Bråkiga gerbiler (Hjälp!?)

Jojje85

Trådstartare
Hej!

Har för två veckor sen köpt min sons första husdjur. Efter noggrant övervägande landade det i två gerbiler.

Buren var inköpt och inredd, maten var fixad och allt var förberett för succe. I djuraffären köpte jag två hanar. Dom låg och sov i sitt sandbad vilande på varandra och såg ut att vara bästa vänner, en svart och en vit.

Glad i hågen körde jag hem med dessa i "transportlådan". Dom var vänliga hela vägen hem.
När jag släppte ut dom i buren så började den svarta springa runt och gräva och var väldigt aktiv, den vita gav ett lugnare intryck och gick mest runt och nosade. Efter ungefär 20min så blev det bråk. Dom tumlade runt i en hög och efter några sekunder sprang den vita och gömde sig i ett rör.
Jag ringde till zooaffären och frågade om det kunde bli såhär, han sa att dom troligtvis rök ihop för att det var en ny bur och att man gjorde bäst i att låta dom "hålla på". Under samtalet blev den vita så illa biten att den började blöda i sidan av kroppen. Jag fick då tipset att sära på dom ett tag för att sen flytta tillbaka dom.

Sagt och gjort, men när dom fick ses nästa gång flög den svarta på den vita direkt. Han jagade ifatt honom och bet av ca: 1cm av svansen innan jag fick isär dom.

Jag testade att bygga en skiljevägg i buren men efter ca: 30min lyckades den svarta ta sig över till den vita och bet honom igen innan jag fick isär dom.
Sen köpte jag galler som klippte till och skruvade fast i burväggarna.
Gallret gick nästan hela vägen upp men för säkerhets skull byggde jag ett tak över den svarta. Nu skulle han inte rymma!
Varje gång dom hälsade genom gallret försökte den svarta bita den vita i nosen, men som tur var lyckades han inte.

Det blev kväll, det blev natt och jag gick och la mig. Jag vaknade 05:30 och då hade den VITA kommit över till den svarta och höll sig krampaktigt i kallret medans den svarta hade bitit av nästan hela svansen på honom!

Till dig som orkat läsa; vad ska jag göra? Tips mottages tacksamt!

Ring veterinären och kolla hur du ska hålla koll på såret på svansen och köp en till bur och separera dom helt. De verkar ju inte fungerar ihop alls.
Kanske omplacering av den vita så den får andra kompisar när den läkt ut såret?

Hej!

Har för två veckor sen köpt min sons första husdjur. Efter noggrant övervägande landade det i två gerbiler.

Buren var inköpt och inredd, maten var fixad och allt var förberett för succe. I djuraffären köpte jag två hanar. Dom låg och sov i sitt sandbad vilande på varandra och såg ut att vara bästa vänner, en svart och en vit.

Glad i hågen körde jag hem med dessa i "transportlådan". Dom var vänliga hela vägen hem.
När jag släppte ut dom i buren så började den svarta springa runt och gräva och var väldigt aktiv, den vita gav ett lugnare intryck och gick mest runt och nosade. Efter ungefär 20min så blev det bråk. Dom tumlade runt i en hög och efter några sekunder sprang den vita och gömde sig i ett rör.
Jag ringde till zooaffären och frågade om det kunde bli såhär, han sa att dom troligtvis rök ihop för att det var en ny bur och att man gjorde bäst i att låta dom "hålla på". Under samtalet blev den vita så illa biten att den började blöda i sidan av kroppen. Jag fick då tipset att sära på dom ett tag för att sen flytta tillbaka dom.

Sagt och gjort, men när dom fick ses nästa gång flög den svarta på den vita direkt. Han jagade ifatt honom och bet av ca: 1cm av svansen innan jag fick isär dom.

Jag testade att bygga en skiljevägg i buren men efter ca: 30min lyckades den svarta ta sig över till den vita och bet honom igen innan jag fick isär dom.
Sen köpte jag galler som klippte till och skruvade fast i burväggarna.
Gallret gick nästan hela vägen upp men för säkerhets skull byggde jag ett tak över den svarta. Nu skulle han inte rymma!
Varje gång dom hälsade genom gallret försökte den svarta bita den vita i nosen, men som tur var lyckades han inte.

Det blev kväll, det blev natt och jag gick och la mig. Jag vaknade 05:30 och då hade den VITA kommit över till den svarta och höll sig krampaktigt i kallret medans den svarta hade bitit av nästan hela svansen på honom!

Till dig som orkat läsa; vad ska jag göra? Tips mottages tacksamt!

Gerbiler går ju enbart på doft, så ja antagligen reagerade de på den helt nya buren. Det bästa brukar vara att få med sig så mycket redan använt bekant bo- och grävmaterial som möjligt när man flyttar gerbiler, men det är det ju försent för nu tyvärr. Gerbiler går ju enbart på doft så att det räcker med att de varit åtskilda en mycket kort stund eller luktar från någons händer etc. för att de inte ska känna igen varandra. Kullsyskon som bott ihop i flera år kan ryka ihop om en av dem varit utanför buren en timme , eller varit hos veterinären en stund etc.

För att försöka sätta ihop dem igen, är det ju Split Cage metoden som gäller, som du till viss del redan försökt dig på. Men det måste vara 100% säkert att de inte kan komma in till varandra. Dessutom måste den skadade gerbilen vara läkt, så att den inte luktar annorlunda, innan de sätts ihop igen. Bästa metoden brukar vara, (om man inte lyckas få till ett helt säkert galler i mitten av buren), att sätta en gerbil i en liten mindre vanlig gallerbur och sätta ner den buren i din större bur där den andra gerbilen får vara( hoppas på att du har en glasbur tex akvarium eller terrarium). Ta bort lite av grävmaterial och inredning, så de tvingas intressera sig för varandra och inte bara gräver ner sig åt varsitt håll. Sedan byter du lite av grävmaterial eller inredning mellan de olika gerbilernas burar, så de lär känna varandras doft igen. Därefter byter du så småningom plats på gerbilerna så de verkligen får bekanta sig med varandras doft. Denna procedur brukar ta ett par veckor minst, snarare någon månad. De måste vara helt lugna mot varandra innan du ens överväger att öppna mellan dem. Finns det något hus eller annan populär inredning att vakta vid ihopsläpp, så ta bort det. Tänk på i framtiden att varje gång du städar så blir allt som en ny främmande miljö för gerbilerna, så byt bara ut lite av bottenmaterialet åt gången, så sällan som möjligt.

Men lyckas du inte att få dem helt lugna med varandra med en 100% säker gallervägg, så ska du inte släppa ihop dem. Det finns ju stor risk att den som skadats tidigare blir ihjälbiten helt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 525
Senast: Crossline
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 863
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais... 2
Svar
28
· Visningar
6 664
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 649
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kangal!
  • Kattbilder #10
  • Småhunds ägare