Om problemet kommer tillbaka vill jag tipsa om kontroll och att du "äger" sakerna. Men samtidigt ska hunden inte känna behov av att skydda sina saker.
Min yngsta hund hade extremt resursförsvar när jag tog över honom. Så han fick äta mat och ben i ett annat rum separerat från dem andra hundarna med kompost galler. Han var liv rädd att någon skulle ta ifrån honom hans mat och ben, om vi människor gick in i rummet när han åt morrade han t.o.m åt oss och la huvudet över benet/matskålen för att dölja/skydda den.
Detta problem löste vi genom att sluta ge mat i skål, vi gav maten löst på golvet, så fanns det ingen skål att skydda + att vi gick extra ofta in och ut ur rummet när han åt men ignorerade honom, tillslut när han insåg att vi inte skulle ta saker ifrån honom slutade han morra, och efter ett tag kunde han glatt komma och visa benet och liknande när vi kom in, och ligga bredvid oss och tugga ben när han insåg att vi inte var hot och inte skulle ta hans saker. Och när han kom till den nivån kunde vi träna på hantering runt mat/ben.
När han fick tag i saker han inte fick ha körde vi byteshandel så han såg det som positivt att släppa det han hade, och inte såg det som att vi tog ifrån honom utan att vi gav.
När det kommer till möbler är det viktigt att markera att du ägare utrymmet, hunden behöver inte vakta dessa, hunden kan vara trygg att du sköter vaktandet, och vaktar man soffan, då får man faktiskt inte ligga i soffan. Där ska du markera lugn att morrar hunden när den ligger i soffan, då får den faktiskt gå ner på golvet.
För dig låter det mycket som att problemet ligger i att hunden har rädsla att förlora saker den tycker är värdefullt (mat, ben) och där behöver du visa hunden att du inte är ett hot, enligt mig är det ingen ide att hålla i eller hålla på med matskålen förens hunden är avslappnad nog att inte se dig som ett hot som kommer ta dens resurser. Och det är inge fel att mata hundarna i olika rum med kompost galler emellan om du inte själv orkar stå emellan hundarna och ha koll. För samma där, om du står emellan när hundarna äter ska den osäkra hunden känna sig trygg i att du ser till att den får äta sin mat ifred.
Helt enkelt, du måste ta över hunden jobb så hunden inte känner behov av att skydda sig, du måste se till att du har kontroll, så blir hunden tryggare och lugnare, men att träna sånt kan ta väldigt lång tid.
Och hunden är ung, så man kommer få bakslag ibland, men det är bara att kämpa på, och dem dagar du inte orkar kämpa, sära på hundarna med kompostgaller så kan du slappna av.