Att matcha färger

Dyngpeter

Trådstartare
Idag har jag gjort bort mig. En stor del av året är Harris Tweed-kavaj min vardagsklädsel, när jag vill vara prydlig men inte alltför formell. Idag tyckte jag, att det skulle passa med den mossgröna. Den är varken vintrigt murrig eller somrigt glad. Ett par bruna byxor fångade upp det bruna i mönstret. Eftersom det var kallt i morse ville jag ha en varm tröja under. Valet föll på en orange lammullströja, som matchade kavajens orange ränder. Följden blev, att jag, när jag tog av mig kavajen, var jag klädd i orange och brunt, en färgkombination som har traumatiserat min generation.

Från att ha varit ganska prydlig såg jag ut som en enorm kaffetermos från 1970-talet. Det kommer inget bildbevis på kalamiteten.

IMG_1939.webp

Senast ändrad:
Idag har jag gjort bort mig. En stor del av året är Harris Tweed-kavaj min vardagsklädsel, när jag vill vara prydlig men inte alltför formell. Idag tyckte jag, att det skulle passa med den mossgröna. Den är varken vintrigt murrig eller somrigt glad. Ett par bruna byxor fångade upp det bruna i mönstret. Eftersom det var kallt i morse ville jag ha en varm tröja under. Valet föll på en orange lammullströja, som matchade kavajens orange ränder. Följden blev, att jag, när jag tog av mig kavajen, var jag klädd i orange och brunt, en färgkombination som har traumatiserat min generation.

Från att ha varit ganska prydlig såg jag ut som en enorm kaffetermos från 1970-talet. Det kommer inget bildbevis på kalamiteten.

Visa bifogad fil 164489
Nåväl. Sara Danius uppträdde i elegant brandgult och skärt
Och fick lovord för klädseln

Tror att få traumatiserades av din klädsel. Men brandgula strumpor skulle fulländat :up:

Nu förstår jag ingenting. Brunt och orange. Speciellt en mild orange med dragning åt gula hållet är en väldigt trevlig kombination. Samt mossgrön. Eller som kavajen på bilden med mer grått i sig.

Edit: tänk engelsk lantlig stil med jaktinslag. Då passar även rutigt till

• Gilla
Reactions: Sel
Nu förstår jag ingenting. Brunt och orange. Speciellt en mild orange med dragning åt gula hållet är en väldigt trevlig kombination. Samt mossgrön. Eller som kavajen på bilden med mer grått i sig.

Edit: tänk engelsk lantlig stil med jaktinslag. Då passar även rutigt till
Börjar fundera lite över om du kanske inte var med på 70-talet :D men det är ju kul om färgkombinationers traumatiserande effekt inte är permanent faktiskt.

När jag var liten fick man inte heller ha rött och rosa tillsammans, helt galet :laugh:

Börjar fundera lite över om du kanske inte var med på 70-talet :D men det är ju kul om färgkombinationers traumatiserande effekt inte är permanent faktiskt.

När jag var liten fick man inte heller ha rött och rosa tillsammans, helt galet :laugh:
Haha nej jag kom till sådär 20 år senare :D
70-talet verkar vara en härlig tid förutom att alla rökte överallt :crazy:

Haha nej jag kom till sådär 20 år senare :D
70-talet verkar vara en härlig tid förutom att alla rökte överallt :crazy:
Ja härliga kläder förutom färgerna! Tyckte bättre om pastellerna på 80-talet (som även killar hade)

Ja gud ja rök, jag tillbringade iofs bara 5 år på 70-talet men nästan alla rökte precis hela tiden. Ens mamma fick man att sluta på 80-talet. När man varit barnvaktad av gammelfaster o gammelfarbror stank man rök långa vägar även för ens rökande mor. Folk rökte inuti bilar (inte min pappa, som slutat, tack och lov). (på frågan, dog de av rökningen är tyvärr och väldigt sorligt svaret ja både gammelfaster och gammelfarbror.)

När man varit ute på disco på 80-talet var man tvungen att duscha o tvätta håret innan man gick och la sig hur sent det än var för annars hade man näsan i sitt stinkande hår hela natten. (vän av ordning frågar sig här, disco? cigaretter? 80-tal? då var hon ju inte 18, rökte hennes vänner ändå? Och svaret är, ja det gjorde de... brrr. Rökrummet med glasväggar på prao när man var 14 och satt i för att väninnan skulle röka och röka och röka.)

Visa bifogad fil 164489
Om byxorna hade varit i brun manchester och tröjan i någon form av orange syntetmaterial med polo av strypmodell hade traumat varit ett faktum :wtf: :D.
Behöver jag tillägga att jag var barn på 70-talet?

En beige eller ljus brun tröja hade nog passat bättre, även med dina rosa drömmar. Strumpor i rosa hade nog passat bättre in om man var tvungen av att ta av kavajen vid mötet. Tänka efter före är mitt motto.

Eftersom jag skulle upp tidigt, hade jag förberett allt men inte tänkt på, att jag skulle hänga av mig kavajen. Så länge jag hade den på, såg jag helt normal ut.

Retro ju!
Och färgkombination funkar.
Du har säkert rätt. Jag har inte tänkt på det så tidigare, men rimligen måste ju folk på 70-talet tyckt att färgkombinationerna var fina en gång när de köpte dem :)

Det är nog bara att när allting "slitetgammalt" (dvs det som är typ i plast och har förfallit lite, men ännu inte nått värdigheten av det antika eller hunnit hystats) har färgen blir det mycket negativa konnotationer. Allt allt var den färgen från köket (brunt golv orangea luckor hade vi och bruna tapeter med orangea blommor), till tapeterna, mattorna, gardinerna, den luddiga soffan med orangea knoppiga reliefer mot brunt, till all tupperware, alla köksapparater, kläderna man ärvde av en kusin. :laugh: Allting, som inte var ännu äldre 60-tal teaktråkigt med beige/natur. (som tur är hade mamma ännu äldre möbler också) Eller helt ärligt vi hade inte allt så, det var värst i köket, vi hade beige och teak (och en del äldre grejs) i vardagsrummet, men alla hade sin beskärda del av det, alla vänner, släktingar och fritids, skolor osv.
(det är ju fint nu med något litet men det var så överväldigande)

1742992660984.webp

Haha undrans om barnen som växer upp nu kommer att rysa vid tanken på vitt i vitt i vitt i i vitt med lite beige och tomma ytor :rofl: troligen inte, det är nog inte lika påträngande.

Senast ändrad:
Du har säkert rätt. Jag har inte tänkt på det så tidigare, men rimligen måste ju folk på 70-talet tyckt att färgkombinationerna var fina en gång när de köpte dem :)

Det är nog bara att när allting "gammalt" har färgen blir det mycket negativa konnotationer. Allt allt var den färgen från köket (brunt golv orangea luckor hade vi och bruna tapeter med orangea blommor), till tapeterna, mattorna, gardinerna, den luddiga soffan med orangea knoppiga reliefer mot brunt, till all tupperware, alla köksapparater, kläderna man ärvde av en kusin. :laugh: Allting, som inte var ännu äldre 60-tal teaktråkigt med beige/natur. (som tur är hade mamma ännu äldre möbler också)
(det är ju fint nu med något litet men det var så överväldigande)

Visa bifogad fil 164520

Åtminstone delvis tycker många, att det är snyggt som är modernt. Jag minns en gång kring 1980, när en modeintresserad kollega fick syn på en person och sa till mig: ”Vilka fula byxor!” Jag påpekade, att hon tidigare hade haft ett par likadana. ”Ja, men då var det modernt”, svarade hon. Det kanske var ett extremfall, men visst påverkas vi av trender.

När jag nyligen tittade efter nya balkongmöbler, konstaterade jag, att de jag har funderat på i år endast finns i tämligen diskreta färger. Tidigare har jag sett dem också i glada färger. Detta gällde flera olika fabrikat. Vad som tillverkas och vad vi ser hos andra påverkar vår uppfattning.

Åtminstone delvis tycker många, att det är snyggt som är modernt. Jag minns en gång kring 1980, när en modeintresserad kollega fick syn på en person och sa till mig: ”Vilka fula byxor!” Jag påpekade, att hon tidigare hade haft ett par likadana. ”Ja, men då var det modernt”, svarade hon. Det kanske var ett extremfall, men visst påverkas vi av trender.

När jag nyligen tittade efter nya balkongmöbler, konstaterade jag, att de jag har funderat på i år endast finns i tämligen diskreta färger. Tidigare har jag sett dem också i glada färger. Detta gällde flera olika fabrikat. Vad som tillverkas och vad vi ser hos andra påverkar vår uppfattning.
Jo och det som precis var modernt är ju det som ofta ses som allra fulast :)

När man varit ute på disco på 80-talet var man tvungen att duscha o tvätta håret innan man gick och la sig hur sent det än var för annars hade man näsan i sitt stinkande hår hela natten. (vän av ordning frågar sig här, disco? cigaretter? 80-tal? då var hon ju inte 18, rökte hennes vänner ändå? Och svaret är, ja det gjorde de... brrr. Rökrummet med glasväggar på prao när man var 14 och satt i för att väninnan skulle röka och röka och röka.)
Så var det ju fram till år 2005 när det blev rökförbud på krogarna. Jag är född 87 och minns också hur mycket rök man stank efter en utekväll när jag var tonåring. Plus att man hela tiden riskerade att brännas av ngn cigg ute på dansgolvet🫣

Så var det ju fram till år 2005 när det blev rökförbud på krogarna. Jag är född 87 och minns också hur mycket rök man stank efter en utekväll när jag var tonåring. Plus att man hela tiden riskerade att brännas av ngn cigg ute på dansgolvet🫣
Ja, jag tror också jag fick runda hål på ett eller annat klädesplagg :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka