Köpt dyr häst med problem

En häst som håller på så här blir farlig och det har jag full förståelse för att man inte vill hantera om man känner att man inte rår på det. Ja, självklart är hästar djur och man måste ha förståelse för att det i vissa fall behövs speciallösningar men det är också en hobby för många, en dyr hobby, där det inte är underligt att man ledsnar om man blir rädd.

Jag har själv aldrig sålt någon av mina hästar jag har köpt eftersom jag varit för envis och gillat dom men skulle idag som "gammal och förståndig" aldrig utsätta mig för vissa situationer som ofta förekom med speciellt den äldre av mina hästar innan vi arbetat oss igenom de problem som fanns med henne.

Ja självklart ska en ta hjälp. Och självklart ska en sälja om en inte vill ha den.

Just i detta fall fick jag precis nu ikväll lite av ett hugg i bröstet för hästen..

Kanske uttryckte mig för hårt men 2 månader där bara detta, som tyvärr är självförvållat felas så blev min reaktion såhär.

Det är ändå flyktdjur? Att bindas fast är egentligen ganska onaturligt för dem. Även att kliva in ensam i en låda.

Men herregud. Hästen har en sak som är ”fel” och det har eskalerat pga okunnighet.
Men de ska bara lösas o sen ska han säljas igen?

Är han inte van vid vanliga släp kanske han måste åka lastbil? Varför ska djur bara gå med på allt vi människor hittar på?

Ja säljaren borde sagt detta.
Nej alla har inte möjlighet att ha lasbil.
Men ändå…
Jag håller på att få magsår. Sover inte. Ständig ångest. Hinner inte göra läxor med barnen för all tid går åt till att jobba med hästen. Är inte närvarande i min familjs liv emotionellt för all tid och tanke går åt till att hitta, fundera, älta lösningar. Känner ingen glädje. Maken vill snart skilja sig eftersom det förstör vår familj.
Jag har lagt alla mina pengar på att köpa en färdig häst (trodde jag), för att slippa bekymmer. Har haft egna hästar i 20 år, tävlat och tränat flitigt, så helt okunnig är jag inte. Fått hjälp av folk jag tycker har bra koll…men vi kommer inte framåt med detta. Har bara ägt hästen i 10 v. Ville lämna tillbaka honom redan efter två men säljaren vägrar.
Vad tycker du jag ska göra?
Är det inte bättre att en yngre häst med massa talang får komma till någon som är mer kunnig då?

En lastbil kostar flera 100”….

Vet du… Jag tror helt ärligt att du är för stressad och för fast i negativa tankar för att hästen ska kunna lita på dig just nu. Jag tror dessutom inte att du i det läget du är ser hästens signaler. Be någon annan att hjälpa dig! Träna steg för steg en liten stund varje dag. Räkna med att det tar ett par veckor. En av mina har varit svårlastad. Tog mig två veckor och massor av John Ricketts videos på youtube att räkna ut vad jag gjorde för ”fel” och hur min häst ville ha det. (Inget fan av horsemanship så, men man kan alltid plocka idéer om vad som funkar och inte.) Nu går det utmärkt att lasta men jag måste vara lugn och göra allt på exakt samma sätt varje gång.

Jag håller på att få magsår. Sover inte. Ständig ångest. Hinner inte göra läxor med barnen för all tid går åt till att jobba med hästen. Är inte närvarande i min familjs liv emotionellt för all tid och tanke går åt till att hitta, fundera, älta lösningar. Känner ingen glädje. Maken vill snart skilja sig eftersom det förstör vår familj.
Jag har lagt alla mina pengar på att köpa en färdig häst (trodde jag), för att slippa bekymmer. Har haft egna hästar i 20 år, tävlat och tränat flitigt, så helt okunnig är jag inte. Fått hjälp av folk jag tycker har bra koll…men vi kommer inte framåt med detta. Har bara ägt hästen i 10 v. Ville lämna tillbaka honom redan efter två men säljaren vägrar.
Är det inte bättre att en yngre häst med massa talang får komma till någon som är mer kunnig då?

Din man vill snart skiljas sig för att du skaffade en ny häst för 2 månader sen? 2 månader är ju ingenting när det gäller hästar.

Alltså, det tar tid att lära känna en ny häst. Och när det blivit fel från början som nu så tar det tid att reparera. Trist att du inte har din mans stöd i det här läget!

Du låter superstressad och när man är det löser man inte såna här problem med hästar. De är alldeles för lyhörda för våra känslor för det.

Det är jättetråkigt när det inte funkar med en häst, såklart. Men hästen gick ju uppenbarligen att lasta precis när ni köpt den så jag förstår att säljaren inte vill ta tillbaka pga det. De är ju känsliga djur och väldigt utsatta i en transport. Kör jag dåligt en resa så vet jag att jag kommer få lastträna innan nästa gång vi ska åka, för jag vet att då kommer det ta tid innan hon går in. När du provred, var hästen uppbunden när du gjorde i ordning? Hur mycket går hästen ute? Sällskap? När började den kasta sig när den står uppbunden?

A n d a s in, a n d a s ut.....
Är mitt tips. Ju mer du stressar den här situationen desto värre blir det. Måste du åka iväg nu? Kan inte en distriktveterinär komma ut och titta på hästen om den har kroppsliga problem först och sen kan den veterinären ge sedering kanske så att ni kan lasta till veterinär om det behövs vill säga.

Men måste du binda upp och transportera hästen just nu? Kan du inte göra i ordning den lös i boxen och rida på hemmaplan? Det är klart att det är trist att det finns problem när man köpt en dyr häst, men jag har svårt att se hur en häst som är svår att ha uppbunden och transportera är ett så stort problem att det "förstör familjen" på två månader?

Om den slappnar av så fort den känner att pressen/trycket försvinner (ställer sej lugnt när den kastar sej och kommer loss)

Testa att bara ge eftergift direkt så den inte hinner så långt som att dra all världens väg. Ge den ingen anledning att dra mer. Den kommer dra tills den är lös eller tillräckligt långt borta från faran.
Men- När du håller i snöret har du kontrollen på eftergiften. Använd det till att låta den slippa stressen i situationen så fort som möjligt.

Bind inte upp den fast. Ha grimskaftet löpande så den inte behöver dra sej loss till varje pris.
Jag virade nåt varv runt ett galler så det inte är hur lätt som helst att skaka sej loss utan gav iaf ett litet motstånd, då kan man snabbt ta grimskaftet och därmed kontrollen på eftergiften och inte riskera att hästen drar sönder sej eller sticker.
Bind upp med rumpan nära en vägg bakom så det finns ett naturligt stopp.

En femåring är inte en färdig häst, väldigt långt ifrån. Och en femåring som flyttat och bytt miljö kan ”tappa” saker som funkat ypperligt innan - och de kan fungera igen.

Du skriver att den fungerar bra i ridningen, det är positivt! Måste du lasta för att rida? (vet ju inte hur ni har hästen), om ni inte MÅSTE åka någonstans nu -släpp lastningen så länge och börja om med den, tillsammans med någon som är duktig på det. Låt bli att binda upp den, eller åtminstone ha ett extra grimskaft som du håller i själv medan ni övar upp det igen. Testa på en annan uppställningsplats -det kan spela roll om det är öppet eller vägg bakom, finns det fönster eller inte osv.

Tänker att panikkänslan du har nu är en bidragande orsak till att det inte rättar till sig. Det blev inte som planerat, men det går att fixa -men inte med panik.

Alltså jag köper inte riktigt det här, hästen är "jättefin och lydig", är en "fantastisk ridhäst, kan jättemycket och är lättlärd", lugn och trevlig och bra att rida ut på osv, ändå så vill du sälja pga att hästen kastar sig när den är uppbunden? och svårlastad?

Jag förstår ärligt talat inte vad som är problemet så som du beskrivit hästen alls. Ta tillfället i akt att lära dig själv mer om hästar och hantering och hur hästar fungerar, tex med tryck osv. Gör det enkelt för båda parter och slutar bind upp hästen och lär hästen stå själv och få upp förtroendet och sen så successivt så binder du upp hästen på platser och tillfällen där hästen inte kan kasta sig ev att du är där snabbt och kan avbryta beteendet.

Så som du beskrivit hästen, vad mer begär du av en 5 åring? Den låter snudd på perfekt, den har bara fått dille på att kasta sig vid uppbindning just nu. Läs din egna text om hur fint du har skrivit om hästen och hur perfekt den faktiskt verkar vara. För det låter som en fantastisk individ.

Senast ändrad:
Håll inte fast hästen vid lastträning. Se till att den kan backa ut om den vill och ha en longerlina så att den inte kommer lös. Undvik dock att pressa den så att den får panik och kastar sig genom att själv backa den innan den blir trängd.

En femåring är inte en färdig häst, väldigt långt ifrån. Och en femåring som flyttat och bytt miljö kan ”tappa” saker som funkat ypperligt innan - och de kan fungera igen.

Du skriver att den fungerar bra i ridningen, det är positivt! Måste du lasta för att rida? (vet ju inte hur ni har hästen), om ni inte MÅSTE åka någonstans nu -släpp lastningen så länge och börja om med den, tillsammans med någon som är duktig på det. Låt bli att binda upp den, eller åtminstone ha ett extra grimskaft som du håller i själv medan ni övar upp det igen. Testa på en annan uppställningsplats -det kan spela roll om det är öppet eller vägg bakom, finns det fönster eller inte osv.

Tänker att panikkänslan du har nu är en bidragande orsak till att det inte rättar till sig. Det blev inte som planerat, men det går att fixa -men inte med panik.
Tack för konkreta tips. Jag kanske får ge dig tid att släppa lastningen helt tag. Har nog haft alldeles för höga förväntningar. Känner ju mycket folk som köpt yngre hästar som varit utbildade och tävlade….som liksom varit klara. Med det menar jag jag inte att det inte finns utveckling, men att allt det vardagliga fungerar bra som att stå på sin plats och åka vagn. Jag får helt enkelt sänka mina förväntningar och börja från grunden att bygga upp vår relation.

Slappna av. Andas. Sluta panika.

En femåring är inte en färdig vuxenhäst, och en del är faktiskt jättejobbiga precis just där.

Det kan ta månader för en häst att landa efter en flytt. Det kan ta många månader för ett häst-människa-par att börja funka bra ihop.

Lägg ner med både lastningsträning och binda upp tills du själv hittat sinnesro, annars blir det bara pannkaka. Behöver du veterinär får dom komma ut till stallet, eller så hyr du en B-kortslastbil om det är nåt akut du behöver göra på klinik.

Sänk förväntningarna och kraven på dig själv och hästen till NOLL. Borsta i boxen eller hagen. Gå på små promenader, lär känna varandra. Rid ut i lugnt tempo. Lär känna varandra först.

När du har lugnat ner dig kan du börja jobba med problemen DU har (det är inte hästen som har problem) gällande hur man planerar träning, läser häst med mera. Det kommer behövas en del plugg och träning.

Eller så säljer du vidare hästen och köper en färdig häst, en vuxen som redan kan allt.

Håll inte fast hästen vid lastträning. Se till att den kan backa ut om den vill och ha en longerlina så att den inte kommer lös. Undvik dock att pressa den så att den får panik och kastar sig genom att själv backa den innan den blir trängd.
Det är så jag jobbat..har inte hållit fast eller bundit honom i lastningen, men det sista stegen in tar han inte, sätter man då lite ledande tryck i grimskaftet framåt så blir det rekyl bakåt. Försöker förekomma honom med att backa ut honom innan han gör det själv, lyckad inte alltid.
Alltså jag köper inte riktigt det här, hästen är "jättefin och lydig", är en "fantastisk ridhäst, kan jättemycket och är lättlärd", lugn och trevlig och bra att rida ut på osv, ändå så vill du sälja pga att hästen kastar sig när den är uppbunden? och svårlastad?

Jag förstår ärligt talat inte vad som är problemet så som du beskrivit hästen alls. Ta tillfället i akt att lära dig själv mer om hästar och hantering och hur hästar fungerar, tex med tryck osv. Gör det enkelt för båda parter och slutar bind upp hästen och lär hästen stå själv och få upp förtroendet och sen så successivt så binder du upp hästen på platser och tillfällen där hästen inte kan kasta sig ev att du är där snabbt och kan avbryta beteendet.

Så som du beskrivit hästen, vad mer begär du av en 5 åring? Den låter snudd på perfekt, den har bara fått dille på att kasta sig vid uppbindning just nu. Läs din egna text om hur fint du har skrivit om hästen och hur perfekt den faktiskt verkar vara. För det låter som en fantastisk

Tack för konkreta tips. Jag kanske får ge dig tid att släppa lastningen helt tag. Har nog haft alldeles för höga förväntningar. Känner ju mycket folk som köpt yngre hästar som varit utbildade och tävlade….som liksom varit klara. Med det menar jag jag inte att det inte finns utveckling, men att allt det vardagliga fungerar bra som att stå på sin plats och åka vagn. Jag får helt enkelt sänka mina förväntningar och börja från grunden att bygga upp vår relation.
Jag stod senast idag med en vän och dennes vuxna häst som plötsligt inte gick att göra iordning på gången utan fick stå i boxen för att inte riva stallet -vad var fel? De har bytt stall,.. och hästens hela värld är vänd upp och ner, det enda som funkar just nu är ridningen -för där känner den igen sig och vet vad som ska hända.

Hästen du har köpt var riden och tävlad, den går alltså att köra. Håll fast vid det -det har ju fungerat, ganska nyss. Men det är en ung häst som inte vet var den plötsligt åkte, nya saker, nytt folk som gör på annat sätt och blir frustrerade och stressade när det inte funkar osv.

Ta det lugnt och gör om, så kommer det bli bättre.

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 274
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 291
Senast: Freazer
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 781
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka