Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Även om de från att de kommer hem vid 8v och blir introducerade till katten? Vår katt är stor och bör kunna lägga ribban för framtiden.
Urhundar är hårdkodade att jaga, det är därför de kallas urhundar. Om katten är riktigt skrämmande kanske den blir lämnad ifred när hunden är vuxen, men ni kan aldrig lita på att hunden inte dödar grannbarnens katt eller kaniner om den får en chans.

Dessutom är urhundar inte särskilt inställda på samarbete med människor. Om dottern har hundintresse kommer hon ha mycket roligare med en mer dresserbar hundras.

Hur är urhundarna med andra djur? Har dålig koll..
Dom är generellt svårare med det mesta som en pudel har lätt för och vice versa.
Ja, just mini-aussie är en ras som dottern verkligen uttryckt att hon gillar, men vi träffade på några och det är rätt mycket hår/päls på kläder/golv.
Ja dom fäller mycket, men du har ju pudeln den är fällfri och dessutom rolig och smidig för alla i familjen att göra olika aktiviter med.
Den ställer upp på det mesta och är förlåtande som nybörjarshund dvs den blir inte direkt farlig om man gör lite fel samt fungerar generellt mycket bra med andra djur.

En mycket bra grej att tänka på när ett barn ska hantera hunden och kunna gå på kurser och träningar själv är att välja en ras som är vänligt inställd till omvärlden.
Tänk Retrievers spaniels vinthundar sällskapshundar. Hundar utan vakt och misstänksamhet utan öppet sociala glada och lite småpuckade :)

Out of the box-förslag: Glen of Imaal terrier?
Träffade ett par på hundmässan och de verkade inte vara sådär typiskt terrier som man kanske förväntar sig, snarare go familjehund som hänger med på allt. Antagligen inte snabbast på agilityplan, i och för sig. :angel:

Annars pudel, dansksvensk, cocker (för mycket hår?), staffe? Säger också whippet, för de passar nästan alla :D de är inte så mesiga som man kan tänka sig

Vår dotter är mycket bestämd med hundar och har svårt att se att hon skulle tappa intresset men snarare att en ”svår” blir en utmaning, men absolut man måste såklart ha med det i ekvationen. ”Drömmen” är en hund som knyter band till dottern så de blir ”oskiljaktiga”, även om det såklart ändå ska funka i vardagen.
Det handlar om att skaffa en hund som tycker om det ni vill göra med den. Att träna med en hund som inte tycker det är kul är inte roligt för någon riktigt.

Är det dock bara en hund som ni inte är intresserade av att träna eller tävla lydnad/agility/kunna ha lös på promenader osv eller vad det nu är ni vill göra så finns det ju mer att välja på. Men det gäller att acceptera dom för vad dom är också och inte bli frustrerad när dom vill riktigt.

Shetland hade vi när jag växte upp, minns den som otroligt skällig och massa hår. Whippet känns så spröda och tycker oftast de står o darrar o ser miserabla ut med svansen mellan benen. Stämmer säkert inte, men så jag tänker på dem. Vi har haft en mellanpudel i släkten, dessvärre ingen hund jag tyckte om, osäker som visade sig som bitsk och att den inte kunde vara själv. Säkert inte representabel för alla pudlar, men minnet är ändå kvar. Har aldrig gillat den rasens utseende heller. Med en cavapoo eller liknande blandning ser jag inte de som en pudel, men det är främst pga sambo och dotter uttryckt gillande för dem.

Jag tycker det är lite synd att döma bort en hel ras på grund av en individ som av din beskrivning inte låter rastypisk.

Är det en helt fällfri hund man vill ha så är det ju en trimras man får kika på. Lagotto som du själv nämnt men de kan vara betydligt spretigare mentalt vad jag hört.

Miniature Amerikan Shepherd som jag själv haft är också en väldigt spretig ras, det finns absolut trevliga individer. Sen så är det ju päls på dem och i fällperioder är det päls överallt. Kanske lättare att hitta en bra sheltie?

Har haft bekant med cavapoo men de hade mer ofördelaktig exteriör än pudel, problem med allergier och betydligt mer svårskött päls. Nu är det bara ett par jag stött på så jag vet inte hur represantiva de är, men i en blandras vet man ju inte vad som slår igenom i förväg. Sen förstår jag inte riktigt varför man ska köpa en pudelblandning med ? hälsotester på föräldrar som oftast är dyrare än att köpa renrasig pudel där du kan kolla upp meriter, bph och hälsotester på hunddata och veta vad som finns bakom. Dessutom har pudelblandningar svårskött päls iallafall vad jag hört av folk som jobbar med att trimma hund.

Ja, just mini-aussie är en ras som dottern verkligen uttryckt att hon gillar, men vi träffade på några och det är rätt mycket hår/päls på kläder/golv.

Jag har tre i min närhet och ingen av dem hårar speciellt mycket. Det är dessutom mjuka, längre hår som är lätta att få bort. Inte de hemska vassa små jävlarna man aldrig blir av med, tänk labbe, dobermann och andra korthåriga hundar.
Men vill du inte ha päls så är Pudel ett jättebra alternativ.

Har haft bekant med cavapoo men de hade mer ofördelaktig exteriör än pudel, problem med allergier och betydligt mer svårskött päls. Nu är det bara ett par jag stött på så jag vet inte hur represantiva de är, men i en blandras vet man ju inte vad som slår igenom i förväg.
Jag lägger till rädslor och magproblem på den lilla listan, utifrån de jag träffat då. Sällan jag träffat en enkel och "problemfri" (väl medveten om att det inte finns perfekta hundar, men jag upplever att det är mer problem hos doodlarna jämfört med renraserna som ingått)

Jag tycker det är lite synd att döma bort en hel ras på grund av en individ som av din beskrivning inte låter rastypisk.

Är det en helt fällfri hund man vill ha så är det ju en trimras man får kika på. Lagotto som du själv nämnt men de kan vara betydligt spretigare mentalt vad jag hört.

Miniature Amerikan Shepherd som jag själv haft är också en väldigt spretig ras, det finns absolut trevliga individer. Sen så är det ju päls på dem och i fällperioder är det päls överallt. Kanske lättare att hitta en bra sheltie?

Har haft bekant med cavapoo men de hade mer ofördelaktig exteriör än pudel, problem med allergier och betydligt mer svårskött päls. Nu är det bara ett par jag stött på så jag vet inte hur represantiva de är, men i en blandras vet man ju inte vad som slår igenom i förväg. Sen förstår jag inte riktigt varför man ska köpa en pudelblandning med ? hälsotester på föräldrar som oftast är dyrare än att köpa renrasig pudel där du kan kolla upp meriter, bph och hälsotester på hunddata och veta vad som finns bakom. Dessutom har pudelblandningar svårskött päls iallafall vad jag hört av folk som jobbar med att trimma hund.

Cavapoo finns både som släthårig och lockig det beror på om anlag från pudel eller cavalier slår igenom mest, en släthåriga Cavapoo fäller troligt som en cavalier. En Cavapoo med pudelpäls är inte mer svårskött än en pudel. Vilken päls det blir ser den erfarna redan hos valp.

Detsamma med exteriör, en Cavapoo kan ha en pudels exteriör det beror ju helt på anlag och blandning. Så erfarenhet av en individ Cavapoo säger ingenting om Cavapoo i allmänhet, utan det är den specifika individen dess anlag och föräldrar man får titta på.

Problemet är väl snarast att många som köper Cavapoo inte vet vad de köper för att de saknar kunskap för att dra slutsats om vad de köper.

Men jag håller med dig om att gillar man Cavapoo med pudelpäls kan man lika gärna köpa en pudel och klippa den som man vill ha den, alltså som sinnebilden av en Cavapoo.

Fantastiskt vilket gensvar på mindre än 12 timmar, tack för det!:D

Shetland hade vi när jag växte upp, minns den som otroligt skällig och massa hår. Whippet känns så spröda och tycker oftast de står o darrar o ser miserabla ut med svansen mellan benen. Stämmer säkert inte, men så jag tänker på dem. Vi har haft en mellanpudel i släkten, dessvärre ingen hund jag tyckte om, osäker som visade sig som bitsk och att den inte kunde vara själv. Säkert inte representabel för alla pudlar, men minnet är ändå kvar. Har aldrig gillat den rasens utseende heller. Med en cavapoo eller liknande blandning ser jag inte de som en pudel, men det är främst pga sambo och dotter uttryckt gillande för dem.

Vår dotter är mycket bestämd med hundar och har svårt att se att hon skulle tappa intresset men snarare att en ”svår” blir en utmaning, men absolut man måste såklart ha med det i ekvationen. ”Drömmen” är en hund som knyter band till dottern så de blir ”oskiljaktiga”, även om det såklart ändå ska funka i vardagen.

Tack för Pinscher, ska läsa mer! jag själv gillar verkligen dobermann och boxer så det är väl så nära jag kommer få komma en haha…
svensk-dansk lät också intressant tills jag läste något att den är så familjekär så den har svårt att vara själv.

Fler?!

Om drömmen är en hund som blir oskiljaktig med dottern så är det en mindre sällskapshund som är social och följsam. Jag envisas med att föreslå pudel (du väljer själv utseende genom klippning!), även om det såklart finns andra passande sällskapshundar.

Släpp tanken på urhund, det är möjligtvis en hund du vill ha men det låter inte som något som går ihop med din dröm. Dottern må vara bestämd och ha fast hand men hon är fortfarande ett barn länge till och valpen har dessutom en lång tid som unghund, det ska ju helst vara kul hela vägen.

Slänger in svensk lapphund som förslag :) Aktiv sällskapshund som är otroligt familjekär, mot både två och fyrbenta. Rolig träningskompis, med min stora har jag tränat viltspår, tävlingslydnad, rally, agility och specialsök med. Lagom storlek, hanarna väger ofta 15-20 kg. Trevlig, gosig päls som är väldigt lättskött, fäller två gånger per år. Negativt är att de har nära till skall, mina skäller när det kommer folk på besök men lugnar sig efter de har hälsat.

Fantastiskt vilket gensvar på mindre än 12 timmar, tack för det!:D

Om det främst ska vara en hund för dottern så skulle jag kika på dvärg- och mellanpudel eller en Löwchen. Pudeln kan ni teddyklippa så den ser ut som en nallebjörn eller något.

Jag tycker ju återigen att en fräsig liten terrier skulle passa utmärkt också! En yorkie, aussie, cairn eller någon annan lagom hårig, ärtig hund. :) Kanske lite mindre än du tänkt dig, TS, men de är ofta robusta och kavata. Utmärkta kompisar för en intresserad unge!

Slänger in svensk lapphund som förslag :) Aktiv sällskapshund som är otroligt familjekär, mot både två och fyrbenta. Rolig träningskompis, med min stora har jag tränat viltspår, tävlingslydnad, rally, agility och specialsök med. Lagom storlek, hanarna väger ofta 15-20 kg. Trevlig, gosig päls som är väldigt lättskött, fäller två gånger per år. Negativt är att de har nära till skall, mina skäller när det kommer folk på besök men lugnar sig efter de har hälsat.
Känns som som är ganska hetsiga och högenergiska för ett litet barn, inte sällan dom vrålar rätt bra på andra hundar om dom inte fostras rätt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka