plåtis 8 långa resor.

På den sträckan du visar tipsar jag om Opalkusten nedanför Calais.
Landstigningsstränderna och historiken där är enorm men kräver fler dagar tycker jag, inget man bara kör igenom. Men nedanför Honfleur ligger Pont Audemere, av somliga kallad Frankrikes lilla Venedig och ör en fin stad att besöka. Längre ner på sträckan är Aÿ-Champagne den vackraste byn/staden i det området.
Längre ner på din linje har du Troyes som är en helt fantastisk stad och kallas i de som bor där det riktiga Champagne. Troyes är historiskt,och otroligt vackert.

Ställplatser är hyfsat lätt att hitta i hela Frankrike och längs den sträckan ni ska åka.
Vi har kört med Plåtis i både Paris och Lille och det är inget att rekommendera.

Är ni sugna på Paris har jag vänner i Champagne, som har B&B som kan ordna transit in till Paris och möjlighet att ställa bilen på deras gård. 😊

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka